Gå til innhold

Religion, på vei ut?


HylendeUlf

Anbefalte innlegg

Selvfølgelig er paven kristen, katolisme er jo den orginale kristendom, så i så fall er det vel alle de andre sektene som har oppstått i etterkant som ikke er kristne.... Som protestantene, som ble funnet på av en mann med en moral som fremdeles er under enhver tvil...

 

Du må da se forskjell på Mammon og Kristendom. Det er to motpoler

 

"The Vatican & The Knights of Malta: Owners of World's Biggest Banks, Corporations, Societies"

 

"Knights of Malta" er ikke kristne, de er antikristne. Opprinnelsen er verifiserte hedninger

Endret av Rosario
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Religion endres også kontinuerlig etter eget forgodtbefinnende. Sammenlign kristne i dag med kristne for 100 år siden så ser du at religion ikke står for evige sannheter.

 

Jeg tror at religion er på vei ut, men tipper det vil ta tid.

 

Jeg tror religionene kommer til å endres betydelig over tid, men jeg tror ikke at de forsvinner, og jeg tror absolutt ikke at godhet ikke lønner seg over tid ... Så får vi se om vi har nok tid Mantraet er: gjør mot din neste, som du vil at din neste skal gjør mot deg :)

 

"tusenvis av mennesker forlater kirkene, og finner dermed sin gud ....

 

Jeg vil ta med en liten epistel fra en av mine forbilder og en av de som jeg mener er en ekte kristen, selv om han så klart ikke formelt sett var det mens han levde.

 

Inn i meg selv

Far var mye ute å reiste, men når han var hjemme om søndagene, måtte vi

bli med ham i Grorud kirke. Jeg synes det var all right, for Grorud kirke var også et av Verdens underverker.

Grorud kirke var jo det største huset jeg hadde sett, og det eneste huset jeg hadde sett, som var av stein.

Jeg tenkte på hvor tungt det måtte være. At det ikke datt gjennom jorda? Inne i steinen var det et veldig ekko. Når menigheten kom knirkende inn, subbende og sukkende og hostende, satte seg på benkene og la beina knirkende over kors, skjelte hviskende ut sine forskremte, alvorlige barn fordi de ikke var alvorlige og forskremte nok, hørtes det ut som en dempet dommedag. Som om verden gikk susende til grunne rundt meg. Hele kirkerommet ble fylt av denne ubeskrivelige, hvislende ekkolyden. Når orgelet satte inn, skalv steinveggene, og taket løftet seg. Det var en enestående lyd. Jeg fløt i den lyden, mange meter over benken og salmebøkene. Presten snakket med sin veldige ekko-stemme. Jeg ante ikke hva han snakket om. Snappet bare opp et ord her og der: Herren - lammet - Jesus Krist - amen.

Jeg tror det var Grorud kirke, på søndager, jeg lærte den kunst å kunne gå inn i meg selv og bli der så lenge jeg ville. Det er noe jeg har hatt mye glede av gjennom livet.

Odd Børretzen - "Helt All Right"

 

b%C3%B8rretzen-og-m%C3%A5ker.jpg

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Man har påstått at særlig Vesten har gjennomgått en sekularisering og på 70-tallet mente man at religion snart skulle være på vei vekk. I dag ser man at dette ikke er tilfellet. Ennå. Den store offentlige og allmenne religionen er ikke like fremtredende som før, men den personlige religiøse bevisstheten er i aller høyeste grad til stede hos veldig mange mennesker. Religion er uansett bare en webersk idealtype, et kulturanalytisk verktøy som benyttes først og fremst av folk utenfra (som forskjell fra hva en religiøs person vil oppfatte). I utgangspunktet et vestlig begrep som har fått en universalistisk betydning. Innholdet i denne idealtypen er såpass forskjellig at det å egentlig snakke om en religion, eller om religioner er vanskelig. Det finnes ingen definisjon på religion, den er forskjellig fra kultur til kultur og fra person til person. Kristne, jøder og muslimer i dag plukker og velger det de selv ønsker ved sin religion, "kristendom", "jødedom" og "islam" som faste størrelser er det vanskelig å si at eksisterer fult ut. Og så har vi alle mulige andre lignende fenomener som noen mener at er religioner mens andre ikke. Kirstne fundamentalister har i de siste årene feks utvidet sitt religionsbegrep til å inneholde alt som gir mennesket mening i dets hverdag og liv, noe som da inkluderer populærkultur og evolusjonsteori. Dette har de gjort for at de skal komme på linje med dette i det amerikanske skoleverket. Tidligere mente flere av fundamentalistene at kristendom ikke var religion, men den sanne tro, mens andre religioner hadde feil eller falsk tro. Dette er bare et eksempel på hvordan en gruppe religiøse (det er egentlig feil å snakke om kristen fundamentalister som en enhetlig gruppe) har selv bestemt inneholde i religionsbegrepet.

 

Vitsen med alt dette er at det å egentlig si at religion er på vei ut er veldig vanskelig i og med den store usikkerheten i hva religion egentlig er. Uten å ha en klar definisjon eller i hvertfall forståelse av hva religion egentlig er, blir det vanskelig å faktisk si at religion er på vei ut eller at den vil vedvare.

Endret av Tomeito
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Me too... Og jobber fremdeles med hvordan vi kan få det til... For vi må nok vekk fra de modellene vi benytter oss av i dag, det er HELT sikkert!!

 

Hva synes du om at andre hindringer for harmoni og en mer fornuftig verden, og som i tillegg til religoner, bør makuleres samtidig (da ser jeg bort fra at vi plutselig har funnet på noe helhetlig nytt system som erstatter religionene)?

 

Kan det ha noe med begrepet og religionen "økt kjøpekraft" å gjøre?

Lenke til kommentar

Den "sykdomsbeskrivelsen" er bare manipulasjon av goy.

Legestanden har selv produsert Altzheimers med sine "kunnskaper"

Og der mistet du troverdighet (enda en gang). Stoler ikke blindt på alt lege- og eller legemiddelindustrien sier, da de tjener penger på det. Bare Alzheimers du avviser, eller demens i det hele og store? Hvis det er sistnevnte tror jeg du trenger å ta deg en tur innom et gamlehjem eller besøke oldeforeldrene/besteforeldrene/foreldrene (avhengig av hvor gammel du er).

Lenke til kommentar

Du må da se forskjell på Mammon og Kristendom. Det er to motpoler

 

"The Vatican & The Knights of Malta: Owners of World's Biggest Banks, Corporations, Societies"

 

"Knights of Malta" er ikke kristne, de er antikristne. Opprinnelsen er verifiserte hedninger

Og hva nøyaktig har dette med katolisme å gjøre? Det er ikke til å komme fra at katolisme er orginalen til kristendom skjønner du, selv om du aldri så mye måtte tro det. Faktum er vel at uten katolisme så hadde vi ikke hatt alle avartene heller. Og jeg sier IKKE at katolisme er det riktige, det rette eller noe slikt sludder, bare at katolisme var først ute med kristendom..

 

 

Og seriøst, hva ER altzheimer da? Hva er demens? Er det bare gud som kødder med oss eller er det svinnende hjerne funksjonalitet som ødelegger minnet vårt? Mister jo absolutt all troverdighet å bare slange dette ut som du gjør, virkelig...

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Håper religion er på vei ut ! Faen, man kan ikke gå rundt å tilbe abdoullah og andre fantasivenner. Slike ting har man i barndommen, om du har det som voksen bør du oppsøke psyikater !

 

Tror på det sterkeste at verden hadde blitt et bedre sted om religion forsvinner :)

 

Og hva skal erstatte det? For du innbiller deg vel ikke at det går an å fjerne en god ide, uten å komme med en ny ide, som er minst like god, eller helst, bedre!?

Lenke til kommentar

:wallbash:

 

Du tror på legebabbelet på Wikipedia? http://no.wikipedia....zheimers_sykdom

 

Wikipedia er full av legebabbel. Folk tror på det. Jo mindre folk skjønner av hva de leser jo mere tilbøyelig er de til å tro på det? :(

 

Når man begynner å studere hva de sier ser man etterhvert at det er sprøytt!

 

(og du tror på det)

Endret av Rosario
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Fjerne en god ide? Hjulet var en god ide, strøm var en god ide. Religion var en elendig ide!

 

Det synes jeg var en dårlig sammenligning - har du ingen bedre, eller skjønte du at du ikke har tenkt deg godt nok om, enda?

 

Du kan jo forsøke en gang til ...

 

:)

Lenke til kommentar

I stedet for at religionene forsvinner, har jeg større tro på en evolusjon som går i retning sekularitet.

 

Man ser det allerede i dag om man sammenligner trossystem i Norge kontra Irak eller Kongo - jo mer utviklet og bedre samfunn man har, jo mer utdannelse og sosiale goder, jo mindre overnaturlig blir budskapet fra kirken.

 

I Norge truer ikke prester med helvete, de driver ikke demonutdrivelse. De forsøker heller å fremme det kristne levesettet med fokus på sekulære verdier som etikk og samhold blant mennesker. Jo mer ekstreme de blir i sin religion (homofobi, sexisme) jo mindre gehør får de av publikum.

 

Drar vi en slik utvikling over lang nok tid, sitter man igjen med en Jesus uten overnaturlige egenskaper (født av Maria og Josef, død og forblir død) som kun er ment som et symbol til etterlevelse.

 

Man kan ha en mindre overnaturlig oppfatning av hva "gud" er, f.eks. en slags universell undring, eller "følelse av kjærlighet" eller lignende transcenderende og sekulære oppfatninger.

 

Om man ser på kirkens historie siden den industrielle revolusjon, mener jeg at det klart og tydelig er denne retningen man går i om man ser på det store bildet. De siste tiårs fremvekst av rene sekulære trossamfunn (Humanismen særlig) er og med på å dra i denne retningen, så forhåpentligvis vil mine barnebarn leve i et samfunn hvor overtro betyr enda mindre enn det gjør i dag.

 

Man trenger altså ikke å fjerne Jesus, det eneste man trenger er å gjøre ham til et menneske igjen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

 

Man trenger altså ikke å fjerne Jesus, det eneste man trenger er å gjøre ham til et menneske igjen.

 

Nettopp - tilbake til det det egentlig handlet om - nemlig konkrete betingelsesløse gode handlinger og fornuftige ord.

Lenke til kommentar

Man trenger altså ikke å fjerne Jesus, det eneste man trenger er å gjøre ham til et menneske igjen.

Enig i igrunn hele innlegget ditt, og kanskje noe av det mer vettuge man kan se i den evige debatten religion vs ateisme. Merker dog ut det siste, for jeg tror det er noe av det som må til for at alle oss andre (ateister) skal kunne godta kristendommen (eller hva det nå enn blir å hete etterhvert).

Hadde man fjernet det overnaturlige, og heller kuttet det ned til verdiene (gode, vel og merke. Finnes nok av dårlige også) som religionen fremmer, så hadde det vært greit. Og om noen vil tro på en skaper bak det hele, så er det ikke der problemet har vært, og da tror jeg ikkereligiøse synes det er mer greit.

Jeg hadde lettere godtatt en religion slik du framstiller den. Religion slik den er idag liker jeg ikke, da den hemmer teknologi, vitenskap, leger, filosofi. Og ikke minst så er det nok av galninger som dreper "i Guds navn" (uansett hvilken gud).

 

Nettopp - tilbake til det det egentlig handlet om - nemlig konkrete betingelsesløse gode handlinger og fornuftige ord.

 

Og det er bare fint! Det mange sliter med, er det overnaturlige. Samme med de som tror på ånder og engler. Der problemet ligger, ikke i grunnmuren som er de gode verdiene.

Lenke til kommentar

Den "sykdomsbeskrivelsen" er bare manipulasjon av goy.

Legestanden har selv produsert Altzheimers med sine "kunnskaper"

 

Ja, det er jo helt klart. Ordet "influensa" eller "feber", er bare noe som en eller annen lege har oppfunnet, når i sannhet så er man verken syk og folk som inbiller seg at de har kreft og ligger for døden kun later som..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...