Gå til innhold

Apple svartelister Java


Anbefalte innlegg

Dette er jo ikke "for eksempel", du listet opp samtlige proprietære standarder Apple benytter. 30-pins dock-connector er udiskutablet proprietær, Lightning pluggen er en mini-versjon av Thunderbolt som er en åpen standard (som riktignok Apple er den eneste som benytter), og Quicktime støtter så mange formater at jeg ikke helt vet hva du mener. Du tenker kanskje på .mov containeren, men denne er det da ingen som bruker?

 

Hva med tilkboling av CD-romer og sata-tilkoblinger som er properitære?

 

Angående saken så sier jeg "like greit", bruker OSX lite og like greit at det legges press på å forandre bankID-dritten. Så får heller noen som kun kjører OSX lide litt en stund.

 

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

...og hva er erstatningen, Apple?

Erstatningen er Java versjon 1.7.0_11-b22 (eller høyere versjonsnummer), bare Oracle får ut finger'n og fikser det siste kjente hullet som har ført til sterke advarsler fra sikkerhetsautoriteter, og at Apple valgte å bruke anti-malware mekanismene i OS X til å blokkere Java i Safari inntil hullet er fikset og ny Java-versjon slippes. Regner med at det ikke tar mange dagene, Oracle får nå så mye pepper fra alle hold at dette setter de nok inn alle ressurser på å fikse ASAP.

 

(Som påpekt mange andre steder er det fortsatt fullt mulig å bruke Java i nettlesere i OS X, brukte selv BankID med Java fra min Mac senest i dag)

Endret av Newton
Lenke til kommentar

...og der var Java 1.7.0_13-b20 installert, og blokkeringen fra Apple skal med det være opphevet...

 

 

"The original Critical Patch Update for Java SE – February 2013 was scheduled to be released on February 19th, but Oracle decided to accelerate the release of this Critical Patch Update because active exploitation “in the wild” of one of the vulnerabilities affecting the Java Runtime Environment (JRE) in desktop browsers, was addressed with this Critical Patch Update. [...]

Due to the threat posed by a successful attack, Oracle strongly recommends that customers apply CPU fixes as soon as possible. This Critical Patch Update contains 50 new security fixes across Java SE products."

Oracle Java SE Critical Patch Update Advisory - February 2013

 

http://java.com/en/download/manual.jsp

Endret av Newton
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner egentlig ikkje heilt problemet.

Sida Apple seier det ikkje er trygt å bruke java, så ikkje bruk den da vel.

Det er slik det fungerer i lukka miljøer.

Kvifor utfordre skjebnen med å gå rundt sikkerheitsmekanismer når det er dette dere har betalt for med å kjøpe "Apple".

Vel... i allefall mange som trur det. Det er det eg har blitt fortalt at det ikkje finnes problemer med tanke på sikkerheit i Apple verden. Då er det vel slik? Eller tok dei feil?

Lenke til kommentar

Hva med tilkboling av CD-romer og sata-tilkoblinger som er properitære?

 

Hva med dem? Jeg har aldri sett noen slike på noen Mac siden jeg begynte å bruke Mac i 2009. Mulig du tenker på tilkoblinger som ble brukt på maskiner med Motorola chipsettet, men det var vel da snakk om arkitekturelle forskjeller. Noe er ikke proprietært bare fordi det er lite brukt.

Lenke til kommentar

...og hva er erstatningen, Apple?

 

Det spørsmålet skal vel stilles til BankID.

 

Hva med tilkboling av CD-romer og sata-tilkoblinger som er properitære?

 

Apple har heldigvis sluttet med CD-stasjoner på maskinene sine. Veldig bra, det er på høy tid å bli kvitt det formatet. Her er Apple igjen en foregangsfigur, akkurat som da de var først med å kutte ut diskettstasjoner i 1998.

 

Så får heller noen som kun kjører OSX lide litt en stund.

 

Jeg kjører OS X, men har ikke BankID, så jeg lider ikke. Det er ikke aktuelt å være avhengig av en bank som krever innlogging med kodebrikke eller Java.

Endret av jaknudsen
Lenke til kommentar

Hva med dem? Jeg har aldri sett noen slike på noen Mac siden jeg begynte å bruke Mac i 2009. Mulig du tenker på tilkoblinger som ble brukt på maskiner med Motorola chipsettet, men det var vel da snakk om arkitekturelle forskjeller. Noe er ikke proprietært bare fordi det er lite brukt.

 

At du ikke har sett det bety rkke at det ikke finnes, msata i apple-maskiner er ikke kompatibel med standarden i de fleste tilfeller, superdrive til air er inkompatibelt med andre maskiner.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det spørsmålet skal vel stilles til BankID.

 

 

 

Apple har heldigvis sluttet med CD-stasjoner på maskinene sine. Veldig bra, det er på høy tid å bli kvitt det formatet. Her er Apple igjen en foregangsfigur, akkurat som da de var først med å kutte ut diskettstasjoner i 1998.

 

 

 

Jeg kjører OS X, men har ikke BankID, så jeg lider ikke. Det er ikke aktuelt å være avhengig av en bank som krever innlogging med kodebrikke eller Java.

Så vidt som jeg vet er det ingen erstatning enda for BankID som har like gode muligheter som Java. Grunnen til at vi hører så ofte om java sine sikkerhetshull er fordi det er et utbredt programmeringsspråk.

Hadde alle brukt HTML5 hadde vi nok hørt like ofte om sikkerhetshull der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...