Gå til innhold

Playstation 4 - Generell diskusjon


Latias

  

1 268 stemmer

  1. 1. Blir Playstation 4 en større suksess enn sin forgjenger?



Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Store deler av industrien har hatt hakk i plata en del år nå.

MP-FPS, Selv siste tittel fra Dice har bare alt man har sett før hvor man løper rundt på kart og skyter på venner og andre i en annen setting. Denne gang Star Wars Theme. "Kill The Zombies" titler har blitt servert i dusinvis til man blir kvalm av næringsløs "overspising".

Det er meget få som virkelig byr på noe nytt og prøver å stå på egne ben, eks. Until Dawn, Life is Strange, The Last of Us (tilgis for zombier pga. en fantastisk gripende gjennomføring), La Noire, This War Of Mine, (Noen Telltale titler som TWD før det ble oppbrukt) samt en haug av mindre titler som The Long Dark (ikke helt treff, og utallige kloner), Ori and the Blind Forest, Brothers: A Tale of two sons, Child of light, Shelter+2, The Vanishing of Ethan Carter, Journey etc.

Det er veldig få gode stories og formidlinger som suger deg inn i universet. Enten er man på latsiden og serverer et kart og noen våpen i en pen setting og kaller det "Årets MP FPS" eller så blir man tvangsforet med tusenvis av linjer dialog (TW3) for hver minste ting man gjør, for dialog er jo så bra, og enorme åpne verdner som bare gir timer på timer av det samme "drep dette monsteret etter du har brukt 30min på en uinteressant dialog". Enorme kart og utømmelig linjer dialog er ikke lik "veldig bra rpg+storymode". Vi har de samme trendene innen sim og strategi, det males på det samme i ny drakt hvor man legger på en ny funksjon eller 3 og en ny tittel.

I mine øyne har det meste av de store titlene blitt en industri som produserer pynte-trailere for å få produktet til å virke mer interessant og unikt mens selve produktet bare er mer av det samme gamle aka "same shit new wrapping".

Storsatsninger som Until Dawn som virkelig treffer på alle punkter gir meg dog håp om at det finnes kreativitet og "pioneering spirit" innenfor de større satsingene/budsjettene. Jeg har også et håp om at Cyberpunk 2077 skal bli noe unikt men jeg holder forventningene nede til jeg ser resultatet.

Rett og slett god storytelling kombinert med et gripende univers er skikkelig mankovare innen spillindustrien i dag. The Order 1886 var et lovende forsøk men endte opp som "graphic showcase". ME serien har vært gode men ikke truffet 100% i mine øyne da de også ble veldig repetitivt og ME3 la jeg fra meg etter noen få timer. Andre lovende titler har endt opp som "hack'n slashem" med god grafikk og fin atmosfære.

Det er mulig jeg stiller store krav til spill men det serveres ekstreme mengder næringsløst vomfyll og forsvinnende lite smakfult gourmet. Spill industrien ligner skremmende på fastfood industrien.


 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg kan få god sushi takeaway og jeg kan dra på mcdonald men det er fortsatt et vesentlig større utvalg av "dårlig" fastfood på gatekjøkkner, kiosker og bensinstasjoner enn det er tilgjengelighet av god og sunn fastfood :p Derav sammenligningen.  Filmindustrien heller mer mot et mangfold i godt gourmetutvalg enn spillindustrien som jeg synes heller mer mot det mindre bra fastfood med noen få perler her og der (aka kvalitativ sushi og lignende fastfood).

 

Men det ble veldig off-topic. Man kan vel oppsummere det med at filmindustrien er moden (med unntak av distribusjon) mens spillindustrien fortsatt er i barneårene.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Filmindustrien heller mer mot et mangfold i godt gourmetutvalg enn spillindustrien som jeg synes heller mer mot det mindre bra fastfood med noen få perler her og der (aka kvalitativ sushi og lignende fastfood).

Veldig uenig. Ser ikke noe større gourmetutvalg av kvalitet i filmindustrien, enn i andre "kulturretninger". 99% masseprodusert oppgulp av det samme, noen unike ideer som desverre holder grusom kvalitet, og noen yterst få titler som faktisk er både av god kvalitet og har et snev av nye ideer. Filmindustrien bare produserer mer, og har vært aktiv så mye lengre, at det kan se ut som de har et bedre utvalg. Det er en grunn til at jeg ser færre og færre filmer hvert år, det blir bare mindre interessant. Film taper terreng, ikke først og fremst til spill, selv om spill også spiser seg innpå, men til tv-serier. Da både tv-serier og spill kommer nærmere å kunne formidle en historie med den dybde som bøker gjør, enn det film klarer.

 

Hva er det som trekker de store massene innen film i dag? Jo det er film etter film om superhelter og lignende. Og hva er det som trekker de store massene innen spill i dag? Jo det er spill etter spill med FPS-MP som CoD, BF, samt Fifa, etc. Så både film og spill kjører i samme bane, du tar noe som slår an og produserer mer og mer av det samme, helt til det ikke er noen igjen som liker det. Da finner du noe nytt og repeterer prosessen. Inn i mellom kommer det noen perler som gjør ting på sin egen måte og lykkes med det, men de er det langt mellom både innen film og spill.

 

Nye historier er et umulig krav å stille til både film og spill, da så og si alle grunnhistorier som fungerer har blitt brukt, men man kan gjøre det på sin egen måte, og akkurat der synes jeg spill gjør en like god jobb som film, i dag. Og jeg føler spill har et større ubrukt potensiale innenfor dette, enn det film har. Så på den siden kan man si den ikke er ferdig utvokst.

 

Men hva ønskes egentlig når man tenker at spill skal komme ut av barneårene? Er det at den skal bli mer som filmindustrien? Er det at den skal fokusere mer på å fortelle historier? Eller kanskje den skal fokusere mer på å gjøre det den kan best? Og gjør ikke spillindustrien allerede disse tingene? Spill kommer aldri til å bli film, og i alle fall ikke bøker. Å forsøke det ville jo være å gi slipp på sin egenart. Så jeg er egentlig ikke så sikker på om det er rett å si at spill fremdeles er i barneårene. Den prøver jo allerede å tilpasse seg for å tekkes flest mulig, noe som er en egenskap man tilegner det å bli voksen. Synes faktisk spill godt kunne ta tilbake enkelte elementer av barndommen, spesielt evnen til sneversyn, og gå for det man ønsker å være, uten å tenke på hvor godt likt det vil være først. :)

 

Hehe, er nok en del off topic, så flytt gjerne til et mer passende sted, om flere vil diskutere videre, men følte bare jeg måtte ut med det jeg ville si. :p

Lenke til kommentar

Rider:
En god diskusjon innimellom er bare bra :) Ellers må jeg presisere at jeg tankemessig inkluderte TV-Serier ift. filmer og filmmedia og er helt enig i at serier har blitt dominerende siste årene. Film og TV er heller ikke skjermet for denne oppgulps faktoren, men jeg synes den dominerer mer i spillindustrien. Mener heller ikke at alle spill skal være "voksne", det er mange underholdende "barnlige" titler som Rayman ol. men fellesen er at gjennomføringen er god og til dels unik i totalen. Tanken gikk mer på at spillindustrien har en lang vei igjen å gå og jeg skulle ønske "rinse and repeat" ikke ble så overbrukt og dominerende som den nå er.

 

Og ift. historier og storytelling. Den trenger ikke være så fantastisk, ny eller banebrytende. Historien i Until Dawn er hverken spesielt god eller ny på noen som helst måte, men det er helheten i tittelen og hvordan du blir engasjert og sugd inn i universet som gjør det totalt sett til en knakende god tittel. Mange spill som i dag er litt "meh" kunne blitt vesentlig bedre opplevelse for mange med et slikt fouks på helheten. Bare noe så enkelt som å legge en god campaign på toppen løfter mange titler mye.

Spillindustrien er i mine øyne verstingen ift. å forsøke å finne en "hit-formel" og deretter repetere og bruke den som mal i x-antall år. Spiser man lammestek hver dag og kun bytter ut litt av garnityret blir man veldig fort lei. Dette er hovedårsaken til at jeg nesten ikke har kjøpt spill siste 5 årene.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg synes det er stadig lenger imellom perlene både i spill og filmer. Noe som ingen av dere har nevnt er nok at dette har noe med alder å gjøre. Jeg vet ikke deres alder, men tipper at en tenåring synes det er mye bra på film og spill-fronten. Mens for oss som det begynner å bli endel år siden var i tenårene, så har vi sett det meste.  Men dette å skrive/regissere gode historier krever et helt spesielt talent som svært få har. Akkurat som svært få kan komponere/skrive gode sanger.

 

For å nyanser litt synes jeg det er friskeste om dagen er serier. Dette da disse har har fått en oppsving de siste årene, med jevnt over bedre cast og rammebetigelser. Serier har lettere for å gå i dybden av en historie som film mangler pga tidsbegrensninger.

 

Men Last of Us viser at spillmediet kan være gjenstand for god historie og kulturell opplevelse. Er det ikke litt merkelig at ikke flere lar seg inspirere av slike suksesser? Se bare på HalfLife (1), historiefortelling igjennom omgivelsene (du lærer hva som skjer i historien ved å gå forbi en walkietalkie og overhøre marinesene, du opplever at rescueteamet ikke er at rescueteam ved at de skyter på deg, du lærer av spillet senere hvorfor). Ingen gjorde dette gode historiefortellergrepet etter HalfLife. Vampire the Masquerade: Du fremstilles som en helt i skinnende rustning, men plutselig snur hele historien 180 grader, og man er en av dem uten at man så det komme. Ingen gjorde dette gode historiefortellergrepet etterpå heller. Jeg skjønner at det ikke kan være slik i hver tittel. Men jeg har tenkt etter alle 3 at dette "må være" slik den nye generasjonen spill er, men istedet får man tilbake til kjente formler som er gjort som oftest til middelmådig suksess.

Endret av maanemann
Lenke til kommentar

Alder og erfaring spiller nok en stor rolle. Jeg husker også den (forsåvidt fantastiske) tiden i tenårene da man naiv og storøyd kunne bli underholdt og overrasket av nesten hva som helst. Noen år og flere hundre spill senere har man vært gjennom det samme gameplayet og de samme historiene så mange ganger at man er blitt mer kravstor. Det er forsåvidt det som heter å utvikle god smak, samtidig tror jeg det er viktig å ikke bli for snobbete, for da blir det plutselig veldig lite å glede seg over. Jeg prøver fortsatt å gå mest mulig ukritisk inn i nye spill og ha et åpent sinn.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Spør bare her, angående Sherlock Holmes: Crimes & Punishments..

 

 

Er spillet fritt for tidsfrister og skyting og diverse annet? Altså, fokuserer spillet kun på avhør og leting etter bevis og sette disse sammen for så å finne én å anklage? Eller er det andre spillelementer også?

 

 

Takk for svar! :)

Lenke til kommentar

Spør bare her, angående Sherlock Holmes: Crimes & Punishments..

 

 

Er spillet fritt for tidsfrister og skyting og diverse annet? Altså, fokuserer spillet kun på avhør og leting etter bevis og sette disse sammen for så å finne én å anklage? Eller er det andre spillelementer også?

 

 

Takk for svar! :)

Husker et tilfelle i hel spillet hvor du som Watson havner i en quicktime event hvor du må sikte tidsnok på mistenkte for og redde Sherlock Holmes ellers så er det fokus på avhør og samle bevis for og komme til en av flere konklusjoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...