Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Okey nå blir jeg irritert. Har ikke prøvd å være nedlatende eller frekk på noen måte, mente oppriktig hva jeg sa. Og ja? Hvis man henger på et matteforum på en lørdagskveld så regner jeg med man ikke har no spesielt problem med det? Da liker man tydligvis å regne..( Er også fra 1. semester på høyskolen).. folk som opparbeider seg mattekunnskap sitter på en usedvanlig høy hest iblant as, med en jævla "I shall not talk with the likes of you" holdning.. Virker som du er mer interresert i å framstå som smart som kan det her, framfor å hjelpe noen..Greit det er sikkert superenkel matte, men du får jo bare alle andre til å framstå som idiot ved å si sånt..Og hvis ikke du vil regne er det greit, men kan hende noen vil, så du trenger ikke si nei på vegne av alle som om det var en overordnet tankegang til alke som kan matte her inne.. Kanskje noen andre får et lite kick av å hjelpe 100 elever

Folk henger her fordi de liker å hjelpe andre. Det er ingen som blir hjulpet av at man gjør alt for dem. Er det ikke bedre at du lærer å gjøre de selv?

 

Forresten er matematikk ikke det samme som regning.

Endret av Frexxia
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Okey nå blir jeg irritert. Har ikke prøvd å være nedlatende eller frekk på noen måte, mente oppriktig hva jeg sa. Og ja? Hvis man henger på et matteforum på en lørdagskveld så regner jeg med man ikke har no spesielt problem med det? Da liker man tydligvis å regne..( Er også fra 1. semester på høyskolen).. folk som opparbeider seg mattekunnskap sitter på en usedvanlig høy hest iblant as, med en jævla "I shall not talk with the likes of you" holdning.. Virker som du er mer interresert i å framstå som smart som kan det her, framfor å hjelpe noen..Greit det er sikkert superenkel matte, men du får jo bare alle andre til å framstå som idiot ved å si sånt..Og hvis ikke du vil regne er det greit, men kan hende noen vil, så du trenger ikke si nei på vegne av alle som om det var en overordnet tankegang til alke som kan matte her inne.. Kanskje noen andre får et lite kick av å hjelpe 100 elever

 

Jeg ser at du tar mange under en kam her. Om man vil/må ha kunnskap om matte på et høyt nivå, vil det ikke si at man er høy på pæra. Men når du kommer inn her, å snakker nedlatene om folk og om hva vi gjør her inne, får du sterke reaksjoner. Du sier at om folk sitter her inne en lørdagskveld vil det si at de har ikke bedre ting å gjøre, en å skrive ned masse oppgaver? Du tenker ikke på at det er bra mange her inne som har fått masse hjelp i skolegang, pga noen tar seg tid til å sitte å hjelpe andre på vei?

 

wingeer svarer for seg, så får de som vil regne ut alle disse oppgavene for deg, heller skrive inn sine ord :)

Lenke til kommentar

Det vil si at de hadde ikke noe ANNET å gjøre akkurat igår kveld... hundrevis av lørdager jeg selv har sittet inne å gjort fint lite, så prøver ikke å si det er noe negativt, iblant kjeder man seg. Men hvis jeg da også bestemte meg for å ta turen innom dette forumet og hjelpe folk med matematikk, så hadde jeg nok bare hjulpet istedenfor å hoppe inn i slitsomme diskusjoner om forumintegritet og moralkoder.. Sorry as, dere virker hyggelige nok, men dere hadde sannsynligvis regnet gjennom de papirene 3 ganger i løpet av den tida dere heller har brukt på å forklare hvorfor dere ikke vil hjelpe

Lenke til kommentar

Jeg hadde mye annet å gjøre i går. Det tar meg ett minutt å påpeke hvor noen snubler, mens det krever mye mer å "regne". Jeg sitter ikke her for å regne - faktisk så hater jeg å regne. Jeg svinger innom i ny og ne for å se om noen trenger hjelp med noe helt konkrét. Det gjorde ikke du.

 

Du har allerede blitt oppfordret til å lage en egen tråd for et løsningsforslag til din eksamen.

Endret av cuadro
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg hadde mye annet å gjøre i går. Det tar meg ett minutt å påpeke hvor noen snubler, mens det krever mye mer å "regne". Jeg sitter ikke her for å regne - faktisk så hater jeg å regne. Jeg svinger innom i ny og ne for å se om noen trenger hjelp med noe helt konkrét. Det gjorde ikke du.

 

Du har allerede blitt oppfordret til å lage en egen tråd for et løsningsforslag til din eksamen.

Godt du involverer deg da
Lenke til kommentar

Ok. Gjorde det. Men ble vist feil det også. Den brøken tar live av meg....

-4+-sqrt(16-4*5/2)/2 "bruker bare parantes for å vise hva som er under kvadratroten."

-4+-sqrt(16-10)/2

+ = 3,25 = 13/5

- = 0,75 = 3/5

For det fyrste har du ein forteiknsfeil inni kvadratrota, chart?cht=tx&chl=c i andregradsformelen vert i dette tilfellet 2, so det gjev

 

chart?cht=tx&chl=x=\frac{-4\pm\sqrt{4^2 - 4\cdot 1\cdot \left(-\frac{5}{2}\right)}}{2\cdot 1} = \frac{-4\pm \sqrt{16+10}}{2}

 

Du har og gjort noko rart vidare, eg forstår ikkje heilt kva. I ditt reknestykke ville du fått rota av 6, og det kan du ikkje forenkle noko. Du kan skrive desimalverdien, som er omlag 2.45, men eg hadde ikkje gjort det. Ein siste ting, som er litt, ehm, rart: I den siste linja har du fått eit positivt svar når du har minus framfor rota. Men rota av eit (positivt) tal gjev alltid eit positivt tal som svar, og du har minus 4 minus <rotuttrykk>. Eit negativt tal minus eit positivt tal kan ikkje verte positivt, det vil alltid verte negativt.

 

Anyways, du har altso

chart?cht=tx&chl=x = \frac{-4\pm\sqrt{26}}{2}

Det er eit par forenklingar som kan gjerast, klarer du dei?

Lenke til kommentar

For det fyrste har du ein forteiknsfeil inni kvadratrota, chart?cht=tx&chl=c i andregradsformelen vert i dette tilfellet 2, so det gjev

 

chart?cht=tx&chl=x=\frac{-4\pm\sqrt{4^2 - 4\cdot 1\cdot \left(-\frac{5}{2}\right)}}{2\cdot 1} = \frac{-4\pm \sqrt{16+10}}{2}

 

Du har og gjort noko rart vidare, eg forstår ikkje heilt kva. I ditt reknestykke ville du fått rota av 6, og det kan du ikkje forenkle noko. Du kan skrive desimalverdien, som er omlag 2.45, men eg hadde ikkje gjort det. Ein siste ting, som er litt, ehm, rart: I den siste linja har du fått eit positivt svar når du har minus framfor rota. Men rota av eit (positivt) tal gjev alltid eit positivt tal som svar, og du har minus 4 minus <rotuttrykk>. Eit negativt tal minus eit positivt tal kan ikkje verte positivt, det vil alltid verte negativt.

 

Anyways, du har altso

chart?cht=tx&chl=x = \frac{-4\pm\sqrt{26}}{2}

Det er eit par forenklingar som kan gjerast, klarer du dei?

 

Hvordan vet du at det blir -5/2 her?

 

Kan jeg regne den videre slik?

 

 

x= -4+-5 /2

X = -4,5 = 9/2

X = 0,5 = 1/2

Lenke til kommentar

Hvordan vet du at det blir -5/2 her?

Den opprinnelege likninga du skreiv opp var 2 =0. I andregradsformelen må du ha med forteikna på ledda og, ikkje berre talet. So om du samanlikner den likninga med den generelle forma av ei andregradslikning, chart?cht=tx&chl=ax^2 +bx+c=0 ser du at du har chart?cht=tx&chl=a=1, chart?cht=tx&chl=b=4 og chart?cht=tx&chl=c=-\frac{5}{2}, og desse verdiane set du inn i andregradsformelen,

chart?cht=tx&chl=x = \frac{-b \pm \sqrt{b^2 - 4ac}}{2a}

 

Kan jeg regne den videre slik?

x= -4+-5 /2

X = -4,5 = 9/2

X = 0,5 = 1/2

Nei, rota av 26 er ikkje lik 5, so det svaret er berre ei tilnærming. Du kan anten putte inn tala inn på kalkulator, eller gjere eit par forkortingar for å forenkle litt:

chart?cht=tx&chl=\frac{-4\pm\sqrt{26}}{2} = -\frac{4}{2} \pm \frac{\sqrt{2\cdot13}}{2} = -2\pm\frac{\sqrt{2}\sqrt{13}}{\sqrt{2}\sqrt{2}} = -2\pm\sqrt{\frac{13}{2}}

Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar

^ Takk!

-

Driver med denne oppgaven:

1ptn4k.jpg

 

Det jeg ikke skjønner her, er hvorfor de velger x slik som de gjør, og hvordan de har satt det opp svaret.

Eksempelet i boka var satt opp mye ryddigere.

 

Prøvde å løse oppgaven, men fikk jo feil svar, fordi jeg hadde satt x som noe annet.

A+B skal jo være lik 2. Tenkte derfor slik:

chart?cht=tx&chl=\[A(x-1)+B(x+1)=2\]

Setter inn x=2 på A, og får at A=1.

Setter inn x=0 på B, og får at B=1.

1+1 er jo 2, så da trodde jeg at det skulle stemme.

 

Hvorfor har jeg feil?

Lenke til kommentar

Jeg likte løsningen min bedre. Til tross for at det ble feil:P

Synes i hvert fall at eksempelet i boka var dårlig. Fikk meg til å misforstå. Men tror kanskje jeg skjønte litt mer nå, så skal se om jeg får til neste oppgave bedre ;)

 

Pleier man å få integrasjon med delbrøksoppspalting på R2-eksamen?

Lenke til kommentar

For tiden så plages jeg veldig i r2 matten med div oppgaver. En god del tullefeil også. Så setter stor pris på all svar.

 

1. Jeg skal finne nullpunktet til denne: x^2/x+1.

Står helt fast. "nullpunkt er vell x=0, så i teorien skal det egentlig bare være å sette =0 bak og regne ut. Men får det ikke til.

 

2. F(x) -x^3+(11/2 (x^2))-8x+8, Df = R "Parantesene er bare for å vise oppgaven lettere"

En linje M går gjennom punktene (1,9/2) og (4,0). Finn ved regning koordinatene til skjæringpunktene mellom m og grafen til f.

 

Finner ikke noen plass i boka hvordan jeg skal regne denne ut :/

 

 

 

3. Funksjonen er gitt:

F(x) :

-x^2+4x-(5/2) når x > 1 eller x =1

(x^2)/x+1) når x <1 og x= -1

Regn ut arealet av det flatestykket som ligger over den rette linja =1/2, og som er avgrenset av denne linja og grafen til f.

 

Denne har jeg heller ikke peiling på hvordan jeg regner ut :/

 

 

Stor takk til alle svar :)

Lenke til kommentar

1. Har du ikke spurt om noe lignende før? Når du har et rasjonelt uttrykk vet du at det er lik null når telleren er null. Når er telleren null?

Skal det være chart?cht=tx&chl=\frac{x^2}{x+1}?

 

2. Finn et funksjonsuttrykk for linja og sett F(x) = M. Regn ut.

 

3. Integralregning.

Endret av wingeer
Lenke til kommentar

1. Har du ikke spurt om noe lignende før? Når du har et rasjonelt uttrykk vet du at det er lik null når telleren er null. Når er telleren null?

Skal det være chart?cht=tx&chl=\frac{x^2}{x+1}?

 

2. Finn et funksjonsuttrykk for linja og sett F(x) = M. Regn ut.

 

3. Integralregning.

 

Kan godt hende jeg har spurt før, og ikke helt fått det inn. Så mye som skjer :p

Selfølgeli er det når teller er 0. Jeg ser det nå.

 

Funksjonsutrykket, er ikke det selve funksjonen som er oppgitt?

Har ikke helt fått inn alle mattebegrepene enda.

 

Eller du mener funksjonsutrykket til M?

Hvordan klarer jeg å finne det ved å se på skjæringspunktene?

Endret av lilepija
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...