Gå til innhold

Test: Asus ROG Xonar Phoebus


Anbefalte innlegg

Beklager sent svar, måtte plutselig reise ut på jobb.

 

Støy fra analoge strøm og signalkabler er greit, det var jo slik man stjal kabeltv før i tiden.

Men uansett, hvordan eliminerer man dette ved og flytte lydkortet noen cm inne i kabinettet? Er et lydkort i PCI sporet bedre skjermet for elektromagnetisk støy?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv en Asus DG og en Amp som er målt til å gå uhørlig forbi menneskets hørsel kapasitet.

Hører en et svakt svakt konstant hiss uten lyd. men med lyd er det ingenting å høre.

Men igjen så er det helt sikkert forskjell på Realtek ALC898 som er den nyeste og andre versjoner.

Har desverre et X38 hovedkort så kan ikke si hvordan realtek er i dagens hovedkort, men har hørt at de er blitt bedre og bedre.

Det finnes et punkt hvor menneskets hørsel ikke kan høre forskjell. Jeg vet bare ikke hvor mye penger man må betale for å få det. Where is the diminishing return.

Endret av nipton
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvordan kan det sitte audiofile mennesker på dette forumet og hevde at de like gjerne kunne brukt hovedkortets integrerte lydkort? Eller har jeg misforstått tråden helt? Diskusjonen integrert vs dedikert er i mitt hode ikke en diskusjon. Jeg kan være enig i at integrerte lydkort støtter de samme oppløsningene osv, men lyd er faktisk mer enn tall. Støy er vel hovedårsaken til at folk flest ser poenget i et dedikert lydkort.

 

Beklager oppvåkningen av denne diskusjonen fra desember, men jeg har ikke rukket lese alt før nå.... :/

Lenke til kommentar

Hvordan kan det sitte audiofile mennesker på dette forumet og hevde at de like gjerne kunne brukt hovedkortets integrerte lydkort? Eller har jeg misforstått tråden helt? Diskusjonen integrert vs dedikert er i mitt hode ikke en diskusjon. Jeg kan være enig i at integrerte lydkort støtter de samme oppløsningene osv, men lyd er faktisk mer enn tall. Støy er vel hovedårsaken til at folk flest ser poenget i et dedikert lydkort.

 

Beklager oppvåkningen av denne diskusjonen fra desember, men jeg har ikke rukket lese alt før nå.... :/

 

Lyd er ikke noe mer enn tall. Det er ikke alltid vi vet hva slags ting vi skal måle, men når det gjelder støy, så er jo det fint målbart.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det kommer vel an på øret som hører, jeg hører musikk på denne cd spiller (Marantz SA-15S1 sacd) og disse hodetelefonene: Denon AH-D5000. Men det finnes vel bedre DAC-chip enn det som står i spilleren min, så ja, jeg mener at lyden kan bli bedre.

Når det gjelder pc så venter jeg på Asus Rog Xonar som er bestillt, da regner med at lyddelen på pc vil bli bedre enn med det innebygde lydkortet.

Da får testet dette opp imot cd spilleren.

Endret av stein_m-
Lenke til kommentar

Hvordan kan det sitte audiofile mennesker på dette forumet og hevde at de like gjerne kunne brukt hovedkortets integrerte lydkort? Eller har jeg misforstått tråden helt? Diskusjonen integrert vs dedikert er i mitt hode ikke en diskusjon. Jeg kan være enig i at integrerte lydkort støtter de samme oppløsningene osv, men lyd er faktisk mer enn tall. Støy er vel hovedårsaken til at folk flest ser poenget i et dedikert lydkort.

 

Beklager oppvåkningen av denne diskusjonen fra desember, men jeg har ikke rukket lese alt før nå.... :/

 

Tror folk våknet litt når en forsterker til 400kr kunne slå forsterkere opptil 15 000kr, som gikk over menneskets hørsel egenskaper.

 

vel, det viser seg at det finnes flere og flere objektivister innen lyd miljøet, om du leste postene bak så snakket jeg om at målinger og statiske data er mye lettere å forholde seg til en subjektive meninger.

Objektive målinger vil si hvilken headphone/lydkort har mer bass eller er mer nøytral. Målingene viser seg å være i et sammenhold med subjektive meninger 95% av tiden.

Jeg trenger ikke Mr hansen til og fortelle meg om hvordan den høres ut når jeg har en graf som kan fortelle meg eksakt hva som foregår.

 

Samme som om du gir meg 100 headphoner/lydkort grafer så kan jeg finne deg det du ønsker ut i fra det du lydbildet du beskriver, så vil jeg være 95% korrekt.

Etter analyseringen kommer den subjektive opplevelsen inn der man burde teste litt å høre.

 

Det finnes bevis på at alle forsterkere høres likens ut så hvorfor ikke dac, tester som dobbel blinde test forsterkere og dacs beviser at de fleste ikke kan høre forskjell.

Det samme glelder 128 kbs vs 320 kbs lydfiler og 320 kbs vs Flac 800+.

 

Om du hører på den ene og så den andre forsterkeren så er det mange variable faktorer som slår inn ettersom hva du betalte, hvordan den ser ut, har du et ``biast`` mot merket? Leste du en test om produkte før du kjøpte det? Alt dette skjer i hode ditt ``subconsciously`` og påvirker utfallet.

 

Testing audiophile claims and myths

http://www.head-fi.o...laims-and-myths

 

do-amps-really-have-different-signatures?

http://www.head-fi.o...rent-signatures

 

What We Hear

http://nwavguy.blogspot.no/2012/04/what-we-hear.html

Endret av nipton
Lenke til kommentar

Vi snakker om helt forskjellige ting. Du snakker om ulike hifi-produkter som prøver å gjengjelde digital lyd. Jeg snakker om ac-97 integrert lydkort på et 500-kroners hovedkort, som gir merkbar støy i stille parti på sanger og når ingen sanger spiller. Disse sliter også med interferens fra usb-bussen og muligens andre komponenter på hovedkortet. De dedikerte lydkortene sliter ikke med dette og har dessuten egenskaper som er til fordel i dataspill. Du kan velge å se bort i fra dette, men det er fakta.

 

Tror folk våknet litt når en forsterker til 400kr kunne slå forsterkere opptil 15 000kr, som gikk over menneskets hørsel egenskaper.

 

vel, det viser seg at det finnes flere og flere objektivister innen lyd miljøet, om du leste postene bak så snakket jeg om at målinger og statiske data er mye lettere å forholde seg til en subjektive meninger.

Objektive målinger vil si hvilken headphone/lydkort har mer bass eller er mer nøytral. Målingene viser seg å være i et sammenhold med subjektive meninger 95% av tiden.

Jeg trenger ikke Mr hansen til og fortelle meg om hvordan den høres ut når jeg har en graf som kan fortelle meg eksakt hva som foregår.

 

Samme som om du gir meg 100 headphoner/lydkort grafer så kan jeg finne deg det du ønsker ut i fra det du lydbildet du beskriver, så vil jeg være 95% korrekt.

Etter analyseringen kommer den subjektive opplevelsen inn der man burde teste litt å høre.

 

Det finnes bevis på at alle forsterkere høres likens ut så hvorfor ikke dac, tester som dobbel blinde test forsterkere og dacs beviser at de fleste ikke kan høre forskjell.

Det samme glelder 128 kbs vs 320 kbs lydfiler og 320 kbs vs Flac 800+.

 

Om du hører på den ene og så den andre forsterkeren så er det mange variable faktorer som slår inn ettersom hva du betalte, hvordan den ser ut, har du et ``biast`` mot merket? Leste du en test om produkte før du kjøpte det? Alt dette skjer i hode ditt ``subconsciously`` og påvirker utfallet.

 

Testing audiophile claims and myths

http://www.head-fi.o...laims-and-myths

 

do-amps-really-have-different-signatures?

http://www.head-fi.o...rent-signatures

 

What We Hear

http://nwavguy.blogs...at-we-hear.html

Lenke til kommentar

Vi snakker om helt forskjellige ting. Du snakker om ulike hifi-produkter som prøver å gjengjelde digital lyd. Jeg snakker om ac-97 integrert lydkort på et 500-kroners hovedkort, som gir merkbar støy i stille parti på sanger og når ingen sanger spiller. Disse sliter også med interferens fra usb-bussen og muligens andre komponenter på hovedkortet. De dedikerte lydkortene sliter ikke med dette og har dessuten egenskaper som er til fordel i dataspill. Du kan velge å se bort i fra dette, men det er fakta.

 

Hvilke egenskaper er det du sikter til som en en fordel i dataspill? Ellers er jeg enig i at interne lydkort kan ha problemer, men hva skiller dette konkrete eksterne lydkortet fra andre eksterne lydkort, lydkvalitetsmessig?

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det er særlig hørbar forskjell på dedikerte/eksterne lydkort, her er kvaliteten uansett så god at vi ikke klarer å høre sånt. Jeg siktet orginalt til feks EAX teknologien fra creative, men ser at det er "helt ute" nå og OpenAL eller lignende er det nye fete. Uansett er det alltid greit med en egen prosessor for 3d-posisjonering av lyder, og støtte for ulike effekter som spillmakerne har laget (feks korrekt justering av lyder basert på hindringer og vegger i mellom kilde og spiller).

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...