Gå til innhold

Dette er maskinvaren til PlayStation 4


Anbefalte innlegg

Det blir jo bare tåpelig å skulle ha kalt den noe annet p.g.a det...- Å nei! Vi er i 2013, jorden blir sikkert å gå under siden det er 13! Bare tøv, det blir hva man gjør av det... frykter du at 4 er et ulykketall kan det hende usikkerheten din gjør at ting går galt og at det blir på en måte et falskt ullyketall. No fear!

Om du ser til nesten alle elektroniske artikler så hopper japerne over 4-tallet i seriene sine. Og ja jeeg ynes også PS4 er det mest naturlige valget for oss Europere men ikke for Japanere.

 

Skal uansett bli artig og følge utviklingen av PS4 frem til slipdato og se hvilke løsninger som blir med tanke på spill, muligheter for skylagring/integrering og streaming /sammenkobling av underholdning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2135415

Den viktigeste grunnen til at de "sakket akterut i skjermkort-racet" er $ (penger).

Se på AMD sine tall de siste årene og det faktum at nesten 40% av de ansatte har blitt sagt opp/sluttet det siste året for å prøve å snu skuta.

 

Skjermkort-segmentet hos AMD går i overskudd, det er de andre delene som går med kraftig underskudd (CPU/APU).

Skal sies at om AMD hadde tatt over hele Nvidia sin markedsandel, så hadde fremdeles ikke det klart å redde selskapet uten andre tiltak.

 

Hovedbudskapet var fremdeles at det ikke kommer noen nye toppkort før tidligst i November 2013.

 

Greit nok det, men synes det er feil å skrive at de sakker akterut i skjermkort-racet når det ikke er noen konkurrerende skjermkort som yter bedre i samme segment.

 

Og ja, AMD har sine grunner til å ikke pushe ut dette. For AMD sin del er det mye viktigere å få til Fusion-roadmapet enn å til en hver tid ha den raskeste GPU'en der ute.

 

Helt klart, en av hovedgrunnene til at AMD involverte seg i grafikk var å få APU-teknologien på plass.

AMD kommer til å satse tungt på mobil-segmentet, ikke desktop.

 

Nvidia har nettopp sluppet et kort innenfor en helt ny serie.

700-serien (som er en mindre oppdatering av 600-serien) kommer senere i første halvdel av 2013.

Interessant, har du en kilde?

Var overbevist om at det kun kom oppdateringer av 600-serien fra Nvidia i år.

Lenke til kommentar

Komisk å lese alle bedrevitern hate prosessorarkitekturen som blir brukt. Hva er egentlig bedre enn x86? Jeg vil gjerne vite det, sånn at jeg kan lese meg opp på det.

 

Finnes ting som er bedre i den forstand at potensialet er bedre enn hos x86 (Jeg har blitt fortalt at PowerPC egentlig er x86 overlegen). Alternativene er neppe like grudig utviklet, så noe som konkurrerer på ytelse finner du neppe (eller, hva med grafikkort, kjører de x86? De banker jo CPUer på ytelse). Nå er det vel slik at man ville slite med å introdusere noe annet enn x86 som CPU i en pc da software antagelig må skrives om. Ikke at jeg har så god styring på dette at jeg skal være hardnakket, men det burde finnes noe som er bedre for konsoller som står fritt fra windows-verdenen enn en 35år gammel arkitektur...

Endret av KaareKanin
Lenke til kommentar

skjermkort like bra som gtx 660 ? lite imponerende

GTX 660 er litt bedre.

Det er litt sterkere enn et HD 7850.

Komisk å lese alle bedrevitern hate prosessorarkitekturen som blir brukt. Hva er egentlig bedre enn x86? Jeg vil gjerne vite det, sånn at jeg kan lese meg opp på det.

x86 er en diger, kronglete arkitektur med en haug med utvidelser og kompromisser. Du kan ta en kikk på Intels programmeringsmanual, og notere deg at listen over instruksjoner er på 1200 sider, så kan du se på ARM sine 11 sider. Om man skulle utviklet en høy-ytelses-arkitektur er det en del fundamentale valg med x86 som ikke gir mening i dag, blant annet variabel bitlengde på instruksjoner, veldig få registre, og et utall instruksjoner som ikke har noen praktisk bruk i dag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Betegnelsen som brukes der er x86-64, som det også står i pressemeldingen. AMD har vel aldri brukt x86 som en betegnelse for sine 64-bits prosessorer.
x86 er en betegnelse som brukes på en prosessor som støtter x86 instruksjonsettet. x86-64 er et subset av x86 i likhet med IA32. AMD sitt "interne navn" på x86-64 er AMD64.

 

Nice. Litt rart de ikke bare kaller 64bit x64? De fleste gjør jo det?

Endret av PcAj
Lenke til kommentar

Nice. Litt rart de ikke bare kaller 64bit x64? De fleste gjør jo det?

Den korrekte betegnelsen er x86-64, men mange skriver x64 fordi det er raskere å skrive og "alle" vet at det henviser til x86-64. Ettersom x86 originalt er et 16-bit instruksjonssett er det mer riktig å skrive x86-32, men det nå er nesten 30 år siden x86-32 ble introdusert skriver man x86.

Lenke til kommentar

Den korrekte betegnelsen er x86-64, men mange skriver x64 fordi det er raskere å skrive og "alle" vet at det henviser til x86-64. Ettersom x86 originalt er et 16-bit instruksjonssett er det mer riktig å skrive x86-32, men det nå er nesten 30 år siden x86-32 ble introdusert skriver man x86.

Hvet du hvor mange ram 64 bit kan utnytte?

 

Evt. hva ville fordelene vært med ny arkitektur, f.eks 86 bit eller noe lignenede?

Lenke til kommentar

Hvet du hvor mange ram 64 bit kan utnytte?

 

Evt. hva ville fordelene vært med ny arkitektur, f.eks 86 bit eller noe lignenede?

Du mener hvor mye RAM man kan addressere med 64-bit addressering? 16 exbibyte, eller 16 777 216 tebibyte.

 

Ordstørrelsen til et instruksjonssett trenger ikke samsvare med addresseringsområdet, det er ikke noe problem å lage en x86-64 prosessor med 70-bit addresseringsområde, og dagens 64-bit-prosessorer fra Intel kan ikke addressere mer enn 256 tebibyte om jeg husker rett.

Lenke til kommentar

Litt merkelig at de kjører 8-kjerner syns jeg. :p

Det er kanskje for fremtiden, men per dags dato er det vel ingen spill som kan utnytte mer enn 4?

Det er ganske "lightweight" kjerner (Husk at Jaguar og Bobcat ofte kan samenlignes med Atom), og de tar ganske liten plass, det er derfor kjekt med hensyn på at Sony sikkert ser for seg at denne konsolen skal vare minst 8 år.

Lenke til kommentar

Litt merkelig at de kjører 8-kjerner syns jeg. :p

Det er kanskje for fremtiden, men per dags dato er det vel ingen spill som kan utnytte mer enn 4?

Xbox 360 er en trekjerner med SMT på alle kjernene.

PS3 har en stor kjerne med SMT og 7 mindre kjerner (der en er dedikert OS og andre bakgrunnsprosesser.)

 

Mest sannsynlig gikk de for 8 kjerner fordi AMDs Jaguar-design skalerer med 4 kjerner av gangen, mest sannsynlig har Sony dedikert en kjerne eller to til OS og bakgrunnsfunksjoner (opptak og streaming krever en del ytelse.)

 

Ettersom Jaguar har AVX, SSE4, og OOE burde den slå Atom-prosessorer med god margin.

Lenke til kommentar

Ettersom Jaguar har AVX, SSE4, og OOE burde den slå Atom-prosessorer med god margin.

Det spørs, innen PS4 kommer (julen 2013) så er også neste Atom-arkitektur klar (kodenavn Bay Trail), dette er en helt ny arkitektur bygd på 22nm og støtter out-of-order execution. Bay Trail er i likhet med Jaguar også et quad-core design.

Men dette blir veldig off-topic... :)

 

For PS4 så kommer Jaguar til å være en veldig god CPU. Du har nok resurser til å kjøre de oppgavene for trenger å kjøre på CPU, og x86 med SMT gjør det enkelt for utviklerene å skrive programmer som bruker kjernene. Oppgaver som man typisk kjørte på SPE med PS3 kan fint portes til AVX (begrenset i forhold til SPE, men bra nok for mye) eller kjøres på GPU i form av OpenCL.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...