Gå til innhold

Kommentar: - Er ikke Windows 8 som før? Det var ille!


Anbefalte innlegg

Eh? Når du trykker win-tasten på tastaturet spretter skjermen opp slik start-menyen gjorde før.. Når du da starter ett program blir det jo borte..? Det er ikke sånn at du må ha en dedikert skjerm til Metro startmenyen som er oppe hele tiden..

 

Hvor har folk fått for seg at de ikke kan kjøre helt vanlige windows-programmer i Win 8? Jeg sitter med 4 skjermer. Trykker på WIN og får opp skjermen med "Metro", skriver eller trykker på det progget jeg skal ha og så åpnes det og "Metro startskjermen" blir borte, akkurat slik Start-menyen alltid har gjort, og det er standard desktop...

Nettopp - og det er faktisk veldig irriterende på en 24" skjerm.

 

Ja, om du installerer ting fra Store, er det basert på Metro. Men trodde de fleste skjønte at du fortsatt installerer f.eks. Skype fra hjemmesiden til Skype eller ninite e.l.? Samme med alle andre programmer..

Det er vel ikke her problemet er ...

 

Savner du godt gammeldags kontrollpanel sier du? Trykk Win, skriv Control/Kontroll, og du har ETT valg å starte.

Mer jobb enn å klikke på start-knappen og så klikke på kontrollpanelet ...

 

Den eneste feilen MS har gjort med windows 8 er å gå utifra at folk har lært seg å bruke windows effektivt i tidligere versjoner.

Den eneste feilen MS har gjort, er påtvinge et tablet-brukegrensesnitt på desktop brukerene.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har prøvd windows 8, og jeg liker det rett og slett ikke. Kanskje jeg er for konservativ, men jeg har brukt det vanlige windows grensesnittet i mange år, og er vandt til dette. Overgangen er for brå, og jeg liker rett og slett det "gamle" grensesnittet bedre.Metro er ikke valgfritt, hvor i all verden har du dette fra?
Har brukt Windows 8 i ca et år (i jobbsammenheng siste 3-4 mnd) og ser kun metro når jeg booter pc'en. Alt annet jeg bruker pc'en til foregår utenfor metro. Så ja, metro er så valgfritt som du kan få det.

Det er det overhodet ikke, om du skal bruke startmenyen må du bruke metro. Eneste måten jeg kan se du slipper metro helt er å kun bruke snarveier for å åpne programmer. Metro er der uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har testet Windows 8 på laptopen min. "Heter-ikke-Metro-men-vi-har-ikkenoe-bedre-navn"-guien ødelegger hele opplevelsen. Gi meg muligheten til å installere Windows 8 uten det touch-vennlige tullet så skal jeg alltids oppgradere fra Windows 7. Men brukergrensesnitt ment for touch enheter på enheter uten touch funksjonalitet er helt på tryne!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Windows 8 for touch er jeg helt åpen for at kan fungere. Men at Metr påtvinges desktopbrukere er og blir et problem. Flere klikk, uoversiktig og undødvendig "fiksfakseri" for å få utført enkle oppgaver. Operativsystemet er alt annet en intuitivt. Jeg er en erfaren bruker av både Windos, OSx/iOS og Android og har aldri brukt noe så kronglete. Gud hjelpe den 60-åringen som setter seg ned med dette operativsystemet.

- 3 operasjoner for å slå av maskinen?

- Søkefunksjonen er delt i tre kategorier, og viser dermed ikke alle treff?

- Man må klikke seg forbi den irrelevante metro-menyen for å komme til desktop?

-Default program for visning av PDF/bilder er metroprogram?

-ESC tar deg ikke ut av metroprogram?

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Når Microsoft har brukt tiår på å utvikle og perfeksjonere den startmenyen vi har hatt glede av så lenge er det klart at ved en slik "idiotifisering" som metro bringer at folk klager på dette.

Og folk som har blitt frelst av win8 har en tendens til å si "det er da ingen som tvinger deg til å oppgradere".

Feil. M$ sier selv at de ikke vil komme med mer enn Servicepack 1 til windows7. Win7 kommer ikke til å få høyere enn DirectX11 støtte, noe som vil si at gamere MÅ oppgradere OS når neste generasjon DX kommer, eller spille med dårligere grafikk enn de kunne hatt.

 

Eneste grunnen til at jeg oppgraderte til Win8 var fordi jeg fikk det gratis gjennom jobben, men jeg merker jeg mister så mange muligheter i metro (høyreklikksmenyen hovedsakelig) at den måten jeg bruker PCen ble tilnærmet umulig å tilfredstille.

Jeg anbefaler alle som har gått i fellen å kjøpt windows8 som ønsker startmeny å kjøpe tredjeparts programmet Start8.

Dette koster deg 5$, og sparer deg for mye lidelse

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Windows 8 for touch er jeg helt åpen for at kan fungere. Men at Metr påtvinges desktopbrukere er og blir et problem. Flere klikk, uoversiktig og undødvendig "fiksfakseri" for å få utført enkle oppgaver. Operativsystemet er alt annet en intuitivt. Jeg er en erfaren bruker av både Windos, OSx/iOS og Android og har aldri brukt noe så kronglete. Gud hjelpe den 60-åringen som setter seg ned med dette operativsystemet.

- 3 operasjoner for å slå av maskinen?

- Søkefunksjonen er delt i tre kategorier, og viser dermed ikke alle treff?

- Man må klikke seg forbi den irrelevante metro-menyen for å komme til desktop?

-Default program for visning av PDF/bilder er metroprogram?

-ESC tar deg ikke ut av metroprogram?

 

Ja, alt det der er ting som har irritert meg også. Jeg strevde faktisk en stund for å restarte maskinen....

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Det underliggende er litt bedre i win8, og det er fint (selv om jeg kunne ønsket meg mer, hva med å endelig fikse 260 character limit for filbane?)

og her mitt mit største ankepunkt vedr. W8, når pokker skal de gjøre noe med ting som f.eks. filsystemet ?

 

Skrivebordsmiljøet / Shell eller hva en velger å kalle denslags bryr jeg meg lite om. Jeg bruker de installerte programmene og ikke operativsystemet. Operativsystemet skal være som dommeren i en fotballkamp, best når du ikke merker at han er der... ...hvilket ikke er tilfellet med W8, btw.

Lenke til kommentar

Jeg driter vel i hva MS sier i reklamene sine? Jeg har skaffet et desktop-OS til min desktop PC og argumenterer om hvorfor metro-elmentet fungerer dårlig. Hvem er markedet deres per i dag? Folk med en normal PC med touch? Det er usannsynlig snevert, og åpenbart ikke hovedmarkedet.

AtW

Selvfølgelig fungerer Metro dårlig på en desktop pc. Det er ikke meningen at det skal fungere bra der, metro er til nettbrett.

Om du syns du burde få velge å få opp skrivebordet som standard, så skriv det da... Er forsåvidt enig også.

Nå høres du bare ut som du ikke skjønner hvordan du skal komme til skrivebordet. Eller at du tror metro er det eneste som finnes i Windows 8

 

Jeg driter vel i hva MS sier i reklamene sine?

Jaha?? Hadde du fulgt med så hadde du allerede vist at du ikke har skaffet et desktop OS, men et OS som er for både nettbrett og PC

Lenke til kommentar

og her mitt mit største ankepunkt vedr. W8, når pokker skal de gjøre noe med ting som f.eks. filsystemet ?

 

Skrivebordsmiljøet / Shell eller hva en velger å kalle denslags bryr jeg meg lite om. Jeg bruker de installerte programmene og ikke operativsystemet. Operativsystemet skal være som dommeren i en fotballkamp, best når du ikke merker at han er der... ...hvilket ikke er tilfellet med W8, btw.

 

De har jo nytt filsystem for server 2012, så de er på vei, filkopieringen er bedre, håndteringen av nettverk er bedre, og minnnehåndteringen ser ut til å være bedre. Dette er fine ting, men synes allikevel de kunne gått litt lengre. Vindushåndteringen er fortsatt primitiv feks.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan være så ærlig å si at jeg overhode ikke hadde trua på Windows 8 i det hele tatt før release. Men uansett valgte jeg og legge inn full versjonen på den bærbare maskinen min. Og var noe negativ den første tiden, men etterhvert som jeg ble mer kjent med operativsystemet syntes jeg det egentlig fungerte veldig bra og metro er også et genialt konsept. Men det er ingen tvil om at dette egner seg bedre til maskiner med touch skjerm, men uansett genialt etter min mening!

 

Jeg vil nok ikke komme til å legge inn Windows 8 på den stasjonære PCen min enda, men at det blir gjort er jeg helt sikker på :)

Endret av ChristofferRudi
Lenke til kommentar

Selvfølgelig fungerer Metro dårlig på en desktop pc. Det er ikke meningen at det skal fungere bra der, metro er til nettbrett.

Om du syns du burde få velge å få opp skrivebordet som standard, så skriv det da... Er forsåvidt enig også.

Nå høres du bare ut som du ikke skjønner hvordan du skal komme til skrivebordet. Eller at du tror metro er det eneste som finnes i Windows 8

 

 

Jaha?? Hadde du fulgt med så hadde du allerede vist at du ikke har skaffet et desktop OS, men et OS som er for både nettbrett og PC

 

Det finnes knapt ett eneste nettbrett som kan kjøre win8 i dag, det er ett desktop-os, og 99% av salget er per i dag til desktop, det er jeg helt sikker på. At metro eksiterer er greit nok, men det er ikke noe som i praksis er spesielt valgfritt, eller som passer til desktop, det erstatter andre funksjoner som kunne fungert mye bedre.

 

Jeg mener heller ikke at dette kun er ett problem om å "få opp skrivebordet som standard", hvor kommer dette fra?

 

Man kommer ikke langt med å argumentere som om de som mener noe annet er imbesiler som ikke har prøvd produktet. Forhold deg til det jeg skriver, og ikke hva du tror jeg mener.

 

AtW

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg strevde faktisk en stund for å restarte maskinen....

 

AtW

 

Hadde jeg ikke vert overbevist om at MS har begått noen feilgrep, så hadde jeg vert flau over å innrømme at jeg måtte gå til det steg å Google hvordan man skrudde av Win8 :) I dag ligger det en snarvei til shutdown.exe på oppgavelinja.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Selvfølgelig fungerer Metro dårlig på en desktop pc. Det er ikke meningen at det skal fungere bra der, metro er til nettbrett.

Om du syns du burde få velge å få opp skrivebordet som standard, så skriv det da... Er forsåvidt enig også.

Nå høres du bare ut som du ikke skjønner hvordan du skal komme til skrivebordet. Eller at du tror metro er det eneste som finnes i Windows 8

 

 

Jaha?? Hadde du fulgt med så hadde du allerede vist at du ikke har skaffet et desktop OS, men et OS som er for både nettbrett og PC

 

Tror du er den eneste i denne tråden som misforstår ting :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er det overhodet ikke, om du skal bruke startmenyen må du bruke metro. Eneste måten jeg kan se du slipper metro helt er å kun bruke snarveier for å åpne programmer. Metro er der uansett.

Startmenyen er Metro. Og den er frivillig å bruke. Har aldri likt startmenyen, har siden tidenes morgen(win 3.1) foretrekt taskman og å kunne legge snarveier på skrivebordet. Går mye kjappere å starte programmer på den måten. *Programmer jeg bruker daglig ligger på oppgavelinja. Programmer som bare blir brukt en gang i blant, ligger på skrivebordet. Resten finner jeg ved hjelp av søkefunksjonen til startmenyen. Så om jeg må bruke den en gang i mnd så skal jeg fint overleve det. At søk hadde fungert bedre på en annen måte er jeg enig i.

 

Det som er viktig å huske på, er at de fleste brukere - ikke - bruker pc'en til å surfe rundt i brukergrensesnittet til Windows. Som oftest starter man et eller to programmer og bruker de. Siden jeg oppgraderte stue-pc'en så er det faktisk ingen av dem jeg har på besøk som har merket noe. De bruker jo bare programmene som likevel ligger fremme på oppgavelinja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke si at jeg akkurat liker når folk legger deres ord i min munn, men det er vel ikke noe å gjøre med det. Internett er for alle.

 

Jada, Internett er også for folk som forsøpler diskusjoner med insinuasjoner om at folk er kjøpt og betalt i tide og utide, men det betyr ikke at de skal slippe å bli sagt imot.

 

AtW

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg kjører Windows 8 Enterprise og Office 2013..

Er ikke noe pes å bruke dette alla Windows 7.

Du må bare tweake det litt, men en del fordeler er det jo da ettersom de har fikset mye annet som ikke er optimalt i 7ern.

F.eks vil jeg anbefale alle å installere denne startmenyen:

http://classicshell.sourceforge.net/

Og style den slik du ønsker jeg kjører:

Metro med caption og små ikoner.. då får du rette menyen :)

Alla Windows 2000 i cyan, genialt!

Utover det så er det bare å trikse tilbake quicklaunch og velge never combine i start meny innstillingene.

Anbefaler og de med 2 skjermer å installere Ultramon 64bit å legge inn hurtigsnartveier for å flytte mellom skrivebord samt bruke den ekstra startmenyen i programmet contra å bruke windows sin den er ikke like smart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jada, Internett er også for folk som forsøpler diskusjoner med insinuasjoner om at folk er kjøpt og betalt i tide og utide, men det betyr ikke at de skal slippe å bli sagt imot.

 

AtW

 

Jeg er kritisk til kilden. Samtidig har jeg vært på diverse "seminarer" og erfart hvor aggressive Microsoft Norge er på å markedsføre og selge Windows 8. Det blir omtrent tredd nedpå uten noe som helst valg. Selvfølgelig er jeg da skeptisk til en artikkel som er forfattet av en som bl.a. har jobbet for VG og er opprinnelig en grafisk designer som plutselig skriver en artikkel om at folk bør gi Windows 8 en sjanse (noe som betyr at folk må kjøpe det for å teste det).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Det som er viktig å huske på, er at de fleste brukere - ikke - bruker pc'en til å surfe rundt i brukergrensesnittet til Windows. Som oftest starter man et eller to programmer og bruker de.

Helt korrekt. Noe markedsavdelingen til MS ser ut til å ha glemt, de hyper jo dette touch tullet omtrent som om det skal benyttes overalt.

Sikkert fint for de som sitter med tlf, nettbrett eller andre trykkfølsomme skjermer. De har (som regel) ikke tilgang på andre input enheter. Vi andre trenger ikke denslags.

Lenke til kommentar

Jeg ser virkelig ikke hva som er galt med W8. Mye er som W7 bortsett fra metro, noe som fra mitt syn er ett genialt verktøy med fler muligheter i fremtiden. Men så klart, det er noe nytt og folk flest er redd for at det skal komme forandringer, dette er akkurat som på teknologifronten som på matfronten.

 

Selv tok jeg å installerte under tvil på laptoppen min, etter en uke var jeg frelst og sitter nå med W8 på spillpcen min. Jeg har ikke hatt ett eneste probblem og det er stabilt som faen.

 

Helt enig.

For en gjeng med sutrekopper, høres nesten ut som gamlefar i huset som ikke vil ha farge-tv inn i stua fordi det er svart-hvitt som er "ekte" :-)

Har kjørt hver windows versjon siden 3.0 (dos før det) og hver versjon har brakt noe nytt til bordet, som regel til det bedre. Det kan være at noen sliter med å vende seg til metro-ui, men den "gode gamle" desktoppen ligger bare ett tastetrykk bak.

For ikke å snakke om at os'et er bunn solid og at det faktisk er raskere på så og si alt kontra win7.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...