Chariot09 Skrevet 29. august 2013 Skrevet 29. august 2013 Sliter litt med å forstå dette her og hvilke tall som blir valgt. Hvordan kommer de fram til at det skal være 6, og så 4 på neste etter det?
Aleks855 Skrevet 29. august 2013 Skrevet 29. august 2013 Sliter litt med å forstå dette her og hvilke tall som blir valgt. Hvordan kommer de fram til at det skal være 6, og så 4 på neste etter det? Tre metoder står lett tilgjengelig: 1: Gang ut. Ikke anbefalt. 2: Binomialteoremet. http://en.wikipedia.org/wiki/Binomial_theorem 3: Se på Pascal's talltrekant. http://en.wikipedia.org/wiki/Pascal's_triangle Se på 5. rekke i trekanten (øverste er 0'te rekke). Der ser du 1 4 6 4 1 som er koeffisientene når du opphøyer et binom i 4.
Flin Skrevet 29. august 2013 Skrevet 29. august 2013 Sikker på at nummer 2 og 3 er bedre enn nummer 1? Med tanke på hvordan spørsmålet blir stilt. 1
''' Skrevet 29. august 2013 Skrevet 29. august 2013 Sikker på at nummer 2 og 3 er bedre enn nummer 1? Med tanke på hvordan spørsmålet blir stilt. Selvfølgelig. 2 og 3 setter det i en større sammenheng, 1 er bare en masse fysisk arbeid.
Flin Skrevet 30. august 2013 Skrevet 30. august 2013 Joa, men de krever litt mer forståelse. Hvis man skal skjønne 2 og 3 så burde man klare å løse den oppgaven. Det som er den beste løsningen for en som studerer matematikk er kanskje ikke best for en som går på videregående.
Aleks855 Skrevet 30. august 2013 Skrevet 30. august 2013 Binomialteoremet er helt ok for VGS-studenter. Man bruker tross alt binomialkoeffisienter i R1-sannsynlighet. Selv om man ikke bruker teoremet, så går det bare i å kunne skrive ut og regne med fakulteter.
Frexxia Skrevet 30. august 2013 Skrevet 30. august 2013 (endret) En mellomting som sparer noen multiplikasjoner, men som ikke krever at en kjenner binomialteoremet, er å utnytte kvadratsetningene (som jeg antar er kjent) flere ganger. F.eks Om det er enklere eller ikke vet jeg ikke. Endret 30. august 2013 av Frexxia 2
Pettersenper Skrevet 30. august 2013 Skrevet 30. august 2013 Find the largest number d such that if |x-4|<d, then |f(x)-5|<0,01 where f(x) = sqr(3x+4)+1 Jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal gjøre denne Jeg regnet ut høyre side slik at jeg fikk at x<4,026 og da fikk jeg at d kunne være uendelig stort. Og det gir ikke så mye mening?
Jaffe Skrevet 30. august 2013 Skrevet 30. august 2013 Denne tråden dreier seg om akkurat samme type problemstilling: http://matematikk.net/matteprat/viewtopic.php?f=14&t=35480
Tunky Skrevet 30. august 2013 Skrevet 30. august 2013 Hva er det egentlig oppgaven spør om her? Har oppgavetekst: "Mark all intervals in which the following function contains a zero:" Og en funksjon f(x). Deretter følger 4 alternativer.
Jaffe Skrevet 30. august 2013 Skrevet 30. august 2013 Du skal merke de intervallene som inneholder et nullpunkt for funksjonen, altså en x-verdi som gjør at f(x) = 0. Med funksjonen f(x) = x^2 - 4 så vil f.eks. intervallet [-5, -1] inneholde et nullpunkt (-2), intervallet [-4, 5] inneholder to (-2 og 2), mens intervallet (2, 3] ikke inneholder noen.
Tunky Skrevet 30. august 2013 Skrevet 30. august 2013 Ja, ok. Sånn her ser grafen jeg tegna ut. Har alternativer (-1,1) (8,10) (6,8) og (5,6) Vil det da bli de tre siste?
Jaffe Skrevet 30. august 2013 Skrevet 30. august 2013 Du må rett og slett sette f(x) = 0 og regne. Jeg kan ikke basert på den grafen der klare å se om og evt. hvor funksjonen har et nullpunkt. f(x) er en brøk, så den kan bare være null når telleren er 0 (uten at nevneren er 0). Siden , så må x = 7 da være det eneste nullpunktet. Da regner jeg med du finner intervallet ditt.
Pettersenper Skrevet 30. august 2013 Skrevet 30. august 2013 (endret) Denne tråden dreier seg om akkurat samme type problemstilling: http://matematikk.net/matteprat/viewtopic.php?f=14&t=35480 Takk, jeg prøvde den, men jeg kommer ikke fram til en nøyaktig verdi(som jeg trenger) (3,99^2-4)/3 <x < (4,01^2-4)/3 Som fører til for mange desimaler. Mulig jeg har gjort noe rart en plass EDIT, jeg satt inn formel for nøyaktig verdi, men jeg fikk feil på det også. Og så prøvde jeg en annen oppgave av den typen, og fikk feil på den og selv om jeg denne gangen fikk tall med noen få desimaler Endret 30. august 2013 av Pettersenper
Potetmann Skrevet 31. august 2013 Skrevet 31. august 2013 Hvorfor eksisterer ikke denne grenseverdien?
Shopaholic Skrevet 31. august 2013 Skrevet 31. august 2013 Hei. Har 1 T matte, og sliter veldig med brudden brøk med x. Kan noen hjelpe meg med dette stykket: (x/5-2/25)/(x/10-3/5) På forhånd takk !
Jaffe Skrevet 31. august 2013 Skrevet 31. august 2013 Hvorfor eksisterer ikke denne grenseverdien? For at en grense skal eksistere så må grensene og eksistere, og de må være like. Her vil absoluttverdien gjøre at de to ensidige grensene blir forskjellige, og da eksisterer ikke grensa. 2
AppelsinMakrell Skrevet 31. august 2013 Skrevet 31. august 2013 Hei. Har 1 T matte, og sliter veldig med brudden brøk med x. Kan noen hjelpe meg med dette stykket: (x/5-2/25)/(x/10-3/5) På forhånd takk ! Få fellesnevner oppe og nede, deretter løser du oppgaven som deling med brøk
Chariot09 Skrevet 31. august 2013 Skrevet 31. august 2013 (endret) Driver med diff.likninger.. Når jeg skriver karakteristisk likning, og skal finne to reelle røtter... Hvordan vet jeg hvilke av tallene som skal være r1 og r2? Eller har det ikke noe å si? Endret 31. august 2013 av Chariot09
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå