Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Vil jeg vokse mere?


Kimmix

Anbefalte innlegg

Er 16 år, 171-172 høy, 62 kg, har vært i puberteten siden sommeren 2011.

Faren min er 185 høy, min mor er 170.

Vil jeg vokse mere?

Har aldri vokst noe fort.. var alltid den korte i klassen.

Var 165cm for 1 år siden (akkurat ca)

så vokser 5-7 cm i året, har aldri vokst 10+ cm som de fleste gjør i puberteten, så jeg lurer på om jeg kommer til å bli noe rundt 180? + -

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klassen til søsteren min fikk besøk av en ekspert på dette området i forbindelse med undervisning hos helsesøster om pubertet og lignende. Det beste denne "eksperten" klarte å komme frem til var at søsteren min kom til å bli mellom 167 cm og 177 cm, og selv om det ikke er veldig spesifikt så høres det jo ganske sannsynlig ut. Problemet var imidlertid at ALLE jentene i klassen fikk dette svaret.

 

Det mest imponerende var at eksperten klarte å komme frem til dette uten noe informasjon om de biologiske foreldrene til søsteren min, hun ble nemlig funnet i en kurv utenfor et barnehjem i Seoul.

 

Det jeg prøver å si er at det er veldig vanskelig å regne seg frem til hvor høy en blir, og slike kalkulatorer er bare tull...selv om en gjerne blir rundt høyden til sine foreldre.

Lenke til kommentar

Jeg er 190cm som ikke er så veldig høyt, men jeg skulle ønske jeg var lavere, det er trangt overalt, ligger ikke behagelig i senga, orker ikke tanken på baksetet i bilen. Trenger også noe helvetes mye mat. Jeg tenker at det idealet ville vært 180cm for meg.

 

heller 190, enn 170 :)

 

Får håpe du vokser så mye som mulig. Det er ikke tøft å være lav.

 

Jepp, får satse på det

 

Faren min sa han var også kort (noe jeg så på konf.bildene) han sa at han plutselig fikk ett røkk og vaks plutselig veldig mye når han var ca. 16 - 17 år gammel

Lenke til kommentar

Var rundt 175 som 16 åring, og er nå 19 og 190+, tror ikke jeg har stoppet å vokse enda heller. Var sent i puberteten

 

 

Har også hørt at du kan ta lengden din som 3åring å legge til 100cm, så får du forventet lengde. Dette stemmer bra med meg som var 93 cm som 3åring. (Formlen er litt annerledes for jenter)

Lenke til kommentar

Jeg var 178 som 16-åring og er 178 nå.

 

Er det ikke sånn at om man har mye veksthormoner tidlig, stopper veksten fortere. Og at man vokser fort, men ikke blir så alt for lang?

 

Jeg vokste jevnt fram til jeg var 16, men det stoppet da gitt. Kunne gitt meg 2 cm til, men skal ikke klage.

Skal ærlig innrømme at det hadde vært kjipt å vært lavere.

 

Om du kommer deg over 180, skal du være fornøyd. Kan anbefale deg å jogge, og trene spesifikt for å øke veksthormonproduksjonen i kroppen. Samt spise masse og sunt.

http://www.iform.no/pub/art.php?id=1117#.USHtxx0003Q

 

Styrketrening, ikke kroppsbygging skal også hjelpe ser det ut til.

 

Ligg langflat når du sover, og pass på å få over 8 timer søvn. Kroppen strekker seg ut når du sover.

 

ALDRI ta noe du ikke skal ta.

 

Skulle tru at om du har vokst 5-7 cm de siste årene, bør det nok fortsette noen år til. Jeg er ikke lege, men trur ikke at det stopper brått, så du vokser nok noen cm til. Og du er allerede høyere enn din mor. Ville vært kjipt å være lavere :p

Lenke til kommentar

Jeg er 190cm som ikke er så veldig høyt, men jeg skulle ønske jeg var lavere, det er trangt overalt, ligger ikke behagelig i senga, orker ikke tanken på baksetet i bilen. Trenger også noe helvetes mye mat. Jeg tenker at det idealet ville vært 180cm for meg.

Jeg har alltid hatt det motsatte "problemet" og har vært kortvokst hele livet. Da jeg var barn var jeg den laveste i klassen, og nå da jeg er i trettiårene har jeg havnet på rundt 164cm eller der omkring. Og ja, jeg er mann. Det sier seg selv at jeg dermed vil ha enkelte problemer folk flest ikke tenker over. Når jeg er på butikken har jeg problemer med å nå ting på øverste hylle, og mer enn én gang har folk ikke tatt meg seriøst. Og kvinnfolk? Spesielt i ungdommen/tidlig tyveår tenker mange "jo høyere, jo bedre", og da er det jo ikke kjekt å være kortvokst. ;) Det har faktisk vært så ille at da jeg kjørte gokart første gang var jeg ikke sikker på om jeg skulle nå frem til pedalene, og det sier jo sitt. :p

 

Men spol frem litt, så er situasjonen faktisk noe helt annet enn hva man kanskje skulle tro. Jeg har vært forlovet to ganger, og om jeg hadde hatt interesse for det kunne det nok ha blitt både tre og fire ganger. Dagliglivet går helt greit, og alle som kjenner meg behandler meg som en helt vanlig person. Jeg har en helt grei jobb, har venner både i Norge og i utlandet, og har ingenting å klage over. Høyden min gjør meg ingen verdens ting lengre. Enten godtar folk det, ellers gjør de det ikke. Det er uansett ikke mitt problem.

 

Poenget er at det er lett å ønske å være "normal", og spesielt i tenårene/tidlig i tyveårene. Det har ingenting å si om man er for høy, for lav, for tykk, for tynn og så videre. Alle er forskjelige, og bra er det. Alle som noensinne er født har gode og dårlige sider. Det som betyr noe er å godta de dårlige og fokusere på de bra. Alt annet er ikke viktig. Jeg vet det høres ut som en klisjé, men så lenge du er fornøyd og trives med deg selv vil andre også gjøre det. Som regel skal det bare et smil til, så er kroppsfasongen glemt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...