Gå til innhold

SAMYANG OBJEKTIV 14MM F 2.8 erfaringer .


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De to bildene i forrige post, var henholdsvis fra D800 og 5Dmk3. Live-view på D3200 var akkurat like uklar med mye støy slik som den er på D800. Min 60D er like klar som 5Dmk3.

Måten Nikon har implementert Live-view på fungerer svært dårlig i forhold til Canon sin metode.

Grunnet til at jeg skiftet til D3200 var de bedre støy egenskapene på høy ISO, men det hjalp lite når ikke fokus kunne bli satt 100% i mørket.

Lenke til kommentar

De to bildene i forrige post, var henholdsvis fra D800 og 5Dmk3. Live-view på D3200 var akkurat like uklar med mye støy slik som den er på D800. Min 60D er like klar som 5Dmk3.

Måten Nikon har implementert Live-view på fungerer svært dårlig i forhold til Canon sin metode.

Grunnet til at jeg skiftet til D3200 var de bedre støy egenskapene på høy ISO, men det hjalp lite når ikke fokus kunne bli satt 100% i mørket.

 

Har fått testa veldig lite, men opplever enormt med støy på den metoden på D800.

Lenke til kommentar

Uten et ønske om en fanboykrig, så er det vel en forskell fra modell og modell også Pc Lynet? Var det ikke 5DIII som fikk kritikk for å være mye dårligere på dette enn D800?

 

Nå er min D3s noen hakk bedre enn D3200, men jeg har ihvertfall null problem med å zoome inn på en stjerne via liveview for å stille fokusen.

 

Jeg har prøvd dette (brukt ettermiddagen/kvelden), jeg har prøvd å bruke et lyspunkt og det blie samme elendigheten, når jeg zoomer inn på D800 blir det uansett bare en uklar grøt , prøvde også med 24-70 fra nikon stilte den på 24mm og tok samme testen, en uklar grøt som ikke egner seg til å fokusere klart med .

Hvordan egenskapene er på andre modeller eller merker kan jeg derimot ikke uttale meg om for de har jeg ikke prøvd dette på, det jeg kan si er at dette var elendig,ja rett og slett ubrukelig til dette formålet .....

Lenke til kommentar

Høres ut som du bør måle opp din egen fokusskala.. Det gjorde jeg.. Teipa over fokusskalaen med en teip det går an å skrive på, fant meg et stort og godt opplyst rom (gymsal), kobla kamera til laptop og brukte live view via den. Så var det bare å finne frem målebånd og et objekt jeg kunne fokusere på og måle opp diverse avstander jeg fant fornuftige.. Litt værre med infinity og nær-infinity, da måtte jeg ut og opp et sted med litt utsikt, og fikk merka av horisonten. Helt nøyaktig blir det selvsagt ikke, men har fungert ok de få gangene jeg har hatt behov for å bruke skalaen -iom. at jeg har canon ender jeg stort sett opp med å bruke live view.. ;)

Endret av Joaaso
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men hvor vanskelig er det å stille fokus manuelt og evt. justere etter en eksponering? Har som nevnt selv fått låne en Samyang 14mm en kveld, og jeg kunne vri ganske mye på fokusringen før stjernene gled ut av fokus. Hadde muligens litt flaks, men satte fokusindikatoren på rundt 8 m og tok et testbilde uten å se gjennom søkeren, og da satt fokusen rett på.

 

8278391937_bc562f2a21_b.jpg

 

Ikke det beste bildet rent teknisk, men det var en skikkelig testekveld, så lekte litt med ISO 5000 (edit - 3200 på dette bildet, men 43 sek lukker) og diverse innstillinger. Tatt med D3s - uten å se gjennom søkeren for å stille fokus - og justert "på måfå" på rundt 8m som sagt ovenfor bildet. Husker dessverre ikke hvor mye jeg kunne vri fokusringen frem \ tilbake før stjernene ble blurry, men husker jeg ble overrasket over hvor mye spillerom jeg hadde.

Endret av Killswitch
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor vanskelig det er å stille manuelt kommer jo helt ann på hvor kresen du er og om du ønsker å få maks ut av utstyret. Personelig tror jeg de aller fleste som kjøper et kostbart kamera gjør det for å kunne få mest mulig ut av det og når vi ser at andre langt rimeligere kamera klarer den oppgaven, ja da bør man vel forvente at D800 skal kunne klare den også . Om en så ser på brukererfaringer på feks foto.no vil en se at samtlige der nevner fokusringen på dette objektivet som "tvilsom" for å si det slik .

Jeg fikk også ok bilder med objektivet i går, men feks ikke like ok bilder som en annen fikk med samme objektiv på en 5D lll der han enkelt kunne fokusere skarpt på skjermen :hmm:

Lenke til kommentar

Det skal ikke være nødvendig med alt dette stresset for å fokusere en 14mm på de distansene dere operer med her. Jeg må igjen få minne om prinsippet for Hyperfokal distanse. Man skal kunne stille objektivet på alt fra ca. 2.5 meter og utover fra f/2.8 og alt skal være i fokus.

 

Kunnskapen om Hyperfokal distanse burde være ABC for folk som skyter landskap.

 

Bildet blir ikke skarpeest ved å fokusere objektivet i nærheten av uendelig, men bruke Hyperfokal distanse som gjerne er overraskende nært.

 

Hvis man ikke har noe nært seg som skal være i fokus, som bildene i denne tråden så kan man sette objektivet på 3 meter og alt fra 1.31m til uendelig skal være i fokus.

 

Ved bruk av hyperfokal distanse så bruker man skalaen motsatt av hva man vanligvis gjør når man bare ønsker en del av landskapet i fokus.

Ved bruk av hyperfokal distanse som fokuserings mål så får man maksimum dybdeskarphet.

 

Det er jo lett å teste dette selv om ikke Live View fungerer; Ta et bilde på nesten uendelig og så et bilde på 2.3m med f/2.8 og sjekk bildet på kamera, zoom inn og se hvilket som er har best skarphet.

 

Har tenkt å finne ut av hvor den fokuserer best på uendelig og så teipe den fast dær,da denne kunn skal brukes til nordlys , iallefall i vinter :-)

Men synd ikke liveview metoden funker,det hadde vel blitt enklere ...

Det blir da altså feil metode å bruke. Bruker du uendelig på fokuskalen får du for liten dybdeskarphet så det landskapet du har i forgrunnen, selv om det 1000 meter borte, blir uskarpt.

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Ja det er synd at Nikon har en slik dårlig live-view implementering på alle sine kamera.

 

Med alle, så eksluderer du altså både D700 og D3s hvor dette fungerer helt utmerket etter mine erfaringer ihvertfall.

 

Forøvrig helt enig med arthon, som nevnt i mitt forrige innlegg var det et ganske vidt spekter på fokusringen som kunne brukes mot stjernehimmelen.

Lenke til kommentar

Ja det er synd at Nikon har en slik dårlig live-view implementering på alle sine kamera.

 

Hvor har du det ifra ?

Jeg har ikke hørt det før ei heller ytret det , etter det jeg erfarer er det D800 spesielt og så hører jeg noen si "delvis D4" men den kan jeg ikke utale meg om da jeg ikke har prøvd den , på D700 og D3 skal denne funksjonen fungere utmerket etter hva jeg forstår .

Håper virkelig vi kan fortsette denne debatten på en voksen måte uten at det atter en gang kommer "beskyldninger" om at en forsøker å sverte Nikon, for det er overhode ikke det saken dreier seg om, men om faktiske problemer med en bestemt funksjon på enkelte modeller .

ha en fortsatt fin advendt .

Mvh. Snekker`n

 

Edit : Om en ser i denne linken vil du se at problemet beskrives av andre enn meg og at det er et problem.

 

https://foto.no/cgi-bin/diskusjon/lesTraadHier.cgi?id=658183

 

 

 

Jostein fjalestad skriver bla :

SITAT: Dette er et kjent og omtalt problem med D800 (og vel D4 også). Jeg irriterer meg veldig av denne grunn. Jeg har kjøpt D800 som avløser til D700 for å fotografere kunst. Da bruker jeg bare manuelle innstillinger og mauell fokusering for å få nøyaktighet - dessuten fungerer ikke alltid autofokus på en maleriflate . På D800 i motsetning til D700 så viser liveview bildet med de innstilte verdier på blender og lukker (i mitt tilfelle valgt for blitsene) og det blir altfor mørkt, rettere sagt helt ubrukelig. En vei rundt er å stille inn på "P" mens man fokuserer og så over i "M" når man har fokus. Hell i uhellet så kommer man da tilbake til de valgte verdier for blender og lukker.

 

Dette er mye omtalt på internet, stor irritasjon blant dem som bruker manuell fokusering i studio eller annet. Mange håper at det vil komme en oppdatering av firmware som retter denne blemmen i forhold til D700 SITAT SLUTT:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Det skal ikke være nødvendig med alt dette stresset for å fokusere en 14mm på de distansene dere operer med her. Jeg må igjen få minne om prinsippet for Hyperfokal distanse. Man skal kunne stille objektivet på alt fra ca. 2.5 meter og utover fra f/2.8 og alt skal være i fokus.

 

Hyperfokal distance fungerer ikke godt nok når man er opptatt av detaljer. Her har jeg forsøkt å foksuere på de lyssvake NLC, noe som var umulig med D3200s live-view.

Her en en timelapse av Nattlysendeskyer tatt med D3200 + 14mm Samyang i sommer:

 

Her er en fra i fjor, tatt med Canon og fokusert med live-view:

 

Riktignok er det forskjell på objektiv og brennvidde, men fakta er at Canon sin live-view tilbyr mye mer nøyaktig forkusering enn Nikon sin implementasjon. Youtube videoene er dessverre ikke veldig skarpe.

Endret av Pc Lynet
Lenke til kommentar

Denne kan kanskje være av interesse.

 

http://www.cambridge...al-distance.htm

 

Jeg har aldri fotografert stjernehimmelen, så kanskje må jeg bite i meg dette en gang i framtiden, men jeg kan ikke skjønne at det skal være så vanskelig å gjøre dette manuelt. Jeg ville gjort det manuelt uten å knote med liveview og 10x forstørrelse uansett. Jeg ville ikke engang tenkt på å fokusere på stjernene som man gjør når man fokuserer på en stor måne. Her skal man jo også ha med forgrunnen, og den kan umulig bli spesielt bra hvis man fokuserer på stjernene med 10x zoom i liveview.

 

Men som sagt: Kanskje må jeg bite i meg dette i fremtiden. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...