Gå til innhold

Er Norge et fritt land?


Anbefalte innlegg

Hellas har utviklet et system med mye frihet. Politikerne er korrupte og folk betaler ikke skatt. Fungerer veldig bra egentlig. Å jobbe lønner seg, man kan legge seg opp penger. Når turistene forsvinner bruker man oppsparte midler til neste sesong begynner.

 

Problemet er egentlig disse korrupte politikerne. De låner i hytt og vær og bruker "Hellas" som sikkerhet. Så oppretter de "statlige" jobber til sine velgere slik at de ikke blir sparket ved neste valg. Nå skal alle de andre betale for disse tulllånene.

 

(Løsningen er kun en ting: Utmeldelse fra EU og egen valuta. De korrupte politikerne må sparkes først. Da er Hellas "gjeldfritt" over natta. Hvor mye penger har da Hellas? De får da plutselig trillioner av Drakmer som aldri behøver å tilbakebetales :) Mye mere enn de trenger av penger. Hellas blir da et pupulært turistmål siden alt blir billigere for turistene. Gresk landbruk får så mye å gjøre at de vil trenge arbeidsinnvandring fra Egypt for å klare innhøstning. Arbeidsledighet blir saga blott :) )

Norge er altfor A4 basert til at dette kunne fungert på noen måte.. Det er for kaldt og ugjestmildt her oppe til å gjøre som grekerne
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du mener altså at man skal velge selv hva man tjener? Og du vil få kvalifikasjoner og makt i fanget uten å jobbe for det?

 

Kapitalisme betyr at inntekt står i forhold til hvor lenge man orker å ha åpent. Når man har nok penger stenger man kafeen en dag. Når man har lite penger åpner man tidlig og stenger seint. Det å føre regnskap er ikke "produktivt". Man taper tid på det. Det er kunderservice og salg som gir inntekt, ikke at man sitter på bakrommet med data :( Hvordan vet kafe-eier da hvor mye han har tjent i løpet av året? Vanskelig å si. Det som teller er at helse er bra og at man har reserver i banken. Man bygger ikke hus i Hellas. De er bygd og nedbetalt for lenge siden. Null utgifter der.

Endret av Rosario
Lenke til kommentar

Synes vi har det ganske bra jeg - i alle fall til sammenligning av resten av verden :)

Men frihets konseptet er jo et interessant tema. Sett at vi hadde åpnet alle Rema butikkene gratis, og det var fritt å plukke det man ville ha. Frihet til å velge alle de varene du mente du trengte - eneste kravet tilbake var at du betalte det du synes varene var verdt. Hvor lenge tror du da butikkene hadde overlevd?

Joda, men hva med friheten til bakeren, butikkeieren, medarbeidere osv.

Skal ikke de ha frihet til å drive butikken slik de vil?

Er det frihet at man tvinger ett konsept på en butikk?

Lenke til kommentar

Joda, men hva med friheten til bakeren, butikkeieren, medarbeidere osv.

Skal ikke de ha frihet til å drive butikken slik de vil?

Er det frihet at man tvinger ett konsept på en butikk?

Det er derfor jeg mener at godt samarbeid med at alle hjelper til fører til frihet. Folk bør få gjøre det de kan der og da. Butikkeieren bør jo være med på å jobbe i butikken like mye som de ansatte der og det er jo ofte slik at eieren er den eneste som er ansatt i 12 timer om dagen i småbutikkene.

 

Med slike systemer som er i Norge og vestlige deler av verden så er det økonomi som gir mest frihet til å hoppe over det som er til hinder og når man får gjort det så har man god frihet mener jeg.

 

Men hva er verdien av penger dersom man ikke hadde fått kjøpt noe for pengene?

Det er produktet som alltid har verdien... ikke pengene.

Lenke til kommentar

Det må vel leses litt mellom linjene det jeg skrev. Ikke nødvendigvis bokstavlig talt gratis varer i en butikk. Det jeg mente er at et fritt samfunn også trenger rammer, for at det skal være fritt.

Nei, så klart ikke, men om man tvinger butikker(eller andre) til å endre seg for at du og jeg skal få frihet, da blir det strengt tatt ikke mer frihet, gjør det vel?

Frihet burde komme frivillig, nå tar butikken det de selv vil for varen og vi bestemmer selv om vi er villige til å betale det butikken vil ha. Altså, sånn jeg ser det, ingen tvang inne i bildet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, så klart ikke, men om man tvinger butikker(eller andre) til å endre seg for at du og jeg skal få frihet, da blir det strengt tatt ikke mer frihet, gjør det vel?

Frihet burde komme frivillig, nå tar butikken det de selv vil for varen og vi bestemmer selv om vi er villige til å betale det butikken vil ha. Altså, sånn jeg ser det, ingen tvang inne i bildet.

Det kommer an på hvor økonomisk sterk man er og det er en type frihet når det kommer til å skaffe seg materiell.
Lenke til kommentar

De som ikke har skjønt det enda: Arbeidsledighet er skapt av politikere og skattesystem. Der hvor det ikke er noen fungerende stat i Afrika vet de neppe hva arbeidsledighet er (kilde: eget hode). Problemet er for lite arbeidere.

 

Det er knapt noen som har ødelagt flere arbeidsplasser i distriktene enn Reitan og Hagen. Nå sitter det et par i kassa og ekspederer på hurtigtogsfart, som om det det gjelder er å eliminere alt som heter personlige relasjoner i lokalsamfunnet (det der obligatoriske Hei'et er jeg lut lei av. Det er hva man sitter igjen med av personlige relasjoner når man handler). Istedenfor 100 arbeidsplasser med selvstendige butikkeiere / salgboder med familie/bekjente som ansatte så sitter de 100 hjemme og mottar trygd .. siden det "ikke" er bruk for dem i lokalsamfunnet, Nå skal det gå på data og varene skal fraktes inn med trailer.

Endret av Rosario
  • Liker 2
Lenke til kommentar

De som ikke har skjønt det enda: Arbeidsledighet er skapt av politikere og skattesystem. Der hvor det ikke er noen fungerende stat i Afrika vet de neppe hva arbeidsledighet er (kilde: eget hode). Problemet er for lite arbeidere.

Du mener de stedene der man enten jobber eller sulter ihjel?

Høres ut som noe Norge bør strekke seg etter, fjern støtten til alle som ikke jobber, så er det nok ikke så mange arbeidsledige her etterhvert heller :nei2:

Endret av aklla waits for alice
Lenke til kommentar

Og hvor økonomisk sterk man er, er og en valgfrihet man faktisk har i dette landet. Det er ingen som hindrer deg i å ta en utdannelse for å få en bedre betalt jobb.

Det er ingen som hindrer meg men det er et system som hindrer meg til dette.

 

Dette provoserer meg og jeg har sagt det før at dersom jeg hadde fått en ordinær jobb å gå til eller fått lov til å begynne på en skole så hadde jeg møtt opp.

 

Jeg har hatt flere problemer i livet som jeg ikke har valgt selv og dette er problemer som gjør at jeg ikke kunne ta utdannelse eller gå dit jeg ville i livet fordi jeg ble tvunget av familie og slekt. Jeg var opplært til å være en sau og jeg oppførte meg som en sau helt til jeg kom vekk i fra slekta.

 

De aller fleste som jeg kjenner er folk som får god støtte og bortskjemt av slekt men jeg har alltid stått alene når det gjelder det å få hjelp fra venner og jeg har fått motgang som har gjort at jeg ble hindret.

 

Jeg kunne ikke velge motgangen. Jeg ville jo aldri ha motgang så dette var noe som jeg fikk uten å kunne velge. Jeg kan ikke noe for at jeg har vokst opp med psykisk syke folk som har plaget meg hele livet.

 

Jeg brukte bare mange år på å forstå at det ikke var normalt etter at jeg fikk mer sosial erfaring etter å ha vært isolert og skyvd under en stein hele livet.

 

Jeg tenker tilbake på det jeg har opplevd som helt absurd og jeg ville aldri ha utsatt andre folk for det jeg selv har opplevd og jeg skjønner ikke at de voksne som jeg vokste opp sammen med klarte å se seg selv litt bedre.

 

Jeg har all grunn til å ta et oppgjør og nå som jeg har styrket meg selv på alle punkter og tatt meg selv tilbake så er det nå jeg har styrke til å ta oppgjøret og jeg er mektig provosert.

Lenke til kommentar

Du har ikke skjønt mye. Før fikk man "bot" for å starte i varehandel (det regnes som et for liberalt yrke - ikke AP-velgere der). Nå har man tatt bort kravet til aksjekapital og revisjon for de fleste (politikerne skjønte at snart er det ikke flere igjen å beskatte - det er heller ikke ønskelig)

 

Du mener de stedene der man enten jobber eller sulter ihjel?

 

Der det ikke er krig er neppe mye sult heller. USA kan bli det verste landet.

Endret av Rosario
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De som ikke har skjønt det enda: Arbeidsledighet er skapt av politikere og skattesystem. Der hvor det ikke er noen fungerende stat i Afrika vet de neppe hva arbeidsledighet er (kilde: eget hode). Problemet er for lite arbeidere.

 

Det er knapt noen som har ødelagt flere arbeidsplasser i distriktene enn Reitan og Hagen. Nå sitter det er par i kassa og ekspederer på hurtigtogsfart, som om det det gjelder er å eliminere alt som heter personlige relasjoner i lokalsamfunnet (det der obligatoriske Hei'et er jeg lut lei av. Det er hva man sitter igjen med av personlige relasjoner når man handler). Istedenfor 100 arbeidsplasser med selvstendige butikkeiere / salgboder med familie/bekjente som ansatte så sitter de 100 hjemme og mottar trygd .. siden der er "ikke" bruk for dem i lokalsamfunnet, Nå skal det gå på data og varene skal fraktes inn med trailer.

Jeg mener at det er hvordan samfunnet har utviklet seg til å bli som skaper arbeidsledighet. Men politikere og alle faktorer som økonomi og resurser osv er med på å forme samfunnet.

 

Hvorfor er det så stor forskjell på Norge og Sverige? Det gjelder alt, både folk, mat, veier og hus....

 

Jeg har selv vært i Afrika og sett Afrika.

Lenke til kommentar

Det er ingen som hindrer meg men det er et system som hindrer meg til dette.

Dette provoserer meg og jeg har sagt det før at dersom jeg hadde fått en ordinær jobb å gå til eller fått lov til å begynne på en skole så hadde jeg møtt opp.

Jeg har hatt flere problemer i livet som jeg ikke har valgt selv og dette er problemer som gjør at jeg ikke kunne ta utdannelse eller gå dit jeg ville i livet fordi jeg ble tvunget av familie og slekt. Jeg var opplært til å være en sau og jeg oppførte meg som en sau helt til jeg kom vekk i fra slekta.

De aller fleste som jeg kjenner er folk som får god støtte og bortskjemt av slekt men jeg har alltid stått alene når det gjelder det å få hjelp fra venner og jeg har fått motgang som har gjort at jeg ble hindret.

Jeg kunne ikke velge motgangen. Jeg ville jo aldri ha motgang så dette var noe som jeg fikk uten å kunne velge. Jeg kan ikke noe for at jeg har vokst opp med psykisk syke folk som har plaget meg hele livet.

Jeg brukte bare mange år på å forstå at det ikke var normalt etter at jeg fikk mer sosial erfaring etter å ha vært isolert og skyvd under en stein hele livet.

Jeg tenker tilbake på det jeg har opplevd som helt absurd og jeg ville aldri ha utsatt andre folk for det jeg selv har opplevd og jeg skjønner ikke at de voksne som jeg vokste opp sammen med klarte å se seg selv litt bedre.

Jeg har all grunn til å ta et oppgjør og nå som jeg har styrket meg selv på alle punkter og tatt meg selv tilbake så er det nå jeg har styrke til å ta oppgjøret og jeg er mektig provosert.

Jeg ser virkelig ikke hvordan dette her egentlig skal være et argument for frihet eller for at du ikke klarer å skaffe deg en jobb.

Lenke til kommentar

Der det ikke er krig er neppe mye sult heller. USA kan bli det verste landet.

Krig eller ikke, enten skaffer man egen mat eller lever på andres nåde.

Skaffer man ikke egen mat og heller ikke får mat av nabo`n, barna eller andre så sulter man.

 

Syntes det er bedre med ett system der alle deler med alle som trenger.

Lenke til kommentar

Jeg ser virkelig ikke hvordan dette her egentlig skal være et argument for frihet eller for at du ikke klarer å skaffe deg en jobb.

 

Med samme "systemet" på politikk som for tjenestesektoren (der de fleste jobbene er, i alle fall i USA) skulle politikere få null vederlag, men betale skatt på valgkampbidrag. Jeg regner med at de fleste politikerne fort ville si takk for seg.

Lenke til kommentar

Olje

jo, men da syns ikke jeg at oljen har noen gode effekter bortsett fra bedre økonomi men man skal jo heller ikke bruke oljepengene men spare til å betale pensjoner slik at det er ingen som har glede av oljepengene heller. Det er bare noen utvalgte oljearbeidere og eiere...

 

Ikke til deg men jeg nevner det at det er ikke alle som har mulighet til å være med på olje-eventyret heller og det er også mindre frihet på en måte.

Lenke til kommentar

Krig eller ikke, enten skaffer man egen mat eller lever på andres nåde.

 

De pengene folk får i pensjon og trygd har folk betalt inn allerede. De kommer ikke fra himmelen :)

 

Det er dine folk som lager krig i Afrika. Uten de skurkene hadde vi ikke hatt terrorister der nede.

Endret av Rosario
Lenke til kommentar

Frihet er:

 

Det er kunnskap nok til å ta snarveier i livet.

Effektivitet til å gjøre mer på kort tid

Trening til å bli sterkere -> styrke gir mer effektivitet og mer frihet

Kreativitet til å få mye ut av lite

Fred som gjør at samfunnet utvikler seg selv

Medgang skaper mer frihet og ikke motgang for det er det som hindrer folk i å komme videre i livet

Godt samarbeid

God planlegging

Nye løsninger

Eksperimentering

Ikke bruke tid på det som er unødvendig og bortkasta

God økonomi

God kvalitet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...