Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Jeg har i en stund slitt litt med likninger og bestemte meg derfor for å prøve meg på basisnivå oppgaver. Fikk da et hefte med en god del oppgaver, og skjønner det meste, men så greide jeg å sette meg fast på et stykke som ser nokså lett ut og også er det, men som jeg bare ikke greier å løse.

Derfor setter jeg inn noen oppgaver her og spør hva jeg lurer på, og håper på svar :)

 

Et enkelt ett, som jeg er temmelig sikker på at jeg har greid, men likevel spør om. Har jeg gjort det riktig?

4x = -8

-8:4=-2

x=-2

 

Et stykke som for såvidt går ut på det samme, men jeg ikke er helt sikker på hvordan jeg skal løse:

-2x=6

 

Enda et stykke jeg tror jeg har gjort riktig men likevel spør om:

9x = 54

54:9=6

x=6

 

Også et stykke som går ut på det samme som det over, men som jeg ikke er sikker på:

-3x = 18

 

Kunne jeg fått en forklaring på disse stykkene over, og de to jeg allerede har gjort vil jeg gjerne vite om er riktige. Noen spesielle regler jeg bør vite før jeg slenger meg ut i det litt vanskeligere, eller regler som bare er lure å kunne?

Takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å finne x må du alltid få x alene på en side. Om du har f.eks 5x på venstre siden deler du med 5 på begge sider slik at du har bare x på venstre siden. Du har regnet riktig, men enklere viss:

 

9x = 54

 

9x/9 = 54/9

x = 6

 

Dersom du ikke er sikker på om du har rett kan du prøve å sette inn og sette prøve på svaret:

 

x=6

 

V.S. (Venstre side)

9x = 9*6 = 54

 

H.S

54

 

Begge sidene blir like og du har regnet rett.

 

Dersom det er minus foran x'en, så deler du bare på et negativt tall i stedet slik at du får positiv x

Lenke til kommentar

 

Har min første prøve i kapittel T1 - "Matematikken rundt oss" i vg1. Sitter og forbereder meg til prøven på mandag med en rekke oppgaver som er blitt utdelt av faglærer. En av oppgavene jeg ville likt å få litt veiledning i er:

"Rolf har en 6,0 m lang jernstang. Han vil bruke stangen til å lage en rettvinklet trekant. Den ene kateten skal være 2, 0 m lang. Regn ut lengden av de to andre sidene i trekanten?

Hvordan skal jeg gjøre det når både hypotenusen og den ene kateten er ukjent?

Lenke til kommentar

Dude, ikke tenk så hardt på hvordan du skal "sette opp" oppgaven. Tenk heller på følgende: hvilket tall må jeg ta slik at hvis jeg deler det på 2 så får jeg 3?

Skulle gjerne tenkt sånn, men læreren er veldig streng på det med å sette opp riktig :/ hvis vi setter opp feil kan vi dette flere hakk ned i karakter, noe som akkurat ikke er det jeg ønsker.

Jeg vet oppgaven er kjempelett, og kan allerede finne det der ut i hodet med en gang. X = 6 fordi 6:2=3. Men jeg må likevel vite hva som er best måte å sette det opp på, og likevel ha med hele utregningen. Så på et eksempel at man kunne skrive:

 

x

--- = 3

2

 

2*x

---- (begge to tallene måtte strykes ut, hvorfor må de det? 2:2 blir jo 1, så vet ikke hvorfor vi 2 må skrive det sånn) som ble 2*3 = 6

Endret av smarties1
Lenke til kommentar

 

Skulle gjerne tenkt sånn, men læreren er veldig streng på det med å sette opp riktig :/ hvis vi setter opp feil kan vi dette flere hakk ned i karakter, noe som akkurat ikke er det jeg ønsker.

Jeg vet oppgaven er kjempelett, og kan allerede finne det der ut i hodet med en gang. X = 6 fordi 6:2=3. Men jeg må likevel vite hva som er best måte å sette det opp på, og likevel ha med hele utregningen. Så på et eksempel at man kunne skrive:

 

x

--- = 3

2

 

2*x

---- (begge to tallene måtte strykes ut, hvorfor må de det? 2:2 blir jo 1, så vet ikke hvorfor vi 2 må skrive det sånn) som ble 2*3 = 6

 

 

For en uendelig svett lærer. Se denne her: http://youtu.be/Bgaw9qe7DEE?t=9m8s for hva Feynman, en av det 20. århundrets største fysikere, tenker om en slik undervisningsmetode. Vis den gjerne til læreren din.

 

Hvis x/2 = 3, så vet du 2*x/2 = x = 3*2. Men det er MYE viktigere at du forstår hva som skjer, snarere enn at du følger en regel.

Lenke til kommentar

Jeg holder på med polynomdivisjon og har prøve i dette den kommende uken. Det eneste jeg sliter med er når det plutselig dukker opp brøker som for eksempel.

 

chart?cht=tx&chl=\frac{x^3 -2x^2 -x +2}{x^2 - 4}

 

Det er jo ikke vanskelig å løse telleren som en tredjegradslikning, for så å begynne forkorting, men jeg regner med at man skal bruke en slags form for polynomdivisjon her. Hva er det?

 

Setter stor pris på alle svar!

UDL.no har eit par videoar om emnet (starter med denne), og eg skreiv ned noko i samband med ein annan tråd for lenge sidan, kan hende du får noko ut av det: https://www.diskusjon.no/index.php?app=core&module=attach&section=attach&attach_rel_module=post&attach_id=318662 (Eg antar at videoane til Aleks, sjølv om eg ikkje har sett dei, er betre enn den teksten der.)
Lenke til kommentar

Ja, but still, konvergerer ikke nødvendigvis. Er et kjent problem, sjekk:

http://math.stackexchange.com/questions/108288/infinite-tetration-convergence-radius


Noen som hadde giddet og forklart meg hvordan man deriverer det greiene her:

 

chart?cht=tx&chl= g(x)=t^{x}\cdot x^{t}

chart?cht=tx&chl=g'(x)=(t^{x})' \cdot x^{t} + t^{x} \cdot (x^{t})'

 

Regner med man må bruke produktregel, men vet ikke helt hva som skjer videre.

 

min gode venn, det der er direkte bruk av produktregelen:

 

(f*g)' = f'*g + f*g'

Lenke til kommentar

Noen som hadde giddet og forklart meg hvordan man deriverer det greiene her:

 

chart?cht=tx&chl= g(x)=t^{x}\cdot x^{t}

chart?cht=tx&chl=g'(x)=(t^{x})' \cdot x^{t} + t^{x} \cdot (x^{t})'

 

Regner med man må bruke produktregel, men vet ikke helt hva som skjer videre.

At du skal bruke produktregel er korrekt, og du har satt det opp på den andre linjen slik det skal være med produktregelen ((ab)' = a'b + ab'). Da er det bare å derivere de to faktorene a' og b', som i ditt tilfelle er t^x og x^t. Det som kan være litt vrient er at faktoren t^x kan anses som en eksponentialfunksjon, og den har da ikke den samme regneregelen som den klassiske x^n' = nx^(n-1), men heller t^x' = (x^t)(log t).

 

Legger ved to nyttige linker, hvor den ene er derivasjonsregler, og den andre er til Wolfram Alpha, hvor du kan få steg-for-steg gjennomgang av slike problemer. Bare plott inn "derivative (t^x)(x^t)", og velg step-by-step solution. Lykke til!

 

http://matematikk.net/side/Derivasjonsregler

 

www.wolframalpha.com

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...