Gå til innhold

De første offisielle benchmarks i Half-life 2! Fra Valve! :)


YpsiNine

Anbefalte innlegg

Og jeg kan si det sånn, stakkars Nvidia!

 

http://www.extremetech.com/article2/0,3973...,1261768,00.asp

 

http://www.gamersdepot.com/hardware/video_...chmarks/002.htm

 

Ser ut til at Nvidia`s FX kort sliter skikkelig når man kjører maks med detaljer under DX9.

 

Til og med TI 4600 gjør det bra! Det kortet er nesten like raskt som FX 5900 Ultra når det kjøres DX 8.1!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HAHHA! *ler av de som har brukt mange 1000 kroner på FX-kort for å kunne spille Half-life2!!!*

 

LOL! :lol:

 

Ser ikke ut som om mitt Geforce4 Ti4200 kort kommer til å yte så jævlig bra heller da.. dessverre :roll:

 

Gleder meg så sinnsykt til jeg får testet en slik benchmark på min egen PC.. kan dere si ifra når dere får downloadet det?

Lenke til kommentar

Siden dette er det eneste spillet vi har sett sånne resultater har jeg en følelse av at det er noe rart med selve testen/spillet, slike resultater kan vanskelig skyldes grafikkkortene (da hadde iallefall noen andre spill/motorer vist samme tendensene).

 

Gleder meg til å se Anandtech's review - regner med at denne kommer til å inkludere noen spørsmål ved dette.

 

 

At ATI har betalt et ukjendt antall millioner for retten til å bundle HL2 med kortene siden har jo selvfølgelig _ingenting_ med hvordan spillet optimaliseres å gjøre...

Lenke til kommentar

At ATI har betalt et ukjendt antall millioner for retten til å bundle HL2 med kortene siden har jo selvfølgelig _ingenting_ med hvordan spillet optimaliseres å gjøre...

 

Skal være enig i det, men det bel først bestemt for en uke eller 2 siden, tror ikke Vale gjør om grafikkmotoren på 2 uker for å gi nVidia dåligere score.

- Valve is pissed at all of the benchmarking "optimizations" they've seen in the hardware community;

- Half-Life 2 has a special NV3x codepath that was necessary to make NVIDIA's architecture perform reasonably under the game;

- Valve recommends running geforce fx 5200 and 5600 cards in dx8 mode in order to get playable frame rates.

- even with the special NV3x codepath, ATI is the clear performance leader under Half-Life 2 with the Radeon 9800 Pro hitting around 60 fps at 10x7. The 5900 ultra is noticeably slower with the special codepath and is horrendously slower under the default dx9 codepath;

- the Radeon 9600 Pro performs very well - it is a good competitor of the 5900 ultra;

- ATI didn't need these special optimizations to perform well and Valve insists that they have not optimized the game specifically for any vendor.

Når dette er sagt, så kan man jo si at den er optimalisert for nVidia.

Jeg tror at Valve ønsker og selge mest mulige spill, og da må de fungere godt på nVidia og....

 

Njaal

Lenke til kommentar

Tviler sterkt på at Valve har lyst til å skyte seg selv i foten ved a amputere bort en del av markedet (nvidia kort), sier seg selv at valve ønsker at Half life 2 skal være mest mulig kompatibel med di fleste skjemkortene på markedet og at det skal være flyt.

 

Hvorfor tror dere at valve laget en mixed modus som faktisk gagner nvidia kortene i det hele tatt?

 

Jeg synnes at valve har gjort en bra jobb, og etter vært som det kommer flere dx9.0 benchmarker så kommer det til å vises om det er fakta eller ikke (mener tomb raider benchmarken hintet allerede på dette).

 

Tergemodus: I stedet for å grine kan dere jo vente på nye drivere og optimaliseringer for half life 2, er dere heldig så kan dere spille brukbart med 0aa/0af i 640*480. :lol:

Lenke til kommentar

Kjenner etterhvert en hel haug som har fått seg FX5900 Ultra kort (kom med en pakkeløsning i en bedrift)... jeg kommer til å få vondt for å holde maska (LOL!!) hvis det viser seg at Valve har tenkt å slippe spillet med en slik kode.

 

Det som etter min mening har vært så fint med PC platformen til spilling (over konsol) er muligheten for forskjellige spill (RPG, FPS, RTS) og forskjellig hardware til å fungere glatt, dersom denne universaliteten forsvinner er det et stort tilbake slag, og vi er tilbake i 1998 når makta rådde (Intel/3dfx).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

"a new driver which will "greatly improve its shader performance" in the form of Detonator 50. We have an advanced build of it we may test with soon -"

 

vel, er ikke nødvendig å kommentere den noe mer, nvidia sier dette kommer til å løse seg i den nye driveren noe vi bare får vente og se.

foruten det så står det at denne testen er gjort med alt på fullt, the way valve intends hlf2 to be played.

disse benchmarkene tyder på at den eneste muligheten du har til å oppleve sammer resultater bedre er hvis du har en maskin som er identisk eller bedre enn testmaskinen som er 2,8 800 osv.

tviler på at den er kjørt i 1024768..

men jaja, jeg vil gjerne ha benchmarken på hddn min og teste litt selv før jeg bestemmer meg hvilket kort jeg skal kjøpe, vil se hvordan 9600 pro gjør det i resten av testene.

Lenke til kommentar

Extremetech: "Doug Lombardi of Valve has explicitly asked that beta versions of the Det50 drivers not be used for benchmarking".

 

Optimaliseringer som Doug er redd for ser jeg ikke problemet med, om de så kutter en pixel her og der som *avogtil* blir synlig så er vel dette ikke noe å grine over hvis resultatet blir at spillet flyter.

Lenke til kommentar

Dette har ikke noe å gjøre med optimaliseringer o.l. å gjøre, det denne benchmarken beviser er at GFFX5900 m/ familie rett og slett har *****ig dårlig DX 9.0-ytelse :-?

 

Får håpe denne nye driveren får orden på sakene da, men som dere ser Her, har Valve bedt om at denne driveren IKKE brukes i benchmarking av HL2...tror ikke de stoler helt på nVidia jeg.

 

EDIT: Jeg fant en stor artikkel ang. dette:

http://techreport.com/etc/2003q3/valve/index.x?pg=1

 

"En pixel her og der" er i og for seg ikke greit det heller, men i noen drivere har faktisk Valve sett at nVidia sine drivere har fjernet tåke i HL2 levels for å øke ytelsen :o

Lenke til kommentar

EDIT: Jeg fant en stor artikkel ang. dette:

http://techreport.com/etc/2003q3/valve/index.x?pg=1

 

"En pixel her og der" er i og for seg ikke greit det heller, men i noen drivere har faktisk Valve sett at nVidia sine drivere har fjernet tåke i HL2 levels for å øke ytelsen  :o

 

Vi snakker om beta drivere og et beta spill, at "final" utgavene kommer til å fjerne tåke o.l. virker helt usannsynlig. Det som har vist seg med f.eks 3dmark optimaliseringen til ATI og nvidia er at man skal leite veldig grundig for å se forskjell.

 

Fjerning av tåke o.l. er lett synlig og vil direkte ødelegge deler av atmosfæren/spillet, noe nvidia neppe vil begynne med (dette vil føre til kritikk fra brukere), hva valve sier i saken bør komme i andre rekke.

 

Jeg ville foretrekke om jeg selv eller folk som ikke hadde hånda i lomma på ATI vurderte hva som gikk over streken.

Lenke til kommentar

Fjerning av tåke o.l. er lett synlig og vil direkte ødelegge deler av atmosfæren/spillet, noe nvidia neppe vil begynne med (dette vil føre til kritikk fra brukere), hva valve sier i saken bør komme i andre rekke.  

 

Jeg ville foretrekke om jeg selv eller folk som ikke hadde hånda i lomma på ATI vurderte hva som gikk  

 

Dollar vi har jo spill og andre benchmarks med akkurat samme resultat. Det står i dette stykket hvis du ikke trur meg.

 

http://techreport.com/etc/2003q3/valve/index.x?pg=3

 

Nevner blant annet: 3DMark03,Unreal Tournament 2003 og ShaderMark.

 

Kjenner etterhvert en hel haug som har fått seg FX5900 Ultra kort (kom med en pakkeløsning i en bedrift)... jeg kommer til å få vondt for å holde maska (LOL!!) hvis det viser seg at Valve har tenkt å slippe spillet med en slik kode.

 

Valve kan vel ikke for at Nvidia ikke har klart å utvikle gode directx 9 kort ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

er veldig morsomt at valve skal nekte testing med detonator 50 driveren, blir liksom for dumt.

er litt rart å si det, men det virker som om nvidia har driverproblemer nå for tiden (selvsagt ikke det eneste de har problemer med)

ser vi på de siste kortene de har sendt ut, fx 5800 og den nye fx serien så ser vi at de uten tvil har hatt problemer.

var jo først etter at den nye detonator driveren hw.no testet et 5800 ultra, og ytelsen overrasket meg.

for å si det på den måten, jeg tar det med at detonator 50 skal rette opp problemene med en liten klype salt, men jeg blir ikke akkurat overrasket hvis det50 faktisk gjør det.

 

jeg vil gjerne vite hvilke snarveier (om det50 i det hele tatt tar så mange snarveier) som blir tatt i den nye driveren og jeg vil vite om dette gir noe visuelt utslag på spillopplevelsen.

 

akkurat nå så har jeg et kjipt inntrykk av at valve ligger i samme seng som ati..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...