Gå til innhold

Kommentar: - Er ikke Windows 8 som før? Det var ille!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hihi, Windows power users. :---D

 

Ja? Det er fint få ting man får gjort med andre OS som man ikke får gjort med windows, og mange av oss får ikke velge OS på jobb selv uansett. For meg er noe annet uaktuelt på jobb i og med at jeg jobber med MS-teknologier, om jeg selv liker Linux eller OSX bedre er knekkende irrelevant når jeg må ha Sharepoint installert på maskina mi.

Endret av kvasbo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Få gjort != få gjort effektivt.

 

Om operativsystemet ditt er en faktor i hvor effektivt du får gjort jobben din jobber du med IT på et veldig veldig lite avansert nivå, eller så sitter du og jobber rett på OS/server/drift.

 

I den virkelige verden må man forholde seg til de verktøyene som passer inn i miljøet rundt, og realiteten er at det veldig ofte er windows. Da er det et problem når MS ignorerer power users i den nye versjonen av Windows.

Endret av kvasbo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har brukt windows 8 på laptoppen et par måneder nå for å teste det over lengre tid, men jeg har forsatt samme mening om windows 8 som når jeg innstalerte det. Problemet mitt med windows 8 er alle touch optimaliserte greiene og metro som du blir påtvunget. Windows 8 er bygd rundt metro og touch og det er ingen innebygd måte å skru av tablet mode og enable desktop mode. Metro har jeg brukt en gang da jeg lekte meg med minesveiper (som faktisk var ganske gøy), og gesture geiene blir jeg sprø av. De spretter støtt og stadig opp uten at jeg vil det. Hadde jeg hatt muligheten til å skru av av metro og skru av alle touch greiene hadde jeg vært ganske fornøyd med windows 8. Noen ganger lurer jeg på om windows 8 bare var et stunt fra microsoft sin for å få produsenter til å produsere tablets med windows 8, mer enn å tenke på forbrukerene.

Lenke til kommentar

Om operativsystemet ditt er en faktor i hvor effektivt du får gjort jobben din jobber du med IT på et veldig veldig lite avansert nivå.

 

#1 - Hva vet du om det?

#2 - Greit. Hvor er alternative, effektive KB-drevne window managers?

#3 - Hvor er scriptingverktøyene dine?

#4 - Hva er ditt alternativ til clusterSSH?

#5 - Virtual workspaces.

I den virkelige verden må man forholde seg til de verktøyene som passer inn i miljøet rundt, og realiteten er at det veldig ofte er windows. Da er det et problem når MS ignorerer power users i den nye versjonen av Windows.

Dette er jo fullstendig irrelevant. For det første skyver du "den virkelige verden" (som ikke stemmer, forøvrig) foran deg. For det andre er dette kvekkende likegyldig til hvor god MS-plattformen er til power use.

 

At det er det beste av det eneste alternativet gjør det ikke til en god platform.

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar

Etter å ha bannet over alt som var galt med W8 og uttalt at jeg ALDRI skulle bruke det på annet enn pads/phones, har jeg endt med å "svelge et par kameler".

 

Når jeg tryna W7'n min og det ble nødvendig å reinstallere ble valget W8, jobber jo med IT så installerer jo ikke gammel programvare.

Ekstremt mye banning og kjøp av Start8 til $5 i de første timene, endte med avinstallering av Start8 og noen litt mindre "tweaks" gjorde at laptopen ble reformatert ca 6 timer etter desktopen.

 

Største irritasjons momentet nå er at stavekontroll/autocorrect ikke blir skrudd helt av i "metro apps" selv om man skrur av instillingen i "general"

 

Til dere som klager over at restart/shutdown er så tungvindt på stasjonær og ikke tilpasset denne typen bruk.

 

bank tel start knappen og skriv 1 av 2 "shutdown -r -t 1/shutdown -s -t 1"

 

evt. lag dere app-shorcuts for dette: "%userprofile%\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs"

 

Det å måtte flytte hånde over på muse er jo trossalt tungvindt !

  • Liker 1
Lenke til kommentar
#1 - Hva vet du om det? #2 - Greit. Hvor er alternative, effektive KB-drevne window managers? #3 - Hvor er scriptingverktøyene dine? #4 - Hva er ditt alternativ til clusterSSH?

 

Jeg er sikker på at man koder litt mer effektivt på Linux enn på Windows, det er ikke det jeg mener (selv om VS og TFS faktisk er bra). Selv foretrekker jeg OSX for koding og Linux på server. Imidlertid er det de færreste som trenger den typen funksjonalitet - "power user" er ikke det samme som "koder".

 

Selv kan jeg gjøre hele jobben min med penn og papir om jeg vil, kodingen er satt ut til andre. Jeg setter pris på å ha effektive verktøy for det.

Endret av kvasbo
Lenke til kommentar
Det påsto jeg aldri heller. Mulighetene for power use, derimot, er langt bedre på X enn på DWM.

 

Ja, om man ikke trenger programvare utover sin egen stack så. Jeg må f.eks ha SAP, Notes, Office, Communicator, HP Service center, IE, Chrome, Firefox, Opera samt en haug spesiallaget software for å kunne jobbe effektivt. Da er det ikke et alternativ å bytte OS, og synd at MS fucker opp det man har. Ikke at det er noe problem sånn egentlig, jeg har aldri hørt om noe større selskap som engang vurderer å bytte ut Win7 med Win8.

 

Hvert bruksområde, sitt verktøy. "Linux FTW" funker i noen få og veldig begrensede kretser, men som regel ikke.

Endret av kvasbo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, om man ikke trenger programvare utover sin egen stack så. Jeg må f.eks ha SAP, Notes, Office, Communicator, HP Service center, IE, Chrome, Firefox, Opera samt en haug spesiallaget software for å kunne jobbe effektivt. Da er det ikke et alternativ å bytte OS, og synd at MS fucker opp det man har. Ikke at det er noe problem sånn egentlig, jeg har aldri hørt om noe større selskap som engang vurderer å bytte ut Win7 med Win8.

Hvordan er hvilke programmer du bruker og om de kun funker på Windows relevant for om Windows er egnet for power users? Det er ikke nødvendigvis tilgjengeligheten på programmene som diskuteres når man kritiserer Windows for å være lite power user vennlig.

 

Hvert bruksområde, sitt verktøy. "Linux FTW" funker i noen få og veldig begrensede kretser, men som regel ikke.

Ikke egentlig.

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Ja, om man ikke trenger programvare utover sin egen stack så. Jeg må f.eks ha SAP, Notes, Office, Communicator, HP Service center, IE, Chrome, Firefox, Opera samt en haug spesiallaget software for å kunne jobbe effektivt. Da er det ikke et alternativ å bytte OS, og synd at MS fucker opp det man har. Ikke at det er noe problem sånn egentlig, jeg har aldri hørt om noe større selskap som engang vurderer å bytte ut Win7 med Win8.

Ok, men hva har dette med hvor egnet windows er kontra linux til powerusage?

 

Hvert bruksområde, sitt verktøy. "Linux FTW" funker i noen få og veldig begrensede kretser, men som regel ikke.

Ok. Charming.

 

Relevant for W8 grensesnittet, much?

Ikke i det hele tatt. Relevant til påstanden om at Windows 8 er bedre for power users. BEDRE er det helt sikkert, men det er søtt å se noen si Windows og power usage i samme setning. Hvis det er et faktisk fokus sitter man ikke på Windows.

Linux folk messer mer enn Jehovas vitner til tider, pfju.

Komisk.
Lenke til kommentar

To ting jeg vil ta opp.

Hvorfor er det tvunget med et touchfokusert UI på en desktop maskin? Greit nok at det skal komme touchskjermer for desktop maskiner i løpet av 2013, men hvor behagelig er det å sitte og jobbe på en touch skjerm i X antall timer hver dag? Om ikke RSI er et problem nå så blir det i alle fall det da.

Du nevner også at alle apps må forholde seg til felles brukeropplevelser mtp navigasjon osv. Dessverre har Microsoft bommet her selv, i alle fall på WP8.

Åpner man IE og surfer litt rundt funker tilbake knappen som man forventer i en browser. Men hvis jeg åpner IE, surfer litt rundt, legger ned IE, tar opp IE igjen og trykker tilbake havner jeg tilbake på startskjermen. Det er ganske håpløst å forholde seg til "gjemt navigasjon" når den ikke fungerer likt hele tiden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Win 8 er et merkelig system, men:

 

Jeg har hatt det siden september, og å gå tilbake til Win 7 er helt utelokket. Har ikke hatt et såpass kjapt system siden Windows XP, og effektiviteten er det ingenting å si på, den er minst /om ikke bedre i Windows 8. I tillegg er det andre små forbedringer som stadig dukker opp, som f.eks bedre oppgavebehandling, og mulighet til å pause filoverføringer.

 

Slik jeg ser det er ikke startmenyen borte, den er bare erstattet med modern-grensesnittet. Her kan man få gjort akkurat det samme som før, med forbedringer som en bedre søkefunksjon.

 

I bunn og grunn er det jævlig mye unødvendig syting der ute, jeg sier heller: Sett dere inn i hvordan dere skal bruke systemet før dere begynner å klage så jævla mye, ineffektivitet i win 8 kommer kun av deres egne uvaner og dårlige kunnskap.

 

Det er ingen som tvinger dere til å sitte å glane i moderngrensesnittet, dere satt vel ikke å glante for mye i startmenyen før windows 8 heller, så bruk deskop mode ffs!

Endret av MrLG
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Man kommer ikke langt med å argumentere som om de som mener noe annet er imbesiler som ikke har prøvd produktet. Forhold deg til det jeg skriver, og ikke hva du tror jeg mener.

 

AtW

På måten du argumenter, så høres det ut som du knapt har prøvd produktet. Da blir selvfølgelig svaret mitt deretter, jeg svarer etter det du skriver, ikke det jeg tror du mener. Jeg tror du har prøvd windows 8 mye og er vrang med vilje for å få frem et poeng, men det er som sagt bare noe jeg tror.

Lenke til kommentar

Ja, om man ikke trenger programvare utover sin egen stack så. Jeg må f.eks ha SAP, Notes, Office, Communicator, HP Service center, IE, Chrome, Firefox, Opera samt en haug spesiallaget software for å kunne jobbe effektivt. Da er det ikke et alternativ å bytte OS, og synd at MS fucker opp det man har. Ikke at det er noe problem sånn egentlig, jeg har aldri hørt om noe større selskap som engang vurderer å bytte ut Win7 med Win8.

På den annen side, når du trenger så mange verktøy, er da det i det hele tatt mulig å jobbe effektivt? ;)

 

Kjenner problemstillingen selv - bedriften har mye mickeysoft avhengig programvare så laptoppen kjører Windows 7 her også. Nå har jeg også brukt en del Linux, også til utvikling, og jeg merker ikke lenger noen stor forskjell.

 

Det som derimot er frustrende er når desktop utviklerene får det for seg at alt man hadde før er avlegs og unyttig og lager nye kule ting som bare er frustrende. KDe var først ute, så tok Gnome gjengen den helt ut, og nå kom jammen meg Microsoft og ramlet i samme felle. Det neste blir vel at Apple smører sammen iOS og OS-X.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Morsomt at folk mener Windows 8 er helt ubrukelig fordi den mangler en start-meny, mens de i kommentarer til andre artikler mener at linux er brukervennlig. Henger ikke helt på greip det der..

 

 

Personlig synes jeg Win8 er en knall oppgradering av Win7. Raskere, mye er forbedret, raskere til å starte/slå av, osv.. Har ikke noe problem med å venne meg til noe nytt, men så har jeg brukt PC siden de spede DOS-dager og er ikke redd for å prøve meg fram.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...