Gå til innhold

Test: Asus ROG Xonar Phoebus


Anbefalte innlegg

Lydkort vil jeg ikke kalle det, det sender digital data igjennom HDMI. Det er ikke noe DA-konvertering inne i bildet.

 

AtW

 

Har dere tatt en blindtest? Er blitt så skeptisk til lydkort osv som skal gjøre alt så mye bedre etter at Ethan Winer viser forskjellen mellom et grisdyrt Apogee-lydkort, som er proffutstyr, til et eldre vanlig Creative Soundblaser-kort. Det er så sinnsykt mye myter og falsk reklame ute og går, det er helt vilt. Anbefaler alle å se denne, og da HELE videoen:

 

Jeg er litt enig, men akkurat interne lydkort lar seg ofte forstyrre av ting i PCen, så jeg tror det kan være neo å hente på å skifte ut det innebygde lydkortet, men at det er stor forskjell i mellom dedikerte lydkort (utover funksjonalitet), er jeg mer skeptisk til.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At det ikke er forskjell på lydkort?? Dette er en debatt som er lagt død 30 år tilbake i tid (ikke overdrivelse) og konklusjonen er da åpenbar for alle og enhver. Med 30 år tilbake i tid tenker jeg på CD-spilleren. Denne har et innbygd lydkort (DA-konverter) og man må være temmelig borte vekk for å ikke kunne høre forskjell på en cd-spiller til 199 fra europris og en til 3000 fra hvilken som helst seriøs produsent.

 

Joda, jeg vet det ikke handler om cd-spillere, men prinsippet blir det samme. T.o.m noe så enkelt som DACen fra Galaxy S1 til Galaxy S2 har enorme forskjeller. Om alt hadde dreid seg om matematikk så hadde det ikke vært behov for DAC i det hele tatt og latt CPU tatt seg av dekoding. Som for seg selv er en relativt enkel matematisk sak og ville ikke belastet CPU nevneverdig.

 

Vi snakker ikke om placebo her jfr dyre kabler kontra lakrissnører, men noe enormt håndfast.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

At det ikke er forskjell på lydkort?? Dette er en debatt som er lagt død 30 år tilbake i tid (ikke overdrivelse) og konklusjonen er da åpenbar for alle og enhver. Med 30 år tilbake i tid tenker jeg på CD-spilleren. Denne har et innbygd lydkort (DA-konverter) og man må være temmelig borte vekk for å ikke kunne høre forskjell på en cd-spiller til 199 fra europris og en til 3000 fra hvilken som helst seriøs produsent.

 

Joda, jeg vet det ikke handler om cd-spillere, men prinsippet blir det samme. T.o.m noe så enkelt som DACen fra Galaxy S1 til Galaxy S2 har enorme forskjeller. Om alt hadde dreid seg om matematikk så hadde det ikke vært behov for DAC i det hele tatt og latt CPU tatt seg av dekoding. Som for seg selv er en relativt enkel matematisk sak og ville ikke belastet CPU nevneverdig.

 

Vi snakker ikke om placebo her jfr dyre kabler kontra lakrissnører, men noe enormt håndfast.

 

Har du sett på forskningen angående DAcer av noenlunde normal kaliber? Den tegner langt ifra det bildet du skisserer, om noe tyder den på at det skal lite til å få en DAC som er over den menneskelige høreterskel i kvalitet. Jeg påstår feks at enhver receiver fra en anerkjent produsent har en DAC som er god nok til at man ikke har noe å tjene på å gå opp i pris. Å regne fra flac til PCm er en enkel matematisk operasjon, man trenger ingen DAC for å gjøre dette.

 

AtW

Lenke til kommentar

At det ikke er forskjell på lydkort?? Dette er en debatt som er lagt død 30 år tilbake i tid (ikke overdrivelse) og konklusjonen er da åpenbar for alle og enhver. Med 30 år tilbake i tid tenker jeg på CD-spilleren. Denne har et innbygd lydkort (DA-konverter) og man må være temmelig borte vekk for å ikke kunne høre forskjell på en cd-spiller til 199 fra europris og en til 3000 fra hvilken som helst seriøs produsent.

 

Joda, jeg vet det ikke handler om cd-spillere, men prinsippet blir det samme. T.o.m noe så enkelt som DACen fra Galaxy S1 til Galaxy S2 har enorme forskjeller. Om alt hadde dreid seg om matematikk så hadde det ikke vært behov for DAC i det hele tatt og latt CPU tatt seg av dekoding. Som for seg selv er en relativt enkel matematisk sak og ville ikke belastet CPU nevneverdig.

 

Vi snakker ikke om placebo her jfr dyre kabler kontra lakrissnører, men noe enormt håndfast.

 

Så du er med andre ord med på at dersom man tar ut lyden digitalt, så er det ingen merkbar forskjell på dyre og billige løsninger? Man bruker jo da DACen i receiver.

Lenke til kommentar

Som jeg nevnte tidligere så går ikke all lyd ukonvertert til receiver. Det er kun PCM/DTS og Dolby som går ukonvertert via optisk/digitalt pass-through. Det er her problemet oppstår.

 

Tilføyelse: Glem det med flac, det var et dårlig eksempel. Det er kun ei slags "rar-fil" som pakkes ut. Men om man har en stream med et lydformat som ikke støttes av optisk pass-through, så må pcen (lydkortet) gjøre om det digitale signalet til analogt for deretter å encode det digitalt inn til f.eks PCM---> sendes optisk tilslutt til receiver. =mye graut

 

Dette er definitivt ikke det beste, men et dedikert lydkort gjør nettopp dette mye bedre en en liten pinglechip. Og selvfølgelig er det jo best om lyden er av en type som støttes native pass-through. Det er hevet over enhver tvil.

Endret av gammalerik
Lenke til kommentar

Som jeg nevnte tidligere så går ikke all lyd ukonvertert til receiver. Det er kun PCM/DTS og Dolby som går ukonvertert via optisk/digitalt pass-through. Det er her problemet oppstår.

 

Jeg var av den oppfatning at denne konvertering fra [filformat] til PCM gikk via software, før det nådde lydkortet. Dette stemmer altså ikke?

Lenke til kommentar

Som jeg nevnte tidligere så går ikke all lyd ukonvertert til receiver. Det er kun PCM/DTS og Dolby som går ukonvertert via optisk/digitalt pass-through. Det er her problemet oppstår.

 

Konvertering fra Flac til PCM er en enkel matematisk operasjon. PCer gjør ikke feil i matematiske operasjoner, det fører til alvorlige problemer. (CPUer har fått recall pga dette), man kan enkelt sjekke at PCMen blir bit-identisk etter konvertering fram og tilbake fra flac også.

 

AtW

 

 

Jeg var av den oppfatning at denne konvertering fra [filformat] til PCM gikk via software, før det nådde lydkortet. Dette stemmer altså ikke?

 

Jo, det stemmer.

 

AtW

Lenke til kommentar
Men om man har en stream med et lydformat som ikke støttes av optisk pass-through, så må pcen (lydkortet) gjøre om det digitale signalet til analogt for deretter å encode det digitalt inn til f.eks PCM---> sendes optisk tilslutt til receiver. =mye graut

 

Det er jo dette jeg ikke trodde stemte, og ATWindsor rett ut sier er galt. Du kan ikke dokumentere det på noe vis?

Lenke til kommentar

 

Tilføyelse: Glem det med flac, det var et dårlig eksempel. Det er kun ei slags "rar-fil" som pakkes ut. Men om man har en stream med et lydformat som ikke støttes av optisk pass-through, så må pcen (lydkortet) gjøre om det digitale signalet til analogt for deretter å encode det digitalt inn til f.eks PCM---> sendes optisk tilslutt til receiver. =mye graut

 

Dette er definitivt ikke det beste, men et dedikert lydkort gjør nettopp dette mye bedre en en liten pinglechip. Og selvfølgelig er det jo best om lyden er av en type som støttes native pass-through. Det er hevet over enhver tvil.

 

Det er jo hypotetisk mulig at man har ett format som ikke støttes av en software-avspiller, og som sendes til lydkortet, som deretter konverterer det, uten å ha mulighet til å sende det digitalt. Men når skjer det? Kan du skissere ett konkret eksempel? Det virker relativt søkt og teoretisk for meg.

 

AtW

Lenke til kommentar

Den eneste gangen ett lydkort jobber analogt, foruten mot utgangene, er når det mottar signaler via den/de analoge inngangene. Alt annet skjer digitalt, enten i kortets brikker, eller i software via driver eller avspillerprogram.

 

Hvis man har en musikk fil som man ikke får spilt av, så er det jo avspiller programmet som tar seg av dekodingen, og det er bare å finne ett annet program, eller legge til en codec som gjør at det støttes.

 

All kommunikasjon mellom software og hardware er det vel driveren som tar seg av. Alt her går digitalt.

Lenke til kommentar

Yeeeees vil det, men igjen de fleste vil si at Xonar DG/DGX vil gi deg det samme, En flat kurve respons er en flat kurve respons uansett penge. flatere går det ikke ant å bli. når folk snakker om flat så mener man at det ikke er noen + eller - db ekstra imellom sangen og headphonen.

 

Eneste grunnen til at du skal kjøpe et lydkort over 250kr er om du vil ha en spesiell lyd som ikke gjenspeiler det artisten har laget. eller at du har et par headphone over 150 ohm. eller du vil ha en funksjon som kun det lydkortet har.

 

Desto mer man leser desto mer forstår man at man ikke forstår en dritt.

Lyd diskusjon blir personlig og nesten religiøst til slutt, nesten skremmende hvor lite data som finnes i forhold til pc verden. og om du finner data på de forskjellige komponentene så har det vært så mange 10 talls med år uten konkret data at folk ikke gidder å lese og er i sin egen lille verden.

 

ikke bare det men målingene/specs som kommer fra selskapet ikke er sant, de fleste gangene er det ikke listet opp all målinger og målingene er trukket fra sånn at det skal se bedre ut.

 

Testing audiophile claims and myths

http://www.head-fi.o...laims-and-myths

 

Det eneste sub forumet som man burde lese på er Sound Science, lær deg noe konkret.

http://www.head-fi.o...3/sound-science Sound Science, the dark corner that no high end user will ever visit xD and all ``bullshit`` threads go to die :p

Endret av nipton
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er helt grønn på lydkort;

Vil dette funke bra på et Asus P6T Deluxe v2 med et par Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ohm?

 

Takker for svar :)

 

Jeg har testet Beyerdynamic DT770 Pro 32 Ohm med integrert lydkort på hovedkortet mitt. Funket helt greit, men det har ikke så mye kraft. Med 80 Ohm varianten blir det kanskje litt i minste laget. I tillegg er det i mine ører litt for dårlig støy/signal forhold. Når man må skru opp volumet til f.eks. 70-90% så vil man høre egenstøyen (susing) fra lydkortet, spesielt merkbart i stille partier i låtene. Men lyd er veldig subjektivt, så er ikke sikkert dette er noe større problem for deg. Personlig kan jeg ikke fordra susing :)

Lenke til kommentar

ASUS leverer solide lydkort, men skal man hovedsakelig ha til headset (av bedre type, ev. tungdrevne) er ASUS Xonar Essence XTS virkelig å anbefalle. Dette har jeg selv, og dette har innebygd headfi-amp og DAC. Kan også bytte ut OPAMPs. Dog er nok kortet i testen her laget for, og er derfor bedre på surround.

 

Uansett er det ingen integrerte lydkort som er bra, det er faktisk noe forbanna søppel, og jeg skjønner ikke at noen kan være fornøyd med det i det hele tatt:P

Lenke til kommentar

Uansett er det ingen integrerte lydkort som er bra, det er faktisk noe forbanna søppel, og jeg skjønner ikke at noen kan være fornøyd med det i det hele tatt:P

 

xD huff.. vær så snill å ikke prat om dette emne om du skal komme med sånne kommentarer. Det ødelegger for andre som vil faktisk vite fakta, kom med fakta neste gang du vil diskutere noe.

 

Er dette jeg mente med posten min ovenfor. perfekt eksempel, ingen grunnlag.

Quoter meg selv:

 

Desto mer man leser desto mer forstår man at man ikke forstår en dritt.

Lyd diskusjon blir personlig og nesten religiøst til slutt, nesten skremmende hvor lite data som finnes i forhold til pc verden. og om du finner data på de forskjellige komponentene så har det vært så mange 10 talls med år uten konkret data at folk ikke gidder å lese og er i sin egen lille verden.

 

Dont take it personal, its only science

Endret av nipton
Lenke til kommentar

Spørsmål til dere som sverger til dyre lydkort:

Nøyaktig HVA er det dere hører som gjør det bedre? Er det mer detaljer? Er lyden renere? Er lyden mer transparent? Nøyaktig HVA?

 

Her er siden (http://www.ethanwiner.com/aes/) som Ethan Winer har lagt ut de originale lydklippene han bruker i videoen. Jeg veit at det ikke har noe med integrerte mot dedikerte lydkort, men det er en tankevekker uansett. Sett på Bit-reduction f.eks, og prøv og hør etter støy, samtidige som du tipper hvor hvilken Bit den er i når du hører støyen.

Apogee mot Soundblaster er også veldig interessant. For de som ikke har hørt om Apogee, så er dette altså proffe lydkort, brukt mye av studioer og band over hele verden.

 

 

Lydkort vil jeg ikke kalle det, det sender digital data igjennom HDMI. Det er ikke noe DA-konvertering inne i bildet.

 

AtW

 

 

 

Jeg er litt enig, men akkurat interne lydkort lar seg ofte forstyrre av ting i PCen, så jeg tror det kan være neo å hente på å skifte ut det innebygde lydkortet, men at det er stor forskjell i mellom dedikerte lydkort (utover funksjonalitet), er jeg mer skeptisk til.

 

AtW

 

Hvilken støy er det integrerte lydkort produserer i forhold til et dedikert lydkort? Jeg spør fordi jeg vil gjerne vite dette, før jeg legger pengene mine på bordet.

 

Ettersom jeg har forstått, og jeg er virkelig dårlig på det her, så handler det om hvor "transparent" et lydkort er, og om det "farger" lyder på noen måte.

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Spørsmål til dere som sverger til dyre lydkort:

Nøyaktig HVA er det dere hører som gjør det bedre? Er det mer detaljer? Er lyden renere? Er lyden mer transparent? Nøyaktig HVA?

 

 

Hvilken støy er det integrerte lydkort produserer i forhold til et dedikert lydkort? Jeg spør fordi jeg vil gjerne vite dette, før jeg legger pengene mine på bordet.

.

 

 

På de første spørsmålene, som regel ja på alle.

 

Støyen det er snakk om er som regel elektromagnetisk støy som tas opp av lydsignalet på veien. Med varrierende mengde. Ta en høyttaler kabel og legg inntil en uskjermet skjøteledning på 230v, så vil du nok høre en forsterket versjon av dette.Subwoofere kan ofte få 50 Hz støy da signal kabelen ofte ligger sammen med strømkabelen (tenker da skikkelige surround oppsett). Siden suben er laget for å gjengi frekvensen som er på strømnettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...