Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når er det jeg kan sette tallet ned foran da?

 

 

Hvis en oppgave sier slik:

e^2x + 4e^x - 5 > 0

Hva er det samme som/hva blir det?

Blir det slik:

e^2x + e^x > 5-4

Så blir det...?

 

Nei, ikke legg over 4ern på den måten. 4 er kun i det ene leddet, og den er multiplisert inn.

 

Prøv å substituere chart?cht=tx&chl=u=e^x.

 

Da får du chart?cht=tx&chl=u^2+4u-5>0 som du kanskje ser hvordan man løser?

Lenke til kommentar

Slik?:

u^2 + 4u - 5 > 0

u^2 + 4u > 5

Jeg deler til venstre på 2 for å få vekk i annen(?):

u + 2u = 3u

3u > 5

Deler på 3 på begge sider og får: x = 5/3?

 

Edit: nei, det var visst feil...

Her er det mye som går galt ... Tror du burde fokusere på enkel algebra og lignende før du prøver å bite over større ting som dette.

1. Man kan ikke dele på 2 for å bli kvitt eksponenter. Se litt mer på hvordan man gjør når man jobber med eksponenter.

2. u=5/3, men u er ikke det samme som x. Ideen om substitusjon kan kanskje være litt rar om du ikke har gjort det før. Poenget er bare at du sier at e^x=u for å spare litt arbeid. Når du da får et svar uttrykket ved u må du huske på hva u er.

3. Les deg opp på andregradsligninger.

Lenke til kommentar

Takk for hjelpen, wingeer. :)

 

For de samme relasjonene:

p><p>

Stemmer det at symmetric diffentiation vil tilsvare XOR operasjoner over alle elementene, og at det dermed blir slik:

[url=

Etter hva jeg kjapt leste opp på wiki-siden om XOR ser det ut til å være det samme som "symmetric difference", i.e. at man bare fjerner snittet. I logikk-tilfellet er jo XOR-operatoren sann når kun en av operandene er sanne, men ikke begge. Med andre ord, det virker igjen rett. :) Jeg er ihvertfall 80% sikker. Hvordan type fag er det her, forresten?

Endret av wingeer
Lenke til kommentar

Slik?:

u^2 + 4u - 5 > 0

u^2 + 4u > 5

Jeg deler til venstre på 2 for å få vekk i annen(?):

u + 2u = 3u

3u > 5

Deler på 3 på begge sider og får: x = 5/3?

 

Edit: nei, det var visst feil...

 

Som Wingeer nevner, så ser det ut som du mangler en del grunnleggende Algebra-egenskaper som virkelig må sitte inne for at man skal kunne jobbe med andregrads ulikheter.

 

Hvis du ønsker å børste av gamle kunnskaper og friske opp, så anbefaler jeg å starte fra første video i Algebra-lista på http://udl.no så vil du se at vi omsider jobber oss frem til andregrads ulikheter. Og skulle det fremdeles være noe du står fast på, så kan du bruke kontaktskjema og sende inn en problematisk oppgave, eller bare spørre igjen her :)

Endret av Aleks855
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt hva hensikten er. Du har også glemt å multipliserer på høyresiden og med xn. Og har du ment å sette +1 som en indeks? Hva skal i så fall det bety?

 

må jeg ikke få et n+2 for å sette det som et karakteristisk polynom?

Du setter bare den med høyest indeks som r2, nest høyest som r, osv.

Lenke til kommentar

Faen, jeg glemte meg helt!

 

Jeg tar jo selvfølgelig kvadratroten for å få vekk i annen.. Dumme meg :nei2:

 

 

Så: e^2x- 4ex > 5

Men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med -4ex på slike oppgaver hvis jeg ikke kan flytte 4 tallet over til høyre. :hmm:

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Faen, jeg glemte meg helt!

 

Jeg tar jo selvfølgelig kvadratroten for å få vekk i annen.. Dumme meg :nei2:

 

 

Så: e^2x- 4ex > 5

Men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med -4ex på slike oppgaver hvis jeg ikke kan flytte 4 tallet over til høyre. :hmm:

 

Det er uansett ingen vits å flytte over 5ern på den andre sida.

 

Ikke prøv å isoler x på den måten du prøver nå. Du må bruke andregradsformelen, faktorisere, tegne fortegnslinje, og hent svaret derfra.

 

Hvis alt dette er gresk, så må du gå tilbake en del steg og lære deg mer grunnleggende ting.

Lenke til kommentar

Åja, faen. Når det er ulikheter skal jeg bruke abc-formelen og tegne fortegnslinje.

Men trodde fortegnslinje kun gjaldt når det var delestykke? :hmm:

 

Er ihvertfall eksempler i boka på ulikheter hvor de ikke tegner fortegnslinje, why so?

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Åja, faen. Når det er ulikheter skal jeg bruke abc-formelen og tegne fortegnslinje.

Men trodde fortegnslinje kun gjaldt når det var delestykke? :hmm:

 

Er ihvertfall eksempler i boka på ulikheter hvor de ikke tegner fortegnslinje, why so?

 

Fortegnslinjer er aldri HELT nødvendig, men det er som regel tryggere å bruke dem, bare for å unngå slurvefeil. Og de kan alltid brukes så lenge du kan faktorisere uttrykket. Og det kan du i dette tilfellet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...