Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Diskret matematikk, noken som kan hjelpe meg å forstå relasjonar/relations?

 

Her er eksempel på det eg ikkje skjønner noko av... Oppgåve 2.4.5 f eks.

Stort bilde:

 

4c8km.png

 

 

Du skal sjekke at kravene om å være en ekvivalensrelasjon (i, ii og iii i Definition 2.4.2) er oppfylt, altså om relasjonen er refleksiv, transitiv og symmetrisk. For eksempel er x - x = 0 delelig på 2, så da er x ~ x. Dermed er x refleksiv, og krav i er bevist. Tar du ii og iii?

Lenke til kommentar

 

Du skal sjekke at kravene om å være en ekvivalensrelasjon (i, ii og iii i Definition 2.4.2) er oppfylt, altså om relasjonen er refleksiv, transitiv og symmetrisk. For eksempel er x - x = 0 delelig på 2, så da er x ~ x. Dermed er x refleksiv, og krav i er bevist. Tar du ii og iii?

 

Det er her eg sliter... Kva er en relasjon?

"R is called reflexive if x ∼R x for all x ∈ A" seier meg egentlig ikkje så mykje

Lenke til kommentar

For den presise definisjonen, se f.eks. her.

 

En mer intuitiv forklaring er at en relasjon er en slags sammenheng mellom to elementer i en mengde. For eksempel har vi relasjonen "mindre enn". Med den relasjonen er to elementer x og y relatert til hverandre hvis x er mindre enn y. En vanlig måte å forkorte "x er relatert til y" på er x ~ y, men for akkurat denne relasjonen har vi et spesielt symbol, nemlig <, så vi skriver i stedet x < y.

 

En annen relasjon kan være den relasjonen i eksempelet, som er slik at x og y skal være relatert til hverandre hvis x - y er delelig på 2. Da vil for eksempel 5 og 3 være relatert til hverandre, siden 5 - 3 = 2 er delelig på 2, og vi kan skrive 5 ~ 3. Derimot vil ikke 7 ~ 4, siden 7 - 4 = 3 ikke er delelig på 2.

 

Et annet eksempel kan være relasjonen chart?cht=tx&chl=\perp mellom to vektorer, som er definert slik at chart?cht=tx&chl=\vec{a} \perp \vec{b} dersom chart?cht=tx&chl=\vec{a} \cdot \vec{b} = 0.

 

En relasjon illustrerer altså en eller annen sammenheng mellom to elementer i en mengde. Relasjoner kan deles inn i flere typer, deriblant ekvivalensrelasjoner. En ekvivalensrelasjon er en relasjon som oppfyller de tre kravene i boka di, nemlig at relasjonen skal være refleksiv, transitiv og symmetrisk.

 

At relasjonen er refleksiv vil si at x ~ x for alle x i mengden. = er en refleksiv relasjon, siden x = x uansett hva x er. < er derimot ikke refleksiv, det er jo aldri slik at x < x -- et tall er aldri mindre enn seg selv.

 

Symmetrisk vil si at det ikke spiller noen rolle hvilken rekkefølge elementene kommer i, altså at x ~ y og y ~ x er det samme. For = så stemmer det, det er jo slik at hvis x = y så er y = x. = er altså symmetrisk. < er derimot ikke symmetrisk, siden x < y og y < x ikke er det samme.

 

Transitiv vil si at hvis vi vet at x ~ y og at y ~ z, så må da x ~ z. Både = og < er transitive. Hvis vi f.eks. vet at x = y og y = z, så må jo x = z også, ikke sant? Det samme gjelder <; siden 3 < 5 og 5 < 9 så må også 3 < 9.

 

Når alle disse tre er oppfylt for en relasjon så kaller vi relasjonen en ekvivalensrelasjon. = er da en ekvivalensrelasjon, siden den er både refleksiv, symmetrisk og transitiv. < er derimot ikke det, siden den bare er transitiv.

 

I oppgaven skal du vise at den relasjonen vi får når vi sier at x ~ y dersom x - y er delelig på 2, er en ekvivalensrelasjon. Da må du altså vise at den er disse tre tingene. Jeg viste i sted at den var refleksiv. Du må da vise at den er symmetrisk og transitiv.

Lenke til kommentar

Noen som kan hjelpe meg med å snu en formel? Skal snus med fordel på i, altså skal sitte igjen med i alene.

 

PV = FV * 1/(1+i)^n

 

Deler på FV og får:

 

PV/FV = 1/(1+i)^n

 

Inverterer og får

 

FV/PV = (1+i)^n

 

Tar n-te roten

 

1+ i = nteroot(FV/PV)

 

i = nteroot(FV/PV) - 1

 

:)

Lenke til kommentar

 

Hei til alle mattegenier der ute. Trenger litt hjelp med følgende stykke:

Oppg. 2.222c) 2/5+3(1/2-7/30)

Setter virkelig stor pris på hjelp ! :w00t:

 

 

Hva er de ute etter? Skal du bare trekke sammen så blir det:

 

2/5+3*1/2-3*7/30 = 1,2

 

Evt kan du gjøre om til felles brøkstrek og få:

 

12/30+45/30-21/30 = 36/30 = 6/5

Lenke til kommentar

For den presise definisjonen, se f.eks. her.

 

En mer intuitiv forklaring er at en relasjon er en slags sammenheng mellom to elementer i en mengde.

 

...

 

I oppgaven skal du vise at den relasjonen vi får når vi sier at x ~ y dersom x - y er delelig på 2, er en ekvivalensrelasjon. Da må du altså vise at den er disse tre tingene. Jeg viste i sted at den var refleksiv. Du må da vise at den er symmetrisk og transitiv.

 

Er veldig usikker på om eg henger med her, men. Er det slik at når ein skal vise ein relasjon, skal ein konsekvent bruke same teikn for alle dei tre "stega"? (f. eks "=" på alle tre?). Trur eg har skjønt meir iallfall, men eg er fortsatt veldig usikker på korleis eg skal vise det. Skal eg bruke berre x/y/z som eksempel? Evt korleis? Skal eg setje inn eksempel på talverdiar?

Lenke til kommentar

Det er standard å bruke symbolet ~ for en ekvivalensrelasjon, så bruk det. Å bruke = blir feil, da det allerede betyr likhet.

 

Du må bruke variabler, f.eks. x, y og z, ja. Det er fordi det du viser skal gjelde uansett valg av elementer fra mengden. Hvis du bruker spesifikke elementer/tall så har du bare vist det for akkurat de tallene.

 

For å vise symmetri skal du vise at dersom x ~ y, der x og y er to vilkårlige hele tall, så er det også slik at y ~ x. Med andre ord skal du vise at dersom x - y er delelig på 2, så er y - x delelig på 2.

 

For å vise transitivitet skal du vise at dersom x ~ y og y ~ z, så er x ~ z. Eller med andre ord: Dersom x - y er delelig på 2 og y - z er delelig på 2, så er x - z delelig på 2.

 

Her vil du få bruk for at et heltall x er delelig på 2 når det kan skrives på formen chart?cht=tx&chl=x = 2k, der k er et eller annet heltall.

Lenke til kommentar

For what value of the constant k is the line x + y = k normal to the curve y = x^2?

 

For å finne normalen til en kurve, deler man -1 på stigningstallet til tangenten til kurven slik: (-1)/stig.tall.tangent. Stigningstallet til tangenten til kurven må i dette tilfellet være (x^2)dx noe som gir 2x. Normalen til kurven y må altså ha stigningstall (-1)/2x. Linjen kan vi omformulere til y = -x + k hvor x er stigningstall til linjen og k er skjæringspunktet til y-aksen. y er da lik -((-1)/2x) + k noe som gir y = 1/2x + k.

 

Jeg tror utregningen min stemmer så langt, men hva gjør jeg så? Står bom stille. Svaret skal bli k = 3/4. Hvordan kommer jeg frem til dette? Har jeg gjort feil så langt?

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Prøver å poste denne igjenn :p

det står i en oppgave:
if the position of the points P and Q are i+3j-7k and 5i-2j+4k respectively, find PQ"pil over" and determine its length and direction cosines.

Jeg har funnet PQ. 4i-5j+11k. Men når jeg skal finne lengden og retningen til cosinus. Hvordan går jeg frem da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...