Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Har et spørsmål igjen om integrasjon

 

Bruk av substitusjonsmetoden, samt delvis integrering. Klarer å bruke det når integrerings oppgavene ikke er for vanskelig, men sliter litt etter hvert.

 

Et par eksempler

 

Fks ved delvis integrasjon er det ikke nøye hvilken av tallene vi ønsker å derivere. Vet det står feil i notatene, men kunne jeg valgt lnx som v' her også?

post-209627-0-98019700-1350992994_thumb.jpg

 

Så kommer det til noen spesifikke oppgaver

1)

post-209627-0-80367500-1350993074.jpg

Kjempegrei, bruker delvis integrasjon, null problemo

2)

post-209627-0-59809300-1350993117.jpg

Også helt fin, bruker substitusjonsmetoden

3)

post-209627-0-31590100-1350993162.jpg

Men hva med disse.

 

Bruker jeg delvis integrasjon på fks sin^2 x cos^2 x dx

 

Og hva skal jeg sette som fks u på dele oppgaven med integrasjon, slik at jeg kan bruke substitusjonsmetoden?

 

Blir det bare surr. Noen som har noen tips?

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg jobber med trigonometri. En oppgave skal jeg rekne ut AB med både tangens, og en annen.. sak.. jeg brukte cos. Det står og i oppgaven at det er ikke sikkert jeg får samme svar når eg bruker forskjellige. Jeg fikk 6,7 med den ene måten, og 6,6 med den andre.

 

Tenkte det var en logisk og vanlig forklaring på dette, siden det sto i oppgaven.

Er det det, eller er det bare jeg som ikke har tatt med alle desimaler, og derfor får litt forskjell i desimalene mine på svaret?

Lenke til kommentar

3)

post-209627-0-31590100-1350993162.jpg

Men hva med disse.

 

Bruker jeg delvis integrasjon på fks sin^2 x cos^2 x dx

 

Og hva skal jeg sette som fks u på dele oppgaven med integrasjon, slik at jeg kan bruke substitusjonsmetoden?

 

Blir det bare surr. Noen som har noen tips?

 

 

mulige løsninger (ikke nødvendigvis de enkleste).

 

1) exp(3x)*sin(x) = to ganger delvis integrasjon funker fint.

2) delbrøkoppspalting, faktorisering og substitusjon.

3) sin^2(x)*cos^2(x) = sin^2(x)-sin^4(x) = sin^2(x)-[0.5*(1-cos(2x)]^2, som er rett frem etter boka. eventuelt, sin^2(x)cos^2(x) = 0.5(1-cos(2x))*0.5(1+cos(2x)) = 0.25*(1-cos(2x)^2) = 0.25*sin(2x)^2, som igjen er rett fra læreboka.

 

Rettet opp i typo.

Endret av drgz
Lenke til kommentar

3)

post-209627-0-31590100-1350993162.jpg

Men hva med disse.

 

Bruker jeg delvis integrasjon på fks sin^2 x cos^2 x dx

 

Og hva skal jeg sette som fks u på dele oppgaven med integrasjon, slik at jeg kan bruke substitusjonsmetoden?

 

Blir det bare surr. Noen som har noen tips?

 

 

mulige løsninger (ikke nødvendigvis de enkleste).

 

1) exp(3x)*sin(x) = to ganger delvis integrasjon funker fint.

2) delbrøkoppspalting, faktorisering og substitusjon.

3) sin^2(x)*cos^2(x) = sin^2(x)-sin^4(x) = sin^2(x)-[0.5*(1-cos(2x)]^2, som er rett frem etter boka. eventuelt, sin^2(x)cos^2(x) = 0.5(1-cos(2x))*0.5(1+cos(2x)) = 0.25*(1-cos(2x)^2) = 0.25*(1-(1-sin(2x))) = 0.25*sin(2x)^2, som igjen er rett fra læreboka.

Takker meget for tips :)

Lenke til kommentar

Hei igjen! Står fortsatt fast på oppgaven min, er det noen som kan hjelpe?:)

 

 

Se på funksjonen f(x) = lnax/x på en skala med enhet 1 cm på begge akser. Her er a et positivt, reelt tall.

a.) Vis at f har et toppunkt for x=e/a

* Deriverer funksjonen, får f`(x)=(1-lnax)/x^2 som gir toppunkt:

1-lnax=0 --- lnax=1 (PS: lne=1) e=ax, x=e/a

b.) Når a øker, vil altså toppunktet bevege seg mot 0. Anta nå at a øker med 2 cm/min.

Hvor raskt beveger da toppunktet seg horisontalt mot 0 akkurat idet a=e?

(Du vet at x(t)=e/a(t) for alle tidspunkt t.)

c.) Det finnes en posisjon x der toppunktet beveger seg mot 0 med samme fart som a, men motsatt rettet. Hvilken?

Blir veldig glad for svar!:)

Lenke til kommentar

Jeg regnet det ut selv nå nettopp og fikk det samme svaret, så det stemmer. :)

I c) er jeg ikke helt sikker på hva de spør etter. Litt uforståelig formulering, synes jeg. Kan være noen andre som skjønner det, da.

 

Endring: Skulle jeg gjettet ville jeg sagt at du ønsker å løse:

chart?cht=tx&chl=\frac{dx'(t)}{dt} = - \frac{da}{dt} hvor x'(t) er funksjonen som gir toppunktets posisjon, i.e. chart?cht=tx&chl=x'(t) = \frac{e}{a(t)}.

Endret av wingeer
Lenke til kommentar

Noen som kan hjelpe meg med nullpunkt til tangens-funksjoner? Finner ikke noen ordentlig fremgangsmåte på dette i boka, og fasiten gjør det plutselig annerledes i noen oppgaver:S

 

Oppgaven er å finne nullpunktene til:

 

f(x)=4-4*tan⁡(π/2 x)

 

Når funksjonen er definert mellom -1 og 3.

 

(hvilket program bruker dere forresten til å sette inn formeler her? Hehe :) )

Endret av klesskapet
Lenke til kommentar

Vil du ha løsningsforslag til eksamen ?

 

En ting jeg lurer veldig på her, angående fasiten i oppgave 1 c. Hvordan kommer du fram til ln8 i slutten av delebrøksoppspaltingen når det bør være ln9 (hvis jeg ikke tar feil), og hvordan er ln7 (eller ln8) = 2ln3? Når jeg taster det inn på kalkulatoren så er ingen av dem lik det jeg må komme fram til, som er 2ln3. Jeg lurer på dette fordi både fasiten og hvordan jeg regna det ut selv ender opp med en svar som ikke er lik 2ln3.

 

Filen nedenfor er fasiten som Nebuchadnezzar la ut tidligere, som er den jeg refererer til.

R2 V12.pdf

Endret av Persona
Lenke til kommentar

ln 9 = ln 3^2 = 2 ln 3

Du får slenge inn en parantes på kalkulatoren din.

 

Men det er ikke ln9 som er det siste svaret.

 

ln 5 + ln 8 − (ln 1 + ln 5) = 2 ln 3 ifølge fasiten

 

Bør egentlig stå ln9 istedenfor ln8 hvis jeg ikke tar feil, men i begge tilfeller, så ser jeg ikke hvordan summen av ln7 eller ln8 er lik 2ln3. Det er som du sier at ln9 er = 2ln3, men hvordan kommer man fram til det ifølge oppgaven som er beskrevet på 1c i fasiten?

Endret av Persona
Lenke til kommentar

Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med et enkelt spørsmål:

post-68016-0-80121700-1351097012_thumb.png

 

Bildet viser et forholdsvis enkelt regnestykke forut for delbrøk-oppspaltning. Det jeg ikke helt klarer å begripe her er hvordan 4-tallet i telleren blir til 1?

 

Ser at nevneren først deles på 2, slik at n blir alene, det skjønner jeg, men ikke hvorfor det samtidig dukker opp et 4 tall utenfor brøken i nevneren, som da 4 taller i telleren deles mot.

 

Noen som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar

ln 9 = ln 3^2 = 2 ln 3

Du får slenge inn en parantes på kalkulatoren din.

 

Men det er ikke ln9 som er det siste svaret.

 

ln 5 + ln 8 − (ln 1 + ln 5) = 2 ln 3 ifølge fasiten

 

Bør egentlig stå ln9 istedenfor ln8 hvis jeg ikke tar feil, men i begge tilfeller, så ser jeg ikke hvordan summen av ln7 eller ln8 er lik 2ln3. Det er som du sier at ln9 er = 2ln3, men hvordan kommer man fram til det ifølge oppgaven som er beskrevet på 1c i fasiten?

Som sagt, slurv/trykkfeil, der det står ln 8 skal det stå ln 9.
Lenke til kommentar

Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med et enkelt spørsmål:

post-68016-0-80121700-1351097012_thumb.png

 

Bildet viser et forholdsvis enkelt regnestykke forut for delbrøk-oppspaltning. Det jeg ikke helt klarer å begripe her er hvordan 4-tallet i telleren blir til 1?

 

Ser at nevneren først deles på 2, slik at n blir alene, det skjønner jeg, men ikke hvorfor det samtidig dukker opp et 4 tall utenfor brøken i nevneren, som da 4 taller i telleren deles mot.

 

Noen som kan hjelpe meg?

Nemnaren består av to faktorar, (2n + 1) og (2n + 3). Om du faktoriserer ut 2 frå kvar av desse, kan du skrive dei som 2(n+1/2) og 2(n + 3/2). Når du ganger desse saman får du at (2n + 1)(2n +3) = 2(n+1/2)*2(n+3/2) = 4(n+1/2)(n+3/2). Firetalet der kan strykast mot firetalet i teljaren.
Lenke til kommentar

ln 9 = ln 3^2 = 2 ln 3

Du får slenge inn en parantes på kalkulatoren din.

 

Men det er ikke ln9 som er det siste svaret.

 

ln 5 + ln 8 − (ln 1 + ln 5) = 2 ln 3 ifølge fasiten

 

Bør egentlig stå ln9 istedenfor ln8 hvis jeg ikke tar feil, men i begge tilfeller, så ser jeg ikke hvordan summen av ln7 eller ln8 er lik 2ln3. Det er som du sier at ln9 er = 2ln3, men hvordan kommer man fram til det ifølge oppgaven som er beskrevet på 1c i fasiten?

Som sagt, slurv/trykkfeil, der det står ln 8 skal det stå ln 9.

 

Men hvordan er ln 5 + ln 9 - (ln1+ln5) = 2ln3? På kalkulatoren stemmer det ikke. Og for at det skal stemme, så må svaret bli ln9 som er lik 2ln3 hvis jeg ikke tar feil, og her blir det ln8 som svar istedenfor.

Endret av Persona
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...