Gå til innhold

- Macene kan få talastyring med Siri


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spennende. Jeg tror det skal litt til før jeg begynner å snakke med datamaskinen min, men jeg ser absolutt et behov for smart stemmestyring. Det vil gjøre det veldig mye enklere for folk med funksjonshemninger å bruke datamaskinen effektivt. Siri er et stort skritt i riktig retning, men det er fortsatt stort forbedringspotensiale.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette har eksistert i Windows i flere år! Kan dere slutte å skrive om Apple? Det viser bare at dere er uproffesjonelle og liker å pirre Fanboys.

 

Hva har eksistert i Windows i flere år? Hvis du mener Windows har innebygget talestyring som kvalitets- og funksjonsmessig er på linje med Siri, må du gjerne utdype, for da har jeg (og mange andre) tydeligvis gått glipp av noe.

Lenke til kommentar

Siri ønskes velkommen til OSX, men helst med norsk tale. :)

 

Vi Mac-ere har i et par tiår nå kunnet utføre enkle operasjoner med talestyring, inkludert en dagens vits (det er installert et par hundre vitser i OSX, som tales via en datastemme). Macene har også kunnet høytlese tekster i like lang tid. Men særlig avansert har det ikke vært. Så en Siri-funksjon ønskes helt klart velkommen!

Lenke til kommentar

Siri imponerer på iPhone allerede, og kan ganske sikkert bli et nyttig verktøy på datamaskinen. Ikke bare for funksjonshemmede, men også for de gangene man gjør noe annet med hendene, som gjør at de ikke egner seg for et tastatur eller ei mus. F.eks brød- og kakebaking, matlaging, bilreparasjon og lignende der man bruker datamaskinen som veilledingskilde.

 

I neste omgang kan dette brukes i f.eks datastyrte adgangskontrollsystem/telefonsvarere der utdata er avhengig av inndata. Godkjente venner og familie slippes inn selv om man selv ikke har kommet hjem og uvedkommende får beskjed om at husets beboere er hjemme og våkne.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Siri imponerer på iPhone allerede, og kan ganske sikkert bli et nyttig verktøy på datamaskinen. Ikke bare for funksjonshemmede, men også for de gangene man gjør noe annet med hendene, som gjør at de ikke egner seg for et tastatur eller ei mus. F.eks brød- og kakebaking, matlaging, bilreparasjon og lignende der man bruker datamaskinen som veilledingskilde.

 

I neste omgang kan dette brukes i f.eks datastyrte adgangskontrollsystem/telefonsvarere der utdata er avhengig av inndata. Godkjente venner og familie slippes inn selv om man selv ikke har kommet hjem og uvedkommende får beskjed om at husets beboere er hjemme og våkne.

 

Jeg bruker ikke datamaskinen min til slikt, jeg bruker en av tabletene.

 

Stemmegjenkjenning er dårlig adgangskontroll, jeg tror det vil være lenge før det er poppis, men det kan vel alltids skje engang i framtiden.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I likhet med at brukerens ganglag (gangrytme) kan brukes for å gjenkjenne mobiltelefonens eier, så kan det tenkes at talerytmen kan være en gjenkjenningsfaktor i tillegg til stemmegjenkjenning, ansiktsgjenkjenning og så videre.

 

De som bringer verden fremover er de tror de kan forandre verden, de som ser mulighetene i det "umulige".

Lenke til kommentar

I likhet med at brukerens ganglag (gangrytme) kan brukes for å gjenkjenne mobiltelefonens eier, så kan det tenkes at talerytmen kan være en gjenkjenningsfaktor i tillegg til stemmegjenkjenning, ansiktsgjenkjenning og så videre.

 

De som bringer verden fremover er de tror de kan forandre verden, de som ser mulighetene i det "umulige".

 

Det er allikevel en dårlig måte å gjøre det på, fordi det er så vanskelig å skille folks stemmer fra hverandre. Det er mange måter å drive adgangskontroll på, jeg tror ikke stemmgjennkjenning blir spesielt populært med det først, ihvertfall ikke som annet enn ett supplement.

 

Jeg har ikke så mye tiltro til at folk som ignorerer tekniske begrensinger er så gode til å bringe verden framover. Tvert imot er min erfaring at de stort sett har dårlige ideer.

 

AtW

Lenke til kommentar

Nå nevnte ikke SeaLion noe om ignorering av tekniske begrensinger. Å ignorere tekniske begrensninger, som i å late som de ikke eksisterer, er oftest ikke så lurt - men folk som overvinner tekniske begrensinger gjennom utvikling og innovasjon bringer jo verden framover. Tekniske begrensninger er ofte bare en midlertidig hindring. Huset ditt er nok fullt av forbrukerartikler og duppedingser som det ikke var mulig å masseprodusere for 10-15 år siden, på grunn av tekniske begrensninger.

Lenke til kommentar

Talegjennkjenning har vært tilgjengelig på mac i over 20 år.

"Speakable items" i plainTalk har vel exsistert siden system 7.

http://en.wikipedia.org/wiki/PlainTalk

 

Du kunne recorde enkle lyder/ord for å gjøre oppgaver.

F.eks, spille in deg selv si "avslutt", om du da sa avslutt (og hold inn en tast) ville da programme avslutte.

Du kunne f.ex legge in "neste" for å gå til neste side i et dokument osv.

 

Du måtte selv legge inn alle kommandoer osv, og du måtte selvfølgelig snakke i samme stemmeleie osv.

Lenke til kommentar

Nå nevnte ikke SeaLion noe om ignorering av tekniske begrensinger. Å ignorere tekniske begrensninger, som i å late som de ikke eksisterer, er oftest ikke så lurt - men folk som overvinner tekniske begrensinger gjennom utvikling og innovasjon bringer jo verden framover. Tekniske begrensninger er ofte bare en midlertidig hindring. Huset ditt er nok fullt av forbrukerartikler og duppedingser som det ikke var mulig å masseprodusere for 10-15 år siden, på grunn av tekniske begrensninger.

 

Å se mulighetene i det umulige er noe jeg tolker som å ignorere tekniske begrensninger. Kanskje fordi jeg ofte ser denne type retorikk brukt av folk som ser bort ifra tekniske begrensninger. Ingen sier at man ikke skal bringe verden framover, men jeg mener den beste måten å gjøre det på også innebærer å være godt kjent med begrensningene som finnes.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette har eksistert i Windows i flere år! Kan dere slutte å skrive om Apple? Det viser bare at dere er uproffesjonelle og liker å pirre Fanboys.

 

Please, elaborate!

 

Talestyring på linje med Siri har ikke eksistert på Windows, ikke en gang i nærheten. Men om det er noe jeg har gått glipp av så må du gjerne opplyse resten!

Lenke til kommentar

Å se mulighetene i det umulige er noe jeg tolker som å ignorere tekniske begrensninger. Kanskje fordi jeg ofte ser denne type retorikk brukt av folk som ser bort ifra tekniske begrensninger. Ingen sier at man ikke skal bringe verden framover, men jeg mener den beste måten å gjøre det på også innebærer å være godt kjent med begrensningene som finnes.

Jeg tror du misset en nyanse der, det var snakk om mulighetene i det "umulige" - der anførselstegnene faktisk har en betydning. Tolk det som du vil, men jeg leser det som at det "umulige" er noe som slett ikke er umulig, men noe med en viss vanskelighetsgrad og hindringer som må overvinnes. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...