Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Mener du at du har noe på denne formen: y = f(x)? Her er altså f(x) en funksjon av x.

 

Hvis jeg tolker deg rett er det bare å sette inn x verdier og finne y.

 

Et eksempel:

p><p>\end{tabular}

 

Andre veien er det litt vanskeligere, men da er regresjon noe å sjekke ut.

 

Ok, da er likning til koordinat ikke så vanskelig. Skal prøve å se på regresjon, men om noen har en fin forklaring fra koordinat til likning blir jeg gla :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet ditt der er at det ikke finnes en måte å unikt bestemme en ligning ut fra et endelig sett med punkter.

 

Har du noen krav på ligningen din så blir ting litt bedre, skal det foreksempel være en rett linje trenger du bare to punkter.

 

Så hvis du ikke har noen begrensinger kan du ikke gjøre noe annet enn å finne en funksjon som beskriver punktene din godt.

 

 

Se på eksempelet fra posten min igjen, men nå med et ekstra punkt. Nå er passer ligningen y = 2x^2 godt for de første punktene, men ikke for de siste.

 

p><p>\end{tabular}

Endret av Flin
Lenke til kommentar

Problemet ditt der er at det ikke finnes en måte å unikt bestemme en ligning ut fra et endelig sett med punkter.

 

Har du noen krav på ligningen din så blir ting litt bedre, skal det foreksempel være en rett linje trenger du bare to punkter.

 

Så hvis du ikke har noen begrensinger kan du ikke gjøre noe annet enn å finne en funksjon som beskriver punktene din godt.

 

 

Se på eksempelet fra posten min igjen, men nå med et ekstra punkt. Nå er passer ligningen y = 2x^2 godt for de første punktene, men ikke for de siste.

 

p><p>\end{tabular}

 

Ja, på den måten. Nå skjønner jeg.

Jeg tenkte hele tiden på en rett linje. Når det er snakk om en linje som ikke er rett, blir det jo mer komplisert.

Men jeg ser for meg en rett linje.

 

Eks. punkt. (1,2) og (4,0) Denne er en rett linje som går gjennom disse punktene. Hva er da likningen for denne linja?

Lenke til kommentar

Ja, på den måten. Nå skjønner jeg.

Jeg tenkte hele tiden på en rett linje. Når det er snakk om en linje som ikke er rett, blir det jo mer komplisert.

Men jeg ser for meg en rett linje.

 

Eks. punkt. (1,2) og (4,0) Denne er en rett linje som går gjennom disse punktene. Hva er da likningen for denne linja?

 

Vi ser mellom punktene at den har gått 3 til høyre og 2 ned. Det gir et stigningstall på chart?cht=tx&chl=-\frac23

 

Da kan du bruke ettpunktsformelen med en av disse punktene (hvilket som helst).

 

Har et par videoer om ettpunktsformelen her: http://udl.no/matematikk/algebra/ettpunktsformelen-1-378

Lenke til kommentar

En lett oppgave som jeg ikke helt får til:

 

I en uendelig geometrisk rekke er de to første leddene a1= 3 og a2= 3-6x2

Sett opp et uttrykk for kvotienten k(x) i rekken og bestem konvergensområdet for rekken.

 

Jeg prøvde å løse den på denne måten her:

 

K = (3-6x2)/3

 

For at den skal konvergere må -1 < (3-6x2)/3 < 1

 

-1< ((3-6x2)/3

0< 2-2x2

 

og

 

(3-6x2)/3 < 1

-2x2 < 0

 

Så gjenstår det å lage fortegnslinje.?

 

Sliter litt :p

Lenke til kommentar

Du har gjort det riktig så langt. Hvis vi ser på den nederste ulikheten så har den faktisk alle x utenom x = 0 som løsning, fordi uansett hva x er for noe (bortsett fra 0) så vil chart?cht=tx&chl=2x^2 bli positivt, og minustegnet foran gjør da at chart?cht=tx&chl=-2x^2 alltid er negativt. Det vi får ut av den nederste ulikheten er altså at x må være forskjellig fra 0. Kan du løse den øverste ulikheten? På den kan du f.eks. bruke fortegnsskjema som du foreslår.

 

Et tips som av og til kan komme til nytte er å istedet for å løse chart?cht=tx&chl=-1 < K(x) < 1 heller se på chart?cht=tx&chl=(K(x))^2 < 1. Da har du én ulikhet å forholde seg til, og det kan av og til være enklere.

Lenke til kommentar

Du har gjort det riktig så langt. Hvis vi ser på den nederste ulikheten så har den faktisk alle x utenom x = 0 som løsning, fordi uansett hva x er for noe (bortsett fra 0) så vil chart?cht=tx&chl=2x^2 bli positivt, og minustegnet foran gjør da at chart?cht=tx&chl=-2x^2 alltid er negativt. Det vi får ut av den nederste ulikheten er altså at x må være forskjellig fra 0. Kan du løse den øverste ulikheten? På den kan du f.eks. bruke fortegnsskjema som du foreslår.

 

Et tips som av og til kan komme til nytte er å istedet for å løse chart?cht=tx&chl=-1 < K(x) < 1 heller se på chart?cht=tx&chl=(K(x))^2 < 1. Da har du én ulikhet å forholde seg til, og det kan av og til være enklere.

 

Gjorde som du sa og lagde en fortegnslinje til den øverste ulikheten.

Den øverste har faktisk to nullpunkter? -1 og 1?

Vil det si at funksjonen konvergerer når -1<x<1 fordi -1 og 1 er noe den øverste og nederste ulikheten har til felles?

Endret av DaddyYankee
Lenke til kommentar

Som sagt, den nederste ulikheten er oppfylt så lenge x er forskjellig fra 0. Det betyr at du kan ta alle løsningene du fant av den øverste ulikheten, ta bort x = 0, og så har du løsningen totalt sett.

 

I fortegnsskjemaet for den øverste er det to nullpunkter ja, x = -1 og x = 1, og du bør ha fått at chart?cht=tx&chl=x^2 - 1 er negativ så lenge x er mellom -1 og 1. Oppsummert så er løsningen da chart?cht=tx&chl=-1 < x < 1, \ x \neq 0 eller sagt på en annen måte chart?cht=tx&chl=x \in (-1, 0) \cup (0, 1).

Lenke til kommentar
Som sagt, den nederste ulikheten er oppfylt så lenge x er forskjellig fra 0. Det betyr at du kan ta alle løsningene du fant av den øverste ulikheten, ta bort x = 0, og så har du løsningen totalt sett. I fortegnsskjemaet for den øverste er det to nullpunkter ja, x = -1 og x = 1, og du bør ha fått at chart?cht=tx&chl=x^2 - 1 er negativ så lenge x er mellom -1 og 1. Oppsummert så er løsningen da chart?cht=tx&chl=-1 < x < 1, \ x \neq 0 eller sagt på en annen måte chart?cht=tx&chl=x \in (-1, 0) \cup (0, 1).

 

Blir det ikke positiv så lenge x er mellom -1 og 1? Ettersom funksjonen er 2-2x2 altså (1-x2)

Lenke til kommentar

Jo, beklager, jeg flyttet alt over på motsatt side først (da fortegnene omvendt). Svaret blir fortsatt det samme.

 

Jeg skjønner ikke helt enda hvordan vi kommer fram til svaret..

 

________________-1_______0________1___________________

 

0<2-2x2 ---------------0_________________0-------------

-2x<0 ---------------------------------------------------------------

 

Også skal vi bare se på det de har til felles?

På første ulikheten skal vi se på x>0 og på nederste x<0, og felles av dem gir svaret..?

Hvilke i vår tilfelle er -1<x<1, uten om 0. Ettersom nederste ulikheten ikke kan bli 0?

Vil bare være sikker på at jeg tenker riktig nå :)

Endret av DaddyYankee
Lenke til kommentar

Et fortegnsskjema viser hvordan fortegnet til faktorene i et uttrykk varierer med x. Så for det første skal det kun stå chart?cht=tx&chl=2 - 2x^2 til venstre, ikke chart?cht=tx&chl=0 < 2 - 2x^2. For det andre kan du da ikke blande chart?cht=tx&chl=-2x^2 inn her. Den må du evt. lage et eget skjema for. Da vil du se at den alltid er negativ, utenom i x = 0 (da er den 0). Det var det jeg sa i sted; den nederste ulikheten er oppfylt så lenge x er lik 0.

 

Fra skjemaet ditt skal du få at x er mellom -1 og 1 (det er litt vanskelig å se :p). Tar vi med at den andre ulikheten krever at x er forskjellig fra 0, så får vi nettopp den løsningen jeg sa i sted.

Lenke til kommentar

Du er enig i at det å gange med to er det samme som å dele med en halv, er du ikke? :)

 

chart?cht=tx&chl=C_{1} \cdot \frac{1}{2} = C_{1} \cdot 2 = 2C_{1}

 

Det er dette de har brukt. Deretter Har de simpelthen tatt begge disse konstantene over på samme side, og faktorisert.

Ja, ser det nå:)

Men på første linja rett under den røde ruta, så er 2-tallet borte. Hva har skjedd med det?

Lenke til kommentar

Ja, ser det nå :)

Men på første linja rett under den røde ruta, så er 2-tallet borte. Hva har skjedd med det?

 

Når man har to konstanter, og gjør operasjoner på disse, så vil man få en ny konstant. De har simpelthen kalt det uttrykket med de konstantene for C, som er en ny konstant lik denne summen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...