Gå til innhold

Test: Asus ROG Xonar Phoebus


Anbefalte innlegg

Depends depends, bruker du Surround sound ingame så kjøp lydkort. Eneste grunnen til å kjøpe forsterker er for å forsterke volumet. Er det ingen susing og høyt nåkk volum via onboard så trenger man ikke noe, vil du ha surround så kjøp en 250kr (Xonar DG) lydkort med samme teknologi, vil du ha mer volum fordi det hi fi headphonen du har nå ikke er høyt nåkk så kjøp Xonar STX. Har du gaming headset så er det svært liten vits med forsterker

Endret av nipton
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Jeg vurderer å kjøpe en headsett forsterker til under 2000kr eller dette, Asus ROG Xonar. Jeg har Hovedkortet Asus Crosshair V Formula med 8-kanals lyd via X-Fi 2 Supremefx-codec (Realtek ALC889). Hva burde jeg velge, forsterker eller dette lydkortet..

Jeg hadde kjøpt Asus Xonar STX som har hodetelefonforsterker. Bruker dette selv med Beyerdynamics DT250 80ohm og DT770 32 ohm.

Personlig synes jeg headsettet selv burde være i 1500kr+ klassen for å rettferdiggjøre kjøpet av Xonar STX

 

edit: ser du har kjøpt noe allerede, ja

Endret av tacomodo
Lenke til kommentar

Fryktelig mange som mener at fordi de selv ikke klarer å merke en forskjell, så gjør heller ingen andre det. Eller for å si det på en mer folkelig måte "min pappa er sterkere enn din". Jeg driter lange flater baller i hva andre mener og ikke mener; jeg personlig har stor glede av et separat lydkort.

Lenke til kommentar

Fryktelig mange som mener at fordi de selv ikke klarer å merke en forskjell, så gjør heller ingen andre det. Eller for å si det på en mer folkelig måte "min pappa er sterkere enn din". Jeg driter lange flater baller i hva andre mener og ikke mener; jeg personlig har stor glede av et separat lydkort.

Placebo er jo ikke nødvendigvis en uting. Om DU merker forskjell så fint for deg, og om det skulle vise seg at fakta "motbeviser" din oppfatning så spiller vel det ingen trille såfremt DU mener å merke forskjell.

Lenke til kommentar

Placebo er jo ikke nødvendigvis en uting. Om DU merker forskjell så fint for deg, og om det skulle vise seg at fakta "motbeviser" din oppfatning så spiller vel det ingen trille såfremt DU mener å merke forskjell.

 

Det er jo nettopp det som er poenget mitt; man kan IKKE bevise om andre hører forskjell eller ikke. Derfor blir det helt subjektivt og rimelig idiotisk å si at "det kan ikke stemme fordi jeg opplever det ikke slik". Det blir som å si at lilla smaker oransje.

Lenke til kommentar

Det er jo nettopp det som er poenget mitt; man kan IKKE bevise om andre hører forskjell eller ikke.

Sant nok, men man kan langt på vei bevise at forskjellen du hører er placebo med målinger, og at andre ikke nødvendigvis vil ha samme inntrykk som deg. Og når så er tilfelle så blir det ofte feil å si at lydprodukt X er bedre enn Y fordi man selv har hørt på det.

Se f.eks på den youtube-videoen av foredraget med eksempler nevnt tidligere i tråden hvor de tar for seg hvordan hjernen får en til å høre det man forventer.

 

Litt håpløst tema så jeg tror jeg gir meg her. Poenget mitt var i alle fall at det er mye "snake oil" i lydbransjen og at det flyr mye rare meninger rundt lydkvalitet omkring som ikke har noe rot i annen virkelighet enn sin egen subjektive placebo

Lenke til kommentar

Fryktelig mange som mener at fordi de selv ikke klarer å merke en forskjell, så gjør heller ingen andre det. Eller for å si det på en mer folkelig måte "min pappa er sterkere enn din". Jeg driter lange flater baller i hva andre mener og ikke mener; jeg personlig har stor glede av et separat lydkort.

 

Handler vel mer om at vi er interessert i å finne ut av om det er en forskjell eller ikke. Hva man merker kan være påvirket av ørten egentlig irrelevante faktorer, og her prøver man altså å luke ut disse for å se om det står noe igjen. Det blir litt som med religion; for noen holder det å tro, mens andre har et behov for å vite.

Lenke til kommentar

Jeg hadde kjøpt Asus Xonar STX som har hodetelefonforsterker. Bruker dette selv med Beyerdynamics DT250 80ohm og DT770 32 ohm.

Personlig synes jeg headsettet selv burde være i 1500kr+ klassen for å rettferdiggjøre kjøpet av Xonar STX

 

edit: ser du har kjøpt noe allerede, ja

Update..

 

Det ble Yamaha HM 50, Yamaha Audiogram 3, 2x Technics SL 1210 og Pioneer DJM-250K. Hadde headsett fra før, AKG k601

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Hva er det som gjør at dette kortet leverer så god lyd?Er det på grunn av lydprossessoren? (kortets DAC)Er det da slik at du kun vil få kortets god lyden hvis du bruker de analoge utgangene? Og til slutt, har dette kortet DTS connect? (husker ikke hva det heter, men en funksjon som pakker sammen 6 kanals analog lyd, som du ofte har på spill, komprimerer det til digital lyd, og sender det som DTS via optisk utgang, slik at receiveren i andre enden dekoder dette og spiller av 5.1 DTS)Og helt til slutt, anbefaler dere å spille/se film med virtual surround eller stereo hvis en bruker headset?

 

hvis du bruker digitale utganger trenger du ikke nytt lyd-kort for da kjører den ikke på hovedkortets dac

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...