Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med et enkelt spørsmål:

post-68016-0-80121700-1351097012_thumb.png

 

Bildet viser et forholdsvis enkelt regnestykke forut for delbrøk-oppspaltning. Det jeg ikke helt klarer å begripe her er hvordan 4-tallet i telleren blir til 1?

 

Ser at nevneren først deles på 2, slik at n blir alene, det skjønner jeg, men ikke hvorfor det samtidig dukker opp et 4 tall utenfor brøken i nevneren, som da 4 taller i telleren deles mot.

 

Noen som kan hjelpe meg?

Nemnaren består av to faktorar, (2n + 1) og (2n + 3). Om du faktoriserer ut 2 frå kvar av desse, kan du skrive dei som 2(n+1/2) og 2(n + 3/2). Når du ganger desse saman får du at (2n + 1)(2n +3) = 2(n+1/2)*2(n+3/2) = 4(n+1/2)(n+3/2). Firetalet der kan strykast mot firetalet i teljaren.

 

Så klart, visste det var et eller annet elementært jeg overså. Takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar

Jeg har glemt gamle kunster!

 

Kan noen hjelpe meg?

 

2Y5/2 + 3Y3/2 = 1,93

 

Hva blir Y, og hvordan var det man gikk fram? :confused:

 

Er ingen enkel måte å løse likningen på, setter du u = Y^(1/2) ,ender du opp med

 

2 u^5 + 3 u^3 = 1.93

 

Og som du kanskje vet er ikke 5`te gradslikninger spesielt enkle å løses.

Den virkelige løsningen av likningen kan dog tilnærmes ved eksempelvis newton men det er nok ikke det du er ute etter.

Lenke til kommentar

Trenger litt hjelp med dette med brøk og X.

Får ikke til dette med å skrive brøk på forumet så lat som om det står brøker der jeg bruker skråstrek:

X - 1/3X + 2/4X = 1/3X + 1/2

Delsvaret mitt blir 5/6X = 3/6 (eller 1/2 om du vil)

How to proceed?

 

edit: Nå går læreren gjennom stykket så jeg trenger ikke svar likevel

Endret av L4r5
Lenke til kommentar

Noen som kan hjelpe med denne, forstår ikke helt siden den ikke treffer "perfekt" på xaksen

Hvis du med perfekt mener at du sliter med å finne grensene du skal integrere for må du løse chart?cht=tx&chl=f(x)=0 på intervallet du er interessert i først. Du kan også bruke symmetri her, i.e. Finne arealet på intervallet 0 til 4pi/3, for så å gange det med 2. Husk riktig fortegn.

Lenke til kommentar

Noen som kan hjelpe med denne, forstår ikke helt siden den ikke treffer "perfekt" på xaksen

 

3} 2 \cos x + 1 \, \mathrm{d}x

Spørsmål bare. Vi skal jo ikke trekke fra arealet. Men vi skal fine hele/totale arealet. Blir det ikke feil da å sette 3} 2 \cos x + 1 \, \mathrm{d}x

 

Fikk forøvrig 4.91xxxx ved å bruke +2 foran siste leddet isteden for -2, og tror det er riktig?

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar

Noen som kan hjelpe med denne, forstår ikke helt siden den ikke treffer "perfekt" på xaksen

 

3} 2 \cos x + 1 \, \mathrm{d}x

Spørsmål bare. Vi skal jo ikke trekke fra arealet. Men vi skal fine hele/totale arealet. Blir det ikke feil da å sette 3} 2 \cos x + 1 \, \mathrm{d}x

 

Fikk forøvrig 4.91xxxx ved å bruke +2 foran siste leddet isteden for -2, og tror det er riktig?

 

Minustegnet kommer fra at grafen er under x-aksen der... Regner du ut

 

3} 2 \cos x + 1 \, \mathrm{d}x

 

ser du at det blir negativt, vi slenger på et minustegn for å gjøre det positivt.

Endret av Nebuchadnezzar
Lenke til kommentar

Fyrer på et spørsmål til.

 

når oppgaven lyder som under. mener de da at x-aksen går mot minus uendelig. I så fall vil jo arealet på a være uendelig.

 

Jeg gjorde først oppgaven ved å gå fra 0 til 3. Men dette er kanskje ikke riktig tolkning av oppgaven?

 

post-209627-0-21527100-1351170651_thumb.png

Arealet er avgrenset x-aksen, funksjonen og x=3. Den siste er grei, det betyr at øvre grense er 3. Nedre grense blir da der funksjonen skjærer x-aksen, i.e. x slik at f(x)=0.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...