Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Hva er gjort i denne overgangen her?

 

ue64SM0.png

 

Her har du et stykke som kan skrives som: (x^2+2x)^(1/2)-(x^2-2x)^(1/2)

 

Hvis du skriver a=(x^2+2x)^(1/2) og b=(x^2-2x)^(1/2)

 

så blir stykket a-b

 

Hvis du bruker konjugatsetning(3.kvadratsetning) og ganger over og under brøkstreken med (a+b)

 

Så får du altså (a-b)*(a+b)/(a+b) = (a^2-b^2)/(a+b)

 

Hvis du setter inn det originale stykket igjen for a og b så ser du at det er dette de har gjort :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ah, takk!

 

 

Får vel spørre her igjen da, siden svarene jeg fikk fra venner og internett var litt varierende

oppgave: 2x-y^2+3z^3

"variabler": x=3,y=-2,z=-1

Mitt svar: (2*3)-(-2^2)+(3*-1^3) = 6+4-3 = 7

Vennen min: 6-4-3 = -1

Hvis jeg tar feil, gjerne vis hvordan :)

 

Vennen din har rett.

 

-(-2^2) = -(-2*-2) = -(4) = -4

Endret av Potetmann
Lenke til kommentar

Men, hvorfor er det da slik at når jeg taster inn -(-2*-2) så får jeg -4, mens når jeg taster inn -(-2^2) så får jeg 4? Både på google og på kalkulator. Er ikke "^" tegnet for opphøyd i/potens?

Hadde det vært mulig å fått sett hele utregningen med absolutt alt av paranteser, for nå er jeg totalt forvirret takket være svar fra alle sider.

Endret av Perrern
Lenke til kommentar

Men, hvorfor er det da slik at når jeg taster inn -(-2*-2) så får jeg -4, mens når jeg taster inn -(-2^2) så får jeg 4? Både på google og på kalkulator. Er ikke "^" tegnet for opphøyd i/potens?

Hadde det vært mulig å fått sett hele utregningen med absolutt alt av paranteser, for nå er jeg totalt forvirret takket være svar fra alle sider.

 

Ok la meg forklare det i detalj for deg så du slipper forvirringen.

 

Når du skriver -2^2 på kalkulatoren så tror kalkulatoren at du skriver - (2^2), altså -4. Den skjønner ikke at du mener (-2)^2.

 

Stykket du ønsket svar på:

oppgave: 2x-y^2+3z^3

"variabler": x=3,y=-2,z=-1

skal skrives slik på kalkulatoren:

2*3-(-2)^2+3*(-1)^3

Det vil gi svaret -1.

Som en tommelfingerregel når du regner med kalkulator er at du bør gi den alle regnestykker med teskje. Bruk parenteser for det de er verdt!

Lenke til kommentar

Men hvordan kan man gange en 2x2 matrise med noe, for så få et produkt på 2x1 matrise?

 

Må ikke ene matrisen ha like mange rader som den andre har kolonner? Forvirret her nå.

Matrisen er 2x2, vektoren y er 2x1 (Altså like mange rader som matrisen har kolonner). Produktet har da dimensjon 2x1 (antall rader i første (2) x antall kolonner i andre (1)).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...