Gå til innhold

SAMYANG OBJEKTIV 14MM F 2.8 erfaringer .


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

@IceBlitz . Jeg har tatt noen tusen bilder med Samyang 14mm på Canon 5dmkll og Nikon D600 .

Den forvrengings effekten du skriver om er ikke den samme man ser når man tar bilder av stjerner .

Effekten vises tydeligest på ting som er nært , eller rette linjer .

Stjerner som er langt unna i tillegg til å være så små att de nesten ikke er synlig på bilder , de blir i liten grad påvirket av forvrenging .

Ved fingransking av bilder tatt med Nikon D600 i 100% visning , da er forvrengingen på stjernene minimal .

For øyeblikket har jeg bare bilder med laveste lukkertid på 3 sekunder liggende , men jeg skal ta en test med lukkertider på 1 sekund eller mindre .

Bildene viser ingen tegn til forvrenging i senter eller i sidene , bare i de ytterste hjørnene kan man se att stjernene har strekkt seg litt .

I de ytterste hjørnene er stjernene strekkt 1/2 til 1/1 gang , av sin egen størrelse .

Meget moderat forvrenging i forhold til det du hevder .

Jeg skal ta nye bilder med raskere lukker og ulik blender verdi for å teste ytterligere .

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg prøvde å fotografere et kvadrat i sentrum på Samyang 14 mm f/2,8 og så i hjørnet på samme avstand fra objektivet. Forstørrelsen i to akser var 140% og 220%. Det vil si at stjerner i verste fall vil bevege seg over dobbelt så fort ute i hjørnet av objektivet og dermed må man bruke under halvparten av lukkertiden i forhold til stjernene i sentrum.

 

Punktlyskilder kan man ikke bruke for å måle forvregningen, de vil være punkter på alle brennvidder. Det vi har her er at objektivet har en annen effektiv brennvidde i hjørnene enn i sentrum. Noe som også stemmer ganske bra med hvor mye mørkere bildet blir i hjørnene.

Endret av Kristallo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...