Gå til innhold

Sniktitt: Samsung Galaxy S4


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du må gjerne linke til godkjente fagfolk med peiling som slaktet artikelen? Det tar seg bedre ut å kaste opp artikler enn kun påstander. Hele saken var hentet fra Nexus 4 tråden her hvor den ikke ble demantert der jeg så den.

 

S3 er i samme prisleiet som Nexus 4 (pga. overprisingen) og da spørs det hva som er det beste valget av disse to for hver og en.

 

Linken du hentet ut var fra XDA, og både på XDA og andre steder har den blitt kritisert primært fordi den ikke gir mening. Dette blir poengert både i kommentarfeltet på artikkelen, men her er det flere som jobber i elektronikkbransjen som har uttrykker sine meninger, hvor konklusjonen i og for seg er som følger..

Basically what it boils down to is this guy is doing backyard, seat of the pants, engineering. These devices aren't just put together willy nilly and have quite a bit of analysis both electrical and mechanical done.
.

 

Men uansett, tror ikke det er mange som velger bort verken Nexus 4 eller andre telefoner basert på hvilke tape og fjær som blir brukt innvendig.

 

Men alle kan tenke selv og jeg bare uttrykker min mening, som er at N4 er den telefonen på markedet som gir mest for pengene.

Lenke til kommentar

Flott, da var det nok feil å hente denne fra Nexus 4 tråden her selv om den ikke ble demantert der jeg leste den.

 

Det jeg sier er enkelt og greit at fremfor å ta noens "løp og kjøp, halleluja!" budskap så bruk tråden og les tilbakemeldinger. Altså tenke selv fremfor å blindt tro på en "denne er helt fantastisk" uttalelse. Og det er en del ting brukerne setter fingeren på i tråden.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Flott, da var det nok feil å hente denne fra Nexus 4 tråden her selv om den ikke ble demantert der.

 

Det jeg sier er enkelt og greit at fremfor å ta noens "løp og kjøpe, halleluja!" budskap så bruk tråden og les tilbakemeldinger. Altså tenke selv fremfor å blindt tro på en "denne er helt fantastisk" uttalelse. Og det er en del ting brukerne setter fingeren på i tråden.

 

Selv om noen la den ut i Nexus 4-tråden betyr ikke automatisk at innholdet er faglig solid...

 

Nexus 4-tråden har god overvekt av særdeles fornøyde brukere, så det er bare å lese ;)

Lenke til kommentar

På samme måte som at alle lovprisende ord ikke nødvendigvis er faglig solid og ikke minst non-biased. Ergo er poenget at man bør sjekke tråden og andres erfaringer før kjøp.

 

Skulle jeg der i mot ha kjøpt en Android telefon rundt denne tiden ville jeg nok vurdert Nexus 4 godt først da jeg alltid har hatt sansen for Googles egen serie og da ikke minst pga. dette med native Android.

 

Men nå spørs det også hvor lenge Samsung er avhengig av Android med tanke på OS fremover.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Med tanke på de mange nye sensorene og funksjonene i kameraet er det jo relativt mye nytt på hardwaresiden på denne modellen. "Helsetilbehøret" er også interessant. Imidlertid tror jeg Samsung har gjort to veldig smarte ting som er lette å overse:

 

 

1: De har beholdt designen. Mange lirer av seg mye negativt om designen, men man kan ikke med rette hevde at den er verken eksepsjonelt stygg eller kopi av noe annet. Det er nettopp det som er poenget, Samsung har nå etablert en egen signaturdesign, så når man ser en Samsungtelefon vet man umiddelbart hva det er. Det er først når man beholder en slik design gjennom flere generasjoner at man får en effekt av det, litt som en hver ny Porsche 911 som ikke kan forlate sin forgjenger for mye.

 

2: I motsetning til forrige lansering (S3) brukte de under denne lanseringen en rekke praktiske eksempler der de faktisk brukte telefonen og demonstrerte funksjonene "on the fly". Det kan se ut til at mange av de nye funksjonene er mer gjennomprøvde enn hva som har vært tilfellet ved mange tidligere lanseringer, ikke bare fra Samsung.

Lenke til kommentar

Med tanke på de mange nye sensorene og funksjonene i kameraet er det jo relativt mye nytt på hardwaresiden på denne modellen. "Helsetilbehøret" er også interessant. Imidlertid tror jeg Samsung har gjort to veldig smarte ting som er lette å overse:

Er det nye sensorer eller kamera og sensorer som utfører nye ting? For meg virker det meste å være programvareorientert, men jeg har ikke studert det nøye nok og det kommer ikke klart frem i presentasjoner. Temperatur og luftfuktighets måleren er der i mot en bra ting slik at man får mer presise data der hvor det er relevant. Men dette er ting armbåndsurene våre hadde på 80-tallet så det er ingen sensasjon. Hvorfor ikke legge inn andre ting som atmosfærisk trykk (barometer) og høydemåler samtidig? Dybdemåler regner jeg med er utelukket.

 

 

Når det gjelder helsetilbehøret så overasker det meg at dette er en nyhet, man har jo kunnet kjøpe dette fra mange leverandører lenge så hvorfor er det en nyhet fra Samsung? Jeg har i lang, lang tid hatt en baderomsvekt med app på telefonen min. pulsbelter, søvnmåler, kadensmåler, trinnteller, blodtrykksmåler, kalori og kostholdsapp osv. har funnets lenge med god appstøtte. Og alle samarbeider og bruker data på kryss og tvers.

 

At Samsung presenterer dette som en nyhet i en ny telefon er nesten litt flaut og jeg ble sittende med en "hæ, seriøst" når store deler av den norske presentasjonen ble brukt på dette.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Er det nye sensorer eller kamera og sensorer som utfører nye ting? For meg virker det meste å være programvareorientert, men jeg har ikke studert det nøye nok og det kommer ikke klart frem i presentasjoner.

 

Det er temperatur, trykk, luftfuktighet og lysfargesensor.

 

Jeg går ut i fra at de tre første egner seg til å finne ut av vær og slikt. Trykksensoren kan sikkert også brukes som høydemåler.

 

Lysfargesensoren skal angivelig være en del av den utvidede skjermtilpasningen som ikke bare justerer lysintensiteten etter omgivelsene, men også kontrast og farge.

 

På kameraet var det først og fremst Eraser og Dramashot som fenget meg mest. Spesielt Drama som ser slik ut:

 

samsung_galaxy_s4_drama_shot.jpg

 

Her har man altså "tatt ett bilde" men kameraet har tatt en haug med bilder og klippet dette automatisk sammen til mange frames av det som skjer i bildet oppå en bakgrunn.

 

Mange vil nok også synes det er kjekt at telefonen kan blande bilde fra bak og frontkameraet både på foto, på video og i videosamtaler. Man kan også dele hva ellers man måtte ha på skjermen i videosamtaler.

 

At det finnes diverse helsetilbehør på markedet fra før er greit nok, Samsung hevder vel ikke annet enn at de lanserer sitt eget.

 

Den nye telefonen har også mange nye funksjoner som går på å styre telefonen med håndbevegelser uten å være i kontakt med den.

Lenke til kommentar

Jupp er det et fullverdig barometer så er det absolutt gode nyheter da man slipper 3. parts data for dette. I tillegg åpner det for at man slipper tilkobling for å hente data fra 3. part. Og som du sier er disse ofte meget unøyaktige. Ergo, barometer, luftfuktighet og temperaturmåler åpner for en del spennende muligheter offline.

 

Informasjon jeg får i treningsøkter ute om temperatur, vær og luftfuktighet er jo i beste fall kanskje treff. Barometer ift. høytrykk og lavtrykk kjenner de fleste verdien av.

 

IR gesture er også interesant, for det betyr vel at jeg kan bruke telefonen med hansker? I presentasjonen jeg så ble det presentert litt dårlig med hele håndbevegelser, jeg er mer interesert i om jeg kan scrolle på en webside med 1 finger eks. med en hanske på hånden.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Om man skal unngå den verste overprisingen i starten og går for nivået under toppmodellene, blir det da S3, One X og Xperia V fra disse 3 store? Altså om en vil ca 1500kr ned i pris. Andre modeller som bør vurderes rundt 3-3500kr?
Google sin nexus tlf?Da har du ihvertfall stock android.Av de tre flaggskipene som nå er ute, finner jeg enda ikke den jeg vil ha.Generelt skuffet over galaxy s4HTC one, ahr fåt pes for kamera + senseXperia Z ikke gå og holde, og skjermen (selv med god oppløsning) er dårlig

 

Var det noe utenom designet som skuffet deg? Ytelsetester og kamera ser svært bra ut.

 

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...