Gå til innhold

Test: Asus ROG Xonar Phoebus


Anbefalte innlegg

Konklusjonen bør være at lydkort i den klassen som denne artikkelen omhandler er bortkastede penger. Eneste gyldige grunn til å kjøpe slike er hvis det innebygde lydkortet har feil som forårsaker merkbar støy, men da duger et kort til 250 kr. Jeg håper virkelig at ingen kjøper dedikert lydkort som resultat av denne artikkelen. De 1400 kr kan heller legges i bedre skjermkort, bedre CPU, mer RAM, bedre tastatur/mus, eller bedre skjerm, som alle vil gi bedre opplevelse. Til lydproduksjon er disse kortene uansett uaktuelle.

 

Dette er tull og tøys. Har selv et normalt bra anlegg i 8-9000 kr-klassen som er koblet opp mot pc-kabinett som en del av hjemmekino. Da jeg begynte benyttet jeg meg av det innebygde "lydkortet" på hovedkortet. Selv om jeg kjørte pass-through optisk fra dette til digtal forsterker var det en grusom forvrengning på høye mellomtoner.

 

Etter å ha byttet ut til et eldre Sonar D2/DX var det natt og dag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er tull og tøys. Har selv et normalt bra anlegg i 8-9000 kr-klassen som er koblet opp mot pc-kabinett som en del av hjemmekino. Da jeg begynte benyttet jeg meg av det innebygde "lydkortet" på hovedkortet. Selv om jeg kjørte pass-through optisk fra dette til digtal forsterker var det en grusom forvrengning på høye mellomtoner.

 

Etter å ha byttet ut til et eldre Sonar D2/DX var det natt og dag.

 

Hører mye på musikk selv, fra en PC, både spotify og CDer, sender lyd med HDMI, uten dedikert lydkort

Bare forsterkern min koster 18k og jeg syns lyden er mer enn bra nok, selv på høye nivåer og ja jeg er kresen på lyden

Endret av Zpeed
Lenke til kommentar

Sterkt å teste et lydkort uten å nevne viktigste parameter, signal/støyforhold, som på dette kortet er 110 db på hodetelefonutgangen mens det er 124 db på Xonar STX. Sikkert et greit nok kort til spill, men til musikk er det bare Xonar STX som gjelder. Og til AndersT2, jeg hører enorm forskjell fra det integrerte lydkortet til Xonar STX med enten AKG Q701 eller Focal XSbook høyttalere.

 

Spørsmål - har nettopp kjøpt meg Q701 og har startet kartlegging av hodetelefonforsterkere. Med Xonar STX, trenger du hodetelfonforsterker i tillegg, eller gir lydkortet nok trykk til å drive hodetelefonene?

Lenke til kommentar

Med mindre hovedkortet ikke har en lyd-del ser jeg ingen grunn til å kjøpe eget lydkort

Har ett xifi kort selv, men er ikke installert i noen maskin siden lyden på hovedkortet er bra nok

 

Husker jeg kjøpte Roccat kave på mitt gamle 775 system, som da hadde et eget lydkort som kom sammen med hovedkortet (Asus Maximus X38) og det var ikke før jeg kjøpte meg et Xonar D2X jeg hørte hvor ræva det medfølgende lydkortet var. Bra nok for deg sikkert, ikke for meg.

 

Asus Xonar D2X + Roccat Kave i BF3 er sinnsykt rått.

Endret av FiveInline
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg lurer også på hvordan et slikt kort kan måle seg mot en egen D/A-konverter i et stereosystem? (om man bruker pc som kilde)

 

Jeg har alltid trodd et godt lydkort hadde gjort jobben?

 

Det kommer helt ann på stereosystemet. Man må ved lyttetester avgjøre selv hvilke som har den beste DA converteren, og analogdel, og bruke det man liker best.

 

Husker den gangen jeg hadde Logitechs Z-5500 som i seg selv er ett godt høyttaler system for PC. Forskjellen fra å kjøre analogt (Creaive Audigy 2) til digitalt var enorm. DACen i Logitech systemet var rett og slett forferdelig dårlig. Og selve forsterkerene er ikke så langt unna de heller, noe jeg merket da jeg testet høyttalerene på en forsterker til 17.000,-. Enorm forskjell i kvaliteten.

 

 

Og til AndersT2, jeg hører enorm forskjell fra det integrerte lydkortet til Xonar STX med enten AKG Q701 eller Focal XSbook høyttalere.

 

Har aldri testet med hodetelefoner eller analogt fra det intergrerte lydkortet, kun kjørt optisk til ekstern forsterker + hodetelefon forsteker. Det er forskjell, men jeg vil ikke si enorm, da det er noe annet som står for dekoding og analog del.

 

Har selv AKG K701 og PSB Imagine Mini

Lenke til kommentar

Spørsmål - har nettopp kjøpt meg Q701 og har startet kartlegging av hodetelefonforsterkere. Med Xonar STX, trenger du hodetelfonforsterker i tillegg, eller gir lydkortet nok trykk til å drive hodetelefonene?

 

STX skal gjøre jobben mer enn bra nok. Den har dedikert hodetelefon forsterker, i motsettning til de aller fleste andre lydkort som har analog utganger som også takler hodetelefoner.

 

Jeg syntes også lydsignaturen til kortet passer veldig bra til mine AKG K701. Disse har en tendens til å være litt på den lyse siden.

 

Det eneste minuset er at man må regulere volum i windows i stedet for knotten på hodetelefonforsterkeren.

Lenke til kommentar

Lyd er subjektivt. Noen klarer seg fint med de medfølgende proppene til en idings o.l. mens andre krever noe mer. Den diskusjonen er ikke så interessant.

 

Som over middels interessert i god lyd er det skremmende hvor ignorant artikkelforfatter fremstår. Et avsnitt om fordeler/ulemper med intern kontra ekstern løsning hadde hevet helhetsinntrykket. Eventuelt en link til en slik artikkel. Mitt inntrykk er at <<eneste>> vei til bedre lyd er gjennom et lydkort. Personlig tror jeg man får bedre lyd ved å gå for en ekstern løsning.

 

Derfor sitter jeg med et inntrykk av at noen fikk for seg at man trengte <<bedre>> lyd, kjøpte ett lydkort for så å lage en test for at HW skulle tjene en slant. Noen tusen leser artikkelen og så blir den raskt glemt. Det er trist at lista ligger så lavt hos HW. Denne testen burde ikke vært publisert kvaliteten er fraværende.

 

Testmetodikken inneholder ikke objektive målinger. Man tester ikke grafikkkort uten å måle hvor mange fps kortet yter ved f.eks 1920x1200. Hvor mange hadde godttatt en subjektiv oppsummering om at det flyter bra og er mer enn bra nok? Et user-review uten objektive målinger går greit. For et nettsted som blant annet lever av å teste produkter er det trist at det ikke benyttes en objektiv standard. Alle hodetelefon testene til HW hadde tjent på dette.

 

Som et minimum burde man kunne forvente at en <<test>> av et lydkort nevner hvilken DAC (Digital Analogue Converter) og hvilken design/type hodetelefonforsterker lydkortet benytter. Uten dette er testen nærmest verdiløs. Videre burde en diskusjon angående kvaliteten på komponentene vært tilstede.

 

I tillegg burde en sammenligning mellom testproduktet og andre sammenlignbare produkter vært obligatorisk. I dette tilfellet hadde det vært naturlig å sammenligne hovedkortets lydkort opp mot testproduktet.

 

Bil analogien blir å teste en bil på ytelse uten å nevne hvilken type drivstoff den benytter, om den har turbo, hvor mange hestekrefter og om den har bak- for- eller firehjulsdrift. Å snakke om ytelse uten å nevne dette fungerer ikke. Er ikke artikkelforfatter i stand til å skrive om bil ikke skriv om bil. Så enkelt er det.

 

Siden jeg er over middels interessert i god lyd et det frustrerende å se HW skrive om lyd. Det er mye piss. Spesielt når det er tester av hodetelefoner fra "gaming brands", hvorfor ikke teste produkter fra leverandører som lever av å levere lyd? Eksempelvis. AKG, Beyerdynamic, Sennheiser, Koss osv i stedet for dime a dozen gaming hodetelefoner. Det ville ikke forundre meg om man får mer for pengene fra dissen enn div. gaming brands.

 

Personlig benytter jeg meg av en ekstern DAC / Forsterker løsning (Maverick Audio Tubemagic D1) til ca samme pris som det nevnte lydkortet og Sennheiser hd650 som cans. Jeg er ikke audiofil, men verdsetter god lyd og oppsettet over til ca 4000 synes jeg så absolutt er verdt det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hører mye på musikk selv, fra en PC, både spotify og CDer, sender lyd med HDMI, uten dedikert lydkort

Bare forsterkern min koster 18k og jeg syns lyden er mer enn bra nok, selv på høye nivåer og ja jeg er kresen på lyden

 

Problemet oppstår gjerne hvis pass-through optisk kun støtter PCM-lyd. Alt annet må gjennom konvertering fra en pitteliten billig DAC på hovedkortet. Xonar gjør denne jobben helt vanvittig rått. F.eks Spotify Premium ble lysår bedre, særlig på akustisk musikk. Trodde jeg hadde det ok før innkjøp av lydkort, men da jeg fikk besøk av en lydfreak rynket han godt på nesen. Nå i ettertid med en Xonar har lydbildet fått en ny dimensjon og punch.

 

Var så vilt forskjellig at jeg satte meg ned og nøt spillelistene på nytt, som om det var helt ny musikk ;)

Lenke til kommentar

Dette er tull og tøys. Har selv et normalt bra anlegg i 8-9000 kr-klassen som er koblet opp mot pc-kabinett som en del av hjemmekino. Da jeg begynte benyttet jeg meg av det innebygde "lydkortet" på hovedkortet. Selv om jeg kjørte pass-through optisk fra dette til digtal forsterker var det en grusom forvrengning på høye mellomtoner.

 

Etter å ha byttet ut til et eldre Sonar D2/DX var det natt og dag.

Hvis det er en slik forskjell på likt konfigurerte integrerte HD Audio-lydkkort og et dedikert lydkort så er det snakk om en defekt komponent, men i de fleste tilfeller er det en konfigurasjonssak.

 

Men tilbake i AC97-dagene kunne kvaliteten være svært variabel, jeg husker godt mange billige MSI-hovedkort med dårlig lyd, jeg hadde tre soundblaster 128 i bruk i mange år...

 

Problemet oppstår gjerne hvis pass-through optisk kun støtter PCM-lyd. Alt annet må gjennom konvertering fra en pitteliten billig DAC på hovedkortet. Xonar gjør denne jobben helt vanvittig rått. F.eks Spotify Premium ble lysår bedre, særlig på akustisk musikk. Trodde jeg hadde det ok før innkjøp av lydkort, men da jeg fikk besøk av en lydfreak rynket han godt på nesen. Nå i ettertid med en Xonar har lydbildet fått en ny dimensjon og punch.

 

Var så vilt forskjellig at jeg satte meg ned og nøt spillelistene på nytt, som om det var helt ny musikk ;)

Det du beskriver er nettopp en EQ-justering, bytting fra en dårlig DAC til en fantastisk DAC gir ikke mer "punch" som du sier.

 

Det er mange som gjør denne "tabben" når de setter inn et nytt lydkort, og innser ikke at det er EQ-innstillingen som gjør at lyden oppleves annerledes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Husker jeg kjøpte Roccat kave på mitt gamle 775 system, som da hadde et eget lydkort som kom sammen med hovedkortet (Asus Maximus X38) og det var ikke før jeg kjøpte meg et Xonar D2X jeg hørte hvor ræva det medfølgende lydkortet var. Bra nok for deg sikkert, ikke for meg.

 

Asus Xonar D2X + Roccat Kave i BF3 er sinnsykt rått.

 

Placebo?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...