Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er litt innstillinga til mange her at ein forventer litt innsats frå dei som spør etter hjelp. Det vil seie at ein ikkje berre skriv «her er ei/to/tre/ørten oppgåver, kan de gje meg svara», men at ein faktisk viser kva ein har gjort og kor ein står fast, eller om ein ynskjer å vite om ein har gjort rett, i det minste skriv opp svara ein har kome fram til. Du er ikkje den fyrste som er litt misnøgd med svara ein får her, men du kan jo lage ein «løysningsforslagstråd» eller liknande, og sjå om det fungerer.

 

x+a/x+b=ab , noen som har løsningsforslag ? =)

Berre for å sjekke: meiner du chart?cht=tx&chl=x+\frac{a}{x} + b = ab, chart?cht=tx&chl=\frac{x+a}{x}+b = ab eller chart?cht=tx&chl=\frac{x+a}{x+b}=ab?
Lenke til kommentar

Kan godt hende jeg har spurt før, og ikke helt fått det inn. Så mye som skjer :p

Selfølgeli er det når teller er 0. Jeg ser det nå.

 

Funksjonsutrykket, er ikke det selve funksjonen som er oppgitt?

Har ikke helt fått inn alle mattebegrepene enda.

 

Eller du mener funksjonsutrykket til M?

Hvordan klarer jeg å finne det ved å se på skjæringspunktene?

Du har oppgitt en funksjon, og to punkter i planet som definerer en rett linje. Finn formelen for denne rette linjen og sett det lik funksjonen du er oppgitt. Løs for x.

Lenke til kommentar

Har et lite spørsmål til den første oppgaven i eksamenssettet til Diskutanten88. Dersom jeg har klart å tyde teksten riktig lyder oppgaven:

 

chart?cht=tx&chl=h(x,y) = x^3y^4 + x^{4}e^{y^2}

 

Så spør de om hva chart?cht=tx&chl=h_{xy}{''} er. Jeg blir litt forvirret av denne notasjonen, men den sier vel "dobbelderivert av h, først m.h.p.x og deretter m.h.p.y."? Når jeg deriverer m.h.p.x betrakter jeg y som en konstant, og når jeg deriverer m.h.p.y betrakter jeg x som en konstant.

 

Dermed får jeg at:

 

chart?cht=tx&chl=h(x,y) = x^3y^4 + x^4e^{y^2}

 

Deriverer først m.h.p.x:

 

chart?cht=tx&chl== 3y^4x^2 + 4e^{y^2}x^3

 

Deriverer så m.h.p.y, og får at:

 

chart?cht=tx&chl=h_{xy}{''} = 12x^2y^3 + 8x^3ye^{y^2}

 

Dette stemmer slik jeg kan se ikke overens med fasiten. Hva gjør jeg galt? For så vidt er dette utenfor mitt pensum, som foreløpig kun strekker seg til R2...

 

*Sikkert helt idiotisk spørsmål. Er vel på bærtur, for alt jeg vet har jeg tolket og regnet i fri fantasi. Skal prøve å lese meg opp på dette heller...

Endret av -sebastian-
Lenke til kommentar

chart?cht=tx&chl=h(x,y) = x^3y^4 + x^{4}e^{y^2}Så spør de om hva chart?cht=tx&chl=h_{xy}{''} er. Jeg blir litt forvirret av denne notasjonen, men den sier vel "dobbelderivert av h, først m.h.p.x og deretter m.h.p.y."? Når jeg deriverer m.h.p.x betrakter jeg y som en konstant, og når jeg deriverer m.h.p.y betrakter jeg x som en konstant.Dermed får jeg at:chart?cht=tx&chl=h(x,y) = x^3y^4 + x^4e^{y^2}Deriverer først m.h.p.x:chart?cht=tx&chl== 3y^4x^2 + 4e^{y^2}x^3Deriverer så m.h.p.y, og får at:chart?cht=tx&chl=h_{xy}{''} = 12x^2y^3 + 8x^3ye^{y^2}

Dette stemmer slik jeg kan se ikke overens med fasiten. Hva gjør jeg galt? For så vidt er dette utenfor mitt pensum, som foreløpig kun strekker seg til R2...*Sikkert helt idiotisk spørsmål. Er vel på bærtur, for alt jeg vet har jeg tolket og regnet i fri fantasi. Skal prøve å lese meg opp på dette heller...

du gjør ingenting galt, men jeg trur h er lik (er jo vanskelig å lese tydelig)

chart?cht=tx&chl=h(x,y) = x^2y^4 + x^{4}e^{y^2}

da får jeg alt C).

faktisk har det dukka opp en tilsvarende oppfave i gamle R2, 3MX en gang. Sikkert lurt å ikke låse seg til forutsigbare oppgaver. ser ut som om de liker å småsjokkere litt i både R1 og R2 :-)

videre er forresten

:chart?cht=tx&chl=h_{xy}{''} = h_{yx}{''}

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har aldri sett notasjonen chart?cht=tx&chl=h_{xy}'' før. Vanligvis skrives det chart?cht=tx&chl=h_{xy},\, \frac{\partial^2 h}{\partial x \partial y}. (eller variasjoner som chart?cht=tx&chl=\partial_{xy} h,\,\partial_x \partial_y h dersom man har veldig mange av de)

 

 

(...)

videre er forresten

:chart?cht=tx&chl=h_{xy}{''} = h_{yx}{''}

Det er ikke sant generelt, men det holder dersom funksjonen er "pen" nok. Det er tilstrekkelig at chart?cht=tx&chl=h \in C^2 (hvis du vet hva det betyr). Selvfølgelig holder det i dette tilfellet.

Endret av Frexxia
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje ikke et rent mattespørsmål, men jeg lurer på en ting angående mattetentamen. Jeg fikk til alle oppgavene unntatt en hvor jeg skulle finne funksjonen for en graf, som var på 2 poeng. Jeg er usikker på hvordan vurderingen i matte foregår, men er det fortsatt mulig å få 6?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...