Gå til innhold

Blizzard-topp tar på seg «skylden» for Diablo III (Mac, Win)


Anbefalte innlegg

Først av alt.. Diablo trenger fler gullerøtter...

Det mest grundleggende i spill er jo belønnings faktoren, som for meg er nærmest ikke eksisterende her.

Har du for lenge mellom belønninger blir det kjedelig, er det for ofte blir det trivielt. Dette har Blizzard nærmest perfeksjonert over årene i andre spill, så hva skjedde?

 

Såh, til dere som spiller dette og synes det er gøy, good for you, men om du ikke forstår hvorfor andre er sure må du åpne de trangsynte øya dine...

Det er som om du skulle gå ut for å spise, og du ikke fikk det du bestillte. Det smaker kanskje godt, men var ikke det du gikk ut for å spise, var ikke det du var ute etter, see?

 

En oppfølger bør ha det beste av de som kom før, bare gjort bedre, her er stort sett det meste fra D1/D2 forlatt og glemt. (jeg likte spell books/scrolls f.eks)

Uten dette kan man like godt kalle det noe helt annet.

 

Det største problemet jeg har med alt dette er ikke online delen, det er ikke loot drops, det er ikke skill systemet eller alt det andre.

Nei det er at dette spillet er laget av en utvikler som har den største kompetansen av alle, OG de har gjort mye av dette før med stor suksess!

Hvordan i helvette klarte de og rote det til?

De har lang erfaring med WoW, rpg sjangeren, AH, loot, gear, progresjon og multiplayer. Hell, var jo de som gjorde denne arpg sjangeren populær til å begyne med..

 

Det at noen sier "det blir jo bedre, kan jo ikke forvente perfekt fra starten av" er ikke et godt argument med tanke på hvem som står bak.

AH er jo hvorfor de fikk problemer med PvP.

 

Ja isolert sett er det et helt greit spill, kanskje til og med bra, men som et Diablo spill fra Blizzard holder det ikke mål..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser ikke helt grunnen til at mange synes Diablo 3 var skuffende. De fleste som sier at spillet var skuffenede har fler hundretalls spill timer fordelt over en relativt kort tidsperiode. Hvilket som helst spill ville ha brent ut folk på den tiden.

 

Det at mange synes AH var et dårlig tillegg til serien synes jeg også er litt rart. For meg er AH et eget spill hvor jeg selv prøver og kjøre ut mest mulig profitt på å "flippe" utstyr. Man kan uansett gå igjennom hele Inferno uten å ha rørt AH. Slik var det ikke i starten, men nå er det 0 problem å gjøre dette.

 

Mange ser også nostalgisk tilbake på Diablo 2, men glemmer hvordan de 2-3 første årene av spillene var. Diablo 2 var bokstavlig talt et elendig spill(sett i nåtidens standard) fram til LoD kom ut. Det ble da ekstremt mye bedre, og med patch 1.0.9 så kom ting som synergi effekter som gjorde spillet fantastiskt mye bedre. Jeg tror at Diablo 3 må gro på samme måte som Diablo 2. Innspill fra erfarne spillere samt ett solid community vil bygge Diablo 3 til nye høyder.

 

Jeg er langt fra ferdig med Diablo 3. Og hvis Blizzard holder stadig utvikling av spillet vil det bare bli bedre med årene som kommer.

Lenke til kommentar

Har nok gått litt inflasjon i å rakke ned på D3. Jeg syntes det var ett bra spill, fikk mange timer (50-60 timer) med underholdning. Men det hadde ikke gode nok elementer til å holde på interessen i lengden. Mange av design valgene var gode valg på de problemstillingene de skulle løse (isolert sett), f.eks. så er AH en god løsning for at spillere skal kunne handle med hverandre, spesielt sammenlignet med hvordan det fungerte i D2. Det nye problemet som AH da introduserte var at tilgangen på utstyr ble enorm, som trolig igjen ble "løst" med lavere drop rate på bra utstyr. RMAH har jeg aldri sett poenget med, annet enn ekstra inntekter til Blizzard.

 

Det er alle disse endringene som ikke fungerte så godt sammen.

Lenke til kommentar

etter alle disse billionene blizzard har fått fra wow, så greier de ikke å gi ut noe bedre en 'diablo3'. det er en skam, og det er tydelig at blizzard gjenngen har sittet for mye på ræva og bare tatt i mot pengene. og trudd de kunne bare slakke seg gjennom produkjsonen av en half arset 'diablo3' for så å håve inn mer billioner... når blizzard har så mange betalende så får de jammen meg tåle å høre sannheten også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mange ser også nostalgisk tilbake på Diablo 2, men glemmer hvordan de 2-3 første årene av spillene var. Diablo 2 var bokstavlig talt et elendig spill(sett i nåtidens standard) fram til LoD kom ut. Det ble da ekstremt mye bedre, og med patch 1.0.9 så kom ting som synergi effekter som gjorde spillet fantastiskt mye bedre.

 

Hører dette argumentet ofte, og vil nå spørre deg:

 

Hvor ble det av denne kunnskapen?

Hvorfor tok de ikke med seg dette når de laget et nytt spill?

Lærte de ikke noe?

Det at de laget et spill som startet "elendig" for 12 år siden, så lager et nytt som starter like elendig, makes no sense.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
-Auction house:

Ok, man kan bruke penger på gear, for en katastrofe! Pff, hva er forskjellen på det, og kjøpe gull for ordentlige penger?

AHet i seg selv er ikke en stor sak, men du glemmer hva konsekvensen er. Om et AH skal være noe vits må man ha noe å kjøpe der, og skal man ha noe å kjøpe der må man finne ting der man ikke finner andre steder. Resultatet er at vi nå har en drop rate på veldig få prosenter når det gjelder utstyr. Det sier sitt at jeg nådde Inferno etterhvert, men frem til da hadde jeg tre Legendary ting til sammen, og kanskje fire eller fem Unique til sammen. Tallene sier sitt. Hadde vi ikke hatt et AH, men vært nødt til å stole på drop rate som i Diablo 2, ville jeg hatt i hvert fall femten hver av Legendary og Unique. (ikke nøyaktige tall, så klart, men du ser problemet.) Diablo 2 var et spill som nesten utelukkende besto i å jakte på bedre loot for veldig mange, så når de fjernet den biten i Diablo 3 er det noe som ikke stemmer helt.

 

De fleste spilldesignere i industrien i dag trenger å frykte forbrukerne, noe de ikke gjør akkurat nå.

Jeg tror tvert imot at spilldesignere frykter forbrukerne for mye. To av lederne i BioWare sluttet pga sinte fans, og nå har vi Jay Wilson. Si hva dere vil om han, men han var aldri en diktator. Han er smart nok til å utnytte hele teamer for hva det er verdt, samle inn alt mulig av ideer fra hele gjengen og diskutere med noen nøkkelpersoner hva som vil være de beste ideene. Dermed er det nok mange som har skyld i at Diablo 3 ble så tragisk som det ble. Jay Wilson måtte nok ta støyten, men jeg mener seriøst han har fått alt for mye usaklig pepper.

 

I dag har vi Facebook, internettforum, Twitter osv som gjør det lett for forbrukere å si hva de mener, og resultatet er at utviklere blir nødt til å lage spill som vil tilfredsstille så mange som mulig. Et direkte resultat av det er at spill blir "dummet ned" til å passe så mange som overhodet mulig. Hadde det vært uiniteressnant for utviklerne hva forbrukerne sier ville vi hatt Diablo 2 i reprise, med noen små endringer.

Lenke til kommentar

Jeg tror tvert imot at spilldesignere frykter forbrukerne for mye. To av lederne i BioWare sluttet pga sinte fans,

Kilde?

 

og nå har vi Jay Wilson. Si hva dere vil om han, men han var aldri en diktator.

Om han var diktator eller ikke har ikke noe å si, han var ansvarlig for spilldesignet.

 

Han er smart nok til å utnytte hele teamer for hva det er verdt, samle inn alt mulig av ideer fra hele gjengen og diskutere med noen nøkkelpersoner hva som vil være de beste ideene. Dermed er det nok mange som har skyld i at Diablo 3 ble så tragisk som det ble. Jay Wilson måtte nok ta støyten, men jeg mener seriøst han har fått alt for mye usaklig pepper.

Mitt poeng er at han var ansvarlig for spilldesignet, jeg håper ingen gir han pepper for DRM løsning eller server problemer da det ikke var opp til han å bestemme den biten. Men alle de elendige designvalgene må han stå ansvarlig for(han er ansvarlig for alt han og folkene på hans team gjorde, å ta ansvar er hva en leder gjør). Og som jeg sa er han ikke alene som spilldesigner i å gjøre grove "feil", mange i industrien gjør akkurat det samme som han. De kaster forbrukeren under bussen, og jobber bare for å gjøre folkene oppover i systemet fornøyde.

 

I dag har vi Facebook, internettforum, Twitter osv som gjør det lett for forbrukere å si hva de mener, og resultatet er at utviklere blir nødt til å lage spill som vil tilfredsstille så mange som mulig. Et direkte resultat av det er at spill blir "dummet ned" til å passe så mange som overhodet mulig. Hadde det vært uiniteressnant for utviklerne hva forbrukerne sier ville vi hatt Diablo 2 i reprise, med noen små endringer.

 

For det første å "dumme ned" et spill er et bevist valg man kan ta, det er ikke noe man må gjøre. Men hvis man velger å "dumme ned" spillet, er det fortsatt spilldesigneren sin jobb å få den "ned dummede" versjonen til å spille bra.

 

Hvis designere står for den jobben de har gjort burde de ikke ha noe problem med å høre kritikk da de vet at de valgene de gjorde skapte en bedre spilleropplevelse, de er tross alt de som er profesjonelle spilldesignere. Men hvis designeren finner ut at de har gjort en så dårlig jobb at mannen i gata kommer opp med bedre løsninger dager etter at de har sett resultatet av designerens jobb, da blir det kanskje litt vanskeligere å være designeren...og jeg mener at personer som gjør en dårlig jobb burde straffes...

Lenke til kommentar

Selv om spillet virker "dummet ned" så synes jeg ikke det stemmer helt. Det er mange valg i utstyr og skills som ikke uten videre blir optimalt/effektivt. Ett annet stort problem med D3 er at skillet mellom billig og dyrt blir mindre og mindre. Noen items som er veldig bra er billige (20 000) og de perfekte koster sinnssykt mye (2 000 000 000). Items blir jo bare borte når folk ikke spiller men så fort du finner ett item så blir det lagt ut for salg på nytt.

 

Account bound eller party-bound loot hadde ikke vært dumt men da er det ikke vits i og bruke RMAH eller kjøpe gold for penger. Dette da med mye bedre drop-rate så klart.

Lenke til kommentar

Diablo 3 var veldig gøy helt til man traff level 60. Da traff man på auksjons-taket og spillet begynte å dreie seg om hestehandel med utstyr for å kunne geare opp. Jeg har ikke tålmodighet til å farme act 1 Inferno i time etter time i ett vagt håp om å skaffe bra nok gear til å overleve act 2.

Og det er designerens feil for å ha tatt disse valgene. De var helt klart tatt for å kunne tvinge folk over til real money auction house så Blizzard kunne hove inn mer penger. Det ødela spillopplevelsen for de fleste, og den kritikken må de kunne leve med. Tar de bort denne funskjonen får de meg tilbake som Diablo 3-spiller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Never change a winning team. Det er tydeligvis noe utviklerne av Diablo III ikke har fått med seg. Hvorfor kunne de ikke bare ta med alle de elementene som gjorde Diablo II til et bra spill inn i utviklingen av Diablo III i stedet for å lage alle systemene på nytt ifra scratch?

 

Et annet eksempel på dette er hva Bioware gjorde med Dragon Age II. Av en eller annen tåpelig grunn fant dem ut at Dragon Age II skulle være mere likt Mass Effect enn Dragon Age Origins noe som for meg ble totalt skivebom.

Lenke til kommentar

Jeg liker å skylde på designeren når jeg er uenig i design valgene tatt i spillet, tydeligvis gjør mange andre det også.Men det går dypere også, Wilson er den type forferdelige spill-designere jeg ser over alt og hvis han er den vi kan gjøre eksempel av for å skremme alle andre i industrien sier jeg at han er fair game.Vi kaster han gjerne inn i flammene og feller ingen tåre hva enn som skjer med han, hvis det kan få andre designere til å tenke en gang til før de ødelegger spillet de jobber på. De fleste spilldesignere i industrien i dag trenger å frykte forbrukerne, noe de ikke gjør akkurat nå.

 

Du gjør meg kvalm.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

På grunnlag av at jeg visste at spillet ikke kom til å leve opp til de absurde forventningene som var lagt til det så senket jeg mine egne forventninger.

Til tross for at jeg til dels følte at mye kunne ha vært gjort annerledes og kanskje bedre så klarte jeg å svi av over hundre timer på det i løpet av en måneds tid. Det er ikke mange andre spill som har stjålet så mye av tiden min over en så kort tidsperiode. Dette til prisen av bare noen hundre kroner gjorde det verdt prislappen i forhold til en del andre spill som jeg har brukt penger på.

Lenke til kommentar

Diablo 3 var veldig gøy helt til man traff level 60. Da traff man på auksjons-taket og spillet begynte å dreie seg om hestehandel med utstyr for å kunne geare opp. Jeg har ikke tålmodighet til å farme act 1 Inferno i time etter time i ett vagt håp om å skaffe bra nok gear til å overleve act 2.Og det er designerens feil for å ha tatt disse valgene. De var helt klart tatt for å kunne tvinge folk over til real money auction house så Blizzard kunne hove inn mer penger. Det ødela spillopplevelsen for de fleste, og den kritikken må de kunne leve med. Tar de bort denne funskjonen får de meg tilbake som Diablo 3-spiller.

 

110% enig aukjson huset var den mest ødeleggende delen av spillet.. grådigheten gikk overstyr her ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...