Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kva er det eigentleg du lurer på? Dei har ganga ut heile uttrykket på venstre sida av den fyrste likninga. Då får du, om du stokker litt om, ei likning på forma (<nokon ledd>)n3 + (<nokon ledd>)n2 + (<nokon ledd>)n + (<nokon ledd>) = 6n. For at likninga skal vere oppfyllt må ledda framfor n3 og n2, og ledda som står åleine (konstantledda) vere lik null, medan ledda framfor n må vere lik 6.

Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar

Hei lurer littigranne på noe som ikke står i sinus boken for forkurs ingeniør.

 

derivasjon av den naturlige logaritmen fks lnx gir 1/x. Men hvordan skal en tolke ln 3x? Fasiten i boken sier det skal bli 1/x men jeg må forstå utregningen før jeg går videre.

 

Noen med råd? :)

Lenke til kommentar

Hei!

 

Holder på med "modular multiplicative inverse" og skal finne den inverse. Jeg følger en fremgangsmåte jeg sitter med, og i eksempelet får jeg oppgitt a = 17 og n = 11. Ved bruk av extended euclidian algorithm kommer jeg frem til x = 2, y = -3 og gcd = 1. I "løsningsforslaget" hopper de så videre til følgende:

 

ax = (17)(2) = 34 =1(mod11).

 

Dette er alt som blir skrevet. Er dette et godkjent svar? Jeg er ganske grønn på dette området, hvilken del av dette er det som faktisk er den inverse?

Endret av Misoxeny
Lenke til kommentar

Det er helt ok å gjøre det på den måten du gjorde, x = 2 blir da den inverse. Det løsningsforslaget har gjort ser ut til å være at de bare har observert at chart?cht=tx&chl=17 \cdot 2 blir lik 34, som er kongruent med 1 modulo 11. Definisjonen av invers er jo nettopp at det skal være et tall som gir 1, altså må 2 her være en invers til 17.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Merk at 17 = 6. Da er det enkelt å se 2 er invers siden 6*2 = 12 = 1. (mod 11 selvfølgelig)

 

edit: Grunnen til at det er så enkelt her er at 11 er et lite tall.

 

Forøvrig vet du fra Eulers teorem at 6^10=1, så dermed vet man at inversen er 6^9=6*3^4=6*(-2)^2=24=2

Endret av Frexxia
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Heisann, sliter litt med en grenseoppgave hvor jeg skal bevise en grense ved å bruke den formelle definisjonen for grenseverdier.

 

Grensen jeg skal bevise er:

p><p>

 

Jeg begynner med:

p><p>

 

Skriver det om til:

p><p>

 

Så skriver jeg det som:

p><p>

 

Så kommer jeg til dette steget hvor jeg ikke kommer lenger:

p><p>

Lenke til kommentar

Ok, prøver igjen med definisjonen av delta samt ett eksempel jeg har. Jeg antar at:

chart?cht=tx&chl= \epsilon > 0

 

så skal jeg finne en

chart?cht=tx&chl= \delta > 0 slik at chart?cht=tx&chl= 0 < |x-1| < \delta og chart?cht=tx&chl= |\frac{1}{x+1}-\frac{1}{2}| < \epsilon

 

Jeg prøver meg på å skrive om

chart?cht=tx&chl= | \frac{x-1}{x+1} | < 2\epsilon til chart?cht=tx&chl= |x-1| * |\frac{1}{x+1}| < 2\epsilon

 

Her kan jeg kontrollere størrelsen på chart?cht=tx&chl= |\frac{1}{x+1}| ved å velge en liten nok delta, hvis jeg prøver meg på delta <= 1 så får jeg at chart?cht=tx&chl= |x-1| \leq \delta \leq 1

 

Fra dette har jeg en øvre grense på delta og jeg vil at

chart?cht=tx&chl= |\frac{1}{x+1}| < 2

 

Så gjør jeg følgende før jeg atter en gang sitter fast.

p><p>

 

Så sitter jeg bom fast igjen, beklager at jeg ikke skjønner det når det åpenbart er ganske enkelt. Jeg greier å bevise noen grenseverdier på denne måten men det virker som om det er noe viktig som går meg hus forbi da jeg blir stående bom fast på oppgaver som denne.

Endret av Comic Sans
Lenke til kommentar

Et helt idiotisk spørsmål, men som angår matte.

Jeg har eksamen i R1 om cirkus 20 dager, å trenger å regne på tidligere gitte eksamener. Har vært på Udir, men av en eller annen hyggelig grunn, har de lagt passord på tidligere eksamen.

 

Tips og triks?

 

Send meg epost-adressen din på personlig melding så skal jeg sende deg en hel haug!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...