Gå til innhold

Kommentar: - Er ikke Windows 8 som før? Det var ille!


Anbefalte innlegg

ok men min mor på 69 år bruker win8 hele dagen lang å elsker det. hun spiller spill å koser seg alt på en Laptop uten touch. hun er teknisk retard.

Og hvor lang tid brukte du på sette den opp slik at den fungerte enklest mulig for henne? Hva har hun brukt før? Og hvor mye tid trengte du på lære henne å bruke maskinen?

 

Min mor er 79 år og hun har ikke noen problemer med Windows 7, og klarer sikkert overgangen fint til Windows 8.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde W8 hatt en liten snarvei knapp (litt sånn som steam har nå med sin big picture) og en instilling hvor du kan velge om PC'en skal starte i metro eller vanlig så tipper jeg nok på at flere ville ha hatt W8 for lenge siden, og her feiler microsoft, de gir deg ikke valgfriheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min erfaring er at power-knappen på en PC som oftest er innen rekkevidde. Så istedenfor å måtte tråkle seg gjennom Charms-menyen hver gang man skal slå av PC'en, foreslår jeg at man - en gang for alle - setter opp Power-knappen til å gi en shutdown.

 

Men det avhenger vel av om man vil løse et problem eller om man vil 'dyrke det'.

 

I mitt tilfelle må jeg reise meg og gå inn i et annet rom for å nå den fysiske power-knappen på maskinen...

 

Så kan man sikkert argumentere med at såpass mosjon har jeg ikke vondt av, men det er uansett ikke noe sunnhetstegn at denne typen argumenter i det hele tatt dukker opp for å forsvare funksjonaliteten (eller mangelen på sådann) til et operativsystem. Det minner i overkant om enkeltes argumenter rundt antenneproblemene til iphone som "ikke var et problem da det bare vare å holde den på en spesiell måte"...

Lenke til kommentar

Som "Power User" er W8 for meg et stort skritt i riktig retning. Brukt det en del uker nå, veldig fornøyd.

Hvorfor trykke start og så klikke på kontrollpanel når det går så mye raskere å trykker win+x og så "p". Evt. trykke win, skrive inn "con" og trykke enter. Slipper å bruke mus, mye raskere. Win+F for å finne en fil. Win+Q for program.

 

Snarveier som win+q og win+i fungerer på tvers av apps, flott og konsistent brukergrensesnitt for søk og innstillinger for alle apps, altså.

 

Restart er alt+f4 fra desktop, som mange her leter etter.

 

Om en ikke ønsker å bruke "metro" trenger en virkelig ikke det. Kun i det en åpner programmer. Og hvilken rolle spiller det om den menyen tar større plass en vanlig? Ikke som om jeg trenger resten av skjermen i det jeg leter etter et program.

Liker egentlig nye designet godt også. Når jeg jobber med ting er jeg i desktop og blir ikke "plaget". Når jeg kosesurfer, ser film, bilder, spiller småspill osv. kan et program like godt ta hele skjermen min, og de nye appsa gjør det på en fin måte.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor de skal gjøre det? Jo fordi OSet blir bedre, du sier jo selv at det hadde vært genialt med metroprogrammer som widgets? Vi får se på salgstallene om MS kan koste på seg ett OS med ett upassende GUi slengt på toppen som passer dårlig til at utenom en liten nisje av markedet deres. Jeg tror MS blir skuffet.

 

AtW

 

Kjøre metroprogrammer som widgets er ikke det samme som å tilpasse metro til skrivebord. Det de må jobbe mer med er overgangen mellom metro og skrivebord. Det er vel også blitt temmelig åpenbart at MS sin Windows dominans snart er over. Skal de fortsette og være med, så må dem innovere og være tilstede på andre enheter enn pc'er.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og hvor lang tid brukte du på sette den opp slik at den fungerte enklest mulig for henne? Hva har hun brukt før? Og hvor mye tid trengte du på lære henne å bruke maskinen?

 

Min mor er 79 år og hun har ikke noen problemer med Windows 7, og klarer sikkert overgangen fint til Windows 8.

 

jeg installerte Windows. la inn mail adressen hennes å sånn hun ikke skjønner. der etter sa jeg at dra musen i hjørnene så ser du hva som skjer.

Lenke til kommentar

Win 8 fungerer bra for meg og fremstår som meget raskt og stabilt. Jeg har ikke berøringsskjerm, så jeg henger ikke så mye i Metro, men bruker den kun til å starte mine programmer fra.

 

Jeg knota litt i begynnelsen med å finne frem til kontrollpanel mm helt til jeg fant ut at man kan "høyre-klikke" nede i venstre hjørne av skjermen (tror du også kunne trykker WIN+X) for å få opp en meny med kontrollpanel, disk manager, device manager mm.

Lenke til kommentar

Som "Power User" er W8 for meg et stort skritt i riktig retning. Brukt det en del uker nå, veldig fornøyd.

Hvorfor trykke start og så klikke på kontrollpanel når det går så mye raskere å trykker win+x og så "p". Evt. trykke win, skrive inn "con" og trykke enter. Slipper å bruke mus, mye raskere. Win+F for å finne en fil. Win+Q for program.

 

Snarveier som win+q og win+i fungerer på tvers av apps, flott og konsistent brukergrensesnitt for søk og innstillinger for alle apps, altså.

 

Restart er alt+f4 fra desktop, som mange her leter etter.

 

Om en ikke ønsker å bruke "metro" trenger en virkelig ikke det. Kun i det en åpner programmer. Og hvilken rolle spiller det om den menyen tar større plass en vanlig? Ikke som om jeg trenger resten av skjermen i det jeg leter etter et program.

Liker egentlig nye designet godt også. Når jeg jobber med ting er jeg i desktop og blir ikke "plaget". Når jeg kosesurfer, ser film, bilder, spiller småspill osv. kan et program like godt ta hele skjermen min, og de nye appsa gjør det på en fin måte.

 

Det er ikke akkurat som snarveier ikke fantes i win7 heller. Eller at folk klager over at snarveier fins, det er bare det at den irriterende svulsten metro er oppå alt sammen. Den bidrar ikke positivt.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nettopp - og det er faktisk veldig irriterende på en 24" skjerm.

 

 

Det er vel ikke her problemet er ...

 

 

Mer jobb enn å klikke på start-knappen og så klikke på kontrollpanelet ...

 

 

 

Ja, men i Win 8 kan du jo også bare høyreklikke nede i venstere høyrne av skjermen så har du de fleste instillner der.

Lenke til kommentar

@AtW

Flere av de snarveiene finnes ikke i W7, evt. mye mer kronglete enn det er nå.

Jeg merker bare at mange klager på at de er "avanserte brukere og ditt og datt er dumma ned", når jeg som avansert bruker føler jeg får gjort ting mer effektivt i W8, derfor jeg tar opp snarveier.

Endret av Matsemann
Lenke til kommentar

Har nå brukt Windows 8 siden september 2012 og kan ærlig talt ikke si at jeg er mindre effektiv enn Windows 7. Mange ting er raskere. Har ikke merket noen ting som er tregere å utføre enn før.

 

Kanskje noen "IT-profesjonelle" kan belyse hva det er som limiterer deres bruk av OS-et, hvilke scenarioer etc.

 

Det eneste argumentet jeg føler er berettighet er å installere på Laptoper uten gestures. Da er brukergrensesnittet unødvendig tungvint. På desktop med dedikert mus er det lynraskt å bruke Windows 8.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@AtW

Flere av de snarveiene finnes ikke i W7, evt. mye mer kronglete enn det er nå.

Jeg merker bare at mange klager på at de er "avanserte brukere og ditt og datt er dumma ned", når jeg som avansert bruker føler jeg får gjort ting mer effektivt i W8, derfor jeg tar opp snarveier.

 

Det er jo forsåvidt prisverdig det, og det er absolutt fine forbedringer in win8, har nevnt neon selv. Men er det ikke litt påfallende i denne saken om metro at folk stort sett er negative, go de som er positive har vinklingen "du klarer deg fint uten metro". Det er ikke akkurat positive skussmål. Jeg merker det også er min holdning, jeg finner arbeidsmåter som får meg rundt metro.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan er det lettere å komme til de forskjellige funksjonene? Det underliggende er litt bedre i win8, og det er fint (selv om jeg kunne ønsket meg mer, hva med å endelig fikse 260 character limit for filbane?), men metro framstår som en svulst oppå det hele som ikke passer inn.

 

AtW

win + q eventuelt venstreklikke der start var før. Gjør min hverdag som tekniker mer effektiv. :)

260 tegngrensen de har er irriterende ja. Finnes det noen god grunn til at de ikke har gjort noe med det? Bortsett da fra at det er svært få det er et problem for.

Lenke til kommentar

@AtW

Jeg nevnte arbeidsmåter med og uten metro i tidligere innlegg. Altså desktop til avansert jobbing, metro til surfing og dill. Så jeg mener at for "vanlige" brukere kan det fungere bra, om noe uvant.

F. eks. mamma har aldri flere vinduer oppe samtidig, bruker lite avanserte funksjoner osv., da bør metro fungere glimrende.

 

Det eneste argumentet jeg føler er berettighet er å installere på Laptoper uten gestures. Da er brukergrensesnittet unødvendig tungvint.

Ja, bruker man mus mye ser jeg det blir tungt. Men de fleste nyere laptoper støtter pinch to zoom, scroll i flere retninger, three-finger-swipes, edge-swipes osv., så går veldig fint her i hvert fall.

Lenke til kommentar

Det er jo forsåvidt prisverdig det, og det er absolutt fine forbedringer in win8, har nevnt neon selv. Men er det ikke litt påfallende i denne saken om metro at folk stort sett er negative, go de som er positive har vinklingen "du klarer deg fint uten metro". Det er ikke akkurat positive skussmål. Jeg merker det også er min holdning, jeg finner arbeidsmåter som får meg rundt metro.

 

AtW

Kanskje de som ikke liker metro, prøver å bruke metro til noe det ikke er til? ;)

Lenke til kommentar

win + q eventuelt venstreklikke der start var før. Gjør min hverdag som tekniker mer effektiv. :)

260 tegngrensen de har er irriterende ja. Finnes det noen god grunn til at de ikke har gjort noe med det? Bortsett da fra at det er svært få det er et problem for.

 

Det er ett problem for mange, og i særdelshet bedrifter. Er visstnok noe dill med APIet, det er noe som burde vært fikset for 10 år siden.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

> Kanskje de som ikke liker metro, prøver å bruke metro til noe det ikke er til?

 

Metro er til all bruk av Windows, det er derfor Microsoft har puttet det i midten av brukeropplevelsen og satser tungt på at nye apps skal være Metrobaserte.

 

At du hevder gang på gang at Metro er ment kun for tablets gjør ikke at det er sant - beviset ligger i at det er obligatorisk (registerendringer teller faktisk ikke) i Windows 8 også på desktops.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som SverreB sier, hadde det vært valgfritt, ikke noe problem.

 

 

Men spørsmålet du heller kan spørre deg selv er: Hvorfor, når jeg skal lære meg et nytt OS, ny UI etc skal jeg velge windows 8 fremfor en godt etablert iOS eller en eller annen linux distro?

 

Såvidt jeg ser har du det ikke engang med i debatten din.

 

 

Et annet argument er hvorfor i huleste skal Microsoft konkurrere med iOS/Android når de har et allerede operativt system for de mer "hardbarka" brukerne. Det Microsoft gjør etter min mening er å skyte seg selv i foten. Hva de burde gjort, som kommer til å bli utfordringen i årene som kommer, er hvordan å gjøre et OS sikrere mot datainnbrudd/hacking/cracking, altså bare generell sikkerhet. Her hadde de skutt gullfuglen.

 

Isteden virker det som de har samme gamle driten gående, men klistra på et nytt UI for å imponere pad-/mobilbrukerne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...