Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lurte på om noen kunne hjelpe meg med den stygge greia her? Har prøvd nå et par timer, og får virkelig ikke til....

chart?cht=tx&chl=\lim_{t \to 0}\; \frac{t}{\sqrt{4+t}-\sqrt{4-t}

 

Et veldig vanlig triks (husk det!) ved sånne grenser er å gange i teller og nevner med den konjugerte av nevneren. Det vil si uttrykket som er akkurat likt, men med + mellom kvadratrøttene. Se hva som skjer da. :)

Lenke til kommentar

Hei trenger hjelp til en oppgave relatert til lengder i formlike trekanter! Det er to flaggstenger som står parallelt på horisontalt underlag. Den ene er 20m høy, mens den andre er 10m. Det er dratt paralleller fra den høyeste ned til den korteste og omvendt. Hvor høyt opp er det der paralellene krysser? Satt plutselig veldig fast på den, så hadde vært supert med fremgangsmåte her :)

post-304500-0-38282600-1377632443_thumb.png

Endret av Nicida
Lenke til kommentar

For what value of the constant k is the line x + y = k normal to the curve y = x^2?

For å finne normalen til en kurve, deler man -1 på stigningstallet til tangenten til kurven slik: (-1)/stig.tall.tangent. Stigningstallet til tangenten til kurven må i dette tilfellet være (x^2)dx noe som gir 2x. Normalen til kurven y må altså ha stigningstall (-1)/2x. Linjen kan vi omformulere til y = -x + k hvor x er stigningstall til linjen og k er skjæringspunktet til y-aksen. y er da lik -((-1)/2x) + k noe som gir y = 1/2x + k.

Jeg tror utregningen min stemmer så langt, men hva gjør jeg så? Står bom stille. Svaret skal bli k = 3/4. Hvordan kommer jeg frem til dette? Har jeg gjort feil så langt?

y = -x + k har stig tall lik -1

da er stig tallet til normalen lik 1

fordi 1*(-1) = -1 (som du sa...)

 

hva er x-koordinaten til tangenten til kurva der stigtall lik 1:

1 = 2x

x = 0,5

y = 0,5^2 = 0,25

====

så tangent lik

y - 0,25 = -1*(x - 0,5)

y = -x + 0,25 + 0,5 = -x + 0,75

k = 0,75

Lenke til kommentar

Hei trenger hjelp til en oppgave relatert til lengder i formlike trekanter! Det er to flaggstenger som står parallelt på horisontalt underlag. Den ene er 20m høy, mens den andre er 10m. Det er dratt paralleller fra den høyeste ned til den korteste og omvendt. Hvor høyt opp er det der paralellene krysser? Satt plutselig veldig fast på den, så hadde vært supert med fremgangsmåte her :)

http://matematikk.net/matteprat/viewtopic.php?t=15018&highlight=flaggstang

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prøver å poste denne igjenn :p

 

det står i en oppgave:

if the position of the points P and Q are i+3j-7k and 5i-2j+4k respectively, find PQ"pil over" and determine its length and direction cosines.

 

Jeg har funnet PQ. 4i-5j+11k. Men når jeg skal finne lengden og retningen til cosinus. Hvordan går jeg frem da?

 

Lengden av en vektor er roten av (a^2 + b^2 + c^2)

 

Retningen til cosinus kan jeg desverre ikke huske hvordan man gjør i farten...

Lenke til kommentar

y = -x + k har stig tall lik -1

da er stig tallet til normalen lik 1

fordi 1*(-1) = -1 (som du sa...)

 

hva er x-koordinaten til tangenten til kurva der stigtall lik 1:

1 = 2x

x = 0,5

y = 0,5^2 = 0,25

====

så tangent lik

y - 0,25 = -1*(x - 0,5)

y = -x + 0,25 + 0,5 = -x + 0,75

k = 0,75

Veldig logisk. Forsøker å forstå hva jeg har gjort da, men jeg har vel da vært mer på sporet av å finne en måte å uttrykke normalen på hvor som helst i kurven y = x^2? Eller?

 

Uansett står et av mine "eldre" spørsmål enda:

 

"Show that the function F(x) = ((x-a)^2)((x-b)^2) + x has the value (a+b)/2 at some point x.

 

Eneste jeg kan tenke meg på sistnevnte oppgave er at x=0, men får det likevel ikke til å stemme og finnes ikke fasit. Anyone?" Har forsøkt å forstå den, men til liten nytte dessverre...

Lenke til kommentar

Hint: Hva er F(a) og F(b)? a og b er to vilkårlige tall. Enten er de like, eller så kan vi anta at a < b (det er det samme om vi antar at a < b eller b < a, ikke sant?) Hvis de er like, så er (a+b)/2 bare lik a og b. Hvis ikke, hva kan du si da (basert på verdiene du finner for F(a) og F(b))?

Lenke til kommentar

Trenger litt hjelp med en oppgave da jeg aldri har gått den veien før.

 

a) Finn et andregradspolynom som har nullpunktene x=-1 og x=4

 

b) Finn et andregradspolynom som bare har nullpunkt for x=4

 

Her får du bruk for at hvis x = a er et nullpunkt i polynomet så er (x - a) er en faktor i det.

Lenke til kommentar

Trenger litt hjelp med en oppgave da jeg aldri har gått den veien før.

 

a) Finn et andregradspolynom som har nullpunktene x=-1 og x=4

 

b) Finn et andregradspolynom som bare har nullpunkt for x=4

 

a) Et andregradspolynom kan skrives som chart?cht=tx&chl=a(x-x_0)(x-x_1) der x0 og x1 er nullpunktene, så her får du chart?cht=tx&chl=a(x+1)(x-4). a spiller ingen rolle, og endrer ikke nullpunktene. Den bare skalerer funksjonen.

 

b) Samme som a, men nå er både x0 og x1 lik 4.

 

EDIT: Snip'd.

Endret av Aleks855
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...