Gå til innhold

SAMYANG OBJEKTIV 14MM F 2.8 erfaringer .


Anbefalte innlegg

Det tviler jeg på at du får til. Hyperfokal distanse og Near Limit er omtrent den samme på f/1.4.

Blend ned til f/2.8 så er hyperfokal distanse og near limit halvert til nesten 7 meter + at objektivet ditt er vesentlig skarpere på f/2.8 enn f/1.4.

 

Då hadde eg heller kjøpt et objektiv på 2.8, men kan godt hende du har rett med fokus :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pent nordlys oppe hos deg ihvertfall. Fokuset ligger vel ganske nært kameraet, på 100% visningen er det ganske tydelig at stjernene er litt ute av fokus ihvertfall.

 

Lami: Nordlys er ganske lyst, 3 - 5 sekunder holder ofte for å fange fargen:) De fleste \ alle DSLR hus stopper vel på 30 sek, skal du ha langre lukkertider må du kjøre "bulb" - gjøres best med fjernkontroll hvor du selv bestemmer lukkertiden.

Lenke til kommentar

Fint bilde.

Er ikke enig med dem som sier at det er skarpere fokus på landskapet nær kamera enn det er på avstanden når man ser bildet i fullformat. Øyene i bakgrunnen er ikke mindre skarpe enn forgrunnen. Forgrunnen virker bare mer skarpt fordi det er nærmere og har derfor mer visuell detaljer.

 

Om bildet kunne vært generelt skarpere i fullformat er vanskelig å vurdere med mindre man har et skarpere bilde tatt med samme kamera og optikk med samme settings og prosessert på samme måte.

 

Hva var blender, ISO og hyperfokal distanse satt til?

 

Edit; Gjorde en test i CS. Bildet tåler Unsharpen mask opp til 200% selv på denne nedskalerte versjonen. Regner med en TIFF i full størrelse tåler mer.

Endret av arthon
Lenke til kommentar

innstillingene som er brukt på bildet over er :

f2,8 . 15 sek . iso 2500 . kan legge til at det var stjerneklart og halvmåne ute .

Fokus på objektivet stilte jeg i dag på "foten" av den såkalte lange L en vi snakket om tidligere .

Missforstår jeg litt her, eller er det noe du har missforstått.?

Dette bildet er tatt med Fullformat kamera med Samyang 14mm?

 

Såvidt jeg kan se av bilder av det objektivet har det ikke en "L" fot ved uendelig merket.

Den "L" fot innstillingen som ble diskutert tidligere i tråden gjaldt et 24mm f/1.4 objektiv.

 

Hyperfokal distanse for 14mm f/2.8 er 2.32 meter.

Så en fokus innstilling midt mellom 2 tallet og 3 tallet skulle bli riktig i forhold til DOF kalkulatoren.

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Missforstår jeg litt her, eller er det noe du har missforstått.?

Dette bildet er tatt med Fullformat kamera med Samyang 14mm?

 

Såvidt jeg kan se av bilder av det objektivet har det ikke en "L" fot ved uendelig merket.

Den "L" fot innstillingen som ble diskutert tidligere i tråden gjaldt et 24mm f/1.4 objektiv.

 

Hyperfokal distanse for 14mm f/2.8 er 2.32 meter.

Så en fokus innstilling midt mellom 2 tallet og 3 tallet skulle bli riktig i forhold til DOF kalkulatoren.

 

Vet det var på den 24 mm vi snakket om ,men jeg prøvde som sagt den innstillingen på dette i kveld.

her ser du et bilde av mitt objektiv med kveldens innstilling .

 

 

post-13148-0-37817200-1356051583_thumb.jpg

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

innstillingene som er brukt på bildet over er :

f2,8 . 15 sek . iso 2500 . kan legge til at det var stjerneklart og halvmåne ute .

Fokus på objektivet stilte jeg i dag på "foten" av den såkalte lange L en vi snakket om tidligere .

 

Utrolig altså. Er mirakuløst hvordan Nikon har klart å få til en så god ISO ytelse på en 36MP sensor. Flott bilde :)

Lenke til kommentar

Btw, nordlyset kan jeg faktisk se hjemme hos meg på Øvrebø noen sjeldne ganger på vinteren. Øvrebø ligger inntill Kristiansand, så det er jo helt i sør.

 

Men er det noen som kan fortelle meg sånn ca når det er størst sjanse for å se det, eller er det helt sporadisk? Det er nemlig ikke sterkt nok nordlys til at jeg oppdager det uten å stå ute og se oppover himmelen. Planen når jeg får GH3 med den gode ISO ytelsen det har, er å ta astrobilder og GJERNE noen bilder av nordlyset :)

 

 

EDIT: Oi, dobbelpost... Trodde den skulle havne under teksten i posten min over jeg :p

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

For å oppdage nordlyset, kan du bruke ett par nyttige verktøy fra NOAA Space Weather Prediction Center

 

Her kan du trykke på ett kart å få din geomagnetiske breddegrad.

 

Så kan du lese deg til når Nordlyset er synlig fra ditt område:

http://www.swpc.noaa.gov/Aurora/

 

Her kan du se siste måleresultater av Aurora ovalen:

http://www.swpc.noaa.gov/pmap/OverviewN.html

 

Min erfaring fra Vestfold, er at et KP indeks på 4-5 er såvidt synlig i det nordige horisonten, men viser lett på kamera. KP 6-7 lett synelig og KP-8 + fantastisk skue rett over hodet.

 

 

Spaceweather.com pleier også å vasle når det er en CME eller solvind på vei som kan utløse en geomagnetisk storm.

Endret av Pc Lynet
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vet det var på den 24 mm vi snakket om ,men jeg prøvde som sagt den innstillingen på dette i kveld.

her ser du et bilde av mitt objektiv med kveldens innstilling .

 

 

post-13148-0-37817200-1356051583_thumb.jpg

Flott at de har lagt til "L" foten for uendelig distansen.

 

Som du ser på bildet av 24mm så er avstanden fra 3 meter merket til "L" foten bare noen millimeter. Mye vanskeligere å sette nøyaktig hyperfokal distanse på det objektivet.

post-157018-0-79498400-1356092268_thumb.jpg

 

Forskjellen på Hyperfokal distanse blir også totalt forskjellig mellom 14mm og 24mm og forskjellen på Hyperfokal distanse mellom f/1.4 og f/2.8 på 24mm er også forskjellig.

 

Å bruke "L" foten på 14mm objektivet blir helt feil. Da krymper du dybdeskarpheten og plasserer den ett sted i "ingenmannsland" mellom jord og himmel.

 

Jeg regner med at når du tester ut å bruke hyperfokal distanse på mellom 2.5-3 meter på 14mm objektivet så får du et vesentlig skarpere bilde.

Håper du få klarvær og Nordlys i natt så vi kan se resultatet.

Ser ikke så veldig lovende ut nord for Bodø i følge YR's nye "Sky spiller" indikator; http://www.yr.no/kar...skyer&proj=3575

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...