Gå til innhold

Retail-priser? Finner kun oppgradering og OEM


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg ser at Norges store prissamenligningstjenester nå har Windows 8 OEM og oppgradering på engelsk og norsk.

 

Men ingen har standard retail-utgaven.

 

Har noen pris på denne?

 

Jeg trenger denne da jeg brenner gjennom maskinvare hyppig og trenger muligheten til å overføre lisensen. (Noe man ikke kan med OEM-utgaven.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter hva jeg kan lese på nett, så ser det ut som om Microsoft faktisk ikke kommer til å selge fullversjoner av Windows 8.

 

Les saken her på PcWorld. Og hva som står der stemmer jo med at det kun er oppgradering og OEM lisenser som ligger tilgjengelig med pris i de norske nettbutikkene. Og jeg finner ingen fullversjon på Amazon heller.

 

Så jeg går ut i fra at de har gjort lisensene billigere enn noen gang, men tvinger folk til å måtte kjøpe en lisens per pc, så totalt sett kan det fort bli dyrere.

De nye OEM lisensene er jo totalt låst mot pcen de blir installert på første gang, og må følge pcen etter det, og ikke personen som kjøpte lisensen. Altså, selger du en pc du har installert Win8 OEM på, må du selge Win8 lisensen med pcen. Du kan ikke bruke den på noen annen pc.

 

Egentlig ikke så mye nytt, siden de gamle OEM lisensene også ble låst til hovedkortet på pcen, og ikke lot seg aktivere på andre pcer.

Lenke til kommentar

Det stemmer som myhken sier, det kommer ikke fullversjon av Windows 8 for salg. Det kommer en oppgraderingsversjon og en system builder (OEM?).

 

Her finner du litt mer info.

 

Windows 8 system-builder license includes a personal-use license that stipulates a DIYer/hobbyist can buy the System Builder software, install it on one's own PC or virtual machine and keep the right to transfer that license to another PC that the individual owns.

 

Microsoft kommer til å kjøre spesialpris på oppgradering på Windows.com f.o.m. lanseringen 26.10.2012 for 40USD hvor du kan laste ned ISO (bl.a.).

 

Det burde ikke være noe problem å overføre noen av disse lisensene til en ny maskin (så lenge Windows kun er installert på én maskin). Jeg har iaf. ikke hatt problemer med å aktivere mine Vista/7 lisenser flere ganger. De gangene det ikke har vært mulig å gjøre dette online, har jeg snakket med hyggelige folk hos Microsoft(?) som lar meg aktivere hvis jeg sier sannheten: At jeg har reinstallert og har den kun installert på én maskin.

Endret av Pey'J
Lenke til kommentar

Se der ja. De skriver jo faktisk dette:

 

Den store forskjellen mellom PULSB-lisensen og de tidligere lisensene er at det er åpnet opp for å overføre operativsystemet mellom datamaskiner, i tillegg til at du får bruke det i en virtuell maskin.

 

Likevel ikke helt det jeg har lest om Win8 OEM på engelske forum da. Men skulle jo tro denne infoen her var til å stole på.

Lenke til kommentar

Hei Henning :)

 

Med Windows 7 fikk man ikke alltid aktivert hvis man tok en clean install med oppgraderingsmedie, men det finnes diverse workarounds.

 

Jeg antar problemet ikke eksisterer for Windows 8. Hvis man kjøper og laster ned Windows 8 fra Windows.com (f.o.m. 26.10.2012), så får man mulighet til å laste ned ISO eller lagre setup på USB. Se info og skjermbilder her.

 

2543.4_5F00_138FFB1A.png

Endret av Pey'J
Lenke til kommentar

Kan man gjøre en ren installasjon med en oppgraderingspakke?

NEI

 

Men man kan overføre de nye COEM (Consumer OEM) til en ny maskin når man oppgraderer, akkurat som med Retail tidligere. Og jeg tror ikke det er noe krav lenger om at man må kjøpe den sammen med hardware heller, som med tidligere OEM-versjoner (selv om dette har blitt sett ganske løst på hos de fleste)

Lenke til kommentar

Hei Henning :)

Hei Raymond! Hyggelig å finne deg her :)

 

Tror jeg skal kjøpe Windows 8, men synes generelt ikke noe om å oppgradere, og da er det litt synd at det virker som jeg må velge mellom pest eller kolera... litt ekstremt uttrykk for hva som faktisk er problemet men..

 

Prisene jeg har funnet er jeg ikke spesielt imponert over egentlig. Kanskje billigere enn Windows 7, men ikke akkurat så billig som jeg fikk inntrykk av at det skulle være.

Lenke til kommentar

Om 10 dager har jeg tenkt å kjøpe Windows 8 Pro fra Windows.com for 40USD (vet ikke hva prisen blir i NOK). Dette er jo en "oppgradering" fra Windows 7, men jeg tar alltid clean install av OS. Kommer til å installere via minnepenn til en SSD. Kan komme med en tilbakemelding hvis ønskelig :)

Lenke til kommentar

Jeg må med andre ord kjøpe en Windows 7 DVD i tillegg til en Windows 8-oppgraderingslisens.

 

Ingen vet med sikkerhet hvordan oppgraderingslisensen vil fungere i Windows 8 før etter 26.oktober.

Men tenker vel at den vil fungere på samme måte som med Windows 7. Det betyr at for å få aktivert den må det ligge et operativsystem på disken fra før av. (trenger ikke å være aktivert).

Men dobbel installering vil nok fungere som det har gjort med både Vista og Win7. Og du skal ikke se bort i fra at det dukker opp en liten register "hack" for å fikse utfordringen.

 

Men helt sikker kan vi ikke være før etter 26.oktober. For øyeblikket finnes det ingen oppgraderingsversjoner tilgjengelig på nett. Heller ingen oppgraderings nøkler.

Lenke til kommentar

Med mer lisenslesning og research har jeg funnet ut at en System Builder-lisens (ikke det samme som OEM-lisens!) vil la meg gjøre det jeg vil. Problemet nå er at jeg ikke finner denne lisensen på noen av de norske nettbutikkene. Jeg ser Amazon har System Builder i tillegg til OEM.

Lenke til kommentar

Til de som har planer om å bruke en upgrade til clean install:

 

Win 7:

Mulig å kjøre en oppgradering inn på en blank disk. Taster ikke inn nøkkel under installasjon. Får en F061-feilkode når man senere forsøker å aktivere. Kan da enten manuelt endre oppføringer i registeret, eller ringe Microsoft slik at de kjører MSDT og aktiverer.

 

Win 8:

Ikke mulig å installere uten at du har en tidligere versjon av Windows på disken. Ingen "keyless" install slik som på Win 7.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...