Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Aha!

 

Så det blir v/r^2π*3 = v ?

beklager skrivemåten, men har ikke kjenskap til den matematiske skriften på forumet.

 

Nesten! Men husk at du må dele på pi på hver side for å få bort pi fra høyresiden. (Du mente vel forresten h på høyre side, ikke v?)

 

Når det gjelder å skrive matte her på forumet så har Torbjørn T. laget en guide til det her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1080165

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Aha!

 

Så det blir v/r^2π*3 = v ?

beklager skrivemåten, men har ikke kjenskap til den matematiske skriften på forumet.

 

Nesten! Men husk at du må dele på pi på hver side for å få bort pi fra høyresiden. (Du mente vel forresten h på høyre side, ikke v?)

 

Når det gjelder å skrive matte her på forumet så har Torbjørn T. laget en guide til det her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1080165

 

Ja jeg mente h, men man må jo dele ettersom man skal gange med pi? Skulle man plusse, kunne man jo ha trukket fra.

 

Takk for lenken!

Lenke til kommentar

Aha!

 

Så det blir v/r^2π*3 = v ?

beklager skrivemåten, men har ikke kjenskap til den matematiske skriften på forumet.

 

Nesten! Men husk at du må dele på pi på hver side for å få bort pi fra høyresiden. (Du mente vel forresten h på høyre side, ikke v?)

 

Når det gjelder å skrive matte her på forumet så har Torbjørn T. laget en guide til det her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1080165

 

Ja jeg mente h, men man må jo dele ettersom man skal gange med pi? Skulle man plusse, kunne man jo ha trukket fra.

 

Takk for lenken!

 

Du har pi på høyre side. Du ønsker å få h alene, så du må få bort denne pi-en. På akkurat samme måte som vi gjorde med chart?cht=tx&chl=r^2 så deler vi da på chart?cht=tx&chl=\pi. Det gjør vi på begge sider:

 

chart?cht=tx&chl=\frac{3V}{r^2} \cdot \frac{1}{\pi} = \pi h \cdot \frac{1}{\pi}

 

På høyre side har vi chart?cht=tx&chl=\frac{\pi}{\pi} = 1, og vi får da:

 

chart?cht=tx&chl=\frac{3V}{\pi r^2} = h

 

(Nå slo jeg sammen brøken chart?cht=tx&chl=\frac{3V}{r^2} og chart?cht=tx&chl=\frac{1}{\pi}. Det har vi lov til, siden å gange sammen to brøker er det samme som å gange sammen teller og teller og nevner og nevner.)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har et problem med en funksjon jeg skal løse.

 

Andres leser en bok. Etter tre dager har han lest 51 sider, etter fem dager 85 sider og etter sju dager 119 sider.

 

A) Vis antall sider han har lest, er proporsjonalt med antall dager han har lest.

 

Hvordan kan jeg vise dette? En proporsjonal linje går gjenom origo har jeg skjønt, er det bare å tegne grafen for å vise dette? Og er stigningstallet 17?

 

Takk!

Lenke til kommentar

Potensrekker/Power series

 

Hvis alternerende rekketesten feiler, betyr det at rekken divergerer, eller er det slik at man ikke trekke noen konklusjon? Jeg trodde det var slik at med mindre testen sier at rekken konvergerer, så divergerer den, men jeg fant en kilde som sier noe annet.

 

The alternating series test cannot be used to determine divergence, that is, if the conditions of the test are not met, the test doesn't imply anything about the series. (If the terms don't go to zero, the series diverges, but this is the nth term test, not the alternating series test).

http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=convergence%20tests%20which%20to%20use&source=web&cd=2&sqi=2&ved=0CCgQFjAB&url=http%3A%2F%2Fpersweb.wabash.edu%2Ffacstaff%2Ffooter%2FCourses%2FM111-112%2FHandouts%2FConvTestsTips.doc&ei=ULLtTv-kEure4QSK-MXfCA&usg=AFQjCNF1qpJF9qj_E1KRf-H8yfrZxYAQtA

Lenke til kommentar

Man kan ikke trekke noen konklusjon. Jeg kommer ikke på noen eksempler, men det kan nok konstrueres noen syke rekker som ikke oppfyller et eller flere av kravene i testen og likevel konvergerer.

 

Edit: når det er sagt så vil rekken divergere dersom grenseverdien av hvert ledd ikke går mot 0. Det gjelder alltid.

 

Har et problem med en funksjon jeg skal løse.

 

Andres leser en bok. Etter tre dager har han lest 51 sider, etter fem dager 85 sider og etter sju dager 119 sider.

 

A) Vis antall sider han har lest, er proporsjonalt med antall dager han har lest.

 

Hvordan kan jeg vise dette? En proporsjonal linje går gjenom origo har jeg skjønt, er det bare å tegne grafen for å vise dette? Og er stigningstallet 17?

 

Takk!

 

Du har helt rett i at du må vise at de ligger på en linje. Men det kan du gjøre uten å tegne. Her har du tre punkter: (3,51), (5,85) og (7,119). Hvis du kan vise at linjene som går gjennom origo og hvert av punktene har samme stigningstall så er du i mål. Hvordan kan du vise det?

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar

Man kan ikke trekke noen konklusjon. Jeg kommer ikke på noen eksempler, men det kan nok konstrueres noen syke rekker som ikke oppfyller et eller flere av kravene i testen og likevel konvergerer.

 

Edit: når det er sagt så vil rekken divergere dersom grenseverdien av hvert ledd ikke går mot 0. Det gjelder alltid.

 

Har et problem med en funksjon jeg skal løse.

 

Andres leser en bok. Etter tre dager har han lest 51 sider, etter fem dager 85 sider og etter sju dager 119 sider.

 

A) Vis antall sider han har lest, er proporsjonalt med antall dager han har lest.

 

Hvordan kan jeg vise dette? En proporsjonal linje går gjenom origo har jeg skjønt, er det bare å tegne grafen for å vise dette? Og er stigningstallet 17?

 

Takk!

 

Du har helt rett i at du må vise at de ligger på en linje. Men det kan du gjøre uten å tegne. Her har du tre punkter: (3,51), (5,85) og (7,119). Hvis du kan vise at linjene som går gjennom origo og hvert av punktene har samme stigningstall så er du i mål. Hvordan kan du vise det?

 

Topunktsformelen?

Lenke til kommentar

Joda, det er helt riktig det :)

 

Generelt så har vi en regel som sier at chart?cht=tx&chl=\frac{a^b}{a^c} = a^{b-c}. Forklaringen til denne regelen er akkurat det du gjør. Du har b stk a-faktorer i telleren og c stk a-faktorer i nevneren. Så stryker du så mye som mulig og står igjen med b-c stk.

 

Her gir den regelen at chart?cht=tx&chl=\frac{x^{3n+5}}{x^{3n+2}} = x^{3n+5 - (3n+2)} = x^3.

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar

Joda, det er helt riktig det :)

 

Generelt så har vi en regel som sier at chart?cht=tx&chl=\frac{a^b}{a^c} = a^{b-c}. Forklaringen til denne regelen er akkurat det du gjør. Du har b stk a-faktorer i telleren og c stk a-faktorer i nevneren. Så stryker du så mye som mulig og står igjen med b-c stk.

 

Her gir den regelen at chart?cht=tx&chl=\frac{x^{3n+5}}{x^{3n+2}} = x^{3n+5 - (3n+2)} = x^3.

 

 

Tuusen Takk n_n

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...