Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Skrevet

Snur litt om på uttrykket ditt: chart?cht=tx&chl=\frac{1}{n(n+1)}=\frac{(n-n)+1}{n(n+1)}=\frac{n+1}{n(n+1)}-\frac{n}{n(n+1)}=\frac{1}{n}-\frac{1}{n+1}

 

Ser du hva som skjer nå?

Dessverre. Siden det er praktisk talt delbrøkoppspalting så tenkte jeg å ta et integral, men da fikk jeg ln2. Trenger nok litt mer.

Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...
Skrevet

Kan noen hjelpe med utregning av en tilbakelagt distanse. 

En bil kjører i 100km/t, på et tidspunkt akselererer bilen til henholdvis 140km/t, 150km/t, 160km/t og 200km/t. 

Fra 100-160km/t bruker bilen 5 sekunder.

Fra 100-200km/t bruker bilen 11 sekunder. 

Hvor langt forflytter bilen seg fra:

100-140km/t

100-150km/t

100-160km/t

100-200km/t

Har kommet så langt at en akselerasjon fra 100-160km/t over 5 sekunder tilsvarer 3,3ms2. Men det hjelper meg ikke noe mer, noen som kan hjelpe å forklare og rett svar?

Skrevet

Kan noen hjelpe med utregning av en tilbakelagt distanse.

 

En bil kjører i 100km/t, på et tidspunkt akselererer bilen til henholdvis 140km/t, 150km/t, 160km/t og 200km/t.

 

Fra 100-160km/t bruker bilen 5 sekunder.

 

Fra 100-200km/t bruker bilen 11 sekunder.

 

Hvor langt forflytter bilen seg fra:

100-140km/t

100-150km/t

100-160km/t

100-200km/t

 

Har kommet så langt at en akselerasjon fra 100-160km/t over 5 sekunder tilsvarer 3,3ms2. Men det hjelper meg ikke noe mer, noen som kan hjelpe å forklare og rett svar?

Du har tre punkter:

t=0, v=100

t=5, v=160

t=11, v=200

 

Sier oppgaven eller kapitlet noe om hva slags modell du skal bruke? Polynom, logaritmisk, eksponentiell?

Skrevet

Du har tre punkter:

t=0, v=100

t=5, v=160

t=11, v=200

 

Sier oppgaven eller kapitlet noe om hva slags modell du skal bruke? Polynom, logaritmisk, eksponentiell?

Nei, bare ønsker et svar på det som tilsynelatende er da realistisk, på gitt fart og tid.

Skrevet

Hei! Jeg har akkurat begynt på skolen igjen etter 5år ute i arbeid. Derfor er det mye jeg har glemt og masse som må læres ? Dette er den ene oppgaven min som jeg ble litt i tvil på.

 

Skriv på standardform:

a) 23434222340049394023 (til 3 gjeldende siffer)

b) 2604600000430000239 (til 3 gjeldende siffer)

c) 0,00000000000000000000374 (til 1 gjeldende siffer)   374000000000000000000000

 

  1. 2,3434222340049394023*10^19
  2. 2,6004600000430000239*10^18
  3. 3,74*10^-24

Men blir ikke disse svarene feil når jeg skal skrive 3 gjeldene siffer?

Skulle ikke for eksempel A) blitt 234,34222340049394023*10^17 da?

Men når man regner om til standarform skal jo tallet være mellom 1-10, så spørsmålet mitt er vel hva er de gjeldene sifrene her?

 

Takk for svar!

 

 

Skrevet

Tygger på denne:

 

DittValg ønsker at det skal være 95% sannsynlig at en meningsmåling skal gi AP en oppslutning på mellom 27% og 29%, når den virkelige oppslutningen er på 28%.

 

Hvor mange personer må de spørre?

 

fasit: 7750

 

Noen som har et løsningsforslag?

 

Har prøvd å sette opp noen hårete løs for x ligninger med en normalfordeling der x er antall spurte men uten hell. Tror det er en enklere fremgangsmåte men jeg finner den ikke. 

  • 2 uker senere...
Skrevet

En lineær faktor er et uttrykk på formen chart?cht=tx&chl=ax +b

Takk for svar, men forstår fortsatt ikke helt... Kunne noen vist et løsningsforslag på dette: Faktoriser f(x)=2x^3+x^2-7x+3 i lineære faktorer hvis det lar seg gjøre?

Skrevet

Ved hvilket nivå studerer du? På videregående og introduksjonskurs på høyskole/universitet ville du normalt fått oppgitt en kvadratisk løsning av uttrykket (x=1/2 gir f(x)=0 for eksempel). Derfra kan denne løses med polynomdivisjon og abc-formel. Senere vil du kanskje ha hørt om Rational root theorem.

  • Liker 2
  • 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Du roter litt med faktorisering. Blant annet så skriver du at chart?cht=tx&chl=\frac{9x-3}{3x+2y}=\frac{\cancel{3}(3x-1)}{\cancel{3}x+2y}, men dette er ikke lov. Dersom du ønsker å dele med et tall, så må du dele alle ledd med samme tall.

Endret av cuadro

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...