Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Krav om å jobbe på Operasjon Dagsverk


vlc

Anbefalte innlegg

Vet ikke om dette temaet havner i riktig kategori, men prøver like vel.

 

For noen år siden da jeg gikk på videregående måtte vi delta på Operasjon Dagsverk. Jeg har generelt ikke noe i mot slike kampanjer, men jeg husker det pågikk en intens diskusjon med ledelsen og elevene om hvor vidt det var lov til å tvinge elevene å delta.

 

Saken var at de som ikke deltok frivillig, måtte betale 200 kroner ( istedet for jobbing). De som ikke betalte pengene fikk anmerkning og nedsatt i orden og oppførsel.

 

Er det noen som kan begrunne ut i fra et juss-perspektiv, hvorvidt dette er lovlig å gjøre eller ikke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er feilinformasjon fra skolen. Operasjon Dagsverk skal være et frivillig engasjement fra elevenes side.

 

Deltar man ikke på Operasjon Dagsverk skal man, i prinsippet, ha en vanlig skoledag. Rettslig sett reguleres dette av at fylkeskommunen har vedtatt en skolerute (en plan for hvilke dager som er skoledager) med adgang for rektor til å avtale at enkelte aktiviteter ikke skal regnes som fravær (som OD-dagen).

Lenke til kommentar

Dette er feilinformasjon fra skolen. Operasjon Dagsverk skal være et frivillig engasjement fra elevenes side.

 

Deltar man ikke på Operasjon Dagsverk skal man, i prinsippet, ha en vanlig skoledag. Rettslig sett reguleres dette av at fylkeskommunen har vedtatt en skolerute (en plan for hvilke dager som er skoledager) med adgang for rektor til å avtale at enkelte aktiviteter ikke skal regnes som fravær (som OD-dagen).

 

Høres logisk ut. Men hvordan kunne da skolen tvinge folk til å betale, og sanksjonere de som ikke gjorde dette med nedsatt orden/oppførsel og annmerkning? Sak for media kanskje?

Lenke til kommentar

De kan ikke tvinge deg til å delta på OD, det er frivillig, hva slags veldedighet er det vel om du må gi penger under tvang?

 

Jeg deltok aldri på OD, joda et par ganger så betalte jeg 200kr for å ta meg en fridag.

 

På ungdomsskolen deltok jeg ikke på OD et år og da ble vi satt til å se på div. OD propaganda og skrive dikt og tegne et eller annet som hadde med OD å gjøre eller noe.

 

Når jeg gikk på vgs fikk vi sitte på skolen når det var OD, dagen ble startet med at en eller annen almenfaglærer prøvde seg på å få oss til å føle oss skyldige for at vi ikke bidro.

 

Resten av dagen drakk vi julebrus og spilte mariocart64 på storskjerm.

 

OD er IMO en elendig gjennomført aksjon, for det første: Hver eneste skole i en kommune har OD samtidig, dvs. tusenvis av ungdommer skal finne en arbeidsplass samtidig, dette funker ikke. I tillegg så opplevde i alle fall jeg at de som ikke deltok nærmest ble "straffet" ved å måtte være på skolen en dag, ikke for å få ordinær undervisning eller noe slikt men for å bli sendt på tidenes guilt-trip (Det er det de prøvde på i alle fall), og som en faktor av at alle går ut i OD samtidig og at mange betaler seg ut av jobbinga så er det lett at de som kanskje ikke har 200kr å ta av blir tvunget med på denne "skammedagen" som vi i alle fall hadde på ungdomsskolen.

Endret av weebl
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Bra at de hadde andre "alternativer" der du gikk. På en annen side så er jeg fortsatt overrasket over at skolen jeg gikk på kom seg unna med en slik praksis.

 

Skal undersøke om det fortsatt er slik enda, og dersom det er det skal jeg jaggu snakke med ledelsen for å høre hva de har å si om saken.

Lenke til kommentar

Ble enda mer nyskjerrig og søkte litt rundt. Fant dette: http://www.scribd.com/doc/69411714/Operasjon-Dagsverk-Skolekomite-hefte

 

Bruk søkfunksjonen og skriv: elevene betaler ikke inn.

 

Der står det at elevene vil få fravær og anmerkning, og at det er ulovlig å ikke levere pengene. Da må vel forutsetningen være at eleven har sagt seg frivillig til å jobbe, men beholder pengene selv, slik at det blir en form for underslag?

Lenke til kommentar

Som weebl skriver så ble man stigmatisert av skolen for å ikke delta. Deltar man ikke så må man gjennom et opplegg der målet til skolen er at man skal delta neste år, få dårlig samvittighet. Eventuelt så kan man rydde opp på skolen osv. Det er ikke fullstendig frivillig slik jeg har opplevd det selv. Enten er man med, på dugnad, eller så får man "kjeft". Det mange synes er best der er å være med.

Hadde det vært frivillig så kunne man ha hatt alle de valgene, i tillegg til å ikke ha noe med det å gjøre. Om det er vanlig skole, eller noe hjemmestudie o.l. betyr ikke noe, men da har man valget til å ikke være med. Det MÅ være med for at det skal være frivillig.

 

 

Jeg har ikke noe i mot veldedighet, eller dugnad for den slags skyld, men det er metodene som blir tatt i bruk som får det til å renne over for meg. Jeg synes hele greien burde omgjøres til å være helt frivillig.

Er det ikke det så får det bare være. Da avstår jeg. Jeg vil ikke høre på noen som gir meg alternativer som er ment for at jeg skal velge det de vil, spesielt når det er frivillig. Jeg har vært med på det stigmatiserende opplegget to ganger. "Utspørringer" "propaganda". Man må gjerne se en film som handler om den tredje verden. Man blir jo gjerne mer opplyst om hvordan tingene er, men det er ikke noe hemmelighet om hvorfor man må gjennom noe slik hvis man sier nei til å hjelpe.

 

Tredje året boikottet jeg hele greien, da var det nok for min del. Beslutningen min er basert på hvordan det utføres, så å få det demonstrert en gang til ville jo kun ha styrket min tro.

 

 

At du, vlc, har fått beskjed om at dere MÅ betale gjør jo meg enda mer glad her. Frivillig, my ass!

Lenke til kommentar

Droppet OD dagen for første gang i år. Har vanligvis betalt selv for å slippe en skoledag, men 400 ble litt i det meste laget. Dro på skolen, der måtte vi se på foredrag om OD så vi skulle lære hva det var (Som om vi ikke viste det Doh!) Så skulle vi skrive stil, dette måtte leveres, men de sjekket det ikke så bare på filstørelsen så skrev bare noe bull. Vi måtte også rake og rydde på skolen, selvom det strengt tatt ikke var nødvendig. Vi har vaskedamer for en grunn.

 

Følte egentlig at de prøve å gi oss dårlig samvittighet. Funket ikke på meg, er dritt lei OD, hva de driver med og den ræva organiseringen dem. Er også dritt lei den jævla propaganden dems. I alle disse årene jeg har jobbet på OD, har jeg aldri fått vite konkret hva pengene mine har gått til, de sier hva de skal gå til, men kommer aldri tilbake og forteller om utviklingen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg sa helt rett og ærlig at jeg nektet å være med på OD dagen i 10ende. De prøvde selvsagt å presse meg til å gi noen penger alikevel, men jeg hadde nyoppdaget at de ikke kunne tvinge meg til noe som helst.

 

Jeg fikk heller oppgaven av å være ekstralærer/assistent for noen 5-4 klassinger som trengte litt bedre oppfølgning på arbeidet sitt. Vi satt der på bakrommet, løste noen oppgaver, og pratet ellers bare om masse rart. De var søte alle sammen :) Fikk NESTEN lyst til å bli lærer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Droppet OD dagen for første gang i år. Har vanligvis betalt selv for å slippe en skoledag, men 400 ble litt i det meste laget. Dro på skolen, der måtte vi se på foredrag om OD så vi skulle lære hva det var (Som om vi ikke viste det Doh!) Så skulle vi skrive stil, dette måtte leveres, men de sjekket det ikke så bare på filstørelsen så skrev bare noe bull. Vi måtte også rake og rydde på skolen, selvom det strengt tatt ikke var nødvendig. Vi har vaskedamer for en grunn.

 

Følte egentlig at de prøve å gi oss dårlig samvittighet. Funket ikke på meg, er dritt lei OD, hva de driver med og den ræva organiseringen dem. Er også dritt lei den jævla propaganden dems. I alle disse årene jeg har jobbet på OD, har jeg aldri fått vite konkret hva pengene mine har gått til, de sier hva de skal gå til, men kommer aldri tilbake og forteller om utviklingen.

Jeg kjenner en som var høyt oppe i systemet i OD for noen år siden. Ifølge ham går mesteparten av de innsamlede pengene til lønnede ansatte i organisasjonen, samt til å dekke reiseutgifter og andre utgifter knyttet til "dokumentarene" de lager. Prosjektene får en brøkdel av pengene.

Lenke til kommentar

Jeg går ikke ut med navnet på kilden uten hans samtykke. Den eneste forklaringen fra en navngitt kilde vil jo forøvrig være ODs egen:

http://www.od.no/Om_OD/Hvordan_brukes_pengene_/index.html

 

Men den sier ingenting om hvor mye av de innsamlede pengene som faktisk når fram. For denne vennen min har det aldri vært et problem at ikke alle pengene kommer prosjektene til gode. Han mener poenget er at folk blir opplyst om situasjonen i de forskjellige prosjektområdene. Der er jeg uenig med ham.

Lenke til kommentar

Hørt mange sånne rykter, jeg mener også at størsteparten av pengene fra veldedige arrangement slik som OD bør gå til formålet og ikke for å lønne de som arrangerer dette eller betale for reiser/befaringer osv.

 

OD er jo norske utdanningsinstitusjoner sin store stolthet, det skrytes år etter år om hvor flott det er at norsk skoleungdom stiller opp sammen for å støtte en god sak. Skulle egentlig likt å se om det kom en sak på linje med SOS rasisme rundt OD, for den eneste måten et elendig gjennomført opplegg som OD vil kunne avsluttes er ved en skandale, dritten elskes jo fra toppnivå og hele veien nedigjennom i skoleverket.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...