Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

To lamper med resistans RL1 = 30 Ω, og RL2 = 50 Ω er parallellkoblet til et batteri U= 12V. (L→ Lampe)

 

a) Hvor stor strøm går det i hver av lampene?

 

 

b) Hvor stor strøm går det fra batteriet?

 

Hjelp

 

Bruk formelen for total resistans i en parallellkobling og finne strømmen, deretter kan du finne grenstrømmen i hver lampe.

 

Edit: Blir ikke dobbeltposter slått sammen lenger?

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar

Hei,

 

noen som kan hjelpe meg å si hvilket nivå denne matten er i: vgs (1T, S1+S2, R1 eller R2) eller universitet/høgskole?

 

 

Mengdelære, relasjonslære og funksjonslæren som gjennomgås der er høyskolenivå, første klasse.

 

Grunnleggende mengdelære og funksjonslære tas i de fleste VGS-kurs, men ikke på det nivået som i det dokumentet.

 

Noe mengdelære brukes tidlig i VGS for å få intuisjon om ting som sannsynlighetsregning og ulikheter, men i det dokumentet drøftes også ekte og uekte delmengder, blant annet.

 

Relasjonslære er vel helt fraværende i VGS.

 

Funksjonslære er veldig grunnt i VGS. Man lærer å drøfte kontinuerlige og deriverbare funksjoner, men en funksjon generelt er så mye mer enn bare det. Igjen, høyskolenivå.

Endret av Aleks855
Lenke til kommentar

 

Er ca. på R2-nivå, tror jeg.

 

Mengdelære, relasjonslære og funksjonslæren som gjennomgås der er høyskolenivå.

 

Grunnleggende mengdelære og funksjonslære tas i de fleste VGS-kurs, men ikke på det nivået som i det dokumentet.

Jeg skal starte på min første matteforelesning på fredag. Jeg visste ikke hva jeg skulle velge så jeg valgte Matte 2. Hvilken matte man hadde før avgjør hvilken man skal velge, og jeg har hatt 1T og R1.

 

Tror dere det kommer til å gå bra, eller bør jeg gå over til Matte 1? Fordi jeg skjønte ingenting i den filen. Jeg så over pensumet til Matte 1, og det lignet veldig mye på R1-matte.

 

Edit: Jeg gjenkjente siste del som handler om funksjoner.

Når jeg tenker meg om, husker jeg også mengdelære. Men vi brukte aldri det ordet.

Endret av Mladic
Lenke til kommentar

Noen som kan forklare meg denne? Første gang jeg prøver meg på dette, så trenger et godt dytt i ræva

 

(ignorer skrivefeilen i oppgaven, skal selvfølgelig stå transformasjon)

attachicon.gifOppgave 14.1b.png

 

Du skal finne en vektor slik at chart?cht=tx&chl=A \vec{x} = \vec{b}. Det er rett og slett et ligningssystem med tre ligninger og to ukjente. I og med at du holder på med lineærtransformasjoner regner jeg med at du har lært om gauss-eliminasjon?

Lenke til kommentar

lg x er en felles faktor i begge ledd. Det Janhaa har gjort er bare å faktorisere, slik at vi får chart?cht=tx&chl=(\lg x)^2 + 3\lg x = 0 \ \Leftrightarrow \ \lg x (\lg x + 3) = 0. Da har vi at et produkt av to faktorer skal være 0. Det skjer når en av faktorene er 0. Altså får vi at chart?cht=tx&chl=\lg x = 0 eller at chart?cht=tx&chl=\lg x + 3 = 0 \ \Leftrightarrow \ \lg x = -3. Dette er to enkle logaritmeligninger som du bør kunne løse!

Faktoseringen går bra, men hvorfor Lg x =0 og Lg x +3= 0 ?

Lenke til kommentar

Håpet noen kunne hjelpe meg med sannsynlighetsregning.

I en eske ligger det fem røde, fire blå og tre gule kuler. Du trekker tilfeldig en kule fra esken og ser hvilken farge dem har. Uten å legge kula tilbake trekker du tilfeldig en kule til og ser hvilken farge den har.

Hva er sannsynligheten for at du får: Nøyaktg en rød kule.<

 

Takk for svar, vis gjerne hvilken formel du bruke.

Lenke til kommentar

Håpet noen kunne hjelpe meg med sannsynlighetsregning.

 

I en eske ligger det fem røde, fire blå og tre gule kuler. Du trekker tilfeldig en kule fra esken og ser hvilken farge dem har. Uten å legge kula tilbake trekker du tilfeldig en kule til og ser hvilken farge den har.

 

Hva er sannsynligheten for at du får: Nøyaktg en rød kule.<

 

Takk for svar, vis gjerne hvilken formel du bruke.

 

P(1rød) = P(rød på første)*P(ikke rød på andre) + P(ikke rød på første)*P(rød på andre)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...