Gå til innhold

SAMYANG OBJEKTIV 14MM F 2.8 erfaringer .


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har ett slikt ett. Byttet bort en helt feilfritt Canon 85mm 1.8 USM og fikk en defekt Samyang 14mm. Får ikke byttet tilbake heller, da motparten har kuttet kontakten.

Objektivet er skarpt og alt det der, men fokuseringen er helt feil på mitt. Det er skarpt fra 0.3m-0.5m nærgrense, på alt som er fra 0,3m til uendelig. Resten går forbi uendelig og alt blir VELDIG uklart. Fokusringen er og veldig mye seigere enn Samyang 8mm som jeg også har. Noen som har hørt om dette? Eventuelt noe jeg kan gjøre for å fikse det?

Lenke til kommentar

Det kom et helt parti med Samyang 14 mm f/2,8 til norge der fokusringen er montert helt feil. Jeg ser aldri på skalaen når jeg fokuserer uansett så det plager meg ikke nevneverdig.

 

Fokusringen skal være ganske godt dempet, hvis du skrur veldig sakte så skal det være lite friksjon og jo fortere du skrur jo tyngre skal det bli. Ved sakte bevegelse så skal du kunne flytte den med en finger uten store anstrengelser.

 

Det høres ut som ditt er verre kalibrert enn mitt, så kansje det er mer plagsomt for deg. Det er mulig å fikse sånt selv hvis man er veldig fingerferdig og tålmodig men det er ikke å anbefale for normale personer.

 

Hvis det er for plagsomt så ta kontakt med imortøren og hør hva de sier: https://www.focusnordic.no/

Lenke til kommentar

På alle objektiver når du vrir fokusringen helt til slutten av uendelig vil det bli uskarpt, så det er normalt.

Test med et objektiv med autofokus og sikt på noen skyer, objektivet går ikke til endestoppen.

Er greit det, men på det objektivet er det uklart en halv runde rundt hele fokusringen.

 

Iceblitz: Du, den på Samyang 8mm må jeg si er ganske korrekt :)

Lenke til kommentar

Hehe, ja du sier noe. Men, inntil jeg finner ut at jeg vil bruke noen tusen kr og sjanse på at det dukker opp nordlys der jeg reiser får jeg "stjele" noe grønt nordlys fra Google og randomisere det litt før jeg slenger det inn som fake himmel på bilder tatt her nede. Ikke noe det står skikkelig stil av, men hjelper litt på abstinensen :)

Lenke til kommentar

Ja, det tviler jeg ikke ett sekund på.

 

Det nærmeste jeg har vært nord må være da jeg kjørte opp og ned til Stjørdal da jeg var i militæret for 6 år siden. Å kjøre over dovre var helt ubeskrivelig, men å oppleve de store flotte fjellene, dalene og oasene i nordnorge er noe jeg må få med meg en gang uansett, så blir vel å hive meg opp innen nokså nær fremtid :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...