Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

5x/60 forkortes til x/12 og 600/60 forkortes til 120/12.

 

Legger du sammen, får du (x-120)/12

Hvis du hadde trykket på linken, så hadde du sett at jeg gjorde det :)

Og så lurte du på om det kunne forkortes eller noe i den duren. Du kan ikke forenkle uttrykket noe mer utenom å dele opp brøken, men da ser det bare stygt ut. Hadde i såtilfelle blitt x/12 - 10

Skrevet

Tusen takk!

 

lurte også på om dere kunne hjelpe meg litt med likninger med brøk i. Har tentamen på mandag, og jeg er nødt til å prestere bra. Setter svært stor pris på hjelp!

 

1/2*x-1/10(x-16)+2/5*x = 0

 

Hva skal du bruke som fellesnevner her? Jeg endte opp med å bruke 10 og fikk 0x = - 16, haha.

Skrevet

Her er det jeg tror er svaret.

 

Edit: Noe jeg kunne forkortet? Kan jeg forkorte bare èn eller to av de tre brøkene?

(5x/12)*2 er ikkje lik 10x2/12. Det er berre eitt ledd med x2, og det er

chart?cht=tx&chl=\frac{5x}{12}\cdot\left(-\frac{8x}{5}\right).

 

Her legg du kanskje merke til at du har 5 både i teljar og nemnar, so du kan stryke det.

  • Liker 1
Skrevet (endret)

Hugol: Du kan jo bare gange ut parantesen, legge sammen xene og tallene og flytte over på hver sin side.

Endret av Arne
Skrevet

Her er det jeg tror er svaret.

 

Edit: Noe jeg kunne forkortet? Kan jeg forkorte bare èn eller to av de tre brøkene?

(5x/12)*2 er ikkje lik 10x2/12. Det er berre eitt ledd med x2, og det er

chart?cht=tx&chl=\frac{5x}{12}\cdot\left(-\frac{8x}{5}\right).

 

Her legg du kanskje merke til at du har 5 både i teljar og nemnar, so du kan stryke det.

Henger dessverre ikke helt med her :S Derfor failer jeg tentamen i morra :p Jeg har ikke 5 i teller og nevner i samme brøk? og når 5eren er i to forskjellige brøker, kan jeg da stryke den ut?

Skrevet

Tusen takk!

 

lurte også på om dere kunne hjelpe meg litt med likninger med brøk i. Har tentamen på mandag, og jeg er nødt til å prestere bra. Setter svært stor pris på hjelp!

 

1/2*x-1/10(x-16)+2/5*x = 0

 

Hva skal du bruke som fellesnevner her? Jeg endte opp med å bruke 10 og fikk 0x = - 16, haha.

Antar det står

p><p>\frac 12 x - \frac 1{10} (x-16) + \frac 25 x = 0.

 

Du kan jo byrje å gange likninga med 10 (som er minste fellesnemnar), so vert du kvitt alle brøkane.

  • Liker 1
Skrevet

(5x/12)*2 er ikkje lik 10x2/12. Det er berre eitt ledd med x2, og det er

chart?cht=tx&chl=\frac{5x}{12}\cdot\left(-\frac{8x}{5}\right).

 

Her legg du kanskje merke til at du har 5 både i teljar og nemnar, so du kan stryke det.

Henger dessverre ikke helt med her :S Derfor failer jeg tentamen i morra :p Jeg har ikke 5 i teller og nevner i samme brøk? og når 5eren er i to forskjellige brøker, kan jeg da stryke den ut?

Når brøkane er multiplisert/dividert med kvarandre, ja. Ikkje når det er ein sum/differanse av brøkar.

 

Som eg sa tidlegare, chart?cht=tx&chl=\frac ab \cdot \frac cd = \frac{ac}{bd}. Overført til ditt døme får du

chart?cht=tx&chl=\frac{5x}{12}\cdot\left(-\frac{8x}{5}\right) = - \frac{5x\cdot 8x}{12\cdot 5}.

 

Då er du vel einig i at det er greit?

  • Liker 1
Skrevet (endret)

(5x/12)*2 er ikkje lik 10x2/12. Det er berre eitt ledd med x2, og det er

chart?cht=tx&chl=\frac{5x}{12}\cdot\left(-\frac{8x}{5}\right).

 

Her legg du kanskje merke til at du har 5 både i teljar og nemnar, so du kan stryke det.

Henger dessverre ikke helt med her :S Derfor failer jeg tentamen i morra :p Jeg har ikke 5 i teller og nevner i samme brøk? og når 5eren er i to forskjellige brøker, kan jeg da stryke den ut?

Når brøkane er multiplisert/dividert med kvarandre, ja. Ikkje når det er ein sum/differanse av brøkar.

 

Som eg sa tidlegare, chart?cht=tx&chl=\frac ab \cdot \frac cd = \frac{ac}{bd}. Overført til ditt døme får du

chart?cht=tx&chl=\frac{5x}{12}\cdot\left(-\frac{8x}{5}\right) = - \frac{5x\cdot 8x}{12\cdot 5}.

 

Då er du vel einig i at det er greit?

Ja :D takk!

 

Edit: Èn ting til, hva bruker du til å skrive inn stykket i?

Endret av sebastifuck
Skrevet (endret)

20111215_213210.jpg

Nå er det rett, men skjønner ikke helt hva som foregikk på arket -.-' Pappa hjalp meg litt over Skype, så fikk med meg mye mer nå, men ikke alt, må gruble litt over det..¨

 

Edit: Tror jeg kan et nå :)

 

Tusen takk for hjelpen alle sammen! :D

Endret av sebastifuck
Skrevet

Jeg sitter fast på en vektoroppgave:

 

vektorene a, b og c er gitt ved at vektor a=2, vektor b=3 og vektor c= -vektor a + 2/3vektor b

Vinkelen mellom vektorene a og b er 60 grader.

 

Vis at vektor c=2

 

Det første jeg tenkte på var skalarprodukt siden vi har oppgitt en vinkel, men det stemte ikke. I et svakt øyeblikk prøvde jeg og å sette inn verdiene for vektor a og b i uttrykket for vektor c. Det stemte åpenbart heller ikke.

 

Jeg hadde vært takknemlig for tips om hvordan man bør gripe an denne oppgaven.

Skrevet

Å vise at en vektor er lik et tall gir ikke så mye mening. Mener du kanskje chart?cht=tx&chl=|\vec{c}|?

 

I såfall så er det ikke så dumt å tenke skalarprodukt. Du har jo for alle vektorer at chart?cht=tx&chl=|\vec{v}|^2 = \vec{v} \cdot \vec{v}, så her kan du bruke at chart?cht=tx&chl=|\vec{c}|^2 = (-\vec{a} + \frac{2}{3}\vec{b}) \cdot (-\vec{a} + \frac{2}{3}\vec{b}). Du har all informasjon du trenger for å regne ut det skalarproduktet.

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...