Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har enda en funksjon som skal deriveres;

X(X^2+3X)^2

 

Er usikker på om fremgangsmåten min er korrekt, men jeg bruker produktregelen u'v+uv'.

Så har jeg brukt kjerneregelen på (X^2+3X)^2 og fått 2(X^2+3X)*(2X+3).

 

Da har jeg satt det inn slikt i produktregelen 1*(X^2+3X)^2+X*(2(X^2+3X)*2X+3)).

Er dette riktig? Hva gjør jeg videre? Bare gange sammen?

Lenke til kommentar

Har enda en funksjon som skal deriveres;

X(X^2+3X)^2

 

Er usikker på om fremgangsmåten min er korrekt, men jeg bruker produktregelen u'v+uv'.

Så har jeg brukt kjerneregelen på (X^2+3X)^2 og fått 2(X^2+3X)*(2X+3).

 

Da har jeg satt det inn slikt i produktregelen 1*(X^2+3X)^2+X*(2(X^2+3X)*2X+3)).

Er dette riktig? Hva gjør jeg videre? Bare gange sammen?

 

Videre kan du gange ut eller prøve å faktorisere så det ser litt penere ut, men svaret er riktig. Anbefaler å bruke wolframalpha.com for fasitsvar.

Endret av Henrik B
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei!

Jeg skulle gjerne hatt hjelp med en del oppgaver som skal leveres innen kl 19. Sliter litt

Løs likningene:

a) -x2+5x=-6x+30

b) 1:x+1 = x:x+25

c) 500 x 1,05x = 600

d) 500 x e0,05x= 600

 

 Løs ulikhetene:

e) -x2+5x > -6x + 30

f) 1:x-1 > 3:2x

 

 

Oppgave 3

I denne oppgaven ser vi på funksjonen: f(x) = 2x3-6x              Df = R

a) Når er f(x) = 0? Når er f(x) positiv og når er f(x) negativ?

b) Finn f'(x) og avgjør når f(x) er voksende og når f(x) er avtagende. Finn eventuelle maksimums og minimumspunkter.

c) Beregn f''(x). Når er f(x) konkav og når er f(x) konveks?

d) Skisser grafen til f(x)

 

Er det noen kloke hoder her som kunne hjulpet meg? :)

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg skulle gjerne hatt hjelp med en del oppgaver som skal leveres innen kl 19. Sliter litt

Løs likningene:

a) -x2+5x=-6x+30

Denne ligningen kan omformuleres til chart?cht=tx&chl=-x^2 + 11x - 30 = 0. Dette er en annengradsligning. Det greier du!

 

b) 1:x+1 = x:x+25

Hvis du har multipliserer på begge sider så får du en enklere ligning:

 

p><p> 1 = 25x

 

(Her tror jeg at du har skrevet opp oppgaven galt.)

 

c) 500 x 1,05x = 600

Del på begge sider, så har man en enkel likning. (Jeg antar her at x'en mellom 500 og 1.05 er et gangetegn.)

 

chart?cht=tx&chl=1.05^x = \frac{6}{5}

 

d) 500 x e0,05x= 600

Samme her, og vi får ligningen:

 

chart?cht=tx&chl=e^{0.05x} = \frac{6}{5}

 

Resten kan noen andre ta.

 

Jeg har med vilje ikke gitt deg svarene. Men har hjulpet deg på veien. Greier du ikke de oppgavene nå, så må du jobbe mer med det grunnleggende før du begir deg ut på disse oppgavene her.

Lenke til kommentar

 

Hei!

Jeg skulle gjerne hatt hjelp med en del oppgaver som skal leveres innen kl 19. Sliter litt

Løs likningene:

a) -x2+5x=-6x+30

Denne ligningen kan omformuleres til chart?cht=tx&chl=-x^2 + 11x - 30 = 0. Dette er en annengradsligning. Det greier du!

 

b) 1:x+1 = x:x+25

Hvis du har multipliserer på begge sider så får du en enklere ligning:

 

p><p>1 = 25x

 

(Her tror jeg at du har skrevet opp oppgaven galt.)

 

c) 500 x 1,05x = 600

Del på begge sider, så har man en enkel likning. (Jeg antar her at x'en mellom 500 og 1.05 er et gangetegn.)

 

chart?cht=tx&chl=1.05^x = \frac{6}{5}

 

d) 500 x e0,05x= 600

Samme her, og vi får ligningen:

 

chart?cht=tx&chl=e^{0.05x} = \frac{6}{5}

 

Resten kan noen andre ta.

 

Jeg har med vilje ikke gitt deg svarene. Men har hjulpet deg på veien. Greier du ikke de oppgavene nå, så må du jobbe mer med det grunnleggende før du begir deg ut på disse oppgavene her.

 

Takk du! Hjelper litt... :)

Lenke til kommentar

Takk du! Hjelper litt... :)

Bare hyggelig.

 

Men som sagt ovenfor her. Hvis du sliter med samtlige av de oppgavene du ber om hjelp på her, da burde du virkelig ta et skritt tilbake. Lær deg elementær algebra før du prøver deg på dette - da vil disse oppgavene være mye enklere. Læreren din burde kunne være til hjelp med å finne ressurser for det.

Lenke til kommentar

Bruker Wolframalpha, men jeg synes at det er så rotete og forvirrende når de bruker d/dx foran "alt".

Det er en vanlig notasjon du like godt kan gjøre deg vandt med først som sist :)

 

d/dx forteller deg at uttrykket er "derivert med hensyn på x". Det er nemlig ikke gitt at x er den eneste variabelen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hehe, ja du har rett. Sitter bare og repeterer litt enkel derivasjon fra videregående. Så ser nå at poenget med oppgaven er å finne stigningstallet til tangenten til f for x = 1. Så da er det ikke så rart at x faller bort (eller at en ikke akkurat skriver opphøyd i 1...).

 

Edit: Spør om en til jeg.

 

Har en oppgave som ser slik ut:

 

chart?cht=tx&chl=e^x + 2^x + ln 2

 

chart?cht=tx&chl= \Big( \frac{dy}{dx} \Big) = e^x + 2^x ln 2

 

Ser at det siste leddet faller bort. I følge regelen så er:

 

chart?cht=tx&chl=(ln x)^' = \frac{1}{x}

 

Men regner med at ettersom ln 2 i praksis bare er et reelt tall (0.693147...), så blir det 0. Noen god måte å vise dette på? Eller må jeg bare tenke at det er et reelt tall, og at det derfor derivert blir 0?

Endret av blured
Lenke til kommentar

Total omsetning i en butikk er på 100 000. 

 

Vare A: Innpris 100, utpris 115 (brutto 15%)
Vare B: Innpris 100, utpris 50 (brutto -50%)

 

Gitt at 97% av salget er av vare A og 3% er av vare B, hvordan regner man seg frem til gjennomsnittlig brutto?

Ren logikk tilsier at det er en så liten andel med dårlig brutto av totalen at den ikke påvirker stort, men hvordan går man frem?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...