Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan noen hjelpe meg?

Jeg har Casio fx-9860GII og sliter med en sannsynlighetsoppgave i R1.

 

På et lærerrom er det 32 filologer og 20 realister. Av disse 52 lærerne velger vi ut fem stykker.

 

a) Sett opp uttryket som viser sannsynligheten for at x av de fem lærerne er realister.

 

P(x realister) = 20Px * 32P(5-x) / 52P5

 

b) Lag en tabell over sannsynlighetsfordelingen og illustrer den med et søyleprogram.

 

Jeg plottet dette inn på kalkulatoren og leser av tabellen:

 

0 Realister = 2.4E - 3

1 Realister = 5.6E - 3

2 Realister = 0.0105

3 Realister = 0.0163

4 Realister = 0.0212

5 Realister = 0.0231

6 Realister = 0.0212

 

Hvorfor får jeg så rare tall? Hva er det jeg har gjort galt?

Lenke til kommentar

enhetssirkelen blir vinkler? sin 0 og sin 180 blir 0? hahaha jeg er helt borte.

Forestill deg enhetssirkelen med et linjestykke som går fra origo og ut til et punkt på sirkelen. Da er x-koordinatet til punktet cosinus til vinkelen mellom linjestykket og positiv x-akse og y-koordinaten er sinus. Det vil si at sinus er 0 hver gang linjestykket ligger horisontalt, altså hvis og bare hvis vinkelen er et multiplum av pi.

 

Se bilde her: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Unit_circle.svg

Lenke til kommentar

Men her har du jo bare tatt deler av utrykket og forenklet?

 

jeg har prøvd meg frem selv:

 

(x^2y^-3)^2(x^2)^-1 / (1/2xy^2)^-3

 

(x^4*y*x) / (1/2^-3*x^-3*y) -> her er parantes bare for å vise.

 

x^5*y / 1/2^-3*x^-3*y

 

Er dette rett?

 

chart?cht=tx&chl=\frac{(x^2 \cdot y^{-3})^2 \cdot (x^2)^{-1}}{(\frac{1}{2} \cdot x \cdot y^{2})^{-3}

 

Er dette ditt uttrykk? Isåfall har du tenkt riktig, men slurvet noen steder:

 

p><p>

Lenke til kommentar

Fra den øverste til den midterste: -3e^(-3x) er slått sammen med det første leddet til en totalderivert. Deriver venstresiden i midterste linje, så ser du det.

 

Den nederste linjen ser bare ut til å være en definisjon av Y, som de kanskje bruker til et eller annet. Løsningen er jo y = Ce^(3x) - 4/3, der C er en konstant, som du trenger en betingelse for å finne.

Lenke til kommentar

Har alltid sagt at jeg er er glad jeg går skole under nye reformen, at alle fag er 10sp.

 

Så jeg bare har 3 eksamener hvert semester. Trekker det nå tilbake.

 

I sannsynlighet har ting vært "barneskirenn" helt opp til regresjonsanalyse. Er så gresk for meg, da jeg ikke syntes det ligner på annen sannsynlighet/statistikk.

 

Åmå (5p faget) har pensum til hypotesetesting, og det er en lek.

 

Det som også er rart, at på eksamen, så er det et krav om at vi må svare bra på 2 av 3 oppgaver (som er er merket). Og disse er alltid oppgaver om regresjonsanalyse.

 

Jeg snakket med læreren, og sa at man i teorien, kan ha 80% riktig på eksamen, men svare feil/dårlig på de merkede oppgavene på eksamen og fortsatt stryke! Han svarte med å si at det er så relevant del i pensumet, sucks. 1 uke snart igjen, og jeg forstår ikke mye. Noen som har noe gode linker på regresjonsanalyse 1-2-3

Lenke til kommentar

Okay heldags nærmer seg.

Gjør atm eksamen høst R1 fra 2011 nå.

 

Ser på en funksjon jeg ikke skjønner hva de har gjoet i løsningen.

Se:

imageiae.jpg

Der helt til høyre. Hvordan får de det til å bli x^2 + 2 * x * trekantx + (trekantx)^2? :/

Er det en regel her eller? :(

Lenke til kommentar

Okay heldags nærmer seg.

Gjør atm eksamen høst R1 fra 2011 nå.

 

Ser på en funksjon jeg ikke skjønner hva de har gjoet i løsningen.

Se:

imageiae.jpg

Der helt til høyre. Hvordan får de det til å bli x^2 + 2 * x * trekantx + (trekantx)^2? :/

Er det en regel her eller? :(

 

Ja, første kvadratsetning. chart?cht=tx&chl=(a+b)^2=a^2+2ab+b^2

Lenke til kommentar

Jeg snakket med læreren, og sa at man i teorien, kan ha 80% riktig på eksamen, men svare feil/dårlig på de merkede oppgavene på eksamen og fortsatt stryke! Han svarte med å si at det er så relevant del i pensumet, sucks. 1 uke snart igjen, og jeg forstår ikke mye. Noen som har noe gode linker på regresjonsanalyse 1-2-3

 

Har ikke noen linker, dessverre, men hvis du kommer med noen eksempeloppgaver her så kan jeg nok hjelpe deg.

Lenke til kommentar

Et område F er begrenset av den rette linja y-2x=-4. Vi lar linja være med i F. F er grafområdet til en ulikhet. Skriv opp ulikheten når grafområdet inneholder punktet:

 

a) (0,-5) b) (-5,0) c) (6,9)

 

Forstod virkelig ikke noe av dette. Noen som kunne utdype det litt/hjelpe meg?

Lenke til kommentar

Hva mener du med lik løsningsmengde? Derivasjon impliserer kontinuitet, ja. Så hvis funksjonen skal være deriverbar for x=1 (siden den åpenbart er deriverbar for alle andre x) får du to ligninger som må tilfredsstilles. Du har også to ukjente ...

 

Ja, altså at høyre og venstre grenseverdi i delingspunktet må være like for at den skal være deriverbar...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...