Gå til innhold

Apple svartelister Java


Anbefalte innlegg

Hva med nettbank osv for oss med Mac da?
Dere må enten i Banken for å betale regninger til over 30,- stk eller hva de tar om dagen, eller invistere i en billig nettbank PC med Windows. Slik er det med diktatur, får ikke gjort som man ønsker da...
Jeg logger inn i nettbank uten Java. Er dette spesielt med min nettbank?
Det er jo opp til hver enkelt bank å velge løsningen som passer dem. Noen bruker Java, andre ikke.Jeg som har DNB så bruker de Java.Og selv om det skulle skje noe så tar de regningen for tap. Men de får vel snart finne en annen løsning.

 

Jeg bruker DNB, men siden jeg har en passordkalkulator, så slipper jeg hele Java.

 

Så dersom du har en kodebrikke med PIN-kode på, vil du kunne fortsette å bruke nettbanken uten Java (i hvert fall så lenge du har DNB, aner ikke hvordan dette er hos andre banker), og dersom du bruker en kodebrikke med bare én knapp, så kan det være at Mobilbank er løsninga? Jeg vet heller ikke om BankID på Mobil er en løsning med eller uten Java.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gode nyheter. Ser hva det gjorde med flash når Apple gikk til krig mot det, så håper vi får det samme her.

Ja, kjempebra for Macfolket dette. Satser på de også tar krigen mot JPG, TCP/IP, MP3 og H264 snart, ellers kan du ende opp i den skumle situasjonen at Apple støtter noe som andre systemer også støtter :p

 

Sarkasmen til side så fungerer jo strategien til Apple bra. Om de gjør seg så unike og sære at de ikke støtter noen vanlige standarder, så vil deres egne standarder få så liten utbredelse i markedet at ingen gidder bruke tid på å utnytte de sikkerhetshullene som måtte finnes ;)

Lenke til kommentar
Hva med nettbank osv for oss med Mac da?
Dere må enten i Banken for å betale regninger til over 30,- stk eller hva de tar om dagen, eller invistere i en billig nettbank PC med Windows. Slik er det med diktatur, får ikke gjort som man ønsker da...

 

Bare tullprat.

 

Du kan fint aktivere Java igjen for bruk i Safari.

 

http://forums.macrumors.com/showpost.php?p=16759935&postcount=28

Lenke til kommentar
Sarkasmen til side så fungerer jo strategien til Apple bra. Om de gjør seg så unike og sære at de ikke støtter noen vanlige standarder, så vil deres egne standarder få så liten utbredelse i markedet at ingen gidder bruke tid på å utnytte de sikkerhetshullene som måtte finnes ;)

 

Hvilke «egne standarder» har Apple?

Lenke til kommentar

Dette hinter mot at hele JRE ikke vil bli oppdatert.

 

De har tvunget å ha versjon 1.7.0_11-b22 for å kjøre java. Og ettersom 1.7.0_11-b21 er nyeste versjon vil det i praksis si en blokkering. Dette tyder absolutt ikke på at det ikke vil bli oppdatert, det tyder på tvert i mot på at Apple muligens har info om en ny fiks som kommer snart?

Lenke til kommentar
Hva med nettbank osv for oss med Mac da?
Dere må enten i Banken for å betale regninger til over 30,- stk eller hva de tar om dagen, eller invistere i en billig nettbank PC med Windows. Slik er det med diktatur, får ikke gjort som man ønsker da...
Jeg logger inn i nettbank uten Java. Er dette spesielt med min nettbank?
Det er jo opp til hver enkelt bank å velge løsningen som passer dem. Noen bruker Java, andre ikke.Jeg som har DNB så bruker de Java.Og selv om det skulle skje noe så tar de regningen for tap. Men de får vel snart finne en annen løsning.

 

 

Går fint ann å logge seg inn på DNB uten Java, selv om du bare har kodegeneratoren (med en knapp, uten pin). Har ikke hatt Java installert på 4 år, og har kunnet betalt regninger uten problem. Du må bare bruke personlig pin + engangskode istedet for passord+engangskode.

post-29220-0-88948300-1359720714_thumb.png

Endret av Untouchab1e
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo opp til hver enkelt bank å velge løsningen som passer dem. Noen bruker Java, andre ikke.

Jeg som har DNB så bruker de Java.

Nei, det er det ikke, kanskje til en viss grad, men bankene har ett felles system som er utviklet med finansnærings hovedorganisasjon. Denne løsningen er felles! Det er dog mulig for bankene å bruke andre innloggingsmetoder i tillegg til BankID.

Lenke til kommentar

Jeg har heller ikke Java. Jeg forsøkte å installere det, både i Windows 7 og OSX Lion. Får bare feilmelding, og jeg har prøvd fem forskjellige browsere. Safari funka nesten, men så klikka det. Mulig at akkurat den kræsjen var serveren sin feil, og ikke Java.

Jeg skulle fylle på et busskort, men ble nødt til å gjøre det over disk etter å ha prøvd i to timer.

 

Jeg ønsker Java død og begravet!

 

 

 

Hvilke «egne standarder» har Apple?

 

QuickTime, for eksempel.

Og iPod-pluggen og Lightening-kontakten.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Går fint ann å logge seg inn på DNB uten Java, selv om du bare har kodegeneratoren (med en knapp, uten pin). Har ikke hatt Java installert på 4 år, og har kunnet betalt regninger uten problem. Du må bare bruke personlig pin + engangskode istedet for passord+engangskode.

 

Kan du betale med bankkort på nettsider når du ikke har java?

Endret av jaknudsen
Lenke til kommentar

Skulle ønske media kunne ha sluttet å si at det er noe feil med Java når det bare er noe feil med nettleserpluginen. Jeg programmerer statig i Java til Android, Arduiono mm., jeg har ikke noe virus pga. det.

Lenke til kommentar

Du blir vel sint på antivirus programmet ditt også, når den er "overformynder". Ikke at Java er et virus.

Vel, jeg er ikke sint på Apple - heller. Jeg holder meg bare unna Apple. :wee:

Antivirus programmet trenger jeg ikke bli sint på. Det gjør nemlig som jeg vil, komme med forslag og spørre meg om lov før det gjør noe. :)

Lenke til kommentar

Sist jeg sjekket fungerte BankID kun på den offisielle java-pakken fra Oracle. De har gjort et eller annet krumspring i koden og nekter å teste på andre implementasjoner, så appletten spytter ut stacktrace hvis du prøver med openJDK/IcedTea.

Nettbank funker fint med IcedTea her.

Lenke til kommentar
QuickTime, for eksempel. Og iPod-pluggen og Lightening-kontakten.

 

Dette er jo ikke "for eksempel", du listet opp samtlige proprietære standarder Apple benytter. 30-pins dock-connector er udiskutablet proprietær, Lightning pluggen er en mini-versjon av Thunderbolt som er en åpen standard (som riktignok Apple er den eneste som benytter), og Quicktime støtter så mange formater at jeg ikke helt vet hva du mener. Du tenker kanskje på .mov containeren, men denne er det da ingen som bruker?

Lenke til kommentar

Nettbank funker fint med IcedTea her.

 

Kommer an på banken og hvordan de benytter BankID. Erfaringsmessig (Nordea, Sparebank1) går det å logge inn i nettbanken med BankID (med ujevne mellomrom slutter dette også å fungere), men ikke signering.

 

Her er det offisielle ordet:

https://www.bankid.n...lattformstotte/

BankID er laget for å virke med Oracle Java. Open JDK-versjonen av Java for Linux vil ikke fungere til signering av betalingstransaksjoner.
Endret av olemars
Lenke til kommentar
QuickTime, for eksempel. Og iPod-pluggen og Lightening-kontakten.
Dette er jo ikke "for eksempel", du listet opp samtlige proprietære standarder Apple benytter. 30-pins dock-connector er udiskutablet proprietær, Lightning pluggen er en mini-versjon av Thunderbolt som er en åpen standard (som riktignok Apple er den eneste som benytter), og Quicktime støtter så mange formater at jeg ikke helt vet hva du mener. Du tenker kanskje på .mov containeren, men denne er det da ingen som bruker?

 

AirPlay...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Ja, kjempebra for Macfolket dette. Satser på de også tar krigen mot JPG, TCP/IP, MP3 og H264 snart, ellers kan du ende opp i den skumle situasjonen at Apple støtter noe som andre systemer også støtter :p

 

Sarkasmen til side så fungerer jo strategien til Apple bra. Om de gjør seg så unike og sære at de ikke støtter noen vanlige standarder, så vil deres egne standarder få så liten utbredelse i markedet at ingen gidder bruke tid på å utnytte de sikkerhetshullene som måtte finnes ;)

 

Tror ikke du har fulgt med helt i timen her. Apple gikk for HTML5 istedetfor Flash, og HTML5 er da overhodet ikke noen proprietær Apple-standard.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...