Gå til innhold

De første offisielle benchmarks i Half-life 2! Fra Valve! :)


YpsiNine

Anbefalte innlegg

Jeg er så møkka lei av å se folk som lever i fortiden. Hvor mange ganger må det sies før dere får det inn i hodet. ATI kort er vel så stabile som nVidia kort for tiden, kansje til og med mer stabil...

 

Velkommen til år 2003  :evil:  

Skal ikke se bort fra at ATI etterhvert har klart å se lyset(noe jeg virkelig håper for alle sin skyld), men jeg taler kun fra egen erfaring.

Har tre forskjellige bekjente som til sammen har brukt/testet ca. 6 ATI kort og ALLE har hatt diverse stabilitets problemer(Dette innenfor siste 2 år). Tilfeldigheter javel, men det er nok til at jeg er meget skeptisk til kortene. (i tillegg kan det legges til at alle tre er godt innenfor bransjen og samtlige har brukt Nvidia kort uten stabilitetsproblemer, så det er ikke snakk om "ti tommeltotter karer")

 

Selv om DU(og mange andre) har et kort som funker perfekt betyr ikke at alle gjør det. Blir på samme måten med Nokia og Ericsson. Noen sverger totalt til Nokia:Jeg har jo aaaaldri hatt noe problemer så da er jo Nokia verdens beste merke.

Som du sikkert har lagt merke til(dersom du er litt over middels oppegående) finnes det nok av de som har hatt store problemer med Nokia telefoner...

 

Welcome to the real world :evil:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Valve sa jo også at ATI ble valgt som samarbeidspartner etter at benchmark's var kjørt, de ville samarbeide med det selskapet som ga best ytelse i spillet, dermed er jo ikke spillet optimalisert mot ATI.. Valve vil jo selvsagt vise spillet fra sin beste side...

 

Har selv GF4, og har alltid vært Nvidia fan, men man kan ikke komme utenom at de siste kortene fra ATI har vært bedre enn Nvidia sine... Skal nok fortsatt vente en stund med å oppgradere kort, så får se hvem som er best da, men kjøper ikke det nyeste på markedet, så kanskje et ATI 9800 om et års tid eller noe, sikkert bedre pris da...

Lenke til kommentar

Har dere spilt UT2003 noen gang? Eller RallySport Championship?

Hva kommer det opp i begynnelsen? En stoooooooooor rund nVIDIA-logo med skrift rundt; "The way it's meant to be played!"

 

Så... dropp de latterlige utsagnene.

 

forskjellen mellom TWIMTBP og Powered by ATi har vert diskutert grundig før. søk og les!

 

 

Ontopic igjenn:

 

Kan vi ikke spare denne diskusjonen til 30.sep, da har vi benchmark programmet selv og kan sammen finne en "vinner" :)

Lenke til kommentar
Extremetech: "Doug Lombardi of Valve has explicitly asked that beta versions of the Det50 drivers not be used for benchmarking".

 

Optimaliseringer som Doug er redd for ser jeg ikke problemet med, om de så kutter en pixel her og der som *avogtil* blir synlig så er vel dette ikke noe å grine over hvis resultatet blir at spillet flyter.

 

i en spillbar sammenheng vil det ikke gjøre noe, men det blir feil ovenfor andre gpu-produsenter, og det er en rimelig lett vei og ta synes nå jeg.

Lenke til kommentar
Jeg har sett liknende resultater i noen ting før, f.eks er det en klar forskjell i f.eks UT2003/Tombraider/Halo der ser vi ATI vinner med 10-20% på mange ting men 50%? Nope.

 

R9600 og FX5900Ultra har hennholdsvis 9.6gb/s og 27.2gb/s minnebåndbredde, FX5900Ultra er høyere klokket og har høyere IPC. Denne HL2 testen viser FX5900Ultra som en konkurrent til R9600 og det tror jeg de fleste er enige i at er urealistisk.

 

Under DX8.1 så blir FX5900Ultra også *overkjørt* av en GF4. I DX8.1 så er det ikke 5900's svake (vs ATI) pixel shadere som er problemet - her ser vi at selv ikke bruteforce (mer MHz), bredere minnebuss og høyere IPC klarer FX5900Ultra seg.

 

Jeg tror de vi er iferd med å se på er noe av det samme som vi ser med AMD og Intel idag, arkitekturen er så forskjellig at gjennomgående så ligger de 5-10% fra hverandre men så får vi noen avvik +/- 30-40% i noen tester for de to.

 

PS: Doom3 skal såvidt jeg har forstått gå vesentlig raskere på nvidia igjen...

 

ja ,det nytter ikke med bare mest mhz på core/mem og mes båndbredde, arkitekturen har også en hel del og si, hvorfor tror du at fx korta som er klokket mye høyere enn ati korta alikevell blir tatt av ati, jo samme som intel vs. amd, arkiteturen er alfa omega, og drivere

Lenke til kommentar
Jeg er så møkka lei av å se folk som lever i fortiden. Hvor mange ganger må det sies før dere får det inn i hodet. ATI kort er vel så stabile som nVidia kort for tiden, kansje til og med mer stabil...

 

Velkommen til år 2003 :evil:

Skal ikke se bort fra at ATI etterhvert har klart å se lyset(noe jeg virkelig håper for alle sin skyld), men jeg taler kun fra egen erfaring.

Har tre forskjellige bekjente som til sammen har brukt/testet ca. 6 ATI kort og ALLE har hatt diverse stabilitets problemer(Dette innenfor siste 2 år). Tilfeldigheter javel, men det er nok til at jeg er meget skeptisk til kortene. (i tillegg kan det legges til at alle tre er godt innenfor bransjen og samtlige har brukt Nvidia kort uten stabilitetsproblemer, så det er ikke snakk om "ti tommeltotter karer")

 

Selv om DU(og mange andre) har et kort som funker perfekt betyr ikke at alle gjør det. Blir på samme måten med Nokia og Ericsson. Noen sverger totalt til Nokia:Jeg har jo aaaaldri hatt noe problemer så da er jo Nokia verdens beste merke.

Som du sikkert har lagt merke til(dersom du er litt over middels oppegående) finnes det nok av de som har hatt store problemer med Nokia telefoner...

 

Welcome to the real world :evil:

 

Jeg har ikke hørt/lest noe om stabilitetsproblemer med ati kort i det siste, kan du vennligst gi meg en link eller noe som omtaler dette temaet?, hvis du tenker på proff kort (3d/cad) så har jeg hørt at nvidia er bedre, men ikke innen spill, driverproblemer har flyttet produsent, fra ati til nvidia, ati har hatt de mest stabile driverne på markedet i lang tid nå, stabile, men ikke alltid like gode til å framgi god ytelse

Lenke til kommentar
Har tre forskjellige bekjente som til sammen har brukt/testet ca. 6 ATI kort og ALLE har hatt diverse stabilitets problemer(Dette innenfor siste 2 år).

 

javel, men du sier ikke noe om hvilke 6 ATI kort de testet, hvis de testet 6 9700pro kort på I7205 så er det vel ikke rart de har dårlige erfaringer.

Men har fortsatt tilgode å høre om noen konflikter med 96009800 kort.

 

Nå sier jeg ikke at det ikke finnes ustabile ATI kort, det er bare å gå tilbake til bl.a Radeon64 og Radeon8500, eller problemet med disse kortene var vel heller driverne enn hardwaren.

 

Jeg synes bare det er synd å se folk som ikke tør prøve ATI p.g.a rykter som stammer fra den tiden driverne virkelig sugde, for ca 1-5 år siden. Men i det siste, med Catalyst driverne så er alt bare fryd å gamen :D

Lenke til kommentar
nvidia hadde driverproblemer når fx5800 ultra kom, en stund etterpå kom en skikkelig driver som rettet opp ytelsesproblemene.

hvorfor skal ikke detonator 50 gjøre det samme med dx9 ytelsen ?

det som diskuteres nå er om valve kanskje har for god kontakt med ati, er litt rart at de ikke vil at betaversjonen av det 50 skal brukes.

 

Det vil nok være forbedringer, men jeg har lite tro på at en driver vil fikse PS2.0 problemet på NV3x serien etter et år. Problemet ligger i arkitekturen.

 

Jeg har sett liknende resultater i noen ting før, f.eks er det en klar forskjell i f.eks UT2003/Tombraider/Halo der ser vi ATI vinner med 10-20% på mange ting men 50%? Nope.

 

Umm.. TR:AoD viser forskjeller på over 100%.

 

R9600 og FX5900Ultra har hennholdsvis 9.6gb/s og 27.2gb/s minnebåndbredde, FX5900Ultra er høyere klokket og har høyere IPC. Denne HL2 testen viser FX5900Ultra som en konkurrent til R9600 og det tror jeg de fleste er enige i at er urealistisk.

 

HL2 er shader begrenset slik at minnebåndbredde spiller en mindre rolle her, så det er ikke urealistisk. TR:AoD viser det samme.

 

Under DX8.1 så blir FX5900Ultra også *overkjørt* av en GF4. I DX8.1 så er det ikke 5900's svake (vs ATI) pixel shadere som er problemet - her ser vi at selv ikke bruteforce (mer MHz), bredere minnebuss og høyere IPC klarer FX5900Ultra seg.

 

Når begge kjører DX8.1 kode er FX5900Ultra raskere.

 

Men hva var det "the father of Matrix" sa igjen? "Denial is the most predictable of all human responses." ;)

 

For både ATI's del og Nvidia's så synes jeg ikke toppmodellenes ca 60 FPS i 1024x768 var særlig imponerende. Sansynligvis må vi senke oppløsningen til 800x600 for å få god flyt (~100 FPS). Medde benchmarkene vi har sett så vil sansynligvis den gamle Geforce4 TI-serien yte veldig bra i forhold til prisen så det neppe er noen grunn til å oppgradere fra et slikt kort. Tror jeg beholder mitt 4200 en stund til før jeg kjøper noe nytt.

 

Den demoen som ble vist på E3 messa dro 60fps i ~1300x700 på en R9800Pro, så jeg vil tro dette er i 1280x1024.

De fleste vil nok være fornøyd med ~60fps.

Lenke til kommentar

At ATI har betalt et ukjendt antall millioner for retten til å bundle HL2 med kortene siden har jo selvfølgelig _ingenting_ med hvordan spillet optimaliseres å gjøre...

 

Du sier helt klart noe der.

 

DrErling snuser ugler i mosen!

 

Well, what can I say?

 

Har dere spilt UT2003 noen gang? Eller RallySport Championship?

Hva kommer det opp i begynnelsen? En stoooooooooor rund nVIDIA-logo med skrift rundt; "The way it's meant to be played!"

 

Så... dropp de latterlige utsagnene.

 

 

 

Vel, ATI frelst som jeg er så har jeg fikset det der :p gjett hva som kommer frem da jeg spiller UT2k3? jo ATI THE WAY ITS MEANT TO BE PLAYED! tihi, so stfu :p gl hf med FX kort slik det ser ut nå, håper det løses for dere

Lenke til kommentar

Ytelsen på mitt 9700 pro er jeg veldig fornøyd med,men må si meg enig i at maskina var mer stabil når jeg hadde nvidia.

Det bedret seg en det da jeg byttet fra kt400 til nf2,men om det er chipsettet eller vpu`en som gjør pc en ustabil skal være usagt.

Etter en stund med nf2 trodde jeg problemet var helt borte,men det skjer av og til,er 99% sikker på at 9700 pro et er en del av problemet her.

 

Så det med ustabilitet er ikke bare vas :evil: ,og husk jeg har ATI selv!

 

Når det gjelder testene,så sier de null,eneste håndfaste bevis er når vi har testa selv.Og jeg våger ikke å sitte her og si hvem som er best,selv om det kan se ut som at ati er det nå.

Lenke til kommentar

ser ut som nVidia vet at benkmarkene til hl 2 ikke var så bra:

 

nVidia on the other hand are not so happy about the tests that have been released, and say that they are meaningless since their new Detonator 50 will be optimized for Half Life 2 and show a lot better performance. Valve advise reviewers not to test Half Life 2 with the present Detonator 50 simply since they lowers the quality too much.

 

men prøver og gå andre veier med nye drivere som skal ha bedre ytelse

på hl 2:

 

According to Valve, nVidia has already been at it again and optimized their drivers to for example not render smoke/fog in the game. The question is whether these kinds of optimizations is what we users want to make our 500$ graphics cards deliver sensible performance...

 

men hl 2 uten effekter(røk,tåke)høres ikke noe morsomt ut...

vet bare at jeg skal ha ati,virker som fx-kortene ikke gjør det bra i direct

x9 spill(Tomb Raider: The Angel of Darkness)

Lenke til kommentar

"Microsoft's DirectX team was on-hand to give full blessing to Valve's upcoming HL2 benchmark - in fact it's being referred to as the most complete DX9 benchmark to date.

 

Valve take serious issue with "optimizations" from NVIDIA as of late

 

In no certain words, Valve is highly disappointed with current NV3x hardware as a high-performance DX9 accelerator

 

Valve will have Half-Life 2 treat NV3x hardware as DX8.1 hardware for the default settings."

 

 

 

http://gamersdepot.com/hardware/video_card...chmarks/001.htm

 

Vel den som taper mest på dette er Valve selv siden det er så mange solgte FX kort rundt om i verden som plutselig ble ubrukelige i HL2.

Lenke til kommentar

det er flere litt morsomme ting som skjer her med denne benchmarken, men det ingen nevner er at Nvidia bruker 32bits floating point precision på nesten alle testene, mens ATI bruker 24bits, som krever en god del mindre gpu-kraft. Dette var en ting John Carmack snakket ganske mye om i forbindelse med Doom 3s grafikkmotor i forhold til de forskjellige GPUene.

 

En annen ting er at Valve er kjøpt og betalt av ATI, som alle vet. Hvor mye denne summen er på er ukjent, men man kan anta at det ikke er snakk om småpenger.

 

Har dere lagt merke til noen "ATI - get in the game" logoer i forbindelse med HL2? Vel, før filmen på E3 startet sto det en på storskjermen.

I tillegg til det snakket jo han fyren som snakket på filmen om at "Halflife 2 will be optimized for the newer gfx cards, such as ATi Radeon 9800 Pro".

 

Jaja, jeg velger å vente på de uavhengige testene for å se hva som skjer med tanke på ytelse på de forskjellige platformene.

 

Synes, som noen andre har nevnt, at det er ganske rart at Nvidia og ATi kort yter ganske jevnt over alt ellers bortsett fra i HL2.

 

Vent, ikke vær så forbasket biased.

 

Jeg er ikke det... jeg har både ATI og Nvidia kort, og jeg ser helst at spillet kjører bra på begge kortene mine.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...