Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takk for svar :)

Husk at når du skal derivere e^f(x) må du benytte deg av kjerneregelen, og da fås f'(x) e^f(x).

Tenkte litt på den etterhvert ja, at -s utgjør den deriverte av kjernen. Skjønner bare ikke helt hvordan den ender opp under brøkstreken.

 

Det er da bare å derivere e^-st (mhp t) så skjønner du hvorfor -s^(-1) må være med.

Om man deriverer kjernen ender man da vel bare opp med (-s) da den deriverte av t = 1, ikke -s^(-1) = 1/(-s)

 

Hørte på nett-forelesningen som er lagt ut, der sier læreren enkelt og greit at den integrerte av en eksponentialfunksjon er eksponentialfunksjonen dividert på den deriverte av kjernen. Betyr det er at det er regelen for Substitusjon som brukes?

Skrevet

Trenger svar raskt! Sitter litt fast med en oppgave.

 

Vekstfaktor.

 

Forbruket av en ressurs er nå 300 tonn.

Forbruket minsker med 7% per år.

 

Hvor stort var forbruket for tre år siden?

 

 

Har prøvd dette:

1+7%/100=1,07

1,07*300=367,5

 

men dette svaret stemmer ikke i forhold til fasiten. Svaret skal bli 373 tonn.

 

Hva gjør jeg galt?

Du tenkjer i feil retning. Om forbruket minker med 7% vil det seie at i år er forbruket 93% av forbruket i fjor. Med andre ord er Fi år = 0.93Fi fjor. Det vil seie at for å finne forbruket i fjor må du dele på 0.93, ikkje gange med 1.07.
Skrevet (endret)

Hei! Synes nesten dette blir litt dumt men, jeg har dette matteproblemet jeg ikke forstår:

3a*2b

_____ (dele på)

a^2(opphøyd i annen)b

a=-0,5

b=-1,5

I fasiten står det at svaret er -4. Jeg får det altså ikke til å stemme.

Takk for eventuell quick response.

 

~Morfjus :w00t:

Endret av Morfjus
Skrevet (endret)

chart?cht=tx&chl=\frac{3a*2b}{a^2}=\frac{3\cancel{a}*2b}{a^{\cancel{2}}}=\frac{6b}{a}. Setter man inn for a og b får du at chart?cht=tx&chl=\frac{6*(-1,5)}{-0,5}=18, så jeg skjønner godt at du ikke får -4..

Mulig at jeg ikke var tydelig med man skal dele med: a^2b,

Endret av Morfjus
Skrevet

Kan noen hjelpe meg med dette: I en urne er det 4 røde og 2 grønne kuler. Bortsett fra farge er de ellers like. I denne oppgaven

skal vi finne sannsynligheten for å trekke 2 røde og 1 grønn kule med forskjellige

trekningsprosedyrer.

a) Bestem sannsynligheten for å trekke 2 røde og 1 grønn kule dersom trekningen er uten

tilbakelegging.

b) Hva blir sannsynligheten for å trekke 2 røde og 1 grønn kule dersom trekningen er

med tilbakelegging?

c) Trekk 3 kuler på følgende måte: Trekk først 2 uten tilbakelegging, registrer farge og

legg dem så oppi urna igjen før 3. trekk gjøres. Hva blir nå sannsynligheten for å få 2

røde og 1 grønn kule?

Skrevet

Da stiller saken seg annerledes. Da har vi at chart?cht=tx&chl=\frac{3a*2b}{a^2*b}=\frac{3\cancel{a}*2\cancel{b}}{a^{\cancel{2}}\cancel{b}}=\frac{6}{a}=12, så jeg skjønner fortsatt at du ikke får -4.

Skal snakke med faglæreren min om det. Takk for svar!

Skrevet

Kan noen hjelpe meg med dette: I en urne er det 4 røde og 2 grønne kuler. Bortsett fra farge er de ellers like. I denne oppgaven

skal vi finne sannsynligheten for å trekke 2 røde og 1 grønn kule med forskjellige

trekningsprosedyrer.

a) Bestem sannsynligheten for å trekke 2 røde og 1 grønn kule dersom trekningen er uten

tilbakelegging.

b) Hva blir sannsynligheten for å trekke 2 røde og 1 grønn kule dersom trekningen er

med tilbakelegging?

a)

P=(4C2*2C1)/6C3 = 0,6

===

b)

binomisk : P=3C2*(4/6)^2*(1/3) = 0,44

Skrevet

Det varierer jo fra kalkulator til kalkulator, men se etter en knapp medchart?cht=tx&chl=\sqrt[x]{..}.

Ok, har ikke den knappen, er snakk om en Casio. Men vi får bruke noe som heter Ti Nspire Cas på pc'n, regner med at den har den funksjonen.

 

Siste spørsmål for i kveld, når man skal løseulikheter av andre grad ved regning, hva er det som bestemmer hvilke testverdier du skal bruke?

Skrevet

Ok, har ikke den knappen, er snakk om en Casio. Men vi får bruke noe som heter Ti Nspire Cas på pc'n, regner med at den har den funksjonen.

 

Siste spørsmål for i kveld, når man skal løseulikheter av andre grad ved regning, hva er det som bestemmer hvilke testverdier du skal bruke?

 

Vdr. det førstnevnte.. Vet du at chart?cht=tx&chl=_a\sqrt{b} = b^{\frac{1}{a}}?

 

Hva mener du med testverdier?

Skrevet

Jeg antar at han bruker noe ala Newtons metode. Isåfall, så finner du testverdier som er så nær den faktiske løsningen som du klarer å tenke deg. I.e. roten av 230. Jeg vet forsåvidt at 15^15=225, så la 15 være testverdi (eller startverdi).

Skrevet

Skjæringspunktet blir der x1=x2 og y1=y2

Ligningene dine blir da -2t= s-1 og t+1 =-3s+3 Så langt alt vel

Så ser du fra ligning 1 at s=-2t+1

Setter inn i ligning 2 og får: -3(-2t+1)=t+1 videre blir t=0.2=>1/5

Setter inn i ligningen igjen og får -2t=s-1 => s=0.6

 

Setter det inn i parameterligningene: x=-2t =s-1 =>-2/5 og

Y=t+1=-3s+3=> 6/5

s-punktet blir dermed ((-2/5),(6/5))

Hvordan får du at t=0.2?

Det er dette jeg ikke får til. Å løse likningen altså..

Skrevet

Hvordan får du at t=0.2?

Det er dette jeg ikke får til. Å løse likningen altså..

 

Sorry liten trykkleif.

Ligningen manglet +3:

-3(-2t+1) +3 = t+1 og da skal det vere litt lettere.

Skrevet

Det gjorde det egentlig ikke noe lettere. Jeg klarer ikke løse likningen. Det er det som er problemet. Så hvordan får du t alene, og at t=0.2?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...