Gå til innhold

Stortest: Spilltastatur


Anbefalte innlegg

Om du prøver et annet mekanisk tastatur, ta Qpad MK med Cherry MX Blue så vil du nok se at forkjærligheten din mot BlackWidow ikke ligger i selve tastaturet men heller det faktum at den bruker Cherry MX Blue switcher.

 

Alle må finne sine preferanser, det å tro at et mekanisk tastatur er et mekanisk tastatur blir helt feil, det er veldig stor forskjell på Cherry MX Blue, Red, Black, Brown, Clear osv.. Du har også noen svindyre med Topre switcher og alle disse har unik følelser på tastene som vil gjøre de totalt forskjellig fra hverandre i bruk.

 

Videre så har du jo kvalitetforskjeller på de forskjellige tastaturene med samme switch type, noen har langt mer plastikk enn andre, mens noen har bunnsolid kvalitetfølelse. Noen har glossy finish, andre har matt, noen har bakbelysning, andre ikke osv osv.. Men det viktigste med mekaniske tastatur er å teste ut de forskjellige switch typene og finne ut hva man liker best og gå utifra det. Personlig kan jeg ikke fordra Cherry MX Black, men jeg liker Cherry MX RED veldig godt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For meg fungerer annet utstyr vesentlig bedre enn konvensjonelle "spilltastaturer". Mitt oppsett er slik:

 

- Høyre hånd: Logitech G700 eller Madkatz Cyborg R.A.T / M.M.O

- Venstre hånd: Logitech G13 eller lignende keypads.

- Til annet brukes joysticks, gamepads, ratt/pedaler eller flightsticks.

 

På tastaturer er det viktigst at det er godt å skrive fremfor å spille mens G13 keypad sørger for taster hvor det er godt ergonomisk og effektivt å spille. Et tastatur er uansett dårlig optimalisert ergonomisk og layoutmessig for å være gode til å skrive med samtidig som det skal være godt å spille på.

 

Etter at jeg begynte å spille på denne måten er det å spille med tastatur såpass elendig i forhold at det ikke skjer før G13 stryker med og noe lignende ikke er å få tak i lenger. Det er nesten så jeg vurderer å kjøpe flere for å ha liggende. Jeg håper produsenter vil lage flere slike i tillegg til alle disse 20+ knapp musene som er så populære for tiden ift. spill.

 

G13+G700 er en drøm og MadKatz Cyborg + en lignende keypad fra dem ville vært en våt drøm ift. spilling.

 

EDIT:

Egentlig, hvis noen laget 2 stk G13 som var designet tilpasset bedre hver hånd så ville disse 2 for meg være bedre å også skrive på en konvensjonelle tastaturer. spesielt fordi de kan plasseres mer ergonomisk ift. hendene og uavhengig av hverandre. Å plassere disse to på hver sin side av en liten "regnbue skinne" med mulighet for vridning ut og inn hadde vært optimalt for ergonomisk skriving.

 

 

EDIT2:

"Razer Nostromo & Belkin N52TE" er hvist noe av det samme. Samt "Saitek Cyborg Command Unit" :thumbup:

 

EDIT3:

Ulempen med et slikt oppset er selvf. at det blir knotete om du skal spille et sted hvor du kun har et tastatur og en dårlig mus. Man blir bortskjemt. Fordelen med disse enhetene er at alle profiler kan lagres på internt minne og tas med, ulempen er at drivere må installeres.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Har sikkert hatt mitt G15 i 4-5 år nå og det holder garantert i 5 år til, kanskje tilogmed 10 år..

Så, ja, det er laget av plast, men det er fortsatt kvalitet

Nei, tror ikke jeg har testet mekanisk, men hvorfor bytte noe en er fornøyd med?

Driter i hav noe er laget av så lenge det fungerer for mitt bruk

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har sikkert hatt mitt G15 i 4-5 år nå og det holder garantert i 5 år til, kanskje tilogmed 10 år..

Så, ja, det er laget av plast, men det er fortsatt kvalitet

Nei, tror ikke jeg har testet mekanisk, men hvorfor bytte noe en er fornøyd med?

Driter i hav noe er laget av så lenge det fungerer for mitt bruk

Hadde G15 jeg også. Har den enda, men kjøpte meg nytt for det så rett og slett ikke ut. :p

Og ja, det tåler faen med mye! Har sølet litervis med øl og brus på det, og når jeg spillte CS før i tiden gikk det også ganske mye vold på tastaturet, men fungerer 100% enda. Bare lysa som blinker litt. :p

Lenke til kommentar

Vil bare si at bokstaver på tastene til Steelseries 6Gv2 forsvinner etter noen dagers bruk! Dårlig!

 

Hva er det du putter hendene dine i da? Dette er iallefall bare tull. Har hatt mitt 6Gv2 i snart 2 år med gaming nesten hver dag og det er kun WASD, Ctrl og Shift som er begynt å "forsvinne" litt. Er fremdeles fullt mulig å se alle tastene, de er bare litt gråere etter at den rue overflaten til malingen er slipt ned. For normale brukere er ikke dette noe problem i det hele tatt! Regner uansett med at du har såpass grei hukommelse at du husker hvilke bokstaver som er hvor, uansett?

 

Lenke til kommentar

Hva er det du putter hendene dine i da? Dette er iallefall bare tull. Har hatt mitt 6Gv2 i snart 2 år med gaming nesten hver dag og det er kun WASD, Ctrl og Shift som er begynt å "forsvinne" litt. Er fremdeles fullt mulig å se alle tastene, de er bare litt gråere etter at den rue overflaten til malingen er slipt ned. For normale brukere er ikke dette noe problem i det hele tatt! Regner uansett med at du har såpass grei hukommelse at du husker hvilke bokstaver som er hvor, uansett?

Noen dagers bruk høres litt merkelig ut, men keyprint fader for alle tastaturer i mindre eller større grad ved mindre de bruker høykvalitets laser etching eller lignende. Det kan selvsagt også variere fra tastatur til tastatur selv om de er av samme modell.

 

Akkurat derfor er "ninja"-print kjekt, da printen holder kortere enn tastaturets levetid. Selv har jeg faktisk ingen print i det hele tatt, da jeg uansett aldri ser på tastaturet mitt, så slipper jeg å tenke på det. Syns også det ser penere ut.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

>>>>>> NIKLAS PLIKK <<<<<<<

 

Å slå sammen f.eks. qpad mk-50 & mk-85, og tesoro durandal g1n & g1n1 ultimate blir veldig misvisende. Fordeler og ulemper er IKKE riktig slik det står nå. Du har skrevet på noen av punktene at det gjelder kun toppmodellen, men ikke alle. I tillegg mister du fordeler og ulemper med mk-50 og g1n.

 

mk-50 har ikke full n-key rollover på usb, og har heller ingen programvare så den kan dermed ikke være begrenset...

 

g1n har ikke full n-key rollover på usb men kun via en overgang til ps/2.

 

Etter hva jeg kan huske selges ikke de forskjellige tastaturene med alle varianter av brytere i norske butikker/nettbutikker. Fordelen "Tilgjengelig med alle Cherry-brytere" gjelder altså kun hvis man tar kjøp fra utlandet, noe som burde vært oppgitt.

 

Edit: Grunnen til at jeg påpeker alt dette er slik at du ikke leder folk som er på leting etter nytt tastatur på ville veier, at de tror de får mer på kjøpet enn hva som er tilfellet.

Endret av DeepW
Lenke til kommentar

Hvis du er så fantastisk så trenger du vel ikke en artikkel til å fortelle deg hva du skal kjøpe..?

Hva er poenget med deg du sier?

Funny you should say that. CM Storm bruker samme OEM som Filco til å lage Quickfire Rapid (riktignok er ikke akkurat denne modellen nevnt i artikkelen), så det er i praksis en Filco Tenkeyless med en del ekstra funksjoner - og teit font.

Aha, det visste jeg ikke :)

Lenke til kommentar

... og hvis du er keen på en rimelig TenKeyLess, har CM akkurat begynt å levere Quickfire Rapid uten all den teite brandingen (men stadig med teit font, og samme varenummer). Gjetter på at den ikke er kommet til Norge enda, men venter man noen måneder til Komplett har tømt lagrene sine...

 

På den annen side holder Ducky på å etablere seg i Norden, og leverer G2Pro med PBS keycaps, hvis man har lyst til å betale det dobbelte av hva en Quickfire koster.

Endret av kevral
Lenke til kommentar

Hva er det du putter hendene dine i da? Dette er iallefall bare tull. Har hatt mitt 6Gv2 i snart 2 år med gaming nesten hver dag og det er kun WASD, Ctrl og Shift som er begynt å "forsvinne" litt. Er fremdeles fullt mulig å se alle tastene, de er bare litt gråere etter at den rue overflaten til malingen er slipt ned. For normale brukere er ikke dette noe problem i det hele tatt! Regner uansett med at du har såpass grei hukommelse at du husker hvilke bokstaver som er hvor, uansett?

Hvorfor skulle jeg skrive dette hvis det ikke var sant.

Her er flere eksempler på hva jeg mener.

Og min 6Gv2 var verre enn dette etter bare to dager!

http://www.boards.ie....php?p=77818113

http://www.overclock...ns-and-more/110

 

For meg er det tegn av dårlig kvalitet(i forhold til pris) når tastene blir slitt etter bare to dager. Jeg har sett mange billig tastatur som viser ingen tegn av slitasje etter flere års bruk!

Neste gang du vil si at andre snakker "bare tull" må du prøve å ta det rolig.

post-270036-0-28752500-1353273337_thumb.jpg

post-270036-0-97931600-1353273345_thumb.jpg

Endret av jadotben
Lenke til kommentar

Har selv MK-50 og synes det er et veldig godt tastatur. Ser egentlig ikke helt poenget med å betale dobbelt så mye for MK-80/85 når eneste forskjellen er et bar USB-port, hodetelefoninngang (har nok av dette på datamaskinen) og bakgrunnsbelysning.

 

mk-85 har også makrofunksjon, mener alle knapper kan knyttes til makro.

 

Hvis du er så fantastisk så trenger du vel ikke en artikkel til å fortelle deg hva du skal kjøpe..?

 

Eneste 12g påpeker er at tastaturene som er valgt ut i denne artikkelen er fra nokså nye aktører innen mekaniske tastatur, så dette er på ingen måter skryt fra 12g sin side. Årsaken til at det er slik er vel ganske enkelt at hw ikke har testet så mange mekaniske tastatur, og på grunn av dette blir hele rangeringen noe mangelfull. Det er ikke så altfor mange alternativer listet på prisjakt, men uansett litt dumt at ikke flere kom med.

Endret av DeepW
Lenke til kommentar
"ninja"-prin[/url]t kjekt, da printen holder kortere enn tastaturets levetid. Selv har jeg faktisk ingen print i det hele tatt, da jeg uansett aldri ser på tastaturet mitt, så slipper jeg å tenke på det. Syns også det ser penere ut.

Nice. Bytter du til Dvorak (evt Svorak?) keymap har du pro oppsett :)

Har hatt lyst på slik i noen år selv. Jeg går sansynligvis for Logitech G710+ (Cherry MX brown, og ligner på G15 uten skjerm layout messig). Jeg kunne godt tenke meg å ha taster uten print. Noen som vet om det går å få kjøpt generiske taster uten print som man kan bytte ut?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...