Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

http://folk.ntnu.no/...n%20-%20VGS/R1/

 

Ligger de 4 siste, og passordet på Udirs sider er "Eksempel"

Tusen takk, fant de : )

Send meg epost-adressen din på personlig melding så skal jeg sende deg en hel haug!

 

Tusen takk for svaret, men fant de på udir, med nevne passord over!

Virker som det er lav grense for å få karakter 2 på R1. Dette nevnes, da jeg er total elendig i matte, men prøver å gjøre noe med det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Hvordan integrerer jeg følgende oppgaver? Skal kjerneregelen trekkes inn her, og eventuelt hvordan?

 

a)

Finn det ubestemte integralet av (e^x)/((e^x+1)^2)

 

b)

Finn det ubestemte integralet av (1)/(x+1)+(1)/(x-1)

 

På forhånd takk for hjelpen! :)

Endret av hoyre
Lenke til kommentar

I den fyrste vil substitusjonen chart?cht=tx&chl=u = e^x + 1 føre fram. For den andre treng du berre vite at chart?cht=tx&chl=\int\frac{b}{x+a}\mathrm{d}x = b\ln (x+a) + C

 

Da har det ordnet seg med oppgaven som har med substitusjon å gjøre. Den andre oppgaven har jeg kommet fram til svaret: ln(x+1)+ln(x-1)+C. I fasiten, derimot, har de svaret ln(x^2-1)+C. Hva skal jeg gjøre?

Endret av hoyre
Lenke til kommentar

Hva er feil med løsningen av denne oppgaven?

 

Finn det ubestemte integralet av (1)/(x+1)+(1)/(x-1):

 

Her har jeg kommet fram til svaret: ln(x+1)+ln(x-1)+C. I fasiten, derimot, er svaret ln(x^2-1)+C. Hva skal jeg gjøre?

Det er same svar. Får å få fasitsvaret må du berre bruke logaritmeregelen som seier chart?cht=tx&chl=\ln a + \ln b = \ln(ab).
Lenke til kommentar

Andre linje på side 2, der har du chart?cht=tx&chl=-yt + t^2 + y^2 + c = 0. Det er ei andregradslikning for y, stapp inn i andregradsformelen. I løysinga di har du jo

chart?cht=tx&chl=y = -\frac{t^2+c}{t-y}

altso du har y på begge sider av likskapen, so du har jo ikkje løyst heilt for y.

 

Hvordan skal jeg behandle t'ene da? Blir det isåfall 1, -1 og 0 som skal settes inn i 2. grads formel? Da får jeg ut 1 og 0 som røtter, men jeg ser ikke hvordan jeg skal gå frem etter det.

Lenke til kommentar

Dei lar du berre vere, du skal jo ha ut ei likning for y som avheng av t. Koeffisientane du set inn skal då vere chart?cht=tx&chl=1, chart?cht=tx&chl=-t og chart?cht=tx&chl=t^2+c.

Redigert: so bruker du betingelsen som var gitt, f(1) = 0, for å finne den endelege løysinga.

 

Redigert igjen: Poenget er at du kan bruke andregradsformelen uansett korleis koeffisientane ser ut, dei treng ikkje vere konstantar.

Endret av Torbjørn T.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ah, takk for hjelpen! Var forsåvidt ganske greit å løse det på den måten. Én liten ting jeg likevel ikke får til å stemme:

 

Jeg sitter med H = -yt+t^2+y^2+c, som jeg putter inn i 2. grads formelen. Da får jeg ut

3RUHHXs.gif og YWqpNxU.gif, men Wolfram får +4c i stedet. Så også at de hadde satt H som -yt+t^2+y^2=C.Hvordan får de det til å bli slik?

Lenke til kommentar

Heisann! Lurte på om noen her kunne hjelpe meg med en oppgave. Jeg lurerpå hvordan jeg skal finne Definisjonsmeengden for f(x) når f(x)=ln(9-x^2)

 

Svaret skal bli: (-3,3)

 

Du kan ikke ta logaritmen av et negativt tall. Hvis x er større enn 3 eller mindre enn -3, så vil (9-x^2) bli negativt, og er derfor utenfor definisjonsmengden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...