Gå til innhold

Test: Asus ROG Xonar Phoebus


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

-dB, effikan... Prøv Kari Bremnes sin "Sangen som søng i oss alle" på god guffe på et innebygd kort kontra et Xonar. Men står ikke til ansvar for høyttalerelementene dine når de vrenger seg bortover stuegolvet fra det innebydgdes forvrengninger.

 

Zpeed: Nei, det er langt fra placebo. Man snakker omtrent kassettspiller vs CD på innbygd vs dedikert

 

Edit: Hele albumet Svarta Bjørn er forsåvidt et album som enkelt får frem forskjellene

Endret av gammalerik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er det som gjør at dette kortet leverer så god lyd?Er det på grunn av lydprossessoren? (kortets DAC)Er det da slik at du kun vil få kortets god lyden hvis du bruker de analoge utgangene? Og til slutt, har dette kortet DTS connect? (husker ikke hva det heter, men en funksjon som pakker sammen 6 kanals analog lyd, som du ofte har på spill, komprimerer det til digital lyd, og sender det som DTS via optisk utgang, slik at receiveren i andre enden dekoder dette og spiller av 5.1 DTS)Og helt til slutt, anbefaler dere å spille/se film med virtual surround eller stereo hvis en bruker headset?

 

Nå er ikke DAC kortets lydprosessor. Prosessoren er DSP, Begge disse må være av høy kvalitet for å holde støy og jitter nede, sammen med inngangene og stabil strømforsyning.

Lenke til kommentar

Fordeler med Xonar lydkort. Basert på erfaringar med Xonar Essence STX, Realtek HD audio (innebygd) op Creative X-fi (innebygd, men samme DSP som blir brukt i mange Creative kort).

 

Kortet støtter avspeling av lydfrekvensar som innebygde lydkort ikkje pleier å støtte (vanlegvis floating point frekvenser. Windows støtter kun integer resampling i sin innebygde DSP, ergo gidd ikkje dei som lager DSP brikker for hovedkorta å støtte frekvensane). Hos meg støttar t.d. Xonar kortet direkte avspeling av 88.2KHz/24bit og 176.4KHz/24bit. Desse oppløysingane er vel og merke stort sett kun vanlige på enkelte SACD plater og har derfor lite å sei for ein gjennomsnittleg brukar. Uansett kva driver du bruker enten det er ASIO eller WSAPI vil du få problem når du forsøker å sende dette via Creative kort (basert på X-fi DSP chippen). Realtek HD audio hugser eg ikkje i farten men eg trur dei og får problem.

 

Ein ting som eg føler alltid har hatt betydning når man går fra innebygde til eksterne lydkort er kor mykje mindre støy som blir plukka opp av kortet sammenligna med eit innebygd lydkort. Det seier seg sjølv at 90% av hovedkorta som blir seldt skal ikkje brukast av folk som ikkje høyrer mykje på musikk, ser filmar eller spelar spel der lyden er sentral for spelet so det er kansje ikkje so rart at dette er tilfellet.

 

I likheit med Xonar Essence har testkortet ein innebygd hodetelefon forsterker. Denne er på ingen måte like god som ein ekstern forsterker, men den gjer deg likevel langt meir spelerom eit innebygd lydkort. Prinsippet er det samme som ein ordinær forsterkar. Ein forsterkar med litt ekstra kraft spelar stort sett alltid høgtalarane/headsettet beire enn ein forsterkar som må dra ut kver dråpe av kraft for å nå det ønska lydnivået. Dette skyldast måten ein klasse B eller A/B forsterkar er laga på og har ingenting med DSP-en eller EQ å gjere.

 

DAC delen av kortet har betydning dersom du skal bruke analoge utgangar, kor stor betydning den har kjem heilt an på hovedkortet ditt. To hovedkort som bruker samme Realtek DSP treng ikkje ha samme DAC eller forsterker(e).

 

Det seier seg sjølv at det vil være langt enklare å skjerme eit lydkort som ikkje har utgangane sine plassert rett attmed alle mulige andre utgangar (NB: påvirker kun analoge signal). DAC-en som faktisk tar seg av konverteringa kan og måtte sende signalet via kretser på hovedkortet før dei når utgangen eller forsterkaren. Dette betyr at det er langt lettare å få forstyrrelsar på eit signal frå det innebygde hovedkortet enn på eit eksternt kort der heile forsterkings prossesen er langt enklare å skjerme.

 

I testen bruker dei ein DSP instilling (dette kan farge lydbildet). Eg bruker ingen DSP, untatt til musikk. Der har eg lagt på ei EQ kurve for å få lyden sånn som eg vil ha den (headsettet er som dei fleste headsett litt tungt på bass og mellomtone), men dette gjer musikkspelaren og ikkje lydkortet. Dersom eg gjer endringar (i spelaren) med Xonar kortet er dei langt klarare enn når eg gjer dei med det innebygde. Forsjellen er faktisk so stor at enkelte frekvensområder er stillbare når eg speler av med Xonar kortet, mens dei knapt er merkbare på det innebygde. Spesielt periodar der mange instrument er i bruk samtidig. Dette betyr egentlig at Xonar kortet leverer ein langt meir nøyaktig representasjon av det kortet får inn, uansett kva det måtte være.

 

NB: Ser ein del folk lurer på om dette er rett kort for film eller for tilkopling til beire eksternt Hi-Fi utstyr og sjølv om det fungerer greit til dette (Følte kanalane var tydelagre med Xonar sin DSP enn med Creative sin) ville eg kansje sitt på Xonar HDAV 1.3 til film og Cambridge DAC Magic Plus til Hi-Fi. Skal man sjå film på stereo utstyr er soklart sistnemte og eit beire alternativ enn Xonar kortet.

Endret av entername
Lenke til kommentar

Nå var det ikke rettet mot meg, men, spilte Kari Bremnes sin "Sangen som søng i oss alle", på full guffe uten problemer

Men, nå har jeg ikke noe å sammenligne med

 

Har verken eget lydkort eller skjermkort, alt går gjennom et m-atx hovedkort, via en HDMI kabel til en reciever

 

 

åja, takk for tipset om musikk, hun var ikke så verst, til å være norsk :p

Endret av Zpeed
Lenke til kommentar

Lyd er subjektivt. Noen klarer seg fint med de medfølgende proppene til en idings o.l. mens andre krever noe mer. Den diskusjonen er ikke så interessant.

 

Som over middels interessert i god lyd er det skremmende hvor ignorant artikkelforfatter fremstår. Et avsnitt om fordeler/ulemper med intern kontra ekstern løsning hadde hevet helhetsinntrykket. Eventuelt en link til en slik artikkel. Mitt inntrykk er at <<eneste>> vei til bedre lyd er gjennom et lydkort. Personlig tror jeg man får bedre lyd ved å gå for en ekstern løsning.

 

Derfor sitter jeg med et inntrykk av at noen fikk for seg at man trengte <<bedre>> lyd, kjøpte ett lydkort for så å lage en test for at HW skulle tjene en slant. Noen tusen leser artikkelen og så blir den raskt glemt. Det er trist at lista ligger så lavt hos HW. Denne testen burde ikke vært publisert kvaliteten er fraværende.

 

Testmetodikken inneholder ikke objektive målinger. Man tester ikke grafikkkort uten å måle hvor mange fps kortet yter ved f.eks 1920x1200. Hvor mange hadde godttatt en subjektiv oppsummering om at det flyter bra og er mer enn bra nok? Et user-review uten objektive målinger går greit. For et nettsted som blant annet lever av å teste produkter er det trist at det ikke benyttes en objektiv standard. Alle hodetelefon testene til HW hadde tjent på dette.

 

Som et minimum burde man kunne forvente at en <<test>> av et lydkort nevner hvilken DAC (Digital Analogue Converter) og hvilken design/type hodetelefonforsterker lydkortet benytter. Uten dette er testen nærmest verdiløs. Videre burde en diskusjon angående kvaliteten på komponentene vært tilstede.

 

I tillegg burde en sammenligning mellom testproduktet og andre sammenlignbare produkter vært obligatorisk. I dette tilfellet hadde det vært naturlig å sammenligne hovedkortets lydkort opp mot testproduktet.

 

Bil analogien blir å teste en bil på ytelse uten å nevne hvilken type drivstoff den benytter, om den har turbo, hvor mange hestekrefter og om den har bak- for- eller firehjulsdrift. Å snakke om ytelse uten å nevne dette fungerer ikke. Er ikke artikkelforfatter i stand til å skrive om bil ikke skriv om bil. Så enkelt er det.

 

Siden jeg er over middels interessert i god lyd et det frustrerende å se HW skrive om lyd. Det er mye piss. Spesielt når det er tester av hodetelefoner fra "gaming brands", hvorfor ikke teste produkter fra leverandører som lever av å levere lyd? Eksempelvis. AKG, Beyerdynamic, Sennheiser, Koss osv i stedet for dime a dozen gaming hodetelefoner. Det ville ikke forundre meg om man får mer for pengene fra dissen enn div. gaming brands.

 

Personlig benytter jeg meg av en ekstern DAC / Forsterker løsning (Maverick Audio Tubemagic D1) til ca samme pris som det nevnte lydkortet og Sennheiser hd650 som cans. Jeg er ikke audiofil, men verdsetter god lyd og oppsettet over til ca 4000 synes jeg så absolutt er verdt det.

Konklusjonen bør være at lydkort i den klassen som denne artikkelen omhandler er bortkastede penger. Eneste gyldige grunn til å kjøpe slike er hvis det innebygde lydkortet har feil som forårsaker merkbar støy, men da duger et kort til 250 kr. Jeg håper virkelig at ingen kjøper dedikert lydkort som resultat av denne artikkelen. De 1400 kr kan heller legges i bedre skjermkort, bedre CPU, mer RAM, bedre tastatur/mus, eller bedre skjerm, som alle vil gi bedre opplevelse. Til lydproduksjon er disse kortene uansett uaktuelle.

 

Støttes, er ikke så mye mer å si, hele testen er Horribelt. er i samme båt om du vil ha et lydkort pågrunn av støyen du får ved integrert så kjøp en Asus DG/DGX til 250kr. Å kjøpe noe for mer penger blir det samme som å kjøpe en Alianware PC til moren din som surfer på finn og logger seg inn på nettbanken.

 

Finnes så mye hokkus pokkus på dette temaet at det er latterlig.

 

Tror ikke folk vet at GAming produkter er en Fad, a fad that is here to stay xD

Subpar produkter som koster ræva, satt flere ganger å måtte forklare folk på headphone forumet at gaming headset er ikke magisk, de har shittye drivere og en usb plug med drivere for Dolby surround som er det samme som mange lydkort har til 250kr. som da betyr at alle analoge headphones har samme surround funksjoner som gaming headset.

Endret av nipton
Lenke til kommentar

Placebo?

Ja det blir som placebo, selv om lyden skulle være helt identisk så fungerer hjernen slik at den oppfatter det dedikerte kortet som bedre (derfor jeg foreslo blindtest), i tillegg vil hjernen forsøke å overbevise seg samvittigheten om at det var verdt det, litt som når noen kjøper en unødvendig dyr maskin eller telefon (*kremt* Apple *host*), som ikke nødvendigvis byr på en forskjell.

 

de sammenligner med et hovudkort der en programvare styrer lyden... ka med eit hovudkort som har dedikert lydbrikke? som Asus maximus med realtek brikke, eller G1.Sniper 3 med creative brikke...

Som nevnt, dette en en myte. Lydprosessoren er uansett en separat prosessor på hovedkortet, forskjellen er om den er på et eget fysisk kort. La oss sette en strek for denne bullshitten om "programvare styrer lyden" én gang for alle!

 

-dB, effikanefikkan... Prøv Kari Bremnes sin "Sangen som søng i oss alle" på god guffe på et innebygd kort kontra et Xonar. Men står ikke til ansvar for høyttalerelementene dine når de vrenger seg bortover stuegolvet fra det innebydgdes forvrengninger.

Nå har ikke jeg den CDen, og klarte ikke å fremkalle problemer med den kvaliteten jeg fant, men du må for all del sende det. Men jeg må gjenta, hvis du har problemer som du beskriver så er det snakk om feilkonfigurasjon eller delvis defekt maskinvare(og det har jeg sett en del tilfeller av), hvis maskinvare følger HD Audio-standarden skal de ikke ha problemer med mellomtoner som du beskriver. Og når det eventuelt er feil i maskinvaren, så er det som oftest i nedre eller øvre del av skalaen.

 

 

Ein ting som eg føler alltid har hatt betydning når man går fra innebygde til eksterne lydkort er kor mykje mindre støy som blir plukka opp av kortet sammenligna med eit innebygd lydkort. Det seier seg sjølv at 90% av hovedkorta som blir seldt skal ikkje brukast av folk som ikkje høyrer mykje på musikk, ser filmar eller spelar spel der lyden er sentral for spelet so det er kansje ikkje so rart at dette er tilfellet.

Som nevnt, et dedikert kort lydutganger i bakkant har akkurat like stort potensiale til å plukke opp støy som en integrert lydbrikke med lydutganger i bakkant. Det er som sagt kabling gjennom maskinen sin jab bli et problem. Problemer på lydutganger i bakkant er mer sjelden på dyre dedikerte lydkort pga. bedre kvalitetskontroll, men det kan absolutt skje.

 

Hvilket avspillingsprogram er det snakk om?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ein ting som eg føler alltid har hatt betydning når man går fra innebygde til eksterne lydkort er kor mykje mindre støy som blir plukka opp av kortet sammenligna med eit innebygd lydkort. Det seier seg sjølv at 90% av hovedkorta som blir seldt skal ikkje brukast av folk som ikkje høyrer mykje på musikk, ser filmar eller spelar spel der lyden er sentral for spelet so det er kansje ikkje so rart at dette er tilfellet.
Som nevnt, et dedikert kort lydutganger i bakkant har akkurat like stort potensiale til å plukke opp støy som en integrert lydbrikke med lydutganger i bakkant. Det er som sagt kabling gjennom maskinen sin jab bli et problem. Problemer på lydutganger i bakkant er mer sjelden på dyre dedikerte lydkort pga. bedre kvalitetskontroll, men det kan absolutt skje.Hvilket avspillingsprogram er det snakk om?

 

Bruker Foobar2000 med WASAPI plugin. Ellers forstår det sånn at du meiner det samme som meg at interne lydkort gjerne plukker opp meir støy idet signalet går til utgangen (via kretser på hovedkortet som eg nemte, blir i praksis ein kabel det og) fordi den eller/og andre utganga er dårlig skjerma? Dette er jo lett å unngå dersom alt som har med lyd å gjere er på ein bete plastikk, adskilt frå alt anna.

 

NB: Sidan du nemner HD Audio so vil eg anbefale alle å drite i og bruke front utgangane på kabinettet sitt (ein av tilkoplingane som er standardisert i HD Audio standarden) ettersom desse kablane elsker å plukke opp støy frå absolutt alt inni pc-en din. Dette problemet er vel og merke like stort uavhengig av lydkort.

Lenke til kommentar

Om man trenger detikert lydkort?

 

Det kommer an på om du klarer deg fra søppelet som følger med maskinen. Folk kommer sikkert til å reagere når jeg kaller det søppel, men for meg er det det. Jeg er kresen på lyd, med god grunn. Har du skikkelige lydkort, forsterker og høytalere får du så mye større opplevelse gjennom film og spill!

 

På dagens skjermkort (og mange gamlere) har du muligheten til å bruke HDMI-utgangen til lydoverføring. En stor fordel med dette er at de støtter formater som DTS-HD osv., også merd "bitstreaming". Har du en forsterker kobler du bare skjermkortet til denne og videre til skjermen. Men siden dette fører til inngangsforsinkelse (input lag) så ville nok jeg ha brukt et skikkelig detikert lydkort.

 

Det som ihvertfall ikke skaper inngangsforsinkelse er analogt skjermkort til analoge innganger på forsterkeren. Og dette lydkortet har nok bedre DAC enn mange av folks forsterkere.

 

I tillegg er det vel visse lydteknologier i spill som du ikke får dra nytten av om du sender lyden gjennom skjermkortet så vidt jeg vet. Det gjør du jo med dette.

 

Så lenge DAC-en og resten av komponentene i lydkortet er bra så gjør det ikke noe at lydkortet bare har analoge utganger, selv om det er fint med HDMI.

 

Jeg hadde ikke hatt noe imot å investert i et skikkelig lydkort for spill. Fungerer det bra (eller bedre) til musikk og film er jo bare dette en fin bonus!

 

 

Så er det verdt det å kjøpe detikert lydkort? Mange har ikke opplevd skikkelig kvalitetslyd, så de fleste vil nok si nei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et særdeles godt eksempel på hvor et dedikert lydkort briljerer er ved avspilling av flac-filer. Få receivere kan tolke disse "native" via direkte optisk overføring. Her må et lydkort stå for konvertering til PCM/DTS osv før signalet kjøres optisk til receiver. Det sier seg selv at en kronestykke liten innebygd brikke på langt nær gjør like god jobb som et kilos tungt dedikert lydkort stappfullt av kondensatorer og annen snacks.

Endret av gammalerik
Lenke til kommentar

Et særdeles godt eksempel på hvor et dedikert lydkort briljerer er ved avspilling av flac-filer. Få receivere kan tolke disse "native" via direkte optisk overføring. Her må et lydkort stå for konvertering til PCM/DTS osv før signalet kjøres optisk til receiver. Det sier seg selv at en kronestykke liten innebygd brikke på langt nær gjør like god jobb som et kilos tungt dedikert lydkort stappfullt av kondensatorer og annen snacks.

 

Hvorfor i alle dager "sier det seg selv"? Det er en enkel matematisk operasjon.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvor mye input-lag er det egentlig snakk om på HDMI med enkel passthrough, og ingen skalering osv?

Har dessverre ikke testet dette (skulle hatt en CRT-skjerm!), men har lest at med Onkyo TX-SR608B-modellen som jeg har vil det være inngangsforsinkelse på rundt 100 - 150 ms (hvis jeg husker riktig). Var en skribent på Anandtech.com som nevnte i en artikkel at han hadde testet dette. Han påsto at han hadde prøvd gaming-modus, og slått av andre bildebehandlinger osv. Hadde vært interessant å teste dette skikkelig, alt jeg trenger er en splitter og en CRT-skjerm (eller to like LCD-skjermer), det skulle ikke være så vanskelig å få til.

 

Når det kommer til bilde så går det så vidt jeg vet ikke an å komme rundt alle bildebehandlingene ettersom Onkyo-OSD-et alltid vises på skjermen. Jeg bruker ikke PC-en til spilling, så har ikke gjort så mye med saken. Bruker maskinen til film så er greit med GUI-et, og hadde ikke fungert særlig bra til spilling uansett ettersom jeg har et GT 520-kort installert (bitstreaming-støtte). Kommer til å ta meg av slike ting når jeg får ny PC og begynner å spille litt igjen. :)

 

 

ikke merkbart..

For deg... Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Nå var det ikke rettet mot meg, men, spilte Kari Bremnes sin "Sangen som søng i oss alle", på full guffe uten problemer

Men, nå har jeg ikke noe å sammenligne med

 

Har verken eget lydkort eller skjermkort, alt går gjennom et m-atx hovedkort, via en HDMI kabel til en reciever

 

 

åja, takk for tipset om musikk, hun var ikke så verst, til å være norsk :p

 

Hvis du sender lyden gjennom en HDMI kabel så går det vel ikke gjennom lydprosessoren på hovedkortet? Det er mulig jeg tar feil.

Lenke til kommentar

HARDOCP folka anbefaler isteden de nye rimeligere kortene til Asus Xonar DGX og DSX som dere kan lese her på denne testen.

 

http://www.hardocp.com/article/2012/07/09/asus_dgx_dsx_xonar_rog_phoebus_sound_cards/1

 

For dere som ønsker det beste lydkortet så står det mellom 2 lydkort.

 

Asus Xonar Essence STX

 

Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD.

 

De har nesten helt like komponenter. Eneste forskjellen er at Asus kortet har 600 ohms hodetelefon amp en Creative 300ohms. Asus kortet er også bedre på musikk biten. Mens Creative er selvfølgelig best på spill delen og får høyere fps.

 

Hvilken er best for dere kommer an på hva dere skal bruke pc-en til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...