Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

post-102350-0-61615900-1380140173_thumb.png

 

 

Tips til denne oppgaven? Formelen for volumet av en kjegle er vel V=(Pi/3)*h*r^2

 

Jeg tenker at en løsning kan være å finne et annet uttrykk for r^2.

I kjegla kan man jo lage en slags rettvinklet trekant med radius, høyden og "kjegle-kanten" som hver sine sider, der siden til kjeglen blir hypotenus.

Da kan man vel få uttrykket hyp^2=r^2+h^2 som gir r^2=hyp^2-h^2. Kan sette det inn over og gange ut.

 

V=(Pi/3)*(h*hyp^2-h^3)

 

Så blir det vel h som bestemmer maks volum? Kan derivere med hensyn på h og sette den deriverte lik 0?

Så løse den deriverte ut for h, for å finne den beste høyden?

 

Er jeg på riktig spor så langt, eller har jeg kjørt meg fast? :p

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

attachicon.gifSkjermbilde.PNG

 

 

Tips til denne oppgaven? Formelen for volumet av en kjegle er vel V=(Pi/3)*h*r^2

 

Jeg tenker at en løsning kan være å finne et annet uttrykk for r^2.

I kjegla kan man jo lage en slags rettvinklet trekant med radius, høyden og "kjegle-kanten" som hver sine sider, der siden til kjeglen blir hypotenus.

Da kan man vel få uttrykket hyp^2=r^2+h^2 som gir r^2=hyp^2-h^2. Kan sette det inn over og gange ut.

 

V=(Pi/3)*(h*hyp^2-h^3)

 

Så blir det vel h som bestemmer maks volum? Kan derivere med hensyn på h og sette den deriverte lik 0?

Så løse den deriverte ut for h, for å finne den beste høyden?

 

Er jeg på riktig spor så langt, eller har jeg kjørt meg fast? :p

 

 

 

 

 

 

har du fasit...................svar

Lenke til kommentar

Sliter litt med å derivere en kostnadsfunksjon. Som en kan se av vedlegget er det røde svaret det jeg har brukt til nå. I geogebra ser det jo rett ut, men når jeg skal regne med det videre får jeg helt feil tall... Noen tips?

Det er for so vidt rett, men det er jo ein temmeleg tungvindt måte å skrive det på. Sjå Virgo sitt svar for ein enklare versjon.
Lenke til kommentar

Hva har den deriverte med saken å gjøre? Det stemmer heller ikke at lg x = 1 gir at x = 1. Hvis lg x = 1 så må x = 10.

 

På venstresida kan vi faktorisere: chart?cht=tx&chl=(\lg x)^2 - 2 \lg x \geq 0 \ \Leftrightarrow \ \lg x(\lg x - 2) \geq 0. Nå har vi et produkt av to faktorer som skal bli større eller lik 0. Det skjer når begge faktorene er negative, eller begge er positive. Det kan settes opp i et fortegnsskjema.

Lenke til kommentar

Takk for svar! Når jeg setter denne inn i en ligning for å finne grenseprofitt får jeg også vanskelige tall... Tips til å løse denne også? Takk på forhånd!

 

Så fremt chart?cht=tx&chl=dI er riktig, løser du bare i henhold til formelen for andregradslikninger.

 

chart?cht=tx&chl=x=\frac{-b\pm \sqrt{b^2-4ac}}{2a}

 

Det blir slik:

 

chart?cht=tx&chl= 75-\frac{1}{900} \cdot x^2+50=0

 

chart?cht=tx&chl= -\frac{1}{900} \cdot x^2 +125=0

 

chart?cht=tx&chl=a= -\frac{1}{900}, b=0, c=125

 

Sett inn i formelen

 

chart?cht=tx&chl=x=\frac{0\pm\sqrt{0-4 \cdot \frac{-1}{900} \cdot 125}}{2 \cdot \frac{-1}{900}

 

Regn ut.

 

Andregradsformelen er ikke vanskelig å utlede, men hvis du ikke lærer deg utledningen bør du pugge den.

 

Alternativ:

chart?cht=tx&chl= -\frac{1}{900} \cdot x^2 +125=0

chart?cht=tx&chl= x^2=125 \cdot 900

chart?cht=tx&chl=x=\pm \sqrt{112500}

Endret av Virgo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...