Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

 

chart?cht=tx&chl=(a+b)^{4}=a^{4}+4a^{3}b+6a^{2}b^{2}+4ab^{3}+b^{4}

Sliter litt med å forstå dette her og hvilke tall som blir valgt.

Hvordan kommer de fram til at det skal være 6, og så 4 på neste etter det?

 

 

Tre metoder står lett tilgjengelig:

1: Gang ut. Ikke anbefalt.

2: Binomialteoremet. http://en.wikipedia.org/wiki/Binomial_theorem

3: Se på Pascal's talltrekant. http://en.wikipedia.org/wiki/Pascal's_triangle

 

Se på 5. rekke i trekanten (øverste er 0'te rekke). Der ser du 1 4 6 4 1 som er koeffisientene når du opphøyer et binom i 4.

Skrevet

Sikker på at nummer 2 og 3 er bedre enn nummer 1? Med tanke på hvordan spørsmålet blir stilt.

 

Selvfølgelig. 2 og 3 setter det i en større sammenheng, 1 er bare en masse fysisk arbeid.

Skrevet

Joa, men de krever litt mer forståelse. Hvis man skal skjønne 2 og 3 så burde man klare å løse den oppgaven. Det som er den beste løsningen for en som studerer matematikk er kanskje ikke best for en som går på videregående.

Skrevet

Binomialteoremet er helt ok for VGS-studenter. Man bruker tross alt binomialkoeffisienter i R1-sannsynlighet. Selv om man ikke bruker teoremet, så går det bare i å kunne skrive ut og regne med fakulteter.

Skrevet (endret)

En mellomting som sparer noen multiplikasjoner, men som ikke krever at en kjenner binomialteoremet, er å utnytte kvadratsetningene (som jeg antar er kjent) flere ganger. F.eks

chart?cht=tx&chl=\begin{align*}(a+b)^4&=((a+b)^2)^2\\ &=(a^2+2ab+b^2)^2\\&=((a^2+b^2)+2ab)^2\\&=(a^2+b^2)^2+2(a^2+b^2)2ab+(2ab)^2\\&=a^4+2a^2b^2+b^4+4a^3b+4ab^3+4a^2b^2\\&=a^4+4a^3b+6a^2b^2+4ab^3+b^4\end{align*}

Om det er enklere eller ikke vet jeg ikke.

Endret av Frexxia
  • Liker 2
Skrevet

Find the largest number d such that if |x-4|<d, then |f(x)-5|<0,01

 

where f(x) = sqr(3x+4)+1

 

Jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal gjøre denne

 

Jeg regnet ut høyre side slik at jeg fikk at x<4,026 og da fikk jeg at d kunne være uendelig stort. Og det gir ikke så mye mening?

Skrevet

Hva er det egentlig oppgaven spør om her?

 

Har oppgavetekst: "Mark all intervals in which the following function contains a zero:"

Og en funksjon f(x). Deretter følger 4 alternativer.

Skrevet

Du skal merke de intervallene som inneholder et nullpunkt for funksjonen, altså en x-verdi som gjør at f(x) = 0. Med funksjonen f(x) = x^2 - 4 så vil f.eks. intervallet [-5, -1] inneholde et nullpunkt (-2), intervallet [-4, 5] inneholder to (-2 og 2), mens intervallet (2, 3] ikke inneholder noen.

Skrevet

Du må rett og slett sette f(x) = 0 og regne. Jeg kan ikke basert på den grafen der klare å se om og evt. hvor funksjonen har et nullpunkt. f(x) er en brøk, så den kan bare være null når telleren er 0 (uten at nevneren er 0). Siden chart?cht=tx&chl=4x^2 - 28x = 4x(x - 7), så må x = 7 da være det eneste nullpunktet. Da regner jeg med du finner intervallet ditt.

Skrevet (endret)

Denne tråden dreier seg om akkurat samme type problemstilling:

 

http://matematikk.net/matteprat/viewtopic.php?f=14&t=35480

Takk, jeg prøvde den, men jeg kommer ikke fram til en nøyaktig verdi(som jeg trenger)

 

(3,99^2-4)/3 <x < (4,01^2-4)/3

 

Som fører til for mange desimaler. Mulig jeg har gjort noe rart en plass

 

EDIT, jeg satt inn formel for nøyaktig verdi, men jeg fikk feil på det også. Og så prøvde jeg en annen oppgave av den typen, og fikk feil på den og selv om jeg denne gangen fikk tall med noen få desimaler

Endret av Pettersenper
Skrevet

Hvorfor eksisterer ikke denne grenseverdien?

qhoU9Nb.png

 

For at en grense chart?cht=tx&chl=\lim_{x \to a} f(x) skal eksistere så må grensene chart?cht=tx&chl=\lim_{x \to a^{-}} f(x) og chart?cht=tx&chl=\lim_{x \to a^+} f(x) eksistere, og de må være like. Her vil absoluttverdien gjøre at de to ensidige grensene blir forskjellige, og da eksisterer ikke grensa.

  • Liker 2
Skrevet

Hei. Har 1 T matte, og sliter veldig med brudden brøk med x.

Kan noen hjelpe meg med dette stykket:

(x/5-2/25)/(x/10-3/5)

 

På forhånd takk !

Få fellesnevner oppe og nede, deretter løser du oppgaven som deling med brøk :)

Skrevet (endret)

Driver med diff.likninger.. Når jeg skriver karakteristisk likning, og skal finne to reelle røtter... Hvordan vet jeg hvilke av tallene som skal være r1 og r2?

Eller har det ikke noe å si?

Endret av Chariot09

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...