Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

Ser umiddelbart at 5x - x2 kan skrives som x(10-2x)/2.. Du kan også skille ut en felles faktor 2 i teller og nevner. Hjelper det deg på vei?

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

-4a^2-6a+4=0 er den likningen jeg strever litt med. I fasiten begynner man å dele hvert ledd med -2, og får dette stykket på venstre side: -2(2a^2+3a-2)

Skjønner ikke helt tankegangen bak denne metoden. Hvorfor blir det -2 utenfor parentesen? Setter pris om det kan svares litt utfyllende. :)

Lenke til kommentar

I ABC er AB = 12 cm, AC = 13 cm og vinkel B = 90 grader. Vi feller ned en normal fra B til hypotenusen AC. Hvor langt er det fra A til fotpunktet D for normalen?

 

Ser at det dannes to formlike trekanter, men hvordan vil ligningen bli for denne oppg.? Har sett på et par eks. som jeg ikke helt klarer å forstå. Veldig fint om noen kunne forklart hvorfor ligningen blir sånn.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

-4a^2-6a+4=0 er den likningen jeg strever litt med. I fasiten begynner man å dele hvert ledd med -2, og får dette stykket på venstre side: -2(2a^2+3a-2)

Skjønner ikke helt tankegangen bak denne metoden. Hvorfor blir det -2 utenfor parentesen? Setter pris om det kan svares litt utfyllende. :)

 

Les her:

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Kvadratsetningene

 

Annengradsligningen løses ved å lage et fullstendig kvadrat. Du kan også bruke formelen.

Lenke til kommentar

I ABC er AB = 12 cm, AC = 13 cm og vinkel B = 90 grader. Vi feller ned en normal fra B til hypotenusen AC. Hvor langt er det fra A til fotpunktet D for normalen?

 

Ser at det dannes to formlike trekanter, men hvordan vil ligningen bli for denne oppg.? Har sett på et par eks. som jeg ikke helt klarer å forstå. Veldig fint om noen kunne forklart hvorfor ligningen blir sånn.

smartere

 

A = (12*5) / 2 = (13*h) / 2

h = 60 / 13

der

13 = sqrt(12^2+5^2)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

-4a^2-6a+4=0 er den likningen jeg strever litt med. I fasiten begynner man å dele hvert ledd med -2, og får dette stykket på venstre side: -2(2a^2+3a-2)

Skjønner ikke helt tankegangen bak denne metoden. Hvorfor blir det -2 utenfor parentesen? Setter pris om det kan svares litt utfyllende. :)

 

-2 er en faktor i alle leddene. Det er det samme som at alle leddene er delelig med -2. Da kan du trekke -2 ut av parentesen. Så kan du dele begge sider med -2 slik at du ender opp med en finere likning: 2a^2+3a-2=0

Endret av RaidN
Lenke til kommentar

 

-2 er en faktor i alle leddene. Det er det samme som at alle leddene er delelig med -2. Da kan du trekke -2 ut av parentesen. Så kan du dele begge sider med -2 slik at du ender opp med en finere likning: 2a^2+3a-2=0

 

Ok, så for å fjerne -2 utenfor parentesen, så deler man på -2 oppe og nede til slutt, for å stå igjen med -2a^2-3a-2=0

Må man dele på begge sider av likningen?

Lenke til kommentar

a778a4b87a3fcc21c5808c2bcb35babb.png

 

Forslag? Flere alternativer kan være riktige. Nesten helt blank. Eneste jeg tror jeg forstår er at uttrykket i funksjonen g må være et som gir større utslag for større verdier, kanskje pga. andregradsuttrykk. Tanken på at a eller b kan være blanding av negative tall og positive tall, er det som setter sperring for tankegangen min. Hvordan kan jeg da forestille meg disse alternativene, når jeg ikke kan forestille meg hvilken grad funksjonene er?

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Skal du ikke spørre studass om Matte1 leksene dine?

 

Trikset er å tegne funksjonene, prøv å tegn de slik at du får mot-eksempler til svaralternativene.

Kravene kan skrives om til at

f(a) - f(b) < 7 og f(b) - f(b) > 9

Siden f(x) - g(x) er kontinuerlig, så må f(x) - g(x) oppnå alle verdier fra og med 7 til og med 9 mellom a og b.

Endret av Nebuchadnezzar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

post-165023-0-48389100-1377719678_thumb.png

 

Kan noen som er bedre enn meg i matte regne ut arealet av denne mangekanten? Vet ikke om dette er rett tråd for slikt tull, men alternativet er at jeg oppretter en egen tråd, arealet av irregulære sjukanter er litt utenfor mitt kompetanseområde. Mistenker at huseier har lurt meg noe kraftig hva arealet av rommet mitt angår...

Lenke til kommentar

attachicon.gifkva faen.png

 

Kan noen som er bedre enn meg i matte regne ut arealet av denne mangekanten? Vet ikke om dette er rett tråd for slikt tull, men alternativet er at jeg oppretter en egen tråd, arealet av irregulære sjukanter er litt utenfor mitt kompetanseområde. Mistenker at huseier har lurt meg noe kraftig hva arealet av rommet mitt angår...

 

Ca. 12,9m2 kom jeg fram til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

attachicon.gifkva faen.png

 

Kan noen som er bedre enn meg i matte regne ut arealet av denne mangekanten? Vet ikke om dette er rett tråd for slikt tull, men alternativet er at jeg oppretter en egen tråd, arealet av irregulære sjukanter er litt utenfor mitt kompetanseområde. Mistenker at huseier har lurt meg noe kraftig hva arealet av rommet mitt angår...

 

 

Del det opp i trekanten og firkanter, da klarer du det lett.

 

 

Får 12,9m2

01BRTIv.png

Lenke til kommentar

Det er standard å bruke symbolet ~ for en ekvivalensrelasjon, så bruk det. Å bruke = blir feil, da det allerede betyr likhet.

 

Du må bruke variabler, f.eks. x, y og z, ja. Det er fordi det du viser skal gjelde uansett valg av elementer fra mengden. Hvis du bruker spesifikke elementer/tall så har du bare vist det for akkurat de tallene.

 

For å vise symmetri skal du vise at dersom x ~ y, der x og y er to vilkårlige hele tall, så er det også slik at y ~ x. Med andre ord skal du vise at dersom x - y er delelig på 2, så er y - x delelig på 2.

 

For å vise transitivitet skal du vise at dersom x ~ y og y ~ z, så er x ~ z. Eller med andre ord: Dersom x - y er delelig på 2 og y - z er delelig på 2, så er x - z delelig på 2.

 

Her vil du få bruk for at et heltall x er delelig på 2 når det kan skrives på formen chart?cht=tx&chl=x = 2k, der k er et eller annet heltall.

Takk for veldig utfyllande svar. Trur eg skjønner meir no, men må nok jobbe en del med det.

Lenke til kommentar

Finn alle punkter på kurven y=(1/x) hvor tangentlinjen står vinkelrett på linjen y=4x-3.

 

--

 

Har regnet litt på det og funnet punktene (2,0.5) og (-2,-0.5). Noen som hadde giddet å dobbeltsjekke om dette er riktig? Boken oppgir bare fasit på oddetallsoppgavene ..

er enig med deg, litt vankelig å se på Wolfram at tangentlinjene er vinkelrett på y=4x-3

 

http://www.wolframalpha.com/input/?i=plot+%7B4x-3+and+-0%2C25x%2B1+and+1%2Fx+and+-0%2C25x-1%7D

Endret av Janhaa
Lenke til kommentar

Frisker bare opp de to første ukene på vgs, men jeg husker ikke hvordan jeg gjør dette stykket her:

 

2 4

_ = _

3 x

 

Noen som kan forklare dette til meg som at jeg var 5? :)

 

-- Jeg forstår jo at x tilsvarer 6, men hvordan forklarer jeg dette?

Endret av Frekvens
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...