Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tenk deg at du selger hundre varer totalt. 97 av vare A og 3 av vare B. Hva har du betalt for varene dine, og hva har du inntjent? Forstår du hvordan du kan generalisere dette resultatet?

 

Har satt det opp, men kommer ikke noe lengre enn før dessverre.

 

Ole skal dekke på til fest. Dersom han plasserer 5 personer ved hvert av de like store bordene, mangler det 4 plasser. Dersom han setter 6 personer ved hvert bord blir det 2 plasser til overs. Hvor mange gjester og bord har han?

 

 

 

Sett opp et likningssett der du har to ukjente: antall bord chart?cht=tx&chl=x, og antall gjester chart?cht=tx&chl=y.

Endret av Selvin
  • Liker 1

Har en oppgave der jeg har fått oppgitt at chart?cht=tx&chl=u = u_h + u_s. I den ene likningen har jeg chart?cht=tx&chl=u^2 hvilket vil tilsvare chart?cht=tx&chl=(u_h + u_s)^2. Men er litt usikker på hvordan jeg skal skrive ut dette. Hvilken form er riktig:

 

chart?cht=tx&chl=(u_h^2 + 2u_{hs} + u_s^2) eller chart?cht=tx&chl=(u_h^2 + 2(u_h u_s) + u_s^2s)

 

Ser at de fleste andre jeg sammenlikner med har skrevet den første varianten, men heller litt mer mot den andre, for tenker at det ikke vil gi helt mening å slå u sammen med både h og s på den måten, da de representerer to forskjellige uttrykk.

Har en oppgave der jeg har fått oppgitt at chart?cht=tx&chl=u = u_h + u_s. I den ene likningen har jeg chart?cht=tx&chl=u^2 hvilket vil tilsvare chart?cht=tx&chl=(u_h + u_s)^2. Men er litt usikker på hvordan jeg skal skrive ut dette. Hvilken form er riktig:

 

chart?cht=tx&chl=(u_h^2 + 2u_{hs} + u_s^2) eller chart?cht=tx&chl=(u_h^2 + 2(u_h u_s) + u_s^2s)

 

Ser at de fleste andre jeg sammenlikner med har skrevet den første varianten, men heller litt mer mot den andre, for tenker at det ikke vil gi helt mening å slå u sammen med både h og s på den måten, da de representerer to forskjellige uttrykk.

 

u_hs gir ingen mening på egen hånd, man må definere hva det betyr. Hvis man definerer u_hs til å være u_h*u_s så kan man selvsagt skrive det slik. (med forbehold om at jeg ikke vet hva disse representerer ...)

Endret av Henrik B

Trenger litt hjelp med en fysikk oppgave jeg sliter med, har ikke hatt det på 6 år og har ikke hatt tilgang på forelesninger i dette faget i år så sliter litt med det :/ 

 

oppgaven er som lyder: 

oppgave3%20ob6_zpsparqv8gf.png

 

Oppgave a er grei, tegnet krefter fra underlaget, tyngdekraft og kraten tilført M1 som igjen tilføres M2.

oppgave b har jeg satt som a = (F/M1+M2), ikke sikker på denne men virker logisk for meg

oppgave c er jeg svært usikker på, beregne tyngdekraften til begge og forskjellen mellom de? 

oppgave d er jeg også svært usikker på, tenker å bruke en av bevegelsesligningene, men etter hva jeg kan se mangler jeg info for å fullføre de. Sikkert noe veldig enkelt, men jeg sliter som sagt litt med dette :)

 

Håper noen kan hjelpe meg på rett vei, gjerne noen eksempler :) 

Kom til x=-4+-√44/2  (ble altfor rotete på pc) Vet ikke hva jeg skal gjøre med √44

 

Tror du har trykt litt feil på kalkulator isåfall. Jeg får chart?cht=tx&chl=-2\pm\sqrt{11}

 

Du får ikke gjort noe særlig mer med roten av elleve, annet enn å trykke det inn i en kalkulator for å få en tilnærming. Det skal dog ikke være nødvendig.

  • Liker 1

Oppgave a er grei, tegnet krefter fra underlaget, tyngdekraft og kraten tilført M1 som igjen tilføres M2.

oppgave b har jeg satt som a = (F/M1+M2), ikke sikker på denne men virker logisk for meg

oppgave c er jeg svært usikker på, beregne tyngdekraften til begge og forskjellen mellom de? 

oppgave d er jeg også svært usikker på, tenker å bruke en av bevegelsesligningene, men etter hva jeg kan se mangler jeg info for å fullføre de. Sikkert noe veldig enkelt, men jeg sliter som sagt litt med dette :)

 

Håper noen kan hjelpe meg på rett vei, gjerne noen eksempler :)

 

Du har en liten parantes-feil i oppgave b. I oppgave c er "trikset" å forstå at m1 dytter m2. Hvilken kraft må til for å akselerere m2 til den hastigheten (eller akselerasjon) hele systemet, og dermed m2, beveger seg i? Hvor kommer denne kraften fra? Til oppgave d leter du etter en bevegelsesligning som som tar utgangspunkt i strekning (som er kjent), (akselerasjon, som du kan finne ut av), og tid (som er ukjent). Og så sist men ikke minst, så har vi en egen fysikk-tråd.

Endret av cuadro

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...